PC met ventilatieprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 640 views sinds 30-01-2008

• Mirre
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10-2025
Ik heb hier een raar probleem wat ik hier zal proberen te omschrijven :

Mijn man en ik hebben qua hardware een identieke PC.
- Kast = MTEK X9Gamer 350watt Midi tower
- Mobo = ASUS P4P800-E Deluxe
- Processor = Intel Pentium 4 3,2 Ghz (niet overgeklokt)
- RAM = Adata 512 mb/2x dual channel
- Videokaart = ASUS V9520MAG 128 (= GForce FX5200)
- Maxtor harddisk (1x 200Gb SATA (bootdisk) + 1x 130Gb ATA)
- Plextor DVD speler (PX 116A)
- Plextor Dual layer DVD Writer ( PX-716A)

Op mij PC staat WinXP-Pro SP2 geinstalleerd met alle beschikbare updates.
Alle andere software is ook up to date.

Het probleem met deze PC is als volgt. Zodra ik op een site surf waar ook maar iets te zien is qua flash (al is het maar een bannertje) dan begint direct mijn PC meer lawaai te maken omdat de ventilator trapsgewijs steeds harden gaat draaien. Uiteindelijk blaast ie zo hard dat het wel een stofzuiger lijkt.
Op het moment is die van mijn man lekker stil. Het display in de kast geeft aan dat hij van binnen 42 graden is. Mijn display geeft 47 graden aan en hij staat te blazen als een malloot. De 47 graden is voor de binnenkant van een intel-bak toch niet zo warm?

Wat ik gedaan heb om het op te lossen :
- Op internet gezocht maar geen oplossing gevonden.
- Alle mogelijke updates gedownload en geinstalleerd. (ook die voor Flashplayer + shockwave)
- Gecontroleerd of de ventilatie goed zit/werkt (zit identiek in de PC van mijn man en draait goed)
- PC stofvrij gemaakt (is niet zo stoffig....we hebben ze pas sinds half februari)

Heeft iemand een idee wat er loos kan zijn en hoe dit op te lossen?

Als de server down is, dan volijken we 'm weer op !!

Verwijderd

ctrl-alt-del: gaat er een proces flippen?
Al meerdere browsers geprobeerd?

• Mirre
Bij niet actieve systeemprocessen staat 98% + geheugengebruik 16kb
Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet. Betekent dat dat dat verbruikt is of dat dat vrij is?
Verder nergens een hoog systeemproces.

Ik heb firefox en de nieuwe Netcape geinstalleerd gehad en daarbij gebeurt dit ook. Zo ook bij spellen waar flash inzit.

Ik heb net het BIOS van mijn PC vergeleken met die van mijn man. Alles is eigenlijk hetzelfde alleen bij de hardwaremonitor zie je dat mijn ventilator 500 toeren meer per minuut maakt en dat mijn processor warmer is. Mijn processor warmte varieert tussen de 57 en 59 graden en die van hem staat bijna constant op 55 graden. Ons mobo is practisch dezelfde temp. Mijne 39 en zijne 38.
Beide PC's staan al een paar uur aan.

Zou de koeling op mijn processor niet helemaal lekker zitten qua contact?
Hoe check ik dat.? Als ik het loshaal dan is het contact zéker niet goed meer omdat de koelpastasticker dan stuk gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Mirre op 17-06-2005 16:28 ]

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp is het alleen met flash? Dan zou ik deze eerst eens opnieuw installeren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 16:28:
Dus als ik het goed begrijp is het alleen met flash? Dan zou ik deze eerst eens opnieuw installeren.
flash voor firefox is anders dan voor internet explorer, het lijkt me dat ze niet toevallig allebei dat gedrag vertonen, denk dat een derde applicatie dit doet.

• Mirre
Hij doet dit al vanaf het begin toen ik er een schone installatie opgezet heb. Dat heeft er dus volgens mij niets mee te maken. Hij werkt verder als een zonnetje alleen erg veel geluid van de koeling.

Eerder ergerde ik mij er niet zo aan. Het was me denk ik ook niet opgevallen als we niet twee van die machines in huis hadden gehad. Nu dat wel zo is valt het op dat die van mijn man rustig is en slechts "toeren maakt" als ie echt gestressed word en die van mij al "toeren maakt" bij het minste of geringste.

• Mirre
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 16:28:
Dat heb ik al gedaan, zonder resultaat.

• Mirre
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 16:30:
[...]
flash voor firefox is anders dan voor internet explorer, het lijkt me dat ze niet toevallig allebei dat gedrag vertonen, denk dat een derde applicatie dit doet.
Dan zou ik dat stressed gebeuren toch terug moeten zien bij m'n systeemprocessen?
Dat is niet zo. Het is verder een heel sdtabiel systeem en ik kan er zonder verdere problemen tig dingen tegelijk mee doen.

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 00:34

maontje

better off Playing

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat die pc van je man doet als je daar die zelfde site bezoekt.

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• Mirre
Als hij surft op internet dan blijft de ventilator in zijn PC gewoon rustig draaien.
Je hoort z'n PC bijna niet eens als ie aanstaat.

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 00:34

maontje

better off Playing

Dan zit ik toch aan de fan van je proc te denken.

Wat gebeurt er als je de pc gewoon een tijdje aan laat staan.
Heb je MBM geinstalleert staan.(dan kun je de temps gewoon op je beeldscherm zien)

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

Gaat de pc ook meer lawaai maken als je een game op start?

Offtopic:
Ohjah gebruik aub de edit toets :Y) het is lastig lezen met al die dubbele posten |:(

[ Voor 65% gewijzigd door tweak_freak op 17-06-2005 16:43 ]

• Ramkoemar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11-2024
is je computer spyware free?
ik had namelijk een soortgelijke probleem, en dat kwam voornamelijk omdat ik mn computer vol spyware zat.
misschien ff hitman pro installeren?

• Mirre
Ja mijn PC is spywarevrij + virusvrij, dat heb ik uitvoerig nagekeken.
Hitman pro wil ik niet op mijn systeem hebben. Dat proggie wordt zwaar overschat en gooit dingen weg die niet wegmoeten. Daar heb ik voorbeelden zat van gezien.

Yep, mijn ventilator gaat ook loeien als ik een game start waarin flash verwerkt zit.

Als ik mijn PC een poosje laat draaien zonder dat ik er iets op doe dan hoor je de fan-snelheid trapsgewijs terugschakelen totdat ie weer op het eerste nivo zit waarbij je 'm bijna niet hoort. Dan is het geluid hetzelfde als bij mijn man zijn PC.

