[solaris9/sparc] hostname problemen

Pagina: 1
Acties:

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:35
Hoi,

heb nog niet zo lang een sun e250. Sinds gisteren eindelijk tijd om er mee aan de slag te gaan. Heb solaris 9 geinstalleerd.

Voordat ik aan de installatie begon, heb ik de documentatie van sun doorgelezen (plannen van de installatie). Oa moest ik ook de hostname bij de hand hebben.
Tot mijn verbazing werd er tijdens de installatieprocedure niet naar gevraagd.
Na het rebootten heet mijn machine nu ook vrolijk 'unknown'.

Tijdens het installeren werd er wel gevraagd naar een naming service. Ik kon kiezen uit o.a. LDAP, DNS, NIS etc. Ik heb voor DNS gekozen. Mijn vermoeden is nu dat ik niet voor DNS had moeten kiezen, maar voor 'no naming scheme'. Mijn DNS-server is eigenlijk mijn router, die natuurlijk DNS forward naar mijn provider. Maar goed, ik heb geen zin om de installatie overnieuw te doen, en ik verwacht dat het ook wel opnieuw in te stellen is op een reeds geinstalleerd systeem.

Als ik het hostname commando gebruik, dan is de hostname goed, totdat ik reboot.
Als ik de /etc/hosts overschrijf, is na een reboot /etc/hosts weer overschreven door DHCP.

Wat ik verwacht dat er gebeurt is dat dhcpagent aan mijn router een dhcp-lease vraagt, maar mijn router geeft geen hostnames terug (zag dit ook gebeuren bij een OpenBSD dhcp client), alleen ip's etc. Dhcpagent weet zijn hostname dus niet, dus wordt ie naar unknown gezet.

Om dit te testen en te veranderen heb ik /etc/default/dhcpagent instellingen veranderd, door in het verzoek geen query's te doen naar de hostname. /etc/hostname.hme0 heb ik volgens de man-page ingesteld op 'inet hostname' (met hostname vervangen door de gewenste hostname). Vervolgens heb ik de dhcp-lease in /etc/dhcp/hme0.dhc weg te gooien en te rebooten. Na een reboot is mijn hostname weer 'unknown'.

Via google kon ik niet veel vinden, hier op tweakers ook niet. Op docs.sun.com zie ik bovenstaande werkwijze beschreven, maar werkt bij mij dus niet...

Heeft iemand tips?

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:12
Als je als root het commando sys-unconfig gebruikt, worden alle netwerkinstellingen verwijderd en kan je na reboot alles opnieuw opgeven.

Verwijderd

Dat is een bekend probleem,

Solaris verwacht bij een dhcp client, dat er ook hostname wordt teruggeven door de dhcp server , anders wordt de hostname unknown.

Vraag me niet waarom, zal wel iets met standaarden te maken hebben.

Op deze pagina wordt het o.a. uitgelegd. http://www.rite-group.com/consulting/solaris_dhcp.html

Je kunt dhcp disablen door /etc/dhcp.xxx weg te gooien en de hostname goed te zetten en dan te rebooten, om te controleren of nu goed gaat.

Of je kunt sys-unconfig gebruiken, om een deel van installatie opnieuw te doen.en geen dhcp te doen. Man sys-unconfig wat hij allemaal aanpast.

• Foeijonghaai
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 22:11:
Dat is een bekend probleem,

Solaris verwacht bij een dhcp client, dat er ook hostname wordt teruggeven door de dhcp server , anders wordt de hostname unknown.

Vraag me niet waarom, zal wel iets met standaarden te maken hebben.
Dit vermoeden had ik al. Ik had nog wat dhcpagent-opties geprobeerd om dit uit te schakelen (oa in /etc/dhcp/inittab en /etc/default/dhcpagent). Kan me van linux-dhcp-clienten ook de 'supersede' optie herinneren, waarbij je de waarde die je kreeg van de dhcp-server kon overschrijven met een eigen waarde.
Op deze pagina wordt het o.a. uitgelegd. http://www.rite-group.com/consulting/solaris_dhcp.html
Mmm, morgen maar eens bekijken.
Je kunt dhcp disablen door /etc/dhcp.xxx weg te gooien en de hostname goed te zetten en dan te rebooten, om te controleren of nu goed gaat.
ja, ok, maar dan is het statisch ingesteld. Op zich niet zo heel erg. Totdat de stroom uitvalt voor langere tijd en de router (std. sweex-el cheapo) vergeet aan wie hij de leases uitdeelde. De computers worden dan allemaal opnieuw genummerd in volgorde van aanmelden (alhoewel ik dit deels kan opvangen door nog wat dhcp-opties bij mijn eigen machines, alleen dus niet bij de machines van mijn huisgenoten, dus dat betekent dat ik na stroomuitval eerst mijn eigen machines weer draaiend moet krijgen voordat de rest weer eens een dhcp-request mag doen). Dat betekent dat ik de /etc/hosts op mijn machines weer moet aanpassen. Of ik zou DNS moeten implementeren op een van mijn eigen machines en dan uitvinden op basis van mac-adres icm met rarp waar mijn eigen machines zich bevinden. Of bestaat hier al iets voor?
Of je kunt sys-unconfig gebruiken, om een deel van installatie opnieuw te doen en geen dhcp te doen. Man sys-unconfig wat hij allemaal aanpast.
Dit commando kende ik nog niet, maar dit is ook mijn eerste solaris-machine die ik beheer. Morgen ook maar eens de man-pages van het commando doorlezen.

