[XP] Installeren stopt bij "Inspecting computers hardware"

Pagina: 1
Acties:

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Het volgende,

ik heb een Maxtor Powermax (geloof ik) 10 schijf, met een capactiteit van 160 gig die ik aansluit uit m'n ATA133 aansluiting.

Eerst had ik Windows 2003 server geinstalleerd om mee te experimenteren, was leuk enzo, maar toen toch maar proberen XP te installeren. Dus ik m'n schijffie erin, krijg ik de melding "Inspecting your computers hardware" oid, doet ie normaal ook, maar dan ineens werd het scherm zwart. De CD-rom speler spinde nog een korte tijd door en daarna was er ook totaal geen activiteit meer, zelfs niet na 2 uur dat ding aan te hebben laten staan. :/

Dus ik m'n HDD eruit, en ja hoor, nu ging 'ie wel door, maar gaf een melding dat ik geen opslagmedia meer had, nouja dat klopt natuurlijk ook. :)

Ik deed het volgende, alle partities gewist, schijf geformatteerd, en warempel, toen deed 'ie het wel. :*)

Toen heb ik een tijdje Windows XP gedraaid, maar op een gegeven moment kon ik er niet meer inkomen ivm activatie na 30 dagen, naja beetje stom, maargoed geen ernstige problemen tot dusver.

Dus ik dacht, oke ik ga nu ff XP weer opnieuw installeren, maar shit man, ik heb weer dat probleem! "Inspecting computers hardware...."...... zwart scherm..... cd spint door.... er is hoop.. cd stopt.... ahhh nee weer hetzelfde liedje. :/

Dus ik heb ff "Ultimate Boot CD" erin gepropt, en de eerste actieve partitie verwijderd waar XP opstond, maar no way, hij installeerd nogsteeds niet. Toen nog even die bootable test-cd van Maxtor gebrand, ff me schijf gechecked, maar die is gewoon in orde.

Ik heb ook nog tevergeefs geprobeerd een nieuwe partitie aan te maken, NTFS, in de hoop dat 'ie die gewoon pakt, maar nee hoor.

Ik kan 'm nu wel weer gaan formatteren, en dan zal 'ie het ook hoogstwaarschijnlijk doen, maar dan heb ik het probleem gewoon niet gevonden, en dat wil ik wel, stel dat er een volgende keer komt.

Ik heb ook nog 3 andere partities met data (gebackupped hoor, daar niet van), maar het zou heel makkelijk zijn als ik die gewoon kon laten staan.

Ik heb de search geprobeerd, maar daaruit kwam voor mij nog geen oplossing naar voren.

Iemand dit wel eens meegemaakt, en zo ja, wat heb je toen gedaan?

• mcdronkz
*subtiel kickje :+

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:03

Jimbolino

troep.com

Je hebt een Maxtor DiamondMax 10, 160GB.
Powermax is een diskette van maxtor om je harde schijf te testen.
Je hebt 3 soorten testen:
- Installation confirmation test
- Quick test
- Full read test

alle 3 geven geen errors/warnings?

Omdat ie zonder hdd het wel doet, zijn er 2 mogelijke oplossingen:
- Je HDD is kapot. (Lijkt me onwaarschijnlijk)
- Er is iets met je partitietabel aan de hand wat windows niet begrijpt.

Ik heb zelf nog nooit programmas als "Ultimate Boot CD" gebruikt om partities aan te maken, en ik adviseer mensen ook om ze niet te gebruiken. Het beste kun je met een lege schijf beginnen (low level format) dan weet je zeker dat alle voorgaande partieties helemaal opgeruimd zijn.

suc6 ermee

ps. Je vermeldt niks over je mobo, misschien is er een bios update die het eea oplost mbt hdd controlers...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• mcdronkz
Sorry, ik heb inderdaad een DiamondMax, ik twijfelde al toen ik het typte.

Alle 3 de tests geven geen errors.

Hdd is 100% zeker niet kapot, en ik weet vrijwel zeker dat er inderdaad iets met mijn partitietabel aan de hand is.

Een low level format, dat is niet schadelijk?

En is het probleem met een eventueel rare partitietabel niet anders op te lossen?

