Toon posts:

wat heeft 16 vrije ISA/PCI slots?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het vreemde plan opgevat om samen met een vriend van mij een ascii-art videowall te maken (4x4 monitors).
we dachten hiervoor een linux bak in elkaar te fiksen met allemaal ouwe hercules kaarten, die we allemaal apart aansturen met de aa-lib (zie ook Deep Throat in ascii: http://www1.zkm.de/~wvdc/ascii/java/ ).
Maar goed! nu komt mijn vraag: weet iemand een moederbord met 16 ISA slots? dat zal waarschijnlijk zo'n passive backplane worden, weet iemand mij uit te leggen hoe dat werkt? is dat duur?
kunnen we het beter met 4 computers doen, zo ja heeft er iemand suggesties hoe we die 4 schermdelen met elkaar kunnen syncen?
alvast bedankt voor de talloze suggesties en gratis hercules kaarten die jullie mij gaan aanbieden ;) - michiel

p.s. ik woon in amsterdam, dus als je 16 hercules kaarten hebt liggen waar je niks mee doet...

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Je hebt inderdaad industriele computers, waar je een passive backplane aan kan hangen, met veel ISA sloten (of dat er 16 kunnen zijn, weet ik niet)

Probeer te zoeken op "single board computer"

Dit zijn computers, die compleet op 1 kaart zitten, die je dus in zo'n backplane kan rammen. Heb er ooit een catalogus van gehad, maar die is natuurlijk foetsie. was ook al een oude. Het nieuwste was toen een Dual-P2. De (Slot1) P-2's zaten in een houder op de achterkant van de sigle board computer. Was wel grappig.

Verwijderd

Ik heb persoonlijk geen expertise op dit gebied, maar gezien het aantal IRQ's in een pc lijkt mij 16 videokaarten in 1 systeem onmogelijk. 4 kaarten per systeem lijkt mij realistischer.

Interessant project, ik zal dit draadje zeker volgen, hou ons op de hoogte.

Afbeeldingslocatie: http://aggregate.org/IMG/OpusIO.gif

• php
  • Niet online

php

Even gezocht, breek mijn nek over die dingen:

search.dogpile.com/texis/search?q=single+board+computer&geo=no&fs=web

• php
  • Niet online

php

Voor wie te lui si om de url van bastard te plakken:

Afbeeldingslocatie: http://aggregate.org/IMG/OpusIO.gif

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Op vrijdag 12 januari 2001 14:26 schreef bastard het volgende:
Ik heb persoonlijk geen expertise op dit gebied, maar gezien het aantal IRQ's in een pc lijkt mij 16 videokaarten in 1 systeem onmogelijk. 4 kaarten per systeem lijkt mij realistischer.
2D kaarten hebben geen irq nodig ....

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Meen je dat nou ? is dat echt zo :?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ja, probeer maar eens met een S3 virge kaartje of zo; GEEN irq aanwijzen in BIOS en toch werken ..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:29
Mijn Voodoo3-2000 PCI (secundaire videokaart) werkt ook zonder IRQ!

Ff ontopic: kan je wel meerdere schermen aansluiten met ISA videokaarten? Onder Windows kan je alleen maar PCI en AGP gebruiken...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar meerdere ISA videokaarten in een PC werkt niet. De ALR Revolution 6x6 heeft wel een flinke dosis PCI sloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanvleet.net/images/alr-boardsin.JPG

Ik zou gewoon een klein netwerkje maken met 4 computers ofzo, is niet zo heel moelijk (als je al die videokaarten maar apart kan aanspreken).

Verwijderd

Topicstarter
wel veel, niet genoeg. :)
PCI sloten dus, hmm... dat wordt nog es een dure grap. Dat worden 16 VGA kaarten, en daar gaan geen hercules monitoren op. Kan ik beter 16 286jes in een netwerk doen, dan kan het weer wel en is het allemaal nog te betalen (of te regelen). Dan wordt het wel een zooi en moeilijk te verplaatsen, maar ja.
Heeft iemand een idee hoe je de 16 videofeeds (van elk 80x25 pixels) over het netwerk kan syncen, zodat het hele beeld van de videowall enigszins intact blijft?

thanks voor de feedback trouwens, erg bruikbaar. - michiel

• Psychostase
  • Niet online
Hier vind ik een Backplane met 20 ISA sloten als dat niet genoeg is >:) dan weet ik het ook niet meer ;)

http://www.dsm-computer.de/index-eng.html

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Eh, van Linux weet ik niet veel, installeren lukt me maar verder .. Moet ik nog 's tijd insteken (als ik met pensioen ga over tig jaar).

Maar: wat moet er op die monitoren komen. De netwerk-oplossing lijkt mij het beste. Maar geeft dat dan niet een gigantisch dataverkeer ? En kan je netwerk dat aan ?

Ik denk dat starten met 4 PC's een perfect begin is.
Stappen plan: 1 - 4 - 16 (=4*4).
Elke stap is dan identiek: het plaatje van 1 PC naar 4 PC's sturen, en daar "extrapoleren" zodat het geen veelvoud van vierkantjes wordt, maar een bol ook een bol (= rond) blijft.

Wat je wilt doen bestaat natuurlijk al. Een oud-collega van mij is werkzaam geweest in de Video-wall business.

Veel plezier !

eagle

• Bigs
  • Niet online
Dat dataverkeer valt wel mee, het zijn maar ASCII-tekens :) Ik zou gewoon 1 computer de rest laten besturen, op zich kan dat toch vrij snel gaan denkik. En voor het vervoeren, gewoon proberen wat van die slimline kastjes te vinden (diskless netwerk systemen enz). Lekker klein :)
Pagina: 1