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Je zou echt eens moeten kijken welk proces op dat moment aan het draaien is Want de pc gaat echt niet 'uit z'n eigen' warm worden.
Zet je taakbeheer open op het tabblad processen, zorg dat "Altijd op voorgrond" aanstaat en sorteer de processen op cpu verbruik. Dan zal in eerste instantie "Niet actieve systeem processen" rond de 99% "verbruiken". (Stiekem is dit eigenlijk idle time van je processor :p )
Dan doe je je browser open, en laat je die even mooi opstarten. Dit om te kijken of het niet gewoon aan de browser ligt. Dan ga je (als je niets abnormaals ziet) gewoon naar die site waar je de problemen krijgt. Vervolgens kijk je welk proces ervoor zorgt dat je cpu warmer wordt. Dit kan je browser zijn, kan ook bv de flash implementatie zijn. Waarschijnlijk zul je een proces ofwel 50% cpu zien verbruiken (als je multithreading hebt aanstaan) ofwel rond de 99% (als multithreading afstaat).

[ Voor 8% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 17-06-2005 17:08 . Reden: deftig typen is niet makkelijk tijdens examens... :P ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Staat de ASUS Q-Fan technology misschien aan..?
Misschien dat het daar aan ligt...

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

Dj-sannieboy schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 17:13:
Staat de ASUS Q-Fan technology misschien aan..?
Misschien dat het daar aan ligt...
mm ja dat zou ook kunnen bij mij gaat me cpu fan ook loeien als ik een game of flash progje start
in me bios kan ik q-fan aan/uit zetten of fan speed handmatig instellen

• Mirre
Waar in het BIOS staat die "ASUS Q-Fan technology" ongeveer?
Als dat het is dan zou je verwachten dat het bij miujn man uitstaat en bij mij aan.
Kan dat geen kwaad overigens om het uit te zetten? Wordt de boel dan niet té warm?

Ik ga ernaar kijken wat jij beschrijft, Yoshi

[ Voor 13% gewijzigd door Mirre op 17-06-2005 17:27 ]

Verwijderd

Off topic: Zeer nette topic. Viel me meteen op. Hulde voor TS _/-\o_
Kunnen de heren op GoT nog wat van leren.... 8)7
Ik stem voor meer vrouwen op GoT :X

(wou ik toch ff kwijt....)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2005 17:41 ]

• Mirre
Tnx voor het compliment ;) Enfin verder maar...

Ik heb de Q-fancontrol inmiddels gevonden in m'n BIOS. Die staat idd op Enabled en de fan speed ratio staat op 11/16. Bij mijn man staat ie precies hetzelfde.
In het BIOS zag ik dat de Fan speed ratio ook in te stellen is op 12/16 , 13/16 , 14/16 en 15/16
Uit het boekje van m'n mobo begrijp ik dat de Q-Fancontrol zorgt voor een meer efficientere fancontrol. (toch uitzetten??)
Ik begrijp dat mijn fan control setting (11/16) de default setting is en dat je als je meer koeling nodig hebt (meer hardware geinstalleerd hebt) een hogere setting dient in te stellen.
Als ik dus 12/16 , 13/16 , 14/16 of 15/16 instel dan gaat ie dan nog rapper draaien??

[ Voor 5% gewijzigd door Mirre op 17-06-2005 17:42 ]

• Yoshi|IA2
Mirre schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 17:39:
Tnx voor het compliment ;) Enfin verder maar...

Ik heb de Q-fancontrol inmiddels gevonden in m'n BIOS. Die staat idd op Enabled en de fan speed ratio staat op 11/16. Bij mijn man staat ie precies hetzelfde.
In het BIOS zag ik dat de Fan speed ratio ook in te stellen is op 12/16 , 13/16 , 14/16 en 15/16
Uit het boekje van m'n mobo begrijp ik dat de Q-Fancontrol zorgt voor een meer efficientere fancontrol. (toch uitzetten??)
Ik begrijp dat mijn fan control setting (11/16) de default setting is en dat je als je meer koeling nodig hebt (meer hardware geinstalleerd hebt) een hogere setting dient in te stellen.
Als ik dus 12/16 , 13/16 , 14/16 of 15/16 instel dan gaat ie dan nog rapper draaien??
Inderdaad. Jouw probleem ligt (volgens mij) niet aan je instellingen in de bios, maar het feit dat je cpu warmer word. En dat de cpu-fan dus harder moet draaien. Dus volgens mij heb jij een of ander programma geinstalleerd dat op het moment dat je flash gebruikt je cpugebruik omhoog haalt, en dus je temperatuur en fanspeed omhoog haalt. Dus wat ik zou adviseren is uitzoeken welk proces dit is.

• Mirre
Daar ben ik nu mee bezig, Yoshi.
Ik zie dat als ik bijvoorbeeld het spel Bejewled start (lokale versie waar veel flash inzit) dat 't spel binnenkomt als systeemproces op 50%. Vrij vlot daarna (als hij in het werkgeheugen zit) zakt ie terug naar 5 % en daarna nog lager. Dat lijkt me een vrij normaal percentage proces voor een spel wat bekend staat als resourcevreter. Toch begint m'n ventilator te loeien. Behalve bejeweled start er geen andere procesvreter op dat moment.

Ik lees verder op internet dan de Q-fan control ervoor zorgt dat de ventilator snelheid omhoog gaat bij 50 graden en hoger. De mijne schommelt steeds rond de 55, dus dat zou de reden kunnen zijn dat ie eigenlijk zo goed als nooit op de laagste snelheid draait. Dat doet ie alleen, als ik er niks op doe maar daar heb ik geen PC voor hé ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mirre op 17-06-2005 18:17 ]

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:18
Mirre schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 16:23:
Mijn processor warmte varieert tussen de 57 en 59 graden en die van hem staat bijna constant op 55 graden.
Meestal gaan de stock-intel coolers "flippen" bij 60 graden...(edit: in combi met Q-fan) en jij zit daar wel heel dichtbij, en gok dat daar het probleem zit. Dat het exact dezelfde PC is, en "die van hem" minder geluid maakt, kan net in een verschil zitten qua processor: de ene stoot wat meer warmte uit dan de andere (net een andere stepping wellicht :?).

Weet niet of er een standaard intel cooler opzit, maar enfin: we zoeken dus ernaar om die proc onder de 60 te houden... Dit lijkt mij echt geen SW-probleem verder...

