[terminal] login probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ik op mijn Powermac (10.4) een terminal window open, dan wordt mij gevraagd om een username en password. Dit is hoogst irritant. Op mijn iBook (10.4) is dat namelijk niet zo.

De processen die draaien als ik Terminal opstart, zijn Login, Bash, en Login. Als ik dan in log met mijn naam en wachtwoord, dan draait er ook een tweede Bash mee. Op mijn iBook heb ik hier geen last van, op mijn Powermac wel. Ik krijg dus dit te zien:

code:
1
2
3
4
Last login: Fri Jun 17 14:06:34 on ttyp2
Welcome to Darwin!
PowerMacG5:~ [i]mijnusername[/i]$ /usr/bin/login; exit
login:

Als ik daar mij naam in tik, gevolgd door mijn password, is er niets aan de hand, maar dit is een beetje vervelend. In mijn preferences staat duidelijk "execute the default login shell using /usr/bin/login"

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17

franssie

Save the albatross

heb je die prefs en dat scriptje vam je iBook als eens 100% vergeleken met die van je powerbook?
dat exit geeft ie bij mij namelijk niet ...
En hebben beide accoutns evenveel rechten?

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 17-06-2005 15:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Kurkentrekker
  • Niet online
Beide accounts hebben evenveel rechten. De Window settings en de Prefs van beide applicaties zijn, voor zover ik heb kunnen zien, gelijk.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Het lijkt er haast wel op alsof login abnormaal getermineerd wordt, en vervolgens gerestart.

Je kunt even heel lomp proberen om die /usr/bin/login te vervangen door /bin/bash, om te kijken of het probleem dan blijft bestaan.

Als dat wel goed gaat, kan er iets mis zijn met de binary executable /usr/bin/login. Wellicht is het ding corrupt geraakt. Je zou kunnen proberen "login" van je iBook naar je PowerMac te kopiëren (vergeet de backups niet!). Het gaat tenslotte om dezelfde OS versie.

Draai ook even een filesystem check om te kijken of dat iets oplost.

Mocht het probleem ook bestaan bij gebruik van /bin/bash als login shell, dan is er iets anders aan de hand. Kun je eens de inhoud van /etc/bashrc posten?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:18
Ja duh! :) Door /usr/bin/login te draaien als je default shell log je een tweede keer in! Lijkt me duidelijk, aan de hand van de naam :)

Stel maar gewoon /bin/bash of tcsh in als je shell, dan werkt het gewoon :) Ik vraag me sowieso af hoe login als je shell is ingesteld! Dat is volslagen onzin...

EDIT:
Lama! Eerst kijken voor ik blaat }:O Blijkbaar is dit een standaard instelling van Terminal.app. Vreemd hoor. Maar zoals is aangeraden zou ik inderdaad maar gewoon /bin/bash instellen als je shell.

Daarnaast kan ik je van harte aanraden om eens naar iTerm te kijken! Dat werkt zo enorm veel lekkerder dan Terminal.app _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door Liegebeest op 17-06-2005 22:22 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07-2025

Remz-Jay

PSEiKO

Nou het dan toch over terminals gaat.. gelijk ff een vraagje van deze OSX n00b.
Is het mogelijk om via de terminal als root in te loggen? Ik zou namelijk niet weten wat het root wachtwoord van mijn iBook is.. maar kan toch wel handig zijn om scripts zoals /sbin/locate.updatedb enzo te draaien.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Remz-Jay schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 22:35:
Nou het dan toch over terminals gaat.. gelijk ff een vraagje van deze OSX n00b.
Is het mogelijk om via de terminal als root in te loggen? Ik zou namelijk niet weten wat het root wachtwoord van mijn iBook is.. maar kan toch wel handig zijn om scripts zoals /sbin/locate.updatedb enzo te draaien.
Dat is toch wel een beetje basiskennis hoor ('t is hier in APL in ieder geval al meerdere malen gezegd)

Typ eens
man sudo
in in je Terminal :)

"Login" als login shell is trouwens helemaal zo gek nog niet hoor :) Het is niet uitsluitend bedoeld om om een password te vragen, het geeft ook je MOTD weer, en je kunt er voor zorgen dat het onder bepaalde omstandigheden geen login toelaat (bij shutdown bijvoorbeeld) :)

micheljansen.org

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

dawuss schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 22:59:
[...]

Dat is toch wel een beetje basiskennis hoor ('t is hier in APL in ieder geval al meerdere malen gezegd)

Typ eens
man sudo
in in je Terminal :)

"Login" als login shell is trouwens helemaal zo gek nog niet hoor :) Het is niet uitsluitend bedoeld om om een password te vragen, het geeft ook je MOTD weer, en je kunt er voor zorgen dat het onder bepaalde omstandigheden geen login toelaat (bij shutdown bijvoorbeeld) :)
volgens mij staat de root user onder OSX standaard uit, en dan kan je -ook in een terminal- niet sudo'en. Die root user dien je eerst in NetInfo Manager aan te zetten, daarna kan je inderdaad met sudo als root werken, of met 'su -' root worden.

