Allerlei kabels door een kabelgoot: ontstaat storing?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben bezig met kabelgootjes monteren. Door een gedeelte van de goten lopen nogal wat kabels, 8 stuks:
- 3x UTP cat 5e, op termijn gaat hier ook gigabit dataverkeer doorheen.
- 3x telefoon
- 1x USB
- 1x Stroomkabel, 230 Volt.

Fysiek past het er keurig in. Er kan niet heel veel bij, maar het zit er ook niet onder druk in. Standaard formaat kabelgootjes, 30 x 17 mm.

Ik vraag me echter af in hoeverre dit storings vrij functioneert. Gaat dit lukken, of kunnen er storingen als gevolg van bv. interferentie optreden? Vraag ik me met name af t.a.v. die stroomkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Mja, die utp kabels en tel enzo zal elkaar wel niet storen, dat is geen hoge spanning en de frequentie is ook niet al te hoog.

Die lichtnetkabel kan misschien wel problemen opleveren. zelf heb ik het nog nooit gemerkt, maar ik leg ze ook altijd in een aparte goot. Dat is trouwens ook wel zo veilig. Waarschijnlijk mag het wettelijk gezien ook niet door de zelfde goot.

Ik heb trouwens ook wel eens gelezen dat je utp kabel nóoit aan een stroomvoerende kabel mag vast-tiewrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als je zeker wilt zijn van een betrouwbare/stabiele werking, kun je EMC kabels aanschaffen. Die laten bijna geen electromagnetische straling door, omdat ze goed afgeschermd zijn. Ze lijken me alleen wat aan de prijzige kant. EMC voor telefoon, utp en usb lijkt mij sowieso niet nodig. Alleen de 230V kabel kan een boosdoener zijn.

En ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen hoor, ik zou het eerst zo proberen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 05:43

Sprite_tm

Semi-Chinees

UTP en USB zijn allebei differentieele signalen, en 220V ook zolang je geen groundloops enzo hebt. Alleen de telefoonlijn is niet differentieel, dus als je ergens storing op gaat krijgen is het denk ik daarop, maar da's spraak en de kans dat je er dus last van hebt is erg klein.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

Om te beginnen netspanning en de rest scheiden, gewoon al voor de legaliteit van het boeltje. Als er beschadigingen aan de kabels met netspanning dat deze niet zomaar naar bv je netwerkkabels kan gaan en wat switches/netwerkkaarten zit te fritureren. Daarom zie je in veel kabelgoten een tussenschotje om de draden te scheiden.

Daarnaast is een 50Hz elektromagnetische veldje niet echt aangenaam voor de andere kabels, maar UTP's, telefoonkabels (gewone twisted pairs),... zijn ontworpen om weinig last van zulke elektromagnetisch velden te hebben. Maar zo'n veld op afstand houden is nog altijd beter dan direct ernaast leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 17-06-2005 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104928

Je kan deze best opsliten die voedings kabel in een aparte goot maar leg dan geen twee pvc gooten naast elkaar maar met een metalen tussenshot.
En op korte afstand zijn de afwijkingen miniem dus tot 10 meter of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:05

SA007

Moderator Tweaking
Bij ons is het door een electriecien allemaal in dezelfde goot gelegd, welliswaar met de 230 in een apparte goot in de goot (gewoon een flexibele pcv pijp) totaal geen problemen mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Bij ons gaat er door de kabelgoten een 5/8 pvc buis waar evt stroomkabels door lopen. De netwerkkabels liggen in een andere pvcbuis, de telefoon ook :D

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Ik heb onder mijn bureau een kabelgoot lopen waar wel eens stuk of 15-20 kabels doorheen lopen en dat is geluid, stroom(230V), netwerk, telefoon en nog wat dingen. Ik heb er voor de rest helemaal geen probleemen mee hoor.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122462

Ik denk niet dat het veel problemen zal opleveren. Het magnitisch veld die een geleider opwekt is vrij klein. Zeker bij zo'n lage frequenties en stroomdoorgang.
Enkel de telefoonkabel zou voor problemen kunnen zorgen omdat daar geen foutcorrectie ofzo opzit. Maar zolang er geen adsl ofzo doorgaat maar alleen spraak zal je er nooit iets van merken!

