Zware crash, nu gaat alles héél langzaam

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01:03
Ok, gisteren was een maat van me bij me thuis en liet ik hem ff een divx van Star Wars 3 zien. Beetje skippen in de film en ineens: tingtingtingiting alles vast dus. Geluid, beeld, etc. Rare is dat dat bij diezelfde divx al eens eerder gebeurd was.
Naja ik computer gereset en hij deed het weer prima.

We gingen naar de kroeg en ik liet mn PC aanstaan omdat ik wat aan het downloaden was. Ik kom terug, wil mn PC uit gaan zetten, switch wat tussen soulseek en newsleecher en ineens blijft ie zegmaar apart hangen. Alles ging ineens heel langzaam. Dus na 5 minuten me te hebben zitten opwinden over dat gedoe (ik kon niet echt wat meer) besloot ik hem maar wéér te resetten (normaal gesproken crashed mn PC dus nooit).

Computertje weer aan omdat ik ff ongerust was... computertje aan. Bios laadt enzo, windows xp laad schermpje komt en ik hoor dat de hardeschijf 2 tikjes geeft, lampje aan (5sec) van de harde schijf lampje uit (1sec) paar tikjes en het schiet dus weer niet op. Naja wachten, wachten, wachten kan ik me aanmelden. Naja precies hetzelfde als voor de reset, alles gaat heeel langzaam. Na het aanmelden kreeg ik 2x een bericht dat het lokale profiel niet kon worden geladen omdat het beschadigd was. Vannacht stond de PC nog aan omdat ik hem zegmaar liet opstarten maar ik in slaap ben gevallen. Toen snachts weer een keer wakker geworden en toen was ie helemaal klaar (ik zat in een tijdelijk profiel) en kon ik hem gewoon met paar keer klikken in een paar seconden uitzetten (ineens deed hij niet meer langzaam, maar ik zette hem dan ook alleen uit verder niet getest omdat ik half sliep, valt me nog mee dat ik het onthouden heb ;) ).

Ik heb het nog niet goed kunnen onderzoeken omdat het half 2 was en ik wilde gaan slapen, maar klinkt dit bekend? Ik verzorg mn PCtje altijd goed, geen rotzooi erop schijf had nog 20gig vrij (= een 160 gig maxtor), deed het altijd zonder problemen. Het enige wat mij opviel was dat het moederbord wat geluidjes ging maken. Heb ik hier pas ook eens laten horen, als ik muziek afspeel hoor je dus een piepje. Ditzelfde piepje hoor je ook als je een window maximaliseert of minimaliseert.

Erg vaag allemaal, maar misschien bekend bij jullie? Ik vrees dat er iets is overleden ofzo, ik hoop wel dat ik mn data kan behouden. Windows doet ook geen scandisk wat ik heel jammer vindt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47

Outerspace

Admin General Chat
Test je geheugen eens met Memtest, en test je HD met de desbetreffende hd-tools (beiden in de PMG FAQ te vinden)

Daarnaast moet je nog even een virusscan draaien (alleen voor die piepjes in windows, tijdens opstarten heeft misschien niets met virussen te maken)
en neem voor de zekerheid dit even door: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 24% gewijzigd door Outerspace op 17-06-2005 09:26 ]

Wauw, een sig!

Verwijderd

Sjoerd001 schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 09:23:
...
Computertje weer aan omdat ik ff ongerust was... computertje aan. Bios laadt enzo, windows xp laad schermpje komt en ik hoor dat de hardeschijf 2 tikjes geeft, lampje aan (5sec) van de harde schijf lampje uit (1sec) paar tikjes en het schiet dus weer niet op.
Kan duiden op een brakke HDD. Bad sectors ofzo, mss dat je DivX net op die plaats van die bad sectors staat. Dan gaat ie over z'n nek.

