[9700 PRO] zwarte balkjes

Pagina: 1
Acties:

• quakerix
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-07 22:13
Hallo tweakers,

Ik heb een "driver" probleem. Bij het installen van de nieuwste drivers heb ik 7 van de 10x dat ik boot door m'n gehele scherm kleine zwarte blakjes. Die allemaal van links boven naar rechts onder ging.

De oplossing is simpelweg rebooten of oudere drivers installen.

Ik heb nu de nieuwste drivers 05.6.

Ben er achter gekomen dat google'n en gott'en erg moeilijk is naar dit onderwerp. Veel zwarte balken topics gaat over TV-outs.

Enig idee hoe het kan dat de nieuwste drivers dit veroorzaken?

Systeem:

-AMD 2800+
-Abit A8N
-9700 PRO Saphire
-1024 DDR Kingston

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik denk dat de nieuwe drivers niet helemaal compatible zijn met de iets wat oudere kaarten, volgens mij worden ook niet alle kaarten goed getest met nieuwe drivers, de nieuwere kaarten vast wel maar de oude zullen de driver bouwers wel links laten liggen

ik zou gewoon de oude blijven gebruiken als je daar geen problemen mee hebt, zoveel extra performance geven nieuwere drivers nou ook weer niet

maar tis toch wel een beetje een klote probleem

• quakerix
PilatuS schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 14:23:
ik denk dat de nieuwe drivers niet helemaal compatible zijn met de iets wat oudere kaarten, volgens mij worden ook niet alle kaarten goed getest met nieuwe drivers, de nieuwere kaarten vast wel maar de oude zullen de driver bouwers wel links laten liggen

ik zou gewoon de oude blijven gebruiken als je daar geen problemen mee hebt, zoveel extra performance geven nieuwere drivers nou ook weer niet

maar tis toch wel een beetje een klote probleem
Mja, alleen ik speel dus op dit moment BattleField2 en die raad erg aan de nieuwste drivers te gebruiken. Ik lees ook veel `problemen´ met de oude drivers.

Echter moet ik zeggen dat ik het nog niet geprobeerd heb met oude drivers... maja

als er echt geen oplossing voor is. Dan maar.

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-07 10:41
Volgens mij worden de nieuwe drivers van dit moment vooral geschreven met het oog op nieuwe kaarten.

Mijn ervaring zelf is ook dat je zo ongeveer de drivers moet hebben, gereleased ten tijde dat jouw videokaart-generatie in de markt lag. Die geven dan simpelweg de beste performance.

Zo gebruik ik nog altijd de 44.03 drivers van NVidia op mijn ti4200 :D

• quakerix
weet iemand misschien welke versie drivers ik dan moet downloaden?

vanaf welk moment werden er eignelijk alleen maar updates uitgebracht voor de nieuwe kaarten en niet meer de oude?

ik zal 't overigens zelf ook gaan uitzoeken. Maar als toevallig iemand het weet.

• MarijnvdZaag
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-07 18:13
Ik heb ook een 9700pro en iemand raadde mij de Cathalyst 4.12 aan. Dit scheen zo'n beetje de laatste driver te zijn met optimalisaties voor deze generatie. Na wat zoeken vond ik hem bij een driverwebsite, ik heb hem hier niet op de compu staan maar ik kan je zeggen dat ik er geen problemen mee krijg.

Verwijderd

ik heb hetzelfde met mijn 9700. Maar denk nou eens goed na... je hebt het over zwarte balkjes vlak na het booten. Dan kan het natuurlijk nooit een driverprobleem zijn he? Bovendien wordt de 2D driver niet zo vaak veranderd. Meestal gelden de updates voor 3D of de video uit. Schermresolutie veranderen helpt ook niet, de output blijft corrupt.

De drivers worden niet alleen ge-update voor performanceoptimalisaties maar maar ook heel veel voor ordinaire bugfixen van specifieke -nieuwe- spellen. Dus het is meestal gewoon slimmer om de nieuwste versie te gebruiken. Dit behoudens de algemene wijsheid: 'if it ain't broken, dont fix it'.

Ik heb het vermoeden dat de kaart tijdens het booten dan even net niet genoeg stroom krijgt uit de molexconnector op de kaart. Of de 'bios' of 'firmware' van de kaart is niet goed of zo.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2005 00:53 ]

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 08:45
NOFI, maar ik begrijp je post niet helemaal Jeep
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 00:49:
... je hebt het over zwarte balkjes vlak na het booten...
Dat heeft ie nooit gezegd, tenminste niet in deze thread
...Dan kan het natuurlijk nooit een driverprobleem zijn he?...
Waarom kan het probleem dan simpel opgelost worden met andere drivers?

Anyway, probeer eens de nieuwste Omega drivers te installeren, die zijn gebaseerd op de nieuwste Catalyst drivers maar geoptimaliseerd voor performance en met extra handmatige instellingsmogelijkheden.

• quakerix
flak na het booten bedoel ik,

ik zie het windows logo (normaal) en zodra ik de muis en het windows login scherm zie komen die balken te voorschijn.

Dus volgens mij is het echt wanneer de drivers geladen worden.

en het feit dat wanneer ik oude drivers install dit probleem geheel niet meer terug zie. Ik zal de omega drivers ook een keer weer proberen.
Pagina: 1