Zoals de vorige replies al toonden hebben weinig mensen hier last van. Ik zou ze dus bij elkaar laten maar het is natuurlijk altijd beter om sterkstroom en zwakstroom of signaaldraden te scheiden van elkaar!

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 122462 op 17-06-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 28-02 15:38
Als je de UTP (unshielded twisted pair) kabels vervangt voor FTP (foiled tw. p.) of STP (shielded tw.p.) heb wat meer bescherming tegen storing. STP kabels zijn wel erg dik, dus ik zou eerst FTP proberen. Die zijn ongeveer even dik als een UTP kabel.
De meeste USB kabels die ik ken hebben al een shielding.
Telefoon is storing sowieso niet erg ;) Tenzij je ISDN hebt en dat voor data wil gebruiken...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sprite_tm schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 17:41:
UTP en USB zijn allebei differentieele signalen, en 220V ook zolang je geen groundloops enzo hebt. Alleen de telefoonlijn is niet differentieel, dus als je ergens storing op gaat krijgen is het denk ik daarop, maar da's spraak en de kans dat je er dus last van hebt is erg klein.
Die oude telefoon leidingen zijn ook gewoon twisted pair hoor .. daar zaten makkelijk 200 lijnen bij elkaar in een kabel ... zonder storing .
Een telefoon is imho ook diferentieel diferentieel singaal ...

moraal: mits je de goede kabel gebruikt heb je veel minder tot geen last van overspraak

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29
dat zal idd allemaal best meevallen, zeker als je cat5 gebruikt voor je telefoonkabel

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118577

Zo ligt het hier ook, en nog vast getiewrapped ook en alles werkt hier perfect zonder enige storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58690

Als electromonteur zeg ik zoiezo al dat je 230 volt niet met andere kabels door een buis of kabelgoot mogen, simpelweg omdat als er sluiting optreed de gevolgen niet te overzien zijn.
Jij bent niet blij omdat je netwerkkaart of complete pc naar de donder zijn en KPN omdat ze je lijn opnieuw moeten aansluiten waar je waarschijnlijk ook nog eens de kosten van moet betalen (matrialen, voorrijkosten en arbeidsuren).
Dus uit veiligheids overwegingen zou het nee zijn.

Technisch gezien zou het ja zijn, het kan wel, ik zou alleen dan voor je telefoon ook UTP gebruiken, zo heb je het minst last van storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ty-Rap en UTP zijn een hele, hele grote nono. Je druk de kabel teveel in elkaar waardoor de demping van storing in het gedrang komt. Er is maar 1 ding erger, en dat is 'm met Ty-Raps aan een netkabel vastzetten. Klittenband, of los in de goot, maar geen Ty-raps. (wat overigens wel de juiste spelling is..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Laatste twee posts zijn een beetje bizar...
De ene heeft het over kortsluiting? Misschien als je alle koperleidingen blootlegt 8)7 Slaat helemaal nergens op. Je kan het hebben over fluxen en inducties, maar niet over kortsluiting.
De ander heeft het over tie wraps wat overigens de juiste spelling is:
tie: vastbinden
wraps: omhulsel
Jij hebt het over de merknaam van Thomas & Betts, Burne, maar die dingen heten in normaal engels gewoon tie wraps.
Het heeft niet met demping te maken. Inductie ok, maar de kans is groot dat je door te strak aantrekken van een tiewrap een kabel beschadigt, ofwel breekt. Zo heeft een collega van mij laatst een kabel in een goot 'getimmerd' 8)7. Stomstomstom. Voorzichtig met datakabels: altijd!

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 18-06-2005 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:29

rapture

Zelfs daar netwerken?

MeMoRy schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 02:48:
De ene heeft het over kortsluiting? Misschien als je alle koperleidingen blootlegt 8)7 Slaat helemaal nergens op. Je kan het hebben over fluxen en inducties, maar niet over kortsluiting.
De ander heeft het over tie wraps wat overigens de juiste spelling is:
tie: vastbinden
wraps: omhulsel
Jij hebt het over de merknaam van Thomas & Betts, Burne, maar die dingen heten in normaal engels gewoon tie wraps.
Het heeft niet met demping te maken. Inductie ok, maar de kans is groot dat je door te strak aantrekken van een tiewrap een kabel beschadigt, ofwel breekt. Zo heeft een collega van mij laatst een kabel in een goot 'getimmerd' 8)7. Stomstomstom. Voorzichtig met datakabels: altijd!
Ik vind de laatste 2 posten juist interessant.