Je vertelt ook dat je PC erg traag is. 100% CPU activity? Misschien explorer.exe, heb ik laatste ook gehad. Probleem opgelost door ACE codec pack te uninstallen, maar weet niet of je gebruikt maakt van deze codecs...

• Sjoerd001
Nou mijn PC was altijd gewoon normaal snel. Tot hij dus ineens 'hing'. Toen ging alles met een vertraging. Het lijkt wel of hij dus alle berekeningen wel wil doen, maar dat hij ergens wordt tegengehouden en vertraagd. CPU activity was 0%, naja schommelde tussen de 0% en 1%.

Ik zal thuis eens al die programmas proberen, zit nu op mn werk...

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hang je harddisk als slave in een ander systeem ( een systeem dat dus wel werkt).
Probeer dan je schijf te benaderen en al je data te backuppen. Vervolgens format en nieuwe install.

Als je niet zeker bent of je harde schijf nog helemaal goed is kan je hem testen met een aantal diagnose programma's. Daarvoor kun je in de FAQ terecht en wel hier : OM FAQ / Beleid

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-07 12:47

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Kan ook zijn dat je hdd in PIO mode geschoten is in plaats van DMA. Dan is je hdd niet meer vooruit te branden omdat alle communicatie via de processor verloopt (als ik het technische verhaal een beetje snap that is)

"For repeated DMA errors. Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. If more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use only PIO mode on that device."
(http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm)

Kan een kwestie zijn van een vinkje op de goede plek en draaien maar.

Wel een goed idee trouwens om backups te maken, want een hdd schiet niet zomaar in PIO :S

specs

• Sjoerd001
Ok, ik heb een verzameling van 60 - 80 gig aan MP3's die ik wil behouden en nog een ritsje aan programmas en documenten (zo'n 10 / 20 gig). Dus moet ik ff een schijfje zoeken van 100 gig die ik vol kan donderen. Ff rondbellen 8)7

• Sjoerd001
_fool schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:19:
Kan ook zijn dat je hdd in PIO mode geschoten is in plaats van DMA. Dan is je hdd niet meer vooruit te branden omdat alle communicatie via de processor verloopt (als ik het technische verhaal een beetje snap that is)

"For repeated DMA errors. Windows XP will turn off DMA mode for a device after encountering certain errors during data transfer operations. If more that six DMA transfer timeouts occur, Windows will turn off DMA and use only PIO mode on that device."
(http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm)

Kan een kwestie zijn van een vinkje op de goede plek en draaien maar.

Wel een goed idee trouwens om backups te maken, want een hdd schiet niet zomaar in PIO :S
Interessant... Wie weet is het zoiets. Ik ga het even lezen.

• Sjoerd001
Maar denken jullie dat dit een HDD crash is?

Verwijderd

Ff een hint: Maak in het vervolg een aparte partitie aan van enkele gig waar enkel je windows en programma's op staan, dan moet je je in de toekomst geen zorgen meer maken over backuppen als je windows over zijn nek gaat ;)

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 20:41

Hendal.

Chocolate moose

Sjoerd001 schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:16:
Maar denken jullie dat dit een HDD crash is?
Nou, die tikken van de HDD lijken niet goed, je weet het niet zeker dus ga idd die backup maken voordat je misschien alles kwijt bent.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

• Sjoerd001
De harde schijf maakt geen tikken. Hij kraakt gewoon zoals normaal! Ging me puur om aan te geven dat hij dus wél iets doet, maar met een bepaalde regelmaat.

• Sjoerd001
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:25:
Ff een hint: Maak in het vervolg een aparte partitie aan van enkele gig waar enkel je windows en programma's op staan, dan moet je je in de toekomst geen zorgen meer maken over backuppen als je windows over zijn nek gaat ;)
Mja als mn schijf crashed ben ik dat dan toch ook kwijt? Staat op hetzelfde dingetje. Ik denk dat ik een nieuwe schijf koop, een WD ofzo en dan 250 gig, dan houd ik die 160 gig als back up...
Pagina: 1