[DEBIAN] /var ineens vol (8GB)

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik heb hier een machine staan die debian draait waarvan ineens de /var geheel (plots) is volgelopen. Je gaat er direct vanuit dat dit de logfiles zijn, dit blijkt echter niet zo te zijn, tevens omdat ik dit altijd zeer stipt in de gaten houd.

De machine draait Postfix + IMAP + ClamAV + Spamassassin.

De mail van postfix staat op een aparte dir, dit is dus /var/spool/postfix

Wat heb ik tot dus ver bekeken:

- bovenstaande config
- /var (waarvan alle mappen bekeken)
- chkrootkit gedraaid, niets aan de hand

Ik loop hier een beetje vast omdat de bestanden (log) waarvan je zou verwachten dat die eigenlijk het grootste zouden kunnen worden op /var, met bovenstaand draaiend, dit dus duidelijk niet zijn.

Ik kom dus geen grote bestanden tegen die GB's groot zouden moeten zijn. Heeft iemand een idee om de map /var even te doorzoeken op grote van bestanden in aflopende volgorde of iets dergelijks ?

Of wellicht een ander idee ?

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

met "du /var" kijken in welke map het ongeveer zit, dan met "ls -lart" in die map kijken welke bestanden het grootst zijn? Kan vast makkelijker.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

code:
1
du | sort -n
Krijg je de grootste directory onderaan.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ahj, ga meteen even "man du" doen :) Ik heb het probleem overigens ook direct gevonden :) amavis maar eens even bekijken !

edit:

tmp van amavisd leeg scheelt even 7,3 GB........ lijkt in een loop gehangen te hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door BacardiBreezer op 16-06-2005 22:11 ]

Verwijderd

BacardiBreezer schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:06:
Ahj, ga meteen even "man du" doen :) Ik heb het probleem overigens ook direct gevonden :) amavis maar eens even bekijken !

edit:

tmp van amavisd leeg scheelt even 7,3 GB........ lijkt in een loop gehangen te hebben.

Dat heb ik weleens gehad, dat /var volliep, maar dat ging geleidelijk.

Maar toen was het apt-get z'n schuld, die debian server draaide al meer dan 2 jaar, daar stonden nog de dpg pakketen van 2 jaar geleden op.

Je moet eens in de man van apt-get kijken, naar auto-clean.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:37:
[...]

Dat heb ik weleens gehad, dat /var volliep, maar dat ging geleidelijk.

Maar toen was het apt-get z'n schuld, die debian server draaide al meer dan 2 jaar, daar stonden nog de dpg pakketen van 2 jaar geleden op.

Je moet eens in de man van apt-get kijken, naar auto-clean.
Autoclean run ik vrij regelmatig omdat ik niet wil dat wanneer een pakket geinstalleerd wordt voor de 2ekeer dat er een oude versie gepakt wordt. Dit kan namelijk voorkomen wanneer je geen apt-get update hebt gedraaid.

Sinds een dag of wat geleden liep amavis vol. Ik denk dat deze in een loop liep, ging mis sinds net omdat hij toen helemaal vol zat :) even in de gaten houden.

edit:
Ik zie dat er weer 4 mails in de tmp map van amavis staan. Het gekke is dat ik mails van eerder vandaag ineens in mijn box krijg en deze niet.

Opzich werkt amavis verder prima ! Fijn prog.

[ Voor 13% gewijzigd door BacardiBreezer op 16-06-2005 23:31 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, en je doel van dit topic? Je weet vast wel hoe de search werkt, en dan had je regelmatig vragen langs zien komen waarin staat hoe je kan zien welk bestand veel ruimte inneemt. Dat hele du verhaal had jij, gezien het feit dat je een server beheert, ook allang kunnen weten als je wat gezocht had.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.