De ene heeft het over kortsluiting? Dat is de reden waarom het illegaal is om 230V en signaaldraden in dezelfde kabelgoot onder scheiding te leggen. Een fatsoenlijke elektricien houdt hiermee rekening, tenzij als je de goedkoopste elektricien probeert te zoeken, vooral studentenhuizen-eigenaars (Vlaams: kotbazen) :X doen dat graag. De goedkoopste elektricien is pas goedkoop als men illegale goedkope installaties aanlegd. Zo'n elektricien vraag bij de offerte aan de eigenaar of de installatie keuringwaardig moet zijn.

De andere heeft over tie wraps (Vlaams: colsonbandjes), daar heb ik nog niet aan gedacht. In een UTP worden er 4 twisted pairs getwist en elke twisted pair bestaat uit 2 draden die rond elkaar getwist worden. Als je tie wraps gebruikt, dan duw je de utp-kabel plat, zodat het effect van de 4 pairs die getwisted worden om zeep geholpen word. Ik ga tie wraps rond UTP's draaien moeten afleren.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 18-06-2005 04:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 13:54

SenZatioN

Improvise...

Om het genoemde probleem met de tie-wraps te voorkomen kan je ook voor klittenband kiezen. 't Is maar een tipje...

[ Voor 4% gewijzigd door SenZatioN op 18-06-2005 04:30 ]

My software never has bugs, it just develops random features...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Mischien nog iets waarom het niet verstandig is: Als de verzekering bij brandschade aan kan tonen dat het een en ander niet volgens de regels is aangesloten, wordt er vaak niet uitbetaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05 09:55
Er staat ALS. We hebben regelgeving in Nederland. Volgens die regels mag het niet omdat ALS het gebeurt de schade niet te overzien is. En dit soort zaken worden vaak aangelegd in bedrijfsruimten.

Stel je nou eens voor dat je een hal hebt waar deze kabelgoot doorheenloopt. Er rijden in deze hal ook heftrucks, en op een dag maakt een chauffeur een foutje. Gevolg, de heftruck heeft de hele kabelgoot doormidden gescheurd en de kabels zijn uit elkaar getrokken. Zitten er nu alleen datakabels in de goot, dan zou eventueel een netwerkkaart uitgebrand kunnen zijn door sluiting, maar meestal is dat wel beveiligd. Als je echter 230V erop krijgt, omdat die door dezelfde goot liep, dan heb je kans dat alle poorten uit je telefooncentrale, switch, server of KPN wijkcentrale affikken.

Gewoon niet doen dus, tenzij je het over een gootje onder je thuiswerkplek hebt.
<knip>
Wat ik geleerd heb is dat je de getwiste paren verstoord en eventueel kabelbreuk kan krijgen. Als de kabelbreuk niet optreed dan heb je alsnog een verslapping in je kabel, waardoor je mischien wel 100Mbit kan halen, maar geen Gbit, terwijl je wel die categorie kabel aanlegt.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
rapture schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 04:24:De ene heeft het over kortsluiting?......Zo'n elektricien vraag bij de offerte aan de eigenaar of de installatie keuringwaardig moet zijn.
Ok, als het slecht aangelegd is, heb je grote kans op beschadigingen en dus op kortsluiting. Maar dit is een simpel, zelf aangelegd kabelgootje. En de vraag gaat over storing.
In de PA techniek is het juist beter om de signaalkabels en de voedingkabels naast elkaar te hebben lopen. Dat voorkomt aardlussen, waarbij het 50 Hz signaal over de aarde gaat resoneren.
Als je tie wraps gebruikt, dan duw je de utp-kabel plat, zodat het effect van de 4 pairs die getwisted worden om zeep geholpen word.
Sowieso gebruikt je bij 10Base-T, 100Base-TX en 1000Base-T meestal maar 2 van de 4 paren (ik weet zeker niet of dat met 1000Base-T zo is). Verder zitten die paren zo goed om elkaar heengedraaid (drie windingen per inch), dat ze niet zomaar los gaan. Als je kijkt bij de aanleg kabels doorgetrokken worden, dan zie je hoe bruut er mee omgegaan wordt, en toch blijven ze werken. Elke bocht duw je de kabel ook plat, en toch blijft hij werken. Platdrukken is dus niet erg. Verhoogt de crosstalk (overspraak tussen pairs) maar iets. Maar als je een cat-5e of cat-6 kabel gebruikt, wat eigenlijk hoort bij 1000Base-T, is dat helemaal niet erg.
Het 'effect' van twisted pair is dat storing (grotendeels) wordt opgeheven omdat de polariteit steeds omdraait. Elektromagnetisch verhaal.