Oplossingen liggen in:
- Opnieuw monteren koeler, met goede koelpasta, in de hoop dat dat net die graden scheelt
- Verbeteren airflow (casetemp ziet er netjes uit, maar kan altijd beter :+)
- Een andere koeler monteren (die meer capaciteit heeft / stiller is / zelf te regelen is)

Laatste optie is de meest "zekere": Zalman 7700Cu of iets dergelijks, en je bent van je probs af.

Zelf draai ik een 2.8@3.36 op een P4P800 met een Nexus PPR-1030NF, gaat ook prima :*) Dit terwijl hij in full stress net iets over de 60 heenkomt -> kan verder geen kwaad: boven de 70 is wel ongezond (=ook officiele grens van intel :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Sjeepee op 17-06-2005 18:33 ]

Love Hardware!

Verwijderd

ehhmm, ik heb hier een p4 northwood 2.53 @ 2.75 ghz, en draait nu 34 graden idle, stressed is ie max 46 graden. Ik heb dit btw ook altijd al gehad, ook nadat ik bijv arctic koelpasta erop heb gesmeerd. Die 55 graden lijkt me dan ook redlijk warm. Misschien is het een prescott, maar dan nog, zou die normaal ook zo warm worden?

• Worldwide
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Worldwide

Vinyl

Ik zou zeggen, zet de harde schijf eens over (toch dezelfde hardware) en kijk eens of de pc het dan nog doet.
Zo ja, ligt aan de hardware/bios. Zet je fanspeed lager in de bios, kijk of er stof in de fan zit, en desnoods, doe nieuwe koelprut op de koeler. Kijk eventueel ook welke fanspeed de beide pc's aangeven. Het kan ook zijn dat op hetzelfde toerental de ene fan luidruchtiger is omdat er vuil in zit, of de lager neit helemaal 100% meer is.
Zo nee, windows is de boosdoener. Draai een tijdje prime, en kijk of onder 100% load de pc nog zo'n herrie maakt. Kijk wat q-fan van asus zeg in windows als je dat geinstalleerd hebt.

Daarbij, niet elke processor wordt altijd even warm. Er kan van pc tot pc verschil in zitten. Als je temperatuur sensor een hogere waarde geeft gaat je fan harder draaien. Daarbij kan het ook nog zijn dat het ene moederbord een lagere temperatuur weergeeft dan dat de processor eigenlijk is. Wat tot gevolg heeft dat de fan langzamer draait. Asus heeft hier wel een handje van.

Verder idd een goede op. Kunnen veel mensen nog wat van leren.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 18:47:
ehhmm, ik heb hier een p4 northwood 2.53 @ 2.75 ghz, en draait nu 34 graden idle, stressed is ie max 46 graden. Ik heb dit btw ook altijd al gehad, ook nadat ik bijv arctic koelpasta erop heb gesmeerd. Die 55 graden lijkt me dan ook redlijk warm. Misschien is het een prescott, maar dan nog, zou die normaal ook zo warm worden?
Elke pc is verschillend. Dat jouw proc max 46 graden wordt zegt niks. De ruimte, de kastindeling, het aantal fans, de omgevingstemperatuur, en nog veel meer factoren bepalen de uiteindelijke temperatuur. De Prescott wordt over het algemeen ook warmer dan de northwood. Die van jou trekt 61,5W en die 3,2 trekt 82,0W. Daarbij is het volgensmij zo dat de prescott meer lekstroom heeft, dus warmer wordt, en de prescott wordt op 90nm gebakken, de northwood op 130nm. Meer stroomverbruik in een kleiner oppervlak is meer hitte. (146 tegenover 81 mm^2) Correct me if i'm wrong.
De 3,2 kan eventueel ook nog een northwood zijn.

[ Voor 61% gewijzigd door Worldwide op 17-06-2005 19:29 ]

Verwijderd

prescott's worden gloeiend... mijn 3.0 draaiend op 3.2 gaat stressed tegen de 80° aan, ik denk dan ook datter iets mankeert, zit standaardkoeler op.

die temperatuur binnen de kast lijkt me zeer hoog, mijn hittekanon haalt maar 32°...

kan het niet zijn dat je fan zelf al stukken meer versleten is? probeer anders eens de fan van je man op je pc te zetten, helpt misschien.

ontstoffen? misschien kan je cpu minder wegblazen waardoor te temperatuur hoger ligt... zelfde kast en zelfde outtakes in je kast?

• Ramkoemar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11-2024
laat je kast eens open :P

open een pagina waar wat flash op zit, en kijk in taakbeheer wat het meeste cpu kracht gebruikt.

• Mirre
@Worldwide:
Wat heeft het voor zin om harddisks te wisselen. Ik heb niet zoveel zin om twee PC's overhoop te gooien, snap je.
Ik heb al eerder in dit topic aangegeven dat m'n PC stofvrij is. Fan's en koelribbels zijn schoongeblazen met zo'n luchtbus.
Ook al eerder gaf ik aan dat de fanspeed van de PC van mijn man 500 toeren p/m lager ligt dan die van mij. Beide PC's zijn van Februari dit jaar dus het lijkt me erg sterk dat de lagers van m'n fan nu al defect zijn. Hij draait overigens harder dan de fan van m'n man. Een defecte ventilator zou stroef (lagertoerental) of helemaal niet draaien.

@Ramoe :
Dat heb ik een paar dagen geleden geprobeerd maar dat maakte niets uit.
Pagina met een flash-item geopend en de taskmanager geeft alleen aan dat internet explorer even veel verbruikt maar dat zakt dan snel weer terug naar normale proporties.

@Felisio :
Ik weet niet wat voor koeler er op m'n CPU zit. Ik heb net de bon van m'n PC bekeken. Daar staat niets wat koeler betreft op dus hdan zal het wel de standaard koeler zijn die erbij geleverd wordt.

@ Sjeepee :
Misschien een stomme vraag, maar zo'n Zalman 7700Cu is dat een vervanging van de koeler die nu op m'n CPU zit of is dat een losse fan?

Ik denk toch dat de koeler op de CPU om de een of andere reden de warmte niet goed afvoert.
Daarop reageren de sensoren in het mobo en zet Q-fan de fanspeed een steeds een trapje hoger.
Ik ga 'm morgen maar weer open maken en de koeler loshalen. Als dat morgen lukt tenminste. Ik ben herstellende van een buikoperatie en de ene dag gaat het beter dan de andere dag. Ik zit nu meer achter de PC dan anders en dat is w.s. ook de reden dat ik me er nu aan begin te ergeren.