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Een low level format is niet schadelijk voor je schijf, ik vraag me af wie ooit die hoax de wereld in heeft geholpen.
Tijdens een LLF worden alle bitjes van de hdd op 0 gezet, in deze staat komt ie ook uit de fabriek.
Met de Powermax diskette kun je low-level formateren.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
mcdronkz schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 18:57:
Hdd is 100% zeker niet kapot, en ik weet vrijwel zeker dat er inderdaad iets met mijn partitietabel aan de hand is.
100% sowieso nooit, je weet maar één ding zeker.

Test die schijf eens in een andere pc is mijn devies. En kijk eens of je ide kabels nog goed zijn, probeer een andere. Maar dit staat natuurlijk ook allemaal in de faq.

• mcdronkz
Ik heb 'm al in meerdere pc's gehad, en ook dan heb ik hetzelfde probleem.

Het is echt typisch een 2000/2003/XP gerelateerd probleem.

• stefan001
Als die schijf in meerdere pc's niet werkt, hoe kom je er dan bij dat die schijf 100% in orde is :?
Doe nou maar een low level, en post je bevindingen. Vanwege een kapotte partitietabel mag windows niet weigeren te booten vanaf cd, dan geeft hij waarschijnlijk gewoon HD errors oid.

[ Voor 56% gewijzigd door stefan001 op 20-06-2005 12:21 ]

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 15:50

KatirZan

Wandelende orgaanzak

stefan001 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:19:
Als die schijf in meerdere pc's niet werkt, hoe kom je er dan bij dat die schijf 100% in orde is :?
Doe nou maar een low level, en post je bevindingen. Vanwege een kapotte partitietabel mag windows niet weigeren te booten vanaf cd, dan geeft hij waarschijnlijk gewoon HD errors oid.
als powermax aangeeft dat er niets met de schijf mis is dan is dat meestal ook zo ;) mits ze de "lange" test gedaan hebt natuurlijk ;)

Wabbawabbawabbawabba

• stefan001
KatirZan schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:21:
[...]

als powermax aangeeft dat er niets met de schijf mis is dan is dat meestal ook zo ;) mits ze de "lange" test gedaan hebt natuurlijk ;)
Powermax zei ook dat deze schijf in orde was ;).

Je zegt zelf al: meestal. Daarbij, heb jij dan een andere verklaring voor het feit dat deze schijf in andere computers ook niet werkt :?

• mcdronkz
stefan001 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 12:37:
[...]

Powermax zei ook dat deze schijf in orde was ;).

Je zegt zelf al: meestal. Daarbij, heb jij dan een andere verklaring voor het feit dat deze schijf in andere computers ook niet werkt :?
Ja, het leuke is, de schijf werkt prima namelijk, anders had ik het wel in een ander forum gepost ipv WOS ;).

"Elk" OS, met uitzondering van de nieuwere Windows varianten kan ik installeren, dus lijkt mij dat het probleem bij XP ligt.

Hoe verklaar je anders dat XP wel installeert als ik formatteer?

Ja oke heel leuk nu kan ik dat wel direct gaan doen ben ik van het probleem af, maar ik wil graag weten hoe ik dit kan verhelpen. Wat de oorzaak is, hoop dat jullie je dat een beetje kunnen voorstellen :).

Verwijderd

het lijkt mij veel aanneemlijker dat jij gewoon je bios moet updaten, want oudere os-en konden waarschijnlijk prima met jouw systeem overweg, maar XP en de nieuwere Windows OS en dus niet.

Niet voor niets dat er talloze mobo fabrikanten hier biosupdates voor hebben uitgebracht.

• mcdronkz
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:22:
het lijkt mij veel aanneemlijker dat jij gewoon je bios moet updaten, want oudere os-en konden waarschijnlijk prima met jouw systeem overweg, maar XP en de nieuwere Windows OS en dus niet.

Niet voor niets dat er talloze mobo fabrikanten hier biosupdates voor hebben uitgebracht.
Dat klinkt me heel logisch in de oren. Ik zal eens gaan kijken wat voor versie ik heb, en dan even kijken of er iets over vermeld is.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
bij mij was het een keer dat mijn partitietabel naar zijn grootje was, je kan ff proberen met een live linux cd ofzo en dan
code:
1
2
su
fdisk hda1 (in geval van 1e schijf)

"Stilte, een gat in het geluid...."