[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 18-06-2005 10:57 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:03
1000BaseT gebruikt alle paren (op 125mbit ipv 100), en ook nog eens 2 kanten op (full duplex dus).
Ik heb zelf veel soorten kabels bij elkaar gebonden liggen en nooit problemen gehad. (utp, audio, 230v, coax, etc) Alleen of gigabit ook gaat lukken betwijfel ik. Dat is echt ontzettend storingsgevoelig. :|

jboelen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik heb al voor behoorlijk wat geld aan kabels gekocht. Die kan ik dus niet vervangen. Ik moet het dus doen met gewone telefoonkabels en Cat 5E UTP.

Door die telefoonkabel gaat niet alleen spraak: Een van de kabels is inderdaad door het ADSL-modem.

Wat ik uit dit topic haal: In principe moet het gewoon kunnen, maar de stroomkabel kan beter apart. Deze zou ik naast de goot kunnen laten lopen. Die stroomkabel gaat er maar over een afstand van 3 meter door, omdat er voor de servers in de meterkast anders geen stopcontact is.

Er wordt een paar keer gewaarschuwd voor de gevaren van die stroomkabel. 230 Volt wil niemand graag op z'n telefoonlijn of UTP-kabels hebben, maar kan dit gebeuren? Het is de kabel van een verlengsnoer, 6 mm dik, splinternieuw en onbeschadigd. Die kan toch niet spontaan breken? Desondanks lijkt het mij voor de zorgvuldigheid geen slecht idee om die kabel apart te laten lopen, maar metaal er tussen of een grote afstand tot de kabelgoot is gezien de situatie hier lastig te realiseren.

Nog een andere vraag: Een eindje verderop lopen andere kabels door de goot. Minder, namelijk alleen ADSL-telefoon en UTP, maar ook een audio-kabel (tulp, tussen mengpaneel en versterker) en televisiekabel. Kunnen audio- en televisie-kabels problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
THEF_Pino schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 10:50:Stel je nou eens voor dat je een hal hebt waar deze kabelgoot doorheenloopt. Er rijden in deze hal ook heftrucks, en op een dag maakt een chauffeur een foutje. ... telefooncentrale, switch, server of KPN wijkcentrale affikken.
Als je een heftruck hebt, zou ik dus niet de netspanning erbij doen 8)7

Verder: vooral de audiokabels van je versterker naar je boxen zijn storingsbronnen. Die van mengtafel naar versterker werken maar met 1 Volt peak-peak. Andersom zijn ze wel storingsgevoelig (niet twisted en meestal slecht gemeshed) en je kan een 50 Hz brom van de netspanning eroverheen gaan horen.
Televisie weet ik niet... zit het op vergelijkbare frequenties? moeilijk, misschien gewoon proberen? Er gaat een flink signaal door zo'n kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95352

Ik heb een keer een soortgelijke actie gedaan en problemen gekregen met de printerserver. De printer bleef alleen maar zooi uitprinten. Let wel, in deze kabel boom zat alles, inclusief monitor, coax en de rest.
Ik wou het eigenlijk uitproberen om te zien of het storing oplevert, dat deed het dus.
Misschien is het verstandig om eerst de kabels simpelweg bij elkaar te bundelen en te kijken of het goed werkt. Als dat zo is, leg dan kabelgootjes aan, anders heb je misschien een berg kabelgootjes die stof liggen te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118586

Ik denk dat het wel iets storing op gaat leveren in stabiliteit van je netwerk,
op onze vorige lan hadden wij een verdeel kast van 2x16A die verdeeld werd.
Doordat alle powercables en utp kabels door elkaar lagen meette wij een spanning van slechts 170V per uitgang en de pings waren voor een lan ronduit belachelijk te noemen ping van 45 ms
later getest met stroom kabels uitgerold en niet doorelkaar haalden we wel netjes 220~230