Launching containers into space

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Whieee schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 23:11:
[...]

volgens mij staat de root user onder OSX standaard uit, en dan kan je -ook in een terminal- niet sudo'en. Die root user dien je eerst in NetInfo Manager aan te zetten, daarna kan je inderdaad met sudo als root werken, of met 'su -' root worden.
offtopic:
Je hebt idd standaard geen rechten om su te gebruiken (en het password is onbekend). sudo daarentegen, heeft daar niet zo veel mee te maken, en je hoef er het root password niet voor te kennen, omdat het met je eigen password werkt.

Iedereen die in de groep admin zit, heeft volledige root rechten via sudo. Als je dat wilt veranderen of bekijken, moet je als root "visudo" runnen.
Als normale user met root rechten wordt dat dus sudo visudo :)

Aangezien dit verder niets met het probleem van de topcstarter te maken heeft, graag weer ontopic :)

[ Voor 10% gewijzigd door dawuss op 17-06-2005 23:36 ]

micheljansen.org

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ok, dan weer even een ontopic post over mijn probleem...

Ik heb even de login van mijn ibook gebruikt op mijn powermac. Resultaat was hetzelfde. Sterker nog, als ik nu inlog zie ik dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Welcome to Darwin!
/usr/bin/login; exit
PowerMacG5:~ bartaalderink$ /usr/bin/login; exit
login: bartaalderink
Password:
login: Could not determine audit condition
logout
[Process completed]

Beetje raar toch? Bash instellen als standaard shell heeft ook geen nut, preceis hetzelfde gemekker. De backup die ik heb gemaakt van login terugzetten had ook geen effect, ik blijf bovenstaande error krijgen. Kan het zijn dat ik ergens geen goede rechten meer heb ingesteld, of er een keychain item niet meer klopt ofzo?

Verwijderd

Wat staat er in het bestand ".profile" in je homedirectory (en/of ".bashrc") ?

• Kurkentrekker
  • Niet online
Waar kan ik dat bestand vinden? Misschien een beetje domme vraag, maar ik ben nu 4 maanden Mac user, en als ik iets niet kan vinden met Spotlight, dan houdt het bij mij vrij snel op :)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Kurkentrekker schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:27:
Waar kan ik dat bestand vinden? Misschien een beetje domme vraag, maar ik ben nu 4 maanden Mac user, en als ik iets niet kan vinden met Spotlight, dan houdt het bij mij vrij snel op :)
Filenames beginnend met een punt zijn van oudsher onder Unix verborgen. De Finder geeft ze dan ook niet weer.

Door het absolute pad op te geven kun je ze echter wel gewoon openen (en met ls -a in de Terminal worden ze ook weergegeven).

Meer over dotfiles in de Finder: zie deze thread.

micheljansen.org

Verwijderd

Kurkentrekker schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:27:
In de Terminal (tja...) "cat ~/.profile"

• Kurkentrekker
  • Niet online
ik zou ze graag in de terminal willen weergeven, maar ja, die is dus stuk... Nou moet ik dus even het absolute pad van mijn .profile en.bashrc hebben, blijkbaar. Ik kan daar dan toch gewoon met Appletje+Shift+G heen, of laat hij dan alleen de folder zonder dotfiles zien?

Met Google kon ik het even niet vinden... Aleen maar manuals hoe ik de terminal gebruik. Zou ik ook graag willen leren, maar dan moet ie het wel doen.

ps; mijn probleem blijft zich voordoen, ook als ik met Root inlog wordt de terminal afgesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door Kurkentrekker op 20-06-2005 12:47 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Even tussendoor, heb je al naar iTerm gekeken? Als die het wel doet, heb je in ieder geval even een terminal om mee te werken, tot je je probleem hebt opgelost.

micheljansen.org

Verwijderd

Kurkentrekker schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:46:
ik zou ze graag in de terminal willen weergeven, maar ja, die is dus stuk... Nou moet ik dus even het absolute pad van mijn .profile en.bashrc hebben, blijkbaar. Ik kan daar dan toch gewoon met Appletje+Shift+G heen, of laat hij dan alleen de folder zonder dotfiles zien?
Met TextEdit kan het vast ook wel; Appeltje-O, "/Users/JOUWLOGIN/.profile". En anders zal ik straks thuis even moeten kijken.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:22:
[...]

Met TextEdit kan het vast ook wel; Appeltje-O, "/Users/JOUWLOGIN/.profile". En anders zal ik straks thuis even moeten kijken.
~/.profile :+

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Ah, toch ook wel vanuit TextEdit. Wist het niet zeker.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik kan in Textedit dus geen locaties openen... Met Appeltje+O moet ik gewoon uit een finder-achtig schermpje een bestand selecteren. Nergens een path dat ik kan typen.

Ik heb ook even iTerm gebruikt. Ben ik inderdaad best tevreden mee, het lijkt me een goede vervanger. Dit geeft echter nog een error:

code:
1
2
3
4
Welcome to Darwin!
PowerMacG5:~ bartaalderink$ cat ~/.profile
cat: /Users/bartaalderink/.profile: No such file or directory
PowerMacG5:~ bartaalderink$

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:18
Ha! Dan bestaat die file gewoon niet :) Maar da's niet zo'n ramp hoor...

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1