Wat is beter bij het terugplaatsen van de koeler op de CPU. Koelpasta of een koelpasta sticker?

[ Voor 21% gewijzigd door Mirre op 17-06-2005 21:26 ]

• Mirre
Ik heb die zalman7700u gevonden op internet : http://www.digital-daily.com/cooling/zalman-7700cu/

Wat is dat ding groot :o

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:41
Ik had ook last van een luide cpu cooler van mijn intel 3,4Ghz skt775.
Ik heb deze vervangen door een Artic Freezer 7 en nu is hij toch een stuk stiller en is hij bijna 10° minder warm.Dit is een link naar de artic freezer :
http://episteme.arstechni...f/77909585/m/550009753731

Voordeel tov vd zalman is dat je bij deze je moederbord niet moet losmaken om hem te kunnen bevestigen.

Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro | BMW 330i G21 LCI2 xDrive

Verwijderd

Mirre schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 08:17:
Ik heb die zalman7700u gevonden op internet : http://www.digital-daily.com/cooling/zalman-7700cu/

Wat is dat ding groot :o
Die gaat hoogstwaarschijnlijk niet passen in een P4 kast. Zijn kleinere broertje de 7700alcu past wel en koelt ook goed. Mag ik je er ook op attenderen dat je te maken hebt met een enorme heethoofd als processor. Zeker als het in de huiskamer warm is voelt een P4 (vooral de Presscott) zich niet lekker. De temperatuur gaat omhoog en hij gaat loeien.
Ik merk dat ook bij mijn AMD processor als ik games speel en het is warm hier. Echter zijn de stock koelers van de P4 itt AMD stock koelers ronduit slecht te noemen. Ze koelen redelijk, maar daar moet je wel een 2e stofzuigergeluid als prijs betalen. De Zalman blijft stil. Op een P4 Presscott zou ik niet de regelunit ertussen plaatsen, maar de fan voluit laten draaien. Dan is ie nog heel stil.

De temperatuursensors van je man zijn computer hoeven niet gelijk te zijn aan de jouwe :X

• Yoshi|IA2
Mirre schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 21:18:
@Ramoe :
Dat heb ik een paar dagen geleden geprobeerd maar dat maakte niets uit.
Pagina met een flash-item geopend en de taskmanager geeft alleen aan dat internet explorer even veel verbruikt maar dat zakt dan snel weer terug naar normale proporties.
Dan denk ik dat we mogen concluderen dat het aan de hardware ligt...
@ Sjeepee :
Misschien een stomme vraag, maar zo'n Zalman 7700Cu is dat een vervanging van de koeler die nu op m'n CPU zit of is dat een losse fan?
Die Zalman is een complete koeler (heatsink) + fan.
Ik denk toch dat de koeler op de CPU om de een of andere reden de warmte niet goed afvoert.
Daarop reageren de sensoren in het mobo en zet Q-fan de fanspeed een steeds een trapje hoger.
Ik ga 'm morgen maar weer open maken en de koeler loshalen. Als dat morgen lukt tenminste.
De ene cpu geeft al wat meer warmte af dan de andere, dit komt komdat niet alle cpu's van dezelfde kwaliteit zijn. Dat is een gevolg van het productie proces... Als dit het geval is, zal je man zijn pc altijd koeler zijn dan jouwe. Zoals Exuimtum ook zegt hierboven, afhankelijk van het merk moederbord kunnen de temperatuur sensoren er erg ver langs zitten. Het kan zijn als je de cpu van je man in jouw pc zet, je moederbord nog altijd de cpu zo snel laat draaien, simpelweg omdat de sensor van je moederbord een hogere waarde aangeeft. Wat ook kan zijn is (aangenomen dat de stock koelers hetzelfde zijn) is dat de koeler niet even goed bevestigd is. Zowiezo zijn die 'koelpasta stickertjes' niet om naar huis te schrijven, omdat deze veel te dik zijn. Ik denk dat je er een paar graden kunt afknijpen door hoge kwaliteit koelpasta ertussen te duwen (misschien zelfs 5 tot 10 graden). Een zo dun mogelijk laagje uitstrijken over de bodem van de heatsink. Met zo dun mogelijk bedoel ik dat je erdoor kan kijken. Natuurlijk je heatsink eerst zo goed mogelijk schoonmaken. Bv met aceton, daar krijg je de prut er goed mee af...
Ik ben herstellende van een buikoperatie en de ene dag gaat het beter dan de andere dag.
Veel beterschap gewenst!
Wat is beter bij het terugplaatsen van de koeler op de CPU. Koelpasta of een koelpasta sticker?
Zowiezo koelpasta... Zou zelfs kunnen dan je cpu koeler is zonder koelpasta, dan met die sticker... (Hier was dat toch het geval...)

Ik moet er wel even bijvermelden dat als je onhandig bent, je de cpu wel eens zou kunnen kapotmaken... Alhoewel je dan heel onhandig moet zijn bij een intel... :)

Nog een oplossing is om in de bios Q-Fan uit te schakelen, dan draait hij altijd als een stofzuiger. Vervolgens installeer je speedfan, een programmaatje waarmee je vanuit windows je cpufan-snelheid kan regelen. Dan kun je hem regelen zoals je zelf wil, dan moet je alleen letten dat je cpu temp niet boven de 70 graden komt...

[ Voor 16% gewijzigd door Yoshi|IA2 op 18-06-2005 13:27 ]

• Mirre
Door mijn gezondheid ben ik vandaag niet veel verder gekomen, dan het toch nog eens loshalen van de zijkant van de kast. Dat scheelde direct zo'n 10 graden op de kast-sensor. Het was behoorlijk warm daarbinnen.
Hij is nu rustig en "stofzuigert" niet meer bij de minste of geringste handeling. ASUS probe geeft aan dat de processor nu 53 graden is. Ik zit dus kennelijk onder het keerpunt nu.

Ik ga van de week eerst nog proberen om er een grote zalman fan achterin bij te zetten die de warme lucht uit de kast trekt en naar buiten blaast. Als dat afdoende werkt dan hoef ik niet aan m'n processor + koeler te zitten. Ik ben daar nog nooit aangeweest en ik ben er een beetje huiverig voor. Wegbrengen ervoor is vooralsnog geen optie hier in de buurt. Dan ben ik 'm ruim 'n week kwijt. Wachttijden voor reparaties zijn lang hier in de buurt dus als ik dat voorkomen kan dan is dat meegenomen.