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
In mijn cisco course word aangegeven dat het niet erg slim is om dit te doen (CCNA)
maar in praktijk werkt het wss nogwel maar helemaal storingsvrij is het niet ik zou voor die 230 kabel een andere weg kiezen. je zou bijv last van EMI kunnen krijgen
en noise van bijv:

* Nearby cables that carry data signals
* RFI from other signals that are transmitted nearby
* EMI from nearby sources such as motors and lights
* Laser noise at the transmitter or receiver of an optical signal

Noise that affects all transmission frequencies equally is called white noise. Noise that only affects small ranges of frequencies is called narrowband interference. White noise on a radio receiver would interfere with all radio stations. Narrowband interference would affect only a few stations whose frequencies are close together. When detected on a LAN, white noise could affect all data transmissions, but narrowband interference might disrupt only certain signals.

dus cisco zegt : je kunt beter niet hoogespanning kables van bijv : 230 v bij andere kabels ( bijv netwerk) langs laten lopen

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ze zijn uitvinder van het product. Lijkt me niet meer dan netjes om ook de klonen zo te noemen. 'tie-wraps' is in ieder geval onzin-engels. Noem het dan Cable Ties, iets wat iedere engels-sprekende zal snappen.
Het heeft niet met demping te maken.
Demping van storing was het sleutelwoord. Twisted pair kabel pikt gemiddeld per ader exact evenveel storing op. Omdat het signaal in de kabel differentieel is, en de storing niet kun je door het signaal van het ene draadje in het paar af te trekken van het andere draadje in 1 bewerking de storing kwijtraken en de data overhouden. Voor signaal is het: [+signaal]-[-signaal]=[2signaal], voor de storing is het [+storing]-[+storing]=0

Van belang voor die truuk is dat je de symmetrie van je twisted pair zoveel mogelijk intact houdt. Samendrukken met een Ty-rap is een goeie manier om de symmetrie te mollen. Andere bekende methodes zijn hard trekken aan de kabel, en in scherpe bochten leggen. Ook fouten bij het aansluiten ("split pairs") en teveel uitelkaar halen van het paar (meer dan een paar millimeter) zijn manieren om later misschien problemen te krijgen.

Het bekabelen van een kantoor waar 100 mensen werken kost je ongeveer 25.000 euro, of je het nu laat doen of zelf doet. (keer laten doen, daarom weet ik de prijs..) Da's 250 euro per werkplek. Als je het zelf doet en je verknalt het met netjes aan de 220 vastgemaakte kabel, goed strak met een Ty-Rap, dan kan het over. En verdubbelt de prijs. Klittenband is even duur, en beschadigd je kabel niet.

Thuis idem, maar dan kost het minder, en levert het meer toegevoegde ergernis. Kijk maar eens in I&T hoe geirriteerd mensen worden van een klapperend netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

MeMoRy schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 13:12:
Er gaat een flink signaal door zo'n kabel.
Zeker. Het signaal is ongeveer 10 maal 'harder' dan dat wat van een antenne komt. Het is een paar microvolt. Knalhard, en bakken storing. :+

Het signaal op je twisted pair is maar 10.000 maal harder, dus je hoeft je daar niet druk over te maken. (200mV top-top)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Hmm, ik heb toch een paar keer flinke schokken gehad van antenne-instalaties. Laat toch wel zien dat het niet alleen die paar milivolt is. Verder weet ik wel dat TV-antenne, ook al is het coax kabel, ook wel gevoelig is voor storing van buitenaf.

Verder noemen alle Engels sprekende mensen die ik ken in de PA techniek het ook gewoon tie wraps. En nee, dat is er niet één 8)7
Klonen mogen juist niet zo heten, i.v.m. copyright.

Verder wil ik nog even doorgaan op twisted pair. De demping van storing van twised pair is niet het feit dat het signaal differentieel gecodeert is (wat volgens mij helemaal niet zo is, zie bijvoorbeeld hier), want dan zou je de kabels net zo goed recht langs elkaar laten lopen. Sowieso heeft codering niets met de kabel te maken. Het idee van een twisted pair is dat door de draaiing de storing relatief opeens van de andere kant komt en zichzelf opheft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:29
schokken van een antenne installatie kan best, maar dat komt niet omdat het antenne signaal zo groot is.

