Nieuwe PC -feedback graag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGahn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-02-2020
Hi,

Met een budget van ongeveer 1200 euri (iets meer kan ook ;)), wilde ik deze pc gaan kopen:

Asus A8N SLI + Zalman ZM-NB47J
AMD athlon 64 3200+ + Zalman CNPS7700-CU
2x Asus Geforce EN6800Ultra 256mb + Zalman VF700-Cu
Corsair TWINX1024-3200XL
Creative Audigy Player 5.1 (van een vorige pc)
Create Inspire 5.1 boxen-set (ook van vorige pc)
Western Digital Caviar WD2000JD, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB)
DVD-brander en een CD brander
floppy-drive
en dat alles in een Antec Sonata Pian Black kast (2 120mm fans, antec 380watt truepower voeding)

Ik ben van plan om hem bijna altijd aan te laten staan (om te downloaden), -in dit geval moet 'ie erg stil zijn, want hij moet op mn slaapkamer komen- maar ook om op te gamen.

Ik denk dat ik hem niet zo veel ga overclocken, geheugen en cpu een beetje misschien.

Samengesteld na een beetje research op internet, maar ik weet niet of t allemaal bij elkaar past;
is het koel genoeg, is de airflow een beetje normaal, kan de voeding t aan, past het allemaal wel in de kast, dat soort dingen, en ook heel belangrijk voor mij, of ie stil is.
Dat zou ik graag willen weten ;)
En alle andere op- of aanmerkingen zijn natuurlijk ook welkom

Bedankt

[ Voor 19% gewijzigd door ZGahn op 18-06-2005 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 18:19
Wat wil je met je pc doen?

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGahn
sorry, even vergete erbij te zetten. Keb t erbij ge-edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:42

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Neem niet twee 6600GT's, maar een 6800GT of Ultra als je persé een nVidia kaart wilt. Upgraden naar een tweede kaart kan altijd nog, mits deze van hetzelfde merk is. Het ligt er ook aan wat voor games je speelt. Persoonlijk zou ik voor een ATi gaan, maar goed ik speel dan ook meer ATi games zoals Half-Life2 e.d.
En als je voor een ATi kaart gaat, kun je ook een non-SLi bord nemen, wat weer goedkoper is. Of je moet wachten op de Crossfire moederborden, hoe lang dit gaat duren weet ik niet...

Voeding moet het aankunnen. Airflow moet meer dan voldoende zijn.
En het past ook allemaal in de kast ja. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door PD2JK op 17-06-2005 16:44 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGahn
Ik wilde SLI zodat ik er later 1tje kan bijprikken als ik meer presatatie nodig heb (en heb die 2e er dus ook maar meteen hierbij gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGahn
Ik heb nu ook mn oog laten vallen op een setje geheuge;
Corsair TWINX1024-3200XL. Deze schijnt Samsung TCCD chips te hebben, en een brainpower pcb. En dat schijnt goed te zijn. (trouwens, twinx1024 betekent toch 2 reepjes van 512?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZGahn
En ik heb nu ok besloten om toch inderdaad maar een 6800 ultra te nemen. kom ik wel 200 euro boven mn budget uit, maar dat is vrij acceptabel aangezien die 1200 euro toch niet echt van mij is ;).

Zoals ik al zie, heb ik sli gekozen zodat ik later een kaart erbij kan prikken, maar ik hield 140 euro over op mn budget. Meteen een tweede 6600 kopen leek een beetje sonde...

(ik heb mn eerste post aangepast hieraan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kan ook Twinmos Speed Premium PC3500 nemen. Zitten Winbond BH-5 chips op. (2x 512mb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Laatst online: 19:17

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als de stilte echt een groot item is, dan ontkom je haast niet aan een Zalman Reserator.

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
ik heb 2 opmerkingen:

1. een dvd-brander is tevens een goede cd-brander, dus een extra cd-brander is onzin
2. neem in plaats van die harde schijf een werstern digital RE. Die zijn iets duurder, maar meer geschikt voor 24/7 arbeid. Er is volgens mij geen 200 gb versie, maar wel een 160 gb en een 250 gb.

Die Twinmos SpeedPremium is een goede tip trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb al heel wat keren mijn pc geupgrade voor heel veel geld, en ik kan je zeggen: je bent hardstikke gek. Investeer vooral in dingen die waardevast zijn en upgrade je bottlenecks 1x per jaar ipv 1x in de 5 jaar een supersysteem aan te schaffen.