Ik dacht trouwens dat ik de oplossing had. Ik heb de naming services kunnen veranderen van dns naar files, door een 'cp /etc/nsswitch.files /etc/nsswitch.conf' te doen, maar dat had helaas geen resultaat.

• neh
  • Laatst online: 07-02 21:49

neh

Foeijonghaai schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 01:29:
[...]

ja, ok, maar dan is het statisch ingesteld. Op zich niet zo heel erg. Totdat de stroom uitvalt voor langere tijd en de router (std. sweex-el cheapo) vergeet aan wie hij de leases uitdeelde. De computers worden dan allemaal opnieuw genummerd in volgorde van aanmelden (alhoewel ik dit deels kan opvangen door nog wat dhcp-opties bij mijn eigen machines, alleen dus niet bij de machines van mijn huisgenoten, dus dat betekent dat ik na stroomuitval eerst mijn eigen machines weer draaiend moet krijgen voordat de rest weer eens een dhcp-request mag doen). Dat betekent dat ik de /etc/hosts op mijn machines weer moet aanpassen. Of ik zou DNS moeten implementeren op een van mijn eigen machines en dan uitvinden op basis van mac-adres icm met rarp waar mijn eigen machines zich bevinden. Of bestaat hier al iets voor?
Ja, DHCP address pools! Tenzij ik iets gemist heb in je verhaal kun je gewoon je router bv 192.168.0.100-200 toe laten kennen via DHCP. Dan heb je dus alle andere adressen in het subnet om helemaal veilig statisch toe te wijzen.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Verwijderd

[b][message=23616697,noline]Foeijonghaai schreef op zaterdag 18 juni 2005 @
De beste suggestie kwam van plork, een DHCP pool, dat een de router de ip adressen in een range uitdeelt en de rest statisch. Als de router dit kan tenminste, anders zet je DHCP server uit op de router uit en je laat de Solaris server, DHCP server spelen.

Ik weet niet wat je gaat doen op die server, maar een server die een ip nummer krjjgt via DHCP is niet echt nuttig, voor een webserver en veel van de andere services op Unix, heb je een vast ip-nummer nodig.
Samba zal waarschijnlijk nog wel draaien, maar ja, die gebruikt Windows variant van DNS.

DNS werkt op basis van vaste ip-nummers, dus die zal het probleem niet oplossen, of je moet een Windows server hebben, ik heb recent in m'n netwerk een XP werkstation gehad, die van afstand z'n
ip nummer bij mijn DNS server wou veranderen op mijn Solaris server, dat is een weer een grapje van Microsoft. Dat kun je gelukkig uitzetten, op Windows XP, dus ik was van de melding in m'n errorlog af.

Mac adressen op basis van een netwerkkaart via arp is geen oplossing, want Windows ondersteunt dit niet, maar Unix systemen ondersteunen dit wel door via BOOTP.

• neh
  • Laatst online: 07-02 21:49

neh

Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 07:14:
[...]
DNS werkt op basis van vaste ip-nummers, dus die zal het probleem niet oplossen, of je moet een Windows server hebben, ik heb recent in m'n netwerk een XP werkstation gehad, die van afstand z'n
ip nummer bij mijn DNS server wou veranderen op mijn Solaris server, dat is een weer een grapje van Microsoft. Dat kun je gelukkig uitzetten, op Windows XP, dus ik was van de melding in m'n errorlog af.
Dat is gewoon dynamic DNS en is net zo goed met BIND en de DHCP daemon van ISC op te zetten.

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

• Foeijonghaai
plork schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 01:50:
[...]
Ja, DHCP address pools! Tenzij ik iets gemist heb in je verhaal kun je gewoon je router bv 192.168.0.100-200 toe laten kennen via DHCP. Dan heb je dus alle andere adressen in het subnet om helemaal veilig statisch toe te wijzen.
Je hebt gelijk, niet aan gedacht :)

• Foeijonghaai
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 07:14:
[...]

De beste suggestie kwam van plork, een DHCP pool, dat een de router de ip adressen in een range uitdeelt en de rest statisch. Als de router dit kan tenminste, anders zet je DHCP server uit op de router uit en je laat de Solaris server, DHCP server spelen.

Ik weet niet wat je gaat doen op die server, maar een server die een ip nummer krjjgt via DHCP is niet echt nuttig, voor een webserver en veel van de andere services op Unix, heb je een vast ip-nummer nodig.
Samba zal waarschijnlijk nog wel draaien, maar ja, die gebruikt Windows variant van DNS.
Zie mijn andere reactie: de machine een statische ip geven buiten de range ga ik waarschijnlijk uitvoeren. Lijkt me ook slim om dit voor mijn NFS server te doen (die zit nu ook nog op DHCP, schaam schaam).

Ik zit niet in een bedrijfssituatie, maar gewoon in een thuisnetwerk. Dus echt een doel heeft de machine niet. Voornaamste doel is admin-ervaring en ontwikkel-ervaring met Solaris.

• Foeijonghaai
Heb eerst nog de werkwijze in
http://www.linuxquestions...chive/20/2004/04/4/172879
geprobeerd, maar dat had geen resultaat.

Heb daarna sys-unconfig gedaan, en alles opnieuw ingesteld. Nu werkt het wel. Moest alleen handmatig nog even een default-route instellen, want kennelijk kon hij deze niet goed vaststellen (auto-detect).

De machine draait weer, met goede hostname op een ip buiten de dhcp-pool van de router.

Bedankt voor de tips :).
Pagina: 1