Bedankt voor al jullie reacties. Ik leer ineens van alles qua koeling :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mirre op 19-06-2005 02:07 ]

Verwijderd

Voordat je een CPU-koeler gaat kopen kun je ook nog even kijken of je wat kan met SpeedFan. Dit is een programma dat continu de snelheid van je fans (aangesloten op je moederbord) kan regelen aan de hand van de gemeten temperatuur. Deze temps, de gewenste temps en de snelheden van de fans kun je ook allemaal instellen en het programma is voor de meeste moderne moederborden wel geschikt. Eigenlijk dus een 'softwarematige Q-fan' :)

• Mirre
Ik heb nu achterin m'n kast een Coolermaster LED Silent 8025 System Fan gezet en de kast is weer dicht. Leuk gezicht ook want door die blauwe ledjes van de coolermaster "piept" er hier en daar blauw licht naar buiten. Past mooi blij het blauwe LCD scherm van m'n L.I.S 2 Premium en m'n temp LCD schermpje. Van de L.I.S. 2 is het FAN-gedeelte overigens niet aangesloten omdat de software daarvan nog niet goed werkt. Ze werken nog steeds aan die software

Enfin terug... ik dwaal af....
De Coolermaster-fan zuigt de warme lucht aan de achterkant uit de kast en blaast die weg. Hij voldoet prima. Het is vandaag precies de dag om onder extreme omstandigheden te testen omdat het hier in de kamer, net als overal erg warm is.

Mijn CPU blijft nu onder de temp dat ie zijn CPU-Fan op volle toeren zou laten draaien. Hij gaat nu zelfs maar 1 trapje hoger draaien als ik Unreal Tournament speel. Voordat ik de extra fan erin had stond de CPU fan bij het spelen van dit spel op volle toeren te "brullen". Het is nu zeker 10 graden koeler in de kast. Het lijkt er dus op dat met de extra fan, het probleem getackeled is. Die nieuwe fan is lekker stil. Ik hoor 'm eigenlijk niet. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Mirre op 20-06-2005 22:00 ]

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Mirre schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:24:
Ik heb nu achterin m'n kast een Coolermaster LED Silent 8025 System Fan ( http://www.ferra.ru/catalog/?d=26809 ) gezet en de kast is weer dicht.
Mijn CPU blijft nu onder de temp dat ie zijn CPU-Fan op volle toeren zou laten draaien. Hij gaat nu zelfs maar 1 trapje hoger draaien als ik Unreal Tournament speel. Voordat ik de extra fan erin had stond de CPU fan bij het spelen van dit spel op volle toeren te "brullen". Het is nu zeker 10 graden koeler in de kast. Het lijkt er dus op dat met de extra fan, het probleem getackeled is. Die nieuwe fan is lekker stil. Ik hoor 'm eigenlijk niet. :)
Misschien moet je je man ook een casefan cadeau doen. De airflow in zijn systeem zal ook wel niet geweldig zijn.

Staat je PC trouwens niet gewoon op een warmere plaats in huis dan die van je man?

• Mirre
Mijn PC is al vanaf het begin af aan een stuk warmer geweest dan die van mijn man.
Zijn PC zonder extra cooler is zelfs nu nog koeler, dan die van mij mét koeler. Erg weird maar zoals jullie al zeiden de ene PC is de andere niet, ook al zijn ze hardwarematig identiek. De airflow zal bij hem beter zijn. Ze staat overigens naast elkaar in een audiorack. Dus qua omgevingstemp is er geen verschil.

* Ik zie net dat ze toch niet helemaal identiek zijn. :X
Ik heb er nog een cardreader inzitten.

* In het foldertje wat bij de processor zat zie ik dat we een "prescott" hebben.
Klopt dus dat die wat warmer worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Mirre op 21-06-2005 02:48 ]

Verwijderd

Wat warmer? Het zijn helaas ongeveer de grootste hittestokers die er zijn. 70 graden is geen uitzondering en al helemaal niet met dit weer.
Ik heb vernomen dat zelfs een Zalman 7700AlCu nog niet voldoende is voor een Presscott. Ik zou maar even wachten met het gebruiken van zware applicaties totdat het wat koeler wordt.
De 47 graden is voor de binnenkant van een intel-bak toch niet zo warm?
Over je kasttemperatuur ben ik zeker niet tevreden. Haal de kap er eens af tijdens volle belasting en voel of de lucht in je kast echt zo warm aanvoeld.

Volgens intel mag de toegevoegde airflow aan jouw processor maar 38 graden zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 04:11 ]

• Mirre
Die kasttemp 47 graden was voordat ik de nieuwe casefan erin had, maar daar heb je kennelijk overheen gelezen? M'n kasttemperatuur is op het moment een stuk lager ( ± 40) dus daar ben ik best tevreden over in deze weersonstandigheden. Als je je bedenkt dat hij in een omgeving van 25 graden staat is dat zo gek nog niet. Ik heb geen rare errors gehad dus hij zal wat ik ermee doe aankunnen.

De door jou genoemde 70 graden haalt mijn processor gelukkig bij lange na niet.
Als ik 'm flink laat werken en de ventilator op volle kracht werkt zit ie nu rond de 64 graden.
In rust zakt ie nu weer terug naar rond de 42 graden. Da's toch zo gek niet meer. Zeker niet ale je je bedenkt dat we een presscott hebben.

Verwijderd

Nee, je hebt gelijk, maar je kasttemperatuur is nog steeds aan de hoge en boven die kritische 38 graden.
15 graden verschil (Tkast-Tkamer=^T) betekend dat er nog flink wat verbeterd kan worden. Zover mijn kennis strekt lijdt een processor die over de 60 graden komt bijzonder veel. Er is een verschil tussen grenstemperatuur en een gezonde temperatuur. Als is je machine nog zo stabiel er kan wel ondertussen ernstige slijtage plaatsvinden door grote warmte.
Ik heb heel lang een essensiële koeling onderschat tot deze computer. Ik heb mijn systeem zeer goed gekoeld. Het verschil met de kasttemperatuur en huiskamer is maar enkele graden. Toch is mijn systeem heel stil.
Mirre, welke fans heb je nu allemaal in gebruik en hoe groot zijn die?