Ok, het is nu leuk, je bent de bink voor 3 maanden, maar als dan de nieuwe nVidiakaart uit is, dan is die in zijn eentje even snel als jouw SLI-opstelling. Plus dat je in 90% van de gevallen niks hebt aan die sli omdat je game er niks mee kan. En dan is de nieuwste kaart gewoon 2x zo snel.

Mijn advies:
1: Vidcard: vergeet SLI, dan is je mobo goedkoper en het scheelt je een bak geld voor die 2e kaart.
b: wil je de bink zijn hou dan die €500 en trow 10x een gigantische LANparty op jouw kosten. Moet je eens kijken hoe geweldig ze je vinden ;)
c: ik zou voor een Ati 8x0 gaan, sneller en stiller en goed beeld. Ook voor goede tv-out zonder gedoe.
d: bedenk wel dat 2 videokaarten ook altijd aanstaan en 2 koelers 2x zoveel herrie maken.
2: iedereen herrinert zich nummer 1, maar wat was 2 nou ook alweer? (ik had 2 vergeten 8)7)
3: HD: neem een Samsung Spinpoint 120, die zijn heel snel (59MB STR) en heel stil!
4: mobo: neem een DFI nF4 ultra, erg goed, super overklokbaar en veel features.
5: CPU: neem de goedkoopste van de nieuwste generatie, dwz een 3000+ Venice-core (of 3200+). Die is namelijk extra zuinig en dus stil te krijgen.
6: Mem: G-skill of Twinmos Speed Premium
7: kast: Ik ben super tevreden over de Chenbro Gaming Bomb: super goedkoop en super layout zonder schroeven, filter voor fan enz. En dan een Tagan voeding (stil, veel aansluitingen).Ik heb er zo al 2.
8: koop goeie 120mm fans: Pabst of goede regelbare, want 2x 120mm fans is VEEL airflow als je alleen staat te downloaden!
9: vergeet je kastdemping niet: diverse rubbertjes en hd ophanging enzo zodat er niks rammelt.

Hou de rest van je (vaders) geld in de zak en upgrade als je het eraan toe hebt. Dat is tegen die tijd veel goedkoper. Prijzen gaan exponentieel, vooral bij videokaarten. Een midrangekaart van nu kan hetzelde als topkaarten van zo'n jaar geleden en kosten 1/4 van toen.

PS: de spullen waar ik het hier over heb zijn allemaal testwinnaars, ik heb het een beetje bijgehouden omdat ik zelf ook wou upgraden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2005 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-10 08:30
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 02:00:
ik heb al heel wat keren mijn pc geupgrade voor heel veel geld, en ik kan je zeggen: je bent hardstikke gek. Investeer vooral in dingen die waardevast zijn en upgrade je bottlenecks 1x per jaar ipv 1x in de 5 jaar een supersysteem aan te schaffen.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het performance verschil t.o.v. de prijs is het eigenlijk helemaal niet waard om alles top-of-the-bill te kopen. Over bijv. een jaar of misschien twee jaar kun je dan ook weer wat upgraden en dan heb je dan nog steeds de beste computer.

Dus over bijv. 1 jaar koop je een dual core proc, die gewoon op je socket 939 past. En over twee jaar koop je een nieuwe graka. Dan hou je zelfs nog geld over van je budget terwijl je echt een paar jaar lang een heerlijke supersnelle computer hebt.

Denk daarnaast ook aan het stroomverbruik 24/7 aan laten staan. Dat zuipt gewoon. Er zijn al zat topics daarover, zoek daar ook is naar. Je zal er echt van schrikken, het kost al gauw een paar honderd euro per jaar.

[ Voor 49% gewijzigd door Hoedje op 18-06-2005 11:01 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astute
  • Laatst online: 27-09 09:23
Ziet er goed uit. Probeer de DVD-brander van het merk Lite-On te kopen. Enige merk waar ik nooit problemen mee heb. Misschien loont het ook nog om voor 2 Gbyte aan geheugen te gaan, zeker als je later overstapt op x64 windows.

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
astute schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:30:
Ziet er goed uit. Probeer de DVD-brander van het merk Lite-On te kopen. Enige merk waar ik nooit problemen mee heb. Misschien loont het ook nog om voor 2 Gbyte aan geheugen te gaan, zeker als je later overstapt op x64 windows.
Het mooie aan geheugen is dat je het niet hoeft te vervangen maar gewoon kunt uitbreiden, en daarnaast is het redelijk waardevast. Je kan er altijd nog wat bij plaatsen. Aan 1 Gb heb je momenteel nog ruim voldoende. Neem trouwens wel wat sneller geheugen, zoals punt 6 uit Jeep's post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Astute
Ik was altijd gek van Lite-on, maar ik had wel degelijk problemen met mijn dvd-burner: steeds slecht leesbare dvd's. Ik had diverse tests gelezen waar de Lite-on goed uit kwam, maar ook de Nec. En aangezien heel veel mensen daar zo enthousiast over waren d8 ik "laat ik een keer niet eigenwijs zijn".

