[Mandrake10] video afspelen altijd in "reverse" color

Pagina: 1
Acties:

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Hoi allemaal

ik draai nou een tijdje tot grote tevredenheid met Mandrake linux. Alles werkt als een speer.

Echter, wanneer ik video probeer af te spelen dan wordt alles wel weergegeven maar krijg ik alles in een wazige vorm van reverse color, die bijv:

zou zou het horen te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~rjtimmer/ok.jpg

maar zo komt het er uit
Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~rjtimmer/nietok.jpg

Ik heb maar een simpele gf4mx maar voor mijn taken voldoet ie ruimschoots. Zowel met de standaard mandrake 'nv' drivers als de nieuwste 'nvidia' drivers doet dit probleem zich voort.

Heb verschillende media players geprobeerd (totem, xine, vlc, mplayer) maar allemaal geven ze hetzelfde beeld. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Thumbnails enzo in konqueror zien er allemaal wel goed uit

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:21

Flydude

Mighty pirate

Is dat bij al je video's? Of alleen bij een bepaald formaat (DivX, MPEG, XviD, etc.)?

Als het bij al je video's is, zal er iets met je xvideo config mis kunnen zijn... Als het alleen een bepaald formaat is, zullen je codec's brak kunnen zijn.

Check google even op xvideo, want ik ben zelf ook wat wazig daar...

I am rubber, you are glue

• Tmr
Alle soorten video die ik heb meegemaakt (XviD, Divx5, WMV, OGM (dus alle mpeg-4)) maar ook reguliere MPGs vertonen dit zelfde gedrag, en ook DVDs afspelen leidt tot ditzelfde

ik zal even zoeken naar xvideo, geen idee eigenlijk

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Bij alle spelers kun je wel instellen wat voor video output methode je wilt gebruiken, zoals X, opengl, sdl of xv. Probeer eens een ander en kijk eens of dit uitmaakt.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
In totem is het gewoon een kwestie van de hue in de preferences helemaal naar rechts te bewegen. Ik dacht dat dat bij alle andere mediaplayers dan ook gefixt is.

• Tmr
Mayco schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 12:36:
In totem is het gewoon een kwestie van de hue in de preferences helemaal naar rechts te bewegen. Ik dacht dat dat bij alle andere mediaplayers dan ook gefixt is.
Krijg nou wat, je hebt gelijk! De instellingen in totem veranderen lost het probleem op voor alle andere players.

Hoe stug is dat :?

Many thanks!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Tmr schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 12:57:
[...]

Krijg nou wat, je hebt gelijk! De instellingen in totem veranderen lost het probleem op voor alle andere players.

Hoe stug is dat :?

Many thanks!
Omdat Totem bijv. draait op de xine-lib (sorry beelzebubu ;) ) en je andere player ook die lib gebruiken pas je het dus min of meer systemwide aan :)

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 17-06-2005 13:09 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Tmr
DeMoN schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:09:
[...]
Omdat Totem bijv. draait op de xine-lib (sorry beelzebubu ;) ) en je andere player ook die lib gebruiken pas je het dus min of meer systemwide aan :)
Hmmja, ik dacht dat vlc/VideoLan en mplayer eigen libs gebruikten (die spelen somminge nieuwere AVIs beter af dan bijv in totem). En aangezien drivers het probleem ook niet waren wist ik effe niet meer waar ik het moest zoeken

nouja kennelijk zijn de kleurinstellingen dus systemwide, maar onafhankelijk van de gebruikte library die het decoderen doet.

ofzo.

nouja je moet het maar net weten... :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:37

deadinspace

The what goes where now?

Tmr schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:39:
Hmmja, ik dacht dat vlc/VideoLan en mplayer eigen libs gebruikten (die spelen somminge nieuwere AVIs beter af dan bijv in totem). En aangezien drivers het probleem ook niet waren wist ik effe niet meer waar ik het moest zoeken

nouja kennelijk zijn de kleurinstellingen dus systemwide, maar onafhankelijk van de gebruikte library die het decoderen doet.
Puur gebaseerd op de beschrijvingen denk ik dat het anders ligt dan dat :)

Die video-spelers gebruiken doorgaans hardware video overlays voor het weergeven van video, via de Xv X11 extensie. Deze hardware overlays doen de colorspace conversion van YUV of YV12 in de video naar RGB voor het scherm in hardware, wat uiteraard het CPU-gebruik ten goede komt. Maar de software kan invloed uitoefenen op hoe deze conversie gebeurt, bijvoorbeeld door hue, luminance, etc te specificeren.

Mijn gok: totem stelde de hue voor de hardware overlay fout in, en de andere video-spelers lieten deze instellingen ongewijzigd. Deze instellingen worden door de X server bijgehouden per Xv port en zijn dus "X server-wide" (al zou het kunnen dat de hardware de instellingen behoudt als je bijvoorbeeld je X server herstart), ongeacht welke preciese codecs of libraries gebruikt worden.

Als je de hue in totem weer fout zet, dan zul je in mplayer wel goed beeld hebben als je bijvoorbeeld -vo x11 gebruikt. Ook als je reboot en dan als eerste met mplayer iets afspeelt (maar dan wel met de xv output) zou het beeld nog goed moeten zijn :) Mplayer heeft overigens ook mogelijkheden deze instellingen te setten, maar ik weet zo niet meer welke toetsen daarvoor zijn (staat wel in de manual).

Verwijderd

Val dood. :P. :*. Maar het punt is eigenlijk dat je je hardware (en X) instellingen verandert, dus zelfs al gebruikte hij GStreamer of mplayer, dan nog zouden de instellingen verkeerd zijn. :).

• Tmr
deadinspace schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 17:47:
Die video-spelers gebruiken doorgaans hardware video overlays voor het weergeven van video, via de Xv X11 extensie. Deze hardware overlays doen de colorspace conversion van YUV of YV12 in de video naar RGB voor het scherm in hardware, wat uiteraard het CPU-gebruik ten goede komt. Maar de software kan invloed uitoefenen op hoe deze conversie gebeurt, bijvoorbeeld door hue, luminance, etc te specificeren.
Ahaa. Ik dacht al dat het ergens tussen de video drivers (die dus het probleem niet waren) en decompressie filters (die dus ook het probleem niet waren) in zat maar zie dat maar eens te vinden he...

Dat verhaal over de video overlay lijkt mij het meest aannemelijk, aangezien ik ook geen normale screenshots kon maken, daarbij kreeg ik enkel een leeg vlak op de plaats waar de video was (vandaar dat de screens zo crappy zijn, moest met digicam foto van mn monitor maken :))

Verwijderd

Tmr schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 18:47:
Dat verhaal over de video overlay lijkt mij het meest aannemelijk, aangezien ik ook geen normale screenshots kon maken, daarbij kreeg ik enkel een leeg vlak op de plaats waar de video was (vandaar dat de screens zo crappy zijn, moest met digicam foto van mn monitor maken :))
Totem heeft toch een screenshot functie? :?.

• Tmr
de screenshot functie van totem gebruikt de overlay niet (guk ik) want dan zijn de kleuren weer wel goed.. (net zoals de thumbnails etc)

wel vreemd, zowel hue op minimaal of maximaal instellen geeft een goed beeld, maar de standaard instelling (50%) geeft dus die rare kleuren. Vreemd dat dat standaard is (kan ook met videokaart te maken hebben natuurlijk)

naja ik ben allan al blij :)

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
dat 50% een standaard is, dat is een bug, namelijk http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=306621
Pagina: 1