• Mirre
D'r zitten nu 3 fans in.
Er zit nu een Coolermaster LED Silent 8025 System Fan, de fan in de voeding (die heeft een doorsnee van zo'n 8 cm) en dan die van de standaard Intel CPU Cooler. Op m'n GForce FX5200 videokaart zit geloof ik geen fan maar metalen coolribbels. Dat durf ik zo uit m'n hoofd niet te zeggen. Planning is om de airflow in mijn PC te verbeteren door het vervangen van m'n platte IDE-Kabels door ronde IDE-kabels en door het wat netter wegwerken van de kabels en zo. Dan misschien nog een extra fan erbij om af te zuigen. En de standaard Intell CPU cooler vervangen door een betere.

Mijn mobo is nu met die nieuwe fan een paar graden koeler geworden. Op de deksel van m'n case zit een plastic kokertje die (als de kast dichtzit) vlak boven mijn CPU cooler uitkomt. Soort van trechter naar de CPU toe. Zou het voor de airflow in de kast niet beter zijn als ik dat kokertje verwijder. Hij lijkt me een behoorlijke "sta in de weg".

Verwijderd

Ja, got ya.
Mirre, je mist een goede intake-fan aan de voorkant van je kast. Deze is zeer essensieel omdat deze de koele lucht van voor je computer de kast inblaast. Nu zit je met een onderdruk in je kast en trekt de PC valse warme lucht opnieuw aan. Deze onderdruk zorgt er ook voor dat je CPU koeler minder goed zijn werk kan doen. Een klein beetje onderdruk is niet erg, maar de zuigkracht van 2 fans is pittig. Dat is ook een reden waarom je CPU koeler zoveel lawaai gaat maken. Lauwwarme ijlere lucht koelt niet echt lekker en dat icm een Presscott zorgt voor temperaturen boven de 60 graden.

Opzich geen ernstige dingen. Als de 60 graden grens alleen bij warm weer (>30 graden) overschreden wordt is er geen reden tot zorg, maar waarschijnlijk gebeurt dat bij jouw wel eerder.
Op zolderkamertjes die 40 graden zijn; ja, dan gaat ie over de 70 graden heen en is de electromigratie zeer ernstig. Dat bedoelde ik te zeggen.

Ik wil je absoluut niet bang maken, maar ik zou het even in de gatren houden. De temperatuursensors van een Presscott waren volgens mij zeer accuraat ivm de throttling-techniek.

Gebruik Everest eens eventjes ;)

Correct me if I'm wrong

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2005 07:26 ]

• Mirre
Ik ben niet zo snel bang te krijgen hoor ;)
Ik ben blij met je adviezen.

Tja een intake-fan voorin de kast om koele lucht aan te zuigen, heb ik ook over zitten denken maar dat heeft in mijn case weinig zin. Hij is echt helemaal dicht aan de voorkant. Waar moet ie dan koele lucht vandaan halen?

Verwijderd

Ai...die foto met die kasten....oei, die warmte kan niet goed weg, en het verschil met die van je man is nu ook te verklaren, bij de ene staat de linkerkant tegen een wand en bij de ander de rechter, wissel ze eens om en test het dan es, waarschijnlijk wordt nu de andere PC warmer, ik zou ze wat meer 'open' zetten zo dat er goed geventileerd kan worden (inlet en outlet)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Mirre schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 11:16:
Ik ben niet zo snel bang te krijgen hoor ;)
Ik ben blij met je adviezen.

Tja een intake-fan voorin de kast om koele lucht aan te zuigen, heb ik ook over zitten denken maar dat heeft in mijn case weinig zin. Hij is echt helemaal dicht aan de voorkant. Waar moet ie dan koele lucht vandaan halen?
meestal zit er aan de voorkant onderop een sleuf waar de intake dan de lucht vandaan zuigt ;)
maar je hebt ook aan de zijkant een opening voor een fan zie ik ?
die blaast meestal over de cpu koeler en dat scheelt ook weer.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Mirre
@blaatkoetje
Hij staat niet direct tegen de zijkant aan hoor. Zit zeker 5 cm tussen de zijkant van de kast en de PC. Bovendien zit het geen massieve zijkant in die kast. De kast is een audiorack. Er zitten allemaal gaatjes in met een doorsnee van 4mm. In elke 10 cm2 zitten 49 gaatjes. Het sluit dus niet af zoals het lijkt.

@chucky666
Verdomd je hebt gelijk, d'r zit daar inderdaad een sleuf voor aan de onderkant :)
Je voelt dat ie daar lucht aantrekt. Klepje van de usb daar open scheelt ook weer iets in temp.
Aan de zijkant kan geen fan gemonteerd worden. Daar zit aan de binnenkant die koker richting CPU.
Als het dan in de kast warm is dan kan de CPU-cooler relatief koelere lucht aanzuigen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mirre op 26-06-2005 13:14 ]

• Mirre
De coolermaster begint herrie te maken. Je hoort 'm soms resoneren tegen het chassis van de kast. Die lagers zijn wel héél snel versleten zeg! Als je een klein tikkie tegen de kast geeft dan is ie weer een poosje stil.

Iemand ervaring mat een "Zalman ZM F2" casefan?
Die draait iets meer toeren dan de coolermaster en is even groot.

• Mirre
Ik heb vandaag een paar dingen verbeterd m'n kast voor een betere airflow :

1) De coolermaster casefan is vervangen door een Zalman ZM-F2 (92mm). Hij zit achter in de kast en zuigt warme lucht vanuit de kast naar buiten.

2) Aan de voorkant van de kast zit nu een Zalman ZM-F1 (80mm). Die zuigt koele lucht aan en blaast die de kast in.

3) Het was nogal rommelig in de kast. De kabels zijn nu weggewerkt voor zover dat kon om zo min mogelijk obstructie in de kast te hebben. De platte IDE-kabels zijn vervangen door round-IDE kabels

Stressed kom ik nu op deze waarden :
- Mobo 35°C
- processor 60°C
- SATA harddisk : 38°C
- IDE harddisk : 31°C

Beter dan dit krijg ik 'm nu echt niet. Voor een Pentium4 (prescott) niet zo slecht, denk ik....... toch?
Enige optie om de CPU temp nu nog verder omlaag te krijgen is (denk ik) een andere CPU cooler dan de standaard intell die er nu op zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Mirre op 27-06-2005 20:47 ]

• Mirre
Ik vergeet bijna op te noemen dat het loeien van de CPU-Cooler bij het openen van een flash-item nu achterwege blijft.
Doel bereikt dus

Verwijderd

:P

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had hier een computerkast met een 2 x 92x92 mm fan Zalman op volle toeren(dat lijkt echt een vliegtuig) en een Techsolo 550W ook op volle toeren met 120 MM boven de processorfan(Spire Diamond serie) hangen. De temps bleven maar op CPU 55 idle en 65 bij belasting. Binnen in de kast bleef het 40 idle en bij belasting 60 graden. Wat bleek nou? Er zit in die hele kast geen ene mogelijkheid om lucht naar binnen te zuigen. Dus wel naar buiten maar niet naar binnen. Ik had dus maar even een plaatje van mijn 5,25 eruit gehaald en ik zag alle temp met 20-30 graden zakken.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Mooi zo, Mirre. 60 graden is geen kritische temperatuur en onthoud goed dat een Presscott een echt heethoofd is. Toen het hier 30 graden binnen werd toen ik nog een Presscott had duwde ik hem richting de 71 graden. En ja, mijn kast is zeer goed gekoeld.