Ik heb nu dus de Nec dvd-brander en ik ben nog nooit zo blij geweest met zo'n goedkoop apparaat! Hij is snel, en alle dvd's leest ie feilloos in alle spelers.

@astute hieronder:
in die HD test komt de Samsung helemaal niet voor. Ik vond het wat vreemd dat uit diverse duitse testen (die heel grondig testen) de nieuwe Samsungs als beste uit de test kwamen. Dat vond ik eigenlijk wel vreemd, maar het blijkt dus dat ze een heel erg hoge gemiddelde transfer-rate hebben bij een erg laag geluidsniveau. En dat komt dus omdat de accestime iets hoger ligt (14 ms), net iets onder het niveau van de Maxtors. Verder hebben ze SATA-2 aansluiting en Native Command Cueing.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:43
persoonlijk zou ik zeggen dat je veel meer hebt aan een dvd speler als 2e drive, die kan ook cd's lezen en je dvd brander kan (zoals ook eerder gezegd) cd's branden en in neem aan dat je geen cd's en dvd's tegelijk wil branden... als je dan een dvd speler hebt kun je in je 2e drive ook alles gooien is erg makkelijk. ik had een cd brander en een dvd speler en na de aanschaf van een dvd brander is de cd brander eruit gegaan en ik heb nog geen moment getwijfeld om het terug te switchen.

persoonlijk zou ik kiezen voor de a8n-sli deluxe omdat deze wat meer aansluitopties heeft, en de nf4 netwerkcontroller van het bord slecht is, de marvell chip is dan beter. je kan natuurlijk altijd een eigen/andere nic ingooien maar dat moet je zelf maar bepalen. (misschien is het probleem intussen verholpen met een bios update maar 2 maanden geleden nog niet)

let er ook op dat het pasieve zalman koelertje erg warm wordt op je mobo, ik weet niet of dat een heel erg groot probleem is, ik heb namelijk nog niemand gehoord die echt een instabiel systeem kreeg maar als je 24/7 gaat draaien is het misschien iets om je zorgen over te maken.

verder, de antec kast heeft 2 fans, als je 24/7 gaat draaien blijf je best wakker daarvan.

voor je het geluid van je schijf kun je even kijken in deze revieuw

dan kan je denk ik beter voor een Seagate Barracuda 7200.7 200GB SATA gaan.
de Hitachi Deskstar 180GXP 120GB 8MB ATA SM2003 is nog stiller maar deze is ata en maar 120 gb.

zonder je 2e videokaart kan je voeding het aan maar zodra je de 2e gaat plaatsen wordt het denk ik een beetje krap, je kan voor de zekerheid Welke voeding heb ik nodig? Deel 11 hier kijken voor je voeding.

als je de athlon 64 gaat kopen moet je er uiteraard op letten dat je een socket 939 processor neemt maar dat hoef ik je waarschijnlijk niet uit te leggen.

over het 24.7 verbruik:

als je pc 300 Watt verbruikt dan kost dit per jaar:
bij een piek en dal meter van eneco: 125 euro
bij een normaal tarief meter: 160 euro.

tel uit je verlies ;)

[ Voor 25% gewijzigd door LinuZZ op 19-06-2005 08:45 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en wat zei ik? De nieuwe GF7800 is uit en die verpulvert de 6800 in SLI-opstelling en is in totaal nog goedkoper ook, + dat je met een goedkoper mobo toe kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Zeet er goed uit..;)
Alleen als je echt stilte wilt... :z zou ik die Western Digital Caviar WD2000JD, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB) vervangen door een Seagate Barracuda 7200.8, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) iets duurder maart wel stil... :Z heb zelf ook een 3 Seagate Barracuda's O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

over het 24.7 verbruik:

als je pc 300 Watt verbruikt dan kost dit per jaar:
bij een piek en dal meter van eneco: 125 euro
bij een normaal tarief meter: 160 euro.

tel uit je verlies ;)
Je pc verbruikt natuurlijk niet altijd de volle 300 Wat... ;)
Pagina: 1