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Is het een cd met of zonder geslipstreamde service packs?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb exact dit probleem hier ook gehad met XP-installs. Inspecting hardware, zwart scherm met knipperend streepje linksboven en dan niks meer. Bij mij was dit te verhelpen door in het bios ACPI uit te zetten. Wellicht dat je dat eens kunt proberen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• stefan001
OK, dan snap ik hem nu eindelijk :D. Ik heb een dergelijk probleem met een schijf van mij, een diamondmax 9 80 gig ata133 2 mb. Deze heeft een keer smart errors gehad, waar ik van verlost ben sinds een low level format. Nu is het gekke dat ik, als ik hem LLF, gewoon partities kan aanmaken. Er zijn dan 2 gekke dingen:

Maak ik het met partition magic, zijn na een reboot de partities onbruikbaar. Windows ziet ze wel maar kan er niks mee, partition magic zegt dat de schijf slecht is (fout #108, iets met clusters op verkeerde plaatsen).

Formatteer ik hem met windows (xp of 2000) dan kan ik de partities gewoon maken, gebruiken, maar partition magic blijft dezelfde fout geven. Met drive image kan ik wel een backup maken, that is, alleen onder windows, niet met bootdisks. Zodra ik die terug probeer te zetten, blijft het systeem hangen na het bios met een knipperende cursor (zonder melding dat er geen os is gevonden, wat hij normaal wel doet).

Maargoed de schijf werkt dus verder 'gewoon' :+

Misschien is er met jouw schijf wel hetzelfde aan de hand. Aangezien het gewoon werkte bij mij heb ik me er niet meer druk over gemaakt (stoute tweaker, ik weet het).

Wellicht is het dus iets met clusters op verkeerde plaatsen. Misschien werd dit destijds VEROORZAAKT door de LLF (hoewel dat dus absoluut niet schadelijk hoort te zijn), misschien kan het bij jou worden OPGELOST door een LLF. (tsja weet ik veel, probeer es wat :D)

Dit blijft raar :/

edit: de reacties hierboven zijn misschien idd een oplossing :)
ik was ook zo lang bezig met typen...

[ Voor 9% gewijzigd door stefan001 op 20-06-2005 16:13 ]

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-03 12:57

yGiDoRp

Sawasdee

Ik denk dat je ff een Windows XP CD met Servicepack 1 of 2 moet proberen aangezien je een 160 GB schijf gebruikt.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ik ken dit probleem ook.

Het klinkt stom, maar ik heb toen meerdere mensen gevonden via google die het probleem ook zo op wisten te lossen:

Als hij dat scherm geeft, gewoon wachten.
Ik heb die PC op mijn werk toen gewoon voordat ik naar huis ging zo aangezet en de volgende dag was hij in de installatie doorgestart.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• mcdronkz
DeMoN schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:45:
Ik ken dit probleem ook.

Het klinkt stom, maar ik heb toen meerdere mensen gevonden via google die het probleem ook zo op wisten te lossen:

Als hij dat scherm geeft, gewoon wachten.
Ik heb die PC op mijn werk toen gewoon voordat ik naar huis ging zo aangezet en de volgende dag was hij in de installatie doorgestart.
Serieus? Maar was er activiteit toen je de pc aan liet staan dan?
yGiDoRp schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:43:
Ik denk dat je ff een Windows XP CD met Servicepack 1 of 2 moet proberen aangezien je een 160 GB schijf gebruikt.
Doe ik al :).
Orion84 schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:38:
Ik heb exact dit probleem hier ook gehad met XP-installs. Inspecting hardware, zwart scherm met knipperend streepje linksboven en dan niks meer. Bij mij was dit te verhelpen door in het bios ACPI uit te zetten. Wellicht dat je dat eens kunt proberen?
Ff proberen, thnx.
sanfranjake schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:35:
Is het een cd met of zonder geslipstreamde service packs?
Uhh geen idee, er staat wel service pack 2 op iig.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

mcdronkz schreef op maandag 20 juni 2005 @ 17:59:
[...]

Serieus? Maar was er activiteit toen je de pc aan liet staan dan?
Was geen activiteit. Ik vond het ook vaag, maar het hielp echt :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Een ander idee, instal hem op een andere (oude) schijf van 4gb+
Als je klaar bent ghost je hem naar je 160gb schijf. Heb je gelijk een mooie ghost image, en een werkend systeem, zonder dat je al je oude partities hoeft te wissen.

Ik zou persoonlijk voor het wissen gaan, maar heb hier ook genoeg hardeschijven om te back-uppen...

Pagina: 1