Waarom blijft een AMD64 processor zo koel?
Desondanks mijn CPU evenveel stroom vreet als jouw CPU (89 watt stressed) blijft mijn chip koeler. Dat komt omdat het koeloppervlak van een AMD64 groter is dan die van een Presscott en de tweede reden is dat mijn AMD 939 pinnetjes heeft om de stroom te spreiden (betere stroomverdeling, minder hitte). Bij jouw moeten al die amperes door 478 pinnetjes. Mocht je een intel-fan zijn en je denkt ooit te gaan upgraden. De Pentium M schijnt een zeer goede core te hebben.

• Mirre
@itsalex
Mijn kast heeft aan de voorkant zo'n klepje waar de USB poorten zitten. Met het klepje dicht wordt de kast direct een beetje warmer. Er zit aan de voorkant ook een gleuf waar lucht door aangezogen kan worden.

Zo ziet het er nu uit in de kast :
Afbeeldingslocatie: http://pic17.picturetrail.com/VOL845/2885528/5820731/103769688.jpg

- Bij A zuigt een Zalman ZM-F1 (80mm) frisse lucht aan en blaast die naar achter in de kast.
- Een HD cooler bij B onder de IDE schijf zuigt warme lucht van de IDE HDD weg en blaast
die naar de SATA HDD. Beide HD's koelen hierdoor en zijn nu 30 en 21 graden.
- Een standaard Intel cooler bij C voert warmte af van de CPU
- De Zalman ZM-F2 (92mm) bij D voert warme lucht af uit de kast.
- De voeding bij E voert warme lucht af uit de kast.

Lijkt me toch een aardige ventilatie zoals het nu is? Nu de HD's weer minder warmte afgeven zou je verwachten dat het in de kast zelf ook koeler zou moeten worden. Nou dat valt tegen. Het display op de kast geeft nog altijd 42 graden aan en m'n mobo is 32.

Dus ben ik van toch plan om er alsnog een andere CPU cooler op te laten zetten. Ik wil de CPU temp zoveel mogelijk omlaag krijgen. Die 60 stressed (en soms toch rond de 62) is me toch nog te hoog. Van de week waren we in Den-Haag bij MyCom. Die blijken een servicebalie te hebben waar ze per direct reparaties doen. Dan ben je 'm niet een poos kwijt. Dat is dus dé plek om de CPU cooler te laten vervangen. Ik doe eigenlijk alles in de PC zelf maar die CPU cooler daar waag ik me niet aan. Gaat het mis, dan zit ik met de gebakken peren.

[ Voor 3% gewijzigd door Mirre op 09-07-2005 02:28 ]

• Mirre
Het probleem met m'n té warme processor is nu definitief verholpen. Ik heb er bij MyCom een Zalman CNPS7000B-AlCu processorkoeler in laten zetten.
Temp in de kast is hiermee zo'n 10 graden lager en de processor is zo'n 7 graden koeler.
Stressed wordt de processor nu 53 graden.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat zijn al best normale temperaturen :) hoe warm wordt je mobo / case nu? Normaal is 30° een gangbare temperatuur.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Mirre
Het is hier op het moment behoorlijk warm in de ruimte waar de PC's staan (26 graden)

M'n moederbord is nu warmer dan eerder met de standaard CPU cooler het geval was.
Was 32 graden en is nu 40 graden.
Het metertje voor op de kast geeft nu gemiddeld 37 graden aan en de CPU is op het moment (weinig belast) 49 graden. Als ik 'm stress komt de CPU nu rond de 54 graden uit en hij zakt vlot terug zodra de CPU weer minder belast wordt. Ik ben nu dus best tevreden.

Ik moet 'm vanbinnen alleen weer even netjes opruimen want MyCom heeft er bij het inzetten van die CPU cooler weer een zooitje van gemaakt. De bedrading kan een stuk netter wat ook weer scheelt in de airflow.

[ Voor 7% gewijzigd door Mirre op 12-07-2005 00:03 ]

Verwijderd

Op de plaats waar ik stage loop hebben ze sinds fabruari ook +/- 50 nieuwe systemen met asus bordjes.

Tot voor kort maakte deze systemen ook een ontzettende herrie nadat ze een tijdje aan stonden. En in een lokaal waar +/- 20 van deze machines op een rij stonden was het geluid in koor dus een behoorlijke turbine. We hebben er zelfs aan gedacht de tafels aan de grond vast te gaan tapen omdat we angst hadden dat deze zich zelf gingen verplaatsen.

In het bios staat de optie Asus Q-Fan. ( te vinden bij de hardware monitor )

Ookal staat de cpu temp op max 53 graden blijven deze nu mooi stil. Om te kijken of dit geen effect had op de levensduur :D hebben we op 10 machines meerdere dagen achter elkaar een DNET client laten draaien. De cpu temp komt ook niet voorbij die 53 en blijft stil.

Ook lopen ze nog allemaal perfect.

K hoop dat dit ook de oplossing is voor jouw probleem.

• Mirre
Ik heb "Asus Q-Fan" aanstaan op mijn mobo op de middelste stand (13/16)
Waar hebben jullie ze op staan in dat lokaal?

Verwijderd

Mirre schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 18:17:
Daar ben ik nu mee bezig, Yoshi.
Ik zie dat als ik bijvoorbeeld het spel Bejewled start (lokale versie waar veel flash inzit) dat 't spel binnenkomt als systeemproces op 50%. Vrij vlot daarna (als hij in het werkgeheugen zit) zakt ie terug naar 5 % en daarna nog lager. Dat lijkt me een vrij normaal percentage proces voor een spel wat bekend staat als resourcevreter. Toch begint m'n ventilator te loeien. Behalve bejeweled start er geen andere procesvreter op dat moment.

