[IDE] WDC harddisk onleesbaar in Windows - Wel in DOS

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hallo Mede-Tweakers en Tweaksters..

Tot mijn grote schrik is mijn hardeschijf waar een hele zeut belangrijke data niet meer werkende onder Windows XP..

Ik was aan het gamen (Battlefield 2 DEMO om precies te zijn) welke hing waardoor ik een reboot moest doen (CTRL+ALT+DEL werkte ook niet meer)

Na die reboot probeerde ik BF2 weer te starten, wat eindige de in een READ-fout op m'n geheugen. Een ander spel deed het nog wel dus er waren geen drivers corrupt ofzo... (gelukkig maar denk ik)

Ik dacht nu dus aan corrupte files van BF2 zelf, dus heb het gereinstalleerd.. Aan het einde wou hij een Profile mapje maken onder Mijn Documenten, hier ging het mis. Hij gaf namelijk een melding dat hij niet leesbaar was.

Ik ging dus naar die schijf toe (M'n K: schijf) en Windows gaf aan hem niet te kunnen lezen maar te willen formatteren. Ik heb m'n pc afgelosloten en overnieuw gestart onder DOS (WIndows98 Bootflop) waarna ik naar de K: schijf ging. Tot mijn opluchting waren deze files te zien..

Hier heb ik ook dankbaar gebruik van gemaakt en direct met XCOPY een backup gemaakt van Mijn Documenten (al maakte hij er dan wel MijnDo~2 van, en kortte alles in)..

Maar nu... Ik wil de schijf graag weer kunnen benaderen. Blijkbaar is hij niet fysiek kapot maar ik verdenk m'n Filesystem.

Al mijn hardeschijven draaien op FAT32. De schijf in kwestie is een Western Digital Caviar IDE van 40 gigabyte.

Ik heb Scandisk gedraait (in DOSmode) maar deze gaf geen fouten aan.

Knoppix LiveCD kan hem ook niet mounten
Mount: Kon bestandssysteemsoort niet bepalen, en geen aangegeven..

Dit klinkt wel erg als een probleem met het bestandssysteem, nietwaar?

Heeft iemand een idee om dit probleem op te lossen want hoe het nu gaat is het best onhandig..

Vriendelijk bedankt voor de hulp!

[ Voor 7% gewijzigd door Sypher op 17-06-2005 14:26 . Reden: Knoppix Aanvulling ]

• Sypher
  • Nu online
Weet echt niemand dit?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-03 23:44

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wordt de partitie wel goed gezien ( zowel onder knoppix als windows )?

Anders misschien FDISK /MBR en/of partitietabel even opnieuw schrijven.

Het lijkt me dat, als het aan het filesystem had gelegen, dat XCOPY dan ook niets voor je had kunnen betekenen.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Sypher
  • Nu online
Volgens mij zagen ze beiden maar 1 van de 2 partities (alleen de K: en niet de E:)

Fdisk zelf gaf gewoon goed spul aan.. goede partitieindeling (2x 20 gb)

Hoe herschrijf ik die partitietabel en is dit veilig? (Ditzelfde geld voor MBR fixen)... Ik kan namelijk niet riskeren data te verliezen...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

netvisions schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 17:38:
Volgens mij zagen ze beiden maar 1 van de 2 partities (alleen de K: en niet de E:)

Fdisk zelf gaf gewoon goed spul aan.. goede partitieindeling (2x 20 gb)

Hoe herschrijf ik die partitietabel en is dit veilig? (Ditzelfde geld voor MBR fixen)... Ik kan namelijk niet riskeren data te verliezen...
dmv fixmbr vanuit de recovery console kun je de MBR fixen.
Echter, het is geen garantie dat je je data behoudt, dus dan is het even hopen dat je een backup hebt.

• Sypher
  • Nu online
Voor een backup ben ik bezig geweest, met XCopy heb ik dit gekopieerd, maar ik hoop deze niet nodig te hebben aangezien hij ze leuk inkort.. Mijn Documenten is dus MIJNDOC~2 geworden... als ik al m'n files (alle files in mijn documenten zijn er zo'n 16000) zou moeten renamen ben ik wel "even" bezig.

Ghost 2003 Bootdisk voor DOS bleef ruim 3 minuten "hangen" op z'n hoofdscherm...

Eventueel nog ideeën / tips mbt backup? Is er een goed DOS programma waarmee je desnoods een hele schijf kan kopieren?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

netvisions schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 18:53:
Voor een backup ben ik bezig geweest, met XCopy heb ik dit gekopieerd, maar ik hoop deze niet nodig te hebben aangezien hij ze leuk inkort.. Mijn Documenten is dus MIJNDOC~2 geworden... als ik al m'n files (alle files in mijn documenten zijn er zo'n 16000) zou moeten renamen ben ik wel "even" bezig.

Ghost 2003 Bootdisk voor DOS bleef ruim 3 minuten "hangen" op z'n hoofdscherm...

Eventueel nog ideeën / tips mbt backup? Is er een goed DOS programma waarmee je desnoods een hele schijf kan kopieren?
Achteraf backuppen is nooit echt handig natuurlijk, dus ik denk dat je het gewoon via dos moet doen.
Als je de schijf in een ander systeem hangt, is hij dan wel leesbaar?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:29

Yucko

One clown to rule them all !

Oude versie van Ghost (zoals v6.5) die nog onder dos werkt. Probleem is dat ie 't verrekt indien er een NTFS partitie aanwezig is op 1 van de aanwezige HDD's :|

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Sypher
  • Nu online
Het overzetten van de HDD heb ik nog niet gedaan, denk namelijk niet dat het aan mijn systeem zélf ligt maar aan "iets" met de harddisk...

Ghost2003 werkte wél op m'n laptop maar op m'n pc verrekt hij het... Laptop heeft alleen maar NTFS en m'n pc alleen maar FAT32 (vind ik fijner....)

• Sypher
  • Nu online
Opgelost...

Lang leve TESTDISK..

Was er in het begin nog huiverig over, maar tocht gelukt..

[ Voor 109% gewijzigd door Sypher op 25-06-2005 16:33 ]

Pagina: 1