Asterisk Voip telefooncentrale

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137037

Topicstarter
Ik wil hier onderling gegevens uitwisselen over Asterisk

Dit is een programma om een voip server te maken en deze te koppen op het kpn netwerk

door hier gragen en tips te geven hebben er meerdere gebruikers er iets aan

groet Ad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asure
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:57
Hoi Ad,

De simpelste manier om een asterisk aan het knp-netwerk te hangen is met een isdn kaart waar een hfc chipset opzit. Deze chips worden vrij veel gebruikt, bijv. op E-Tech isdn kaartjes.

Ik heb hier zelf ooit eens mee getest, met twee kaarten. Eentje zet je in NT modus, de ander in TE.
Je kunt dan een asterisk als doorgeefluikje tussen bijvoorbeeld een isdn lijntje, en een telefooncentrale gebruiken.

Lees eens http://www.voip-info.org/...+zaphfc+install&preview=7 door. Let wel, een flinke dosis linux-expertise is wel nodig, alswel kennis van isdn en nt1 units. Ik kan je hier technisch niet echt mee helpen, maar op de bovengenoemde url kun je nog veel meer zaken vinden.

Mocht twee kanalen (dus twee lijnen) niet voldoende zijn, er zijn ook quadbri en octobri kaartjes te koop, erg duur maar dan heb je ook wat. http://www.junghanns.net/asterisk/page17.html

Of, als je een complete schaalbare oplossing wilt, http://www.digium.com/ind...=hardware&product=TDM400P

Nogmaals, technisch gezien kan ik je hier vanwege mijn werk niet mee helpen, maar ik hoop toch dat je wat aan de info hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-06 08:24

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Ik heb een probleempje met Asterisk. De situatie is als volgt; ik heb 2x een softphone (SJ-soft) via SIP-protocol. Ik heb dus ook twee users aangemaakt; 5566 en 5567. Alleen kan ik de vanaf de ene extensie de andere extensie niet meer bellen. Terwijl het wel gewerkt heeft toen mijn config nog vrij kaal was. ;)

Hij pakt de extensie wel, dus het dialplan van extensions.conf doet het wel, maar in sipdebug modus krijg ik de melding; unable te create channel of type 'SIP' o.i.d. Het vreemde is wel, ik kan wel uitbellen via die softphones naar bijvoorbeel een voipprovider. Ik weet niet waar ik het nu moet gaan zoeken ;)

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137037

Topicstarter
lijkt wel of dit een codec probleem is heb je in sip.conf de gewenste codec allowed ?

ikheb dit ook eenm keer gehad toen konik niet naar een ander sip toestel bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-06 08:24

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Anoniem: 137037 schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 10:49:
lijkt wel of dit een codec probleem is heb je in sip.conf de gewenste codec allowed ?

ikheb dit ook eenm keer gehad toen konik niet naar een ander sip toestel bellen
Ik zal eens proberen alles te 'allowen'.

Verder nog een vraagje; iemand een werkende config voor inkomende gesprekken met sip?
Zoja, kan iemand die hiero posten? Volgens mijn 'sip show registry' ben ik wel geregistreerd bij mijn SIP provider, maar worden de gesprekken niet geforward naar de meegegeven extensie. Het telefoongesprek wordt keihard en direct afgebroken als ingesprek.

/dev/null