5/12 volt fan controller

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
hallo beste mensen.

ik heb sinds kort allemaal papst fans aangeschaft.

alleen met mijn huidige fan controller blijven deze lawaai maken aerogate 2.

toen viel mijn ook op de zalman ZM-MFC1

maar die optie van 5 /12 volt schakelen wil ik juist 4x minimaal erop.

weet iemand een controller die die schakelaar er op heeft zitten tenminste 4x rest hoeft niet zoals lcd ensow mag wel maar hoeft niet.

ik heb op google en computerwinkel sites gezocht maar weet niet eens hoe het heet.

spec zalman zm-mfc1
1. 4 Channel - Adjustable Fan Speed Dials
- Maximum Power : 7.0W per channel
- Maximum Adjustable Range: +6.5Vmax (=Vfan(max) - Vfan(min))
- Maximum Voltage Drop : +2.0Vmax (= Vpin(max) - Vfan(max))
- Extension cable length (4pcs): 400mm

spec fans

Case FAN (80 x 25) Papst 8412 N/2GML

Specificaties:
• Afmetingen: 80 x 80 x 25 mm
• Toerental: 2050 tpm
• Geluidsproductie: 19 dB
• Luchtverplaatsing: 45 m³/h
• Bearing: sleeve
• Tachosignaal: ja
• Aansluiting: 3-pin
• Overig:
- Spanningsbereik: 8 - 15 V
- Vermogen: 0,9 W

Case FAN (120 x 25) Papst 4412 F/2 GLL

Specificaties:
• Afmetingen: 120x120x25 mm
• Toerental: 1200 tpm
• Geluidsproductie: 18 dB
• Luchtverplaatsing: 70 m³/h
• Bearing: Sintec sleeve
• Tachosignaal: ja
• Aansluiting: 3-pin
• Overig:
- Vermogen: 0,72 W
- Spanningsbereik: 7 - 14 V

wat gebeurd er als die fans op 5v staan??

[ Voor 51% gewijzigd door jorisw86 op 17-06-2005 02:07 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb zelf een traploze fancontroller in mijn pc hangen, daarmee kan je de fans instellen tussen 0 en 12 volt, heb zelf ook papst fans en bij mij draaien ze op 6 volt, dan zijn ze bijna onhoorbaar maar geven nog wel voldoende flow, als de fan op 5 volt nog kan opstarten is het opzich geen probleem

die ik heb is deze -> http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=936

je kan tot 25 watt per kanaal gebruiken dus ook meerdere fans op 1 aansluiting is helemaal geen probleem je kan met dit ding meer dan genoeg fans aansturen al heb ik er zelf maar 2 in mijn kast zitten

wat ik fijn aan dan ding vind is dat je als je eens op een hete lanparty komt binnen 3 sec je fans voluit kan gooien wat op een lan zoals drome volgende maand met die warmte best nodig is kom je dan weer thuis zet ik ze lekker weer net in het rood en is me pc weer super stil

ik zet ze gewoon zo laag dat ze niet meer boven de rest van de geluidmakende onderdelen van de kast uitkomen

ik weet niet of die zalman ongeveer hetzelfde is maar geloof van wel

als je de fans op 5 volt zet zullen ze zo goed als onhoorbaar zijn, maar voor een radiateur of chipset ofzo nog wel voldoende flow geven, ik weet alleen dus niet zeker of ze nog willen opstarten op dat voltage maar je kan ze altijd hoog laten starten en dan lager zetten, ik denk zelfs dat ie op 3 volt nog wel zou blijven draaien maar dan heb je weer te weinig flow

kijk anders ff rond op die site die ik aangeef daar verkopen ze ook nog andere fancontrollers tegen een redelijke prijs, heb er zelf ook het een en ander besteld en dat ging allemaal prima, dit is geen i-love-freezinghardware-spam maar heb gewoon goede ervaringen met die shop :P

• jorisw86
ja die controller ziet er nice uit maar wil ook perce die schakelknoppen erop tussen aan/uit en 12/5 volt voor me zalman stuff cpu/vga ensow

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
jorisw86 schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 11:36:
ja die controller ziet er nice uit maar wil ook perce die schakelknoppen erop tussen aan/uit en 12/5 volt voor me zalman stuff cpu/vga ensow
en waarom is dat als ik mag vragen ?

want met die die ik heb kan je ze ook gewoon erg makkelijk aan/uitzetten, is maar 1 draai aan de knop voor nodig (ok op 1 knopje drukken is makkelijker), je kan er ook prima een vf700cu (als je die hebt) op aansluiten, zal je wel het kabeltje een beetje voor moeten verlengen maar het kan zonder problemen

het mooie aan dat ding is vind ik dat die 25watt per kanaal aan kan tegen de 7 watt van die zalman, je kan er dus als je wilt een dikke 20 fans op gooien :P

• jorisw86
ik heb een zalman v700cu en een cnps7000bcu die wil ik kunnen schakkelen tussen 12/5 volt.

dan nog me voeding ventilator/hd ventilator rest heb ik al schakelaars op voor aan/uit.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Die zalman kan toch geen 5v ? want die kanalen zijn 7/12v.

IK heb btw. de zelfde contreoller als Pilatus en ik ben het helemaal met em eens, echt ideaal als je traploos van 0 tot 12v (effectief 11,8) kunt regelen. de meeste fancontrollers kunnen maar tot 7v en neit lager, beetje nutteloos dan imho, en een ander pluspunt: hijs goedkoop want voor rond de 17€ issie al te vinden :)

Gabriël AM5

• jorisw86
heb tog maar die zalman besteld die kan van 6.5 tot 12 volt

en 2x die schakelaar erop
Pagina: 1