Op een antenne kabel staat idd een signaal van een paar uV en misschien een fantoom voeding van een 30 - 48 V DC niet genoeg om een schok te krijgen dius.

Tv's en computers zonder randaarde hebben de antenne plug zweven op zo'n 115V daar kn je wel een leuke tik van krijgen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-04 10:26

skr

Wat ik dacht van twistedpair was dat ze juist goed zijn tegen overspraak. Omdat de ene ader altijd + is en de ander -, daardoor heffen ze het magnetisch inductie veld van elkaar op waardoor ze niet op de andere aderparen storen.

UTP is dus standaard niet beschermd tegen storing van buitenaf. Daarvoor moet je stp of sftp kabel hebben. En een 230 draad met aardige belasting kan best veel storing geven op je datalijntjes. Gaat geheid fout met adsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Hoe verklaar jij dan waarom ze twisted zijn? Anders zouden ze toch gewoon recht naast elkaar lopen...

[ Voor 7% gewijzigd door MeMoRy op 19-06-2005 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15
skr schreef op zondag 19 juni 2005 @ 19:47:
Wat ik dacht van twistedpair was dat ze juist goed zijn tegen overspraak. Omdat de ene ader altijd + is en de ander -, daardoor heffen ze het magnetisch inductie veld van elkaar op waardoor ze niet op de andere aderparen storen.

UTP is dus standaard niet beschermd tegen storing van buitenaf. Daarvoor moet je stp of sftp kabel hebben. En een 230 draad met aardige belasting kan best veel storing geven op je datalijntjes. Gaat geheid fout met adsl.
Het twisten zal de storing nooit helemaal uitmiddelen in de eerste plaats. Maar nog belangrijker is dat de electronica maar tot zekere hoogte bestand is tegen een grote spanning op beide draden tegelijkertijd van dezelfde grootte (common mode spanning). Het klopt dat je tussen de draden niet veel storing zult meten (differential mode). Maar de common mode spanningen doen je hoogstwaarschijnlijk de das om.

Kan iemand dit bevestigen? Twee jaar H.T.S. Elektro, lang geleden, zeggen mij dat dit enige juiste antwoord is. Of toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12-04 15:17
Even los van het verhaal van de ts, maar kan gewoon televisie kabel ook gestoord worden door utp of lichtnetkabel? Ik heb nl veel storing op me tv en m;n kabels liggen allemaal wel dicht op elkaar. Vroeg me dus af of het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Die lichtnetkabel ligt al door een apart gootje gescheiden van de rest. Waarschuwende woorden in dit topic hebben vrijwel allemaal betrekking op die lichtnetkabel, maar deze ligt al veilig ergens anders, op 40 cm afstand van de andere goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Specialist
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 22:51
svdmeer schreef op maandag 20 juni 2005 @ 00:36:
Die lichtnetkabel ligt al door een apart gootje gescheiden van de rest. Waarschuwende woorden in dit topic hebben vrijwel allemaal betrekking op die lichtnetkabel, maar deze ligt al veilig ergens anders, op 40 cm afstand van de andere goot.
Dan is er verder helemaal niks aan de hand ;)
De andere kabeltjes zullen elkaar niet beinvloeden, dus daar zie ik geen problemen.

Programming is like sex, one mistake, and you have to support it for life
my software never has bugs....it just develops random features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
ajampaniki schreef op maandag 20 juni 2005 @ 00:05:
Even los van het verhaal van de ts, maar kan gewoon televisie kabel ook gestoord worden door utp of lichtnetkabel? Ik heb nl veel storing op me tv en m;n kabels liggen allemaal wel dicht op elkaar. Vroeg me dus af of het daar aan ligt.
Kijk even naar slechte verbindingen. Veel verbindingen zijn ook slecht. Controleer ook op kabelbreuk.

Het beste zie je het als de die kabel eens niet bij al die andere kabels laat lopen. Als het dan niet beter wordt is er iets met de kabel of is er al iets met het signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:16

Exigence

dnkroz

Ik heb er met een analoge monitorkabel vaak wel last van, als die samen met 230V kabels door een goot loopt, maar verder nooit ergens last mee gehad.
En idd, netspanningskabels en datakabels mogen officieel niet in één goot liggen.
Pagina: 1