Toon posts:

Hoe "gevoelig" zijn de LCD-schermen achterop een camera

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje een vage titel, maar ik vroeg me af hoe snel die dingen nou barsten of iets dergelijks.

Ik heb nu een Canon Ixus 50 en ben de hele tijd "bang" dat er wat met het LCD scherm gebeurt als bijv. je vinger erop komt en er een beetje druk op komt (dat ie barst). Is dat ook zo of gaan die dingen niet zo snel stuk?

Vooral omdat dat ding zo klein is is de kans groot dat je met je vingers op dat LCD zit..

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2005 13:52 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

als je em laat vallen kannie stuk gaan... met je vingers er op drukken is niet erg.
of je moet echt je best gaan doen om het stuk te drukken, maar dan ben je ook opzettelijk heel erg veel kracht aan het zetten op dat schermpje.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Die kunnen wel tegen een stootje hoor.
Stootje is natuurlijk een ruim begrip maar de LCD's kunnen tegen normaal gebruik en als het goed is ook nog wel iets meer.

Dit soort technische apparatuur wordt uitgebreid getest op duurzaamheid. Op het moment dat een LCD zou barsten omdat er druk op staat omdat je de camera in een te kleine broekzak hebt zitten gaan de consumenten negatief over je camera (en dus je merk) praten. Als er een ding is dat een fabriekant niet wil dan is het wel negatieve momd-tot-mond reclame.

Overigens heb ik nog nooit een LCD kapot zien gaan.

Kortom: niet te benauwd wezen, ze kunnen wat hebben.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Heb mijn Ixus nu al 2 jaar en kan je zeggen dat dat schermpje niet kapot te krijgen is (met normaal gebruik)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:53
Waar ze vooral gevoelig voor zijn is krassen. Zo heeft mijn oom een keer een dag lang een digicam in zijn broekzak gehad (spijkerbroek). Dat schermpje moest echt verwacht worden. Er was een laagje vanaf wat niet meer te polijsten was.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

BJD

Ik veeg met mijn vinger regelmatig over het schermpje van mijn Sony digicam om het vet / stof wat er opzit een beetje af te vegen.

Verwijderd

Een vriend van me had zijn Canon camera van een meter of 2 op de stenen laten vallen. Er zat een flinke deuk in de cover van de camera en het glaasje van het zoekertje was wat verschoven (nu zit het viziertje niet meer in het midden). Maar de camera doet het verder nog steeds prima. Kortom, die dingen kunnen best tegen een stootje.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Over het LCD zit altijd een beschermglaasje itt bijv een LCD monitor. Deze kan bekrassen maar da's ook alles. Als je dat niet wilt is er speciaal folie te koop om erop te plakken. Ik heb dit bij m'n 20D gedaan en dat voelt toch een stuk prettiger.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :) ben blij dat die dingen toch wel het een en ander aankunnen

@ Facedown: Waar kun je die speciale folie kopen?

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

Ik heb 't toen via inkoopactie.net gedaan maar je kunt ook rechtstreek bij het (Duitse) bedrijf kopen: http://www.m5000.de/shop.htm

Heel stevige en goede kwaliteit folie. De folie die bijv standaard op m'n Nokia zat bekraste heel snel. Die heb ik er dus afgehaald.

Groetjes, FaceDown.

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:23

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb het nut van die LCD covers nooit zo ingezien. Ik heb nu twee camera's gehad: een Pentax Optio 330GS (3 jaar oud) en een Pentax *ist DS reflex. Bij beide heb ik nog geen krasje op het display zitten. OK, ik ben redelijk zuinig op mijn spullen (ik zou eerder zeggen dat ik ze normaal gebruik), maar krassen? Niet gezien. Je mag toch aannemen dat fabrikanten tegenwoordig een goede kwaliteit krasvast glas/kunststof gebruiken voor het afdekken van het LCD.

Edit: o ja, ik bezat ook ooit wat jaartjes een Sony Mavica FD83. Ook hier geen krassen op het display en daar zat volgens mij geen speciaal zoekerglaasje voor. Leek meer op wat je nu ook bij TFT schermen ziet.

[ Voor 20% gewijzigd door Spotmatic op 17-06-2005 16:23 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Exact, ik heb nu een P73 van sony en dat is net zo'n scherm als een normaal tft scherm. Ik heb hem wel altijd in een tasje zitten. Krassen heb ik er nog niet op gezien.

https://photune.blogspot.com/

Verwijderd

Bwoa, ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je je scherpje stukduwt, hoor TS. Ik heb nu al een jaar een A75 en ik heb al heel wat vingerafdrukken weggepoetst van het schermpje. Vaak zelfs met een ‘ruwe’ katoenen zakdoek. Niet het minste krasje.
Pagina: 1