Ik lees verder op internet dan de Q-fan control ervoor zorgt dat de ventilator snelheid omhoog gaat bij 50 graden en hoger. De mijne schommelt steeds rond de 55, dus dat zou de reden kunnen zijn dat ie eigenlijk zo goed als nooit op de laagste snelheid draait. Dat doet ie alleen, als ik er niks op doe maar daar heb ik geen PC voor hé ;)
Schakel die Q-fan maar eens uit ;)
Denk dat het veel verschil maakt.
Asus heeft daar duidelijk nog wat problemen mee als de temps op grensgevallen komen te liggen.
Kijk e=ook eens of je iets in je bios heeft staan in de trend van "internal CPU temp detection" en schakel dat ook eens uit.

• Mirre
Als ik Qfan uitzet zonder speedfan om de fans te controleren, dan gaat w.s. ie loeien als een stofzuiger omdat alle fans op- topsnelheid gaan draaien. Geen goed plan dus 8)

Maar het probleem is opgelost met die nieuwe CPU fan. De CPU is nu 47 graden en stressed zo'n 55 of zo :)
M'n case schommelt nu rond de 36,7 graden dus de max temp 38 om de intel processor goed te laten functioneren wordt ruim gehaald.

Ik heb de oude cooler uiteraard weer meegenomen van MyCom toen de nieuwe erop gezet is.
Aan de klodder opgedroogde koelpasta op het koelblok kan je zien dat dat er véél te dik coolpasta opgezeten heeft. Zo heb ik de PC binnengekregen na aankoop (prutsers!!). Waarschijnlijk was dat dus de reden dat de CPU cooler niet genoeg koelde.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/hterwijn/han/dikke-koelpasta.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Mirre op 23-07-2005 18:42 ]

Verwijderd

M'n case schommelt nu rond de 36,7 graden dus de max temp 38 om de intel processor goed te laten functioneren wordt ruim gehaald.
Ruim? Nogal een krappe marge, 1,3 graden...
En ja, als dat idd je oude koeler is zijn het prutsers. Dat zijn heel wat rijstkorrels koelpasta. Wat ze ook niet hebben gedaan is beide zijden insmeren en volledig uitstrijken en afschrapen met een zeer recht voorwerp zodat je echt een heel dun en effectief laagje overhoud. Een halve rijstkorrel per kant is voldoende. Hier werkt dat uitstekend.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2005 20:20 ]

Verwijderd

Hmja ik ken dat , gebeurd vaak, een cursusje zo snel mogelijk koelpaste installeren:
1)knijp de tube die bij de cooler zat leeg op de cpu
2)smeer vooral niet open
3)druk de heatsink heel sterk tegen de cpu en plaats die vervolgens, hierbij oefen je druk uit die ervoor zorgt dat de koelpasta wel min of meer naar alle kanten uit geperst wordt waardoor gans de cpu bedekt wordt... (en meer dan de cpu)
Voila we zijn klaar

-> in zo'n gevallen is het nog veel beter dat je de koeler installeert, gewoonweg zonder koelpaste...

Koelpasta is in 90% de gevallen de oorzaak van slechte koeling, het is altijd hetgeen wat ik iemand aanraad om eens na te kijken. Omdat het iets is wat niet zichtbaar is na installatie (en een fancy koperen heatsink wel) en omdat het nooit op offertes, facturen, systeemspecs, advertenties wordt vermeld en omdat de kost verwaarloosbaar is, wordt hier eigenlijk nooit aandacht aan besteedt. Als de nietsvermoedende klant een blinkende koperen zalman waaier koeler ziet denkt die "waaw dat gaat goed gekoeld zitten" en de enkele zeldzame klanten die vragen ofdat er koelpasta tussen zitten krijgen het antwoord "jaja er zit zeker genoeg koelpasta tussen" waardoor deze ook weer op hun 2 oren kunnen slapen en denken dat het snor zit me de koeling. En dan maar casefans bijkopen en zien dat het niets helpt 8)7
Koelpasta is zon klein goedkoop en subtiel element in een pc dat er geen aandacht naar uit gaat, maar het kan de koeling van de beste heatsink helemaal om zeep helpen waarbij een boxed sink met goed aangebrachte paste nog veel beter gaat koelen.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2005 21:02 ]

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-02 08:25

McGryphon

Veul vrouwkes!

mss staat de kast ook dicht tegen een muur/kast aan met de achterkant? die 55 graden moet omlaag kunnen!

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Mirre
Vergeet niet dat het een prescott is jongens!!

@Exuimtum
Die 1,3 onder de 38 graden is stukken maar dat ook stukken beter dan de 47 graden die de kast wasm voordat alle maatregelen genomen werden. Hij is nu ook lekker rustig.

@geforce guy
Hij staat zo'n 10 Cm van de muur af, Bovendien blaast ie daar alleen de warme lucht tegenaan.
De koele lucht zuigt ie aan aan de voorkant en zijkant van de kast. Voorin zit een fan die koele lucht aanzuigt.

Verwijderd

Volgens mij is de Presscot een uitzondering onder de P4 chips. Normaal lijdt een cpu bijzonder veel als ie boven de 60 graden Celcius komt, behalve de Presscot. Die is gemaakt van een speciale technology waardoor er zelfs temperaturen van boven de 85 graden kunnen komen zonder dat ie het begeeft.

Nou is 85 graden wel te warm voor een Presscot, kan een tijdelijke piek van 85 graden echter geen kwaad. Koop een behoorlijke koeler zoals de Zalman 7000 om te voorkomen dat ie er TE vaak boven komt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT Ronald69 :)

Toen je dit topic bekeek heb je vermoedelijk de melding gemist dat het meer dan twee weken oud was en dat de quickreply dus verborgen was. Ook heb je gemist dat de datum van de laatste reactie in juli was.

Mirre heeft dus vermoedelijk al lang zijn probleem opgelost of heeft het maar opgegeven :o

Let dus voortaan op die data...

Verder hebben de meeste CPUs TDP (thermal design parameters) die max temps tot zo'n 80 a 90C ondersteunen. Prescott is daarbij met 85C niet eens bijzonder. Het is altijd beter om een CPU koel te houden en temps boven de 60C geven aan dat er wel degelijk iets mis is met koeiling, maar zoals je het hierboven stelt is natuurlijk overdreven :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.