Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf
Je hebt neem ik aan wel shares aangemaakt op die 2e partitie ?
Je kunt in AD verder instellen of ze hier een mapping bij aanmelden moeten meekrijgen.
[ Voor 34% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 16-06-2005 20:32 ]
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Ik had idd heen shares aangemaakt, dacht dat er automatisch voor elke gebruiker een soort van map werd aangemaakt met 5 Mb storage. Dacht dat ik dit weleens op school had gezien. Want of je moet nu voor elke gebruiker een apart mapje aan gaan maken, of alles wordt gewoon bij elkaar in de mappen gegooid en ook niet afgeschermd voor andere gebruikers ( het is te doen met permissies, maar dan moet elke user een eigen Dir hebben, met dus alleen permissie voor die ene gebruiker, andere gebruikers kunnen dan wel zien dat er ook andere mappen zijn voor die en die user ).
Maar keurig een melding als ik over die limiet heen ga trouwens.
[ Voor 44% gewijzigd door NLuna op 16-06-2005 21:15 ]
Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf
Dat moet er dus nu geregeld worden, maar hoe
Ik moet dus voor elke user een aparte eigen map, met 5 Mb amount of Storage zoals al boven vermeld stond.
┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓
Maar ik dacht dat er automatisch wel een Shortcut gelijk in de verkenner kwam op de Client PC, voor de betreffende gebruiker die op dat moment ingelogd staat naar zijn eigen directory.
Zegt nu trouwens ook bij elke account als ik wil inloggen, dat ie het profiel niet van de server kan laden en of opslaan, dus dat hij het lokale profile maar gaat gebruiken. Het loopt dus niet allemaal op rolletjes zie ik wel weer...
Verwijderd
Je kunt dit allemaal veel eenvoudiger doen volgens mij hoor. (Heb nu alleen even geen zin om mijn bed uit te komen en m'n 2000 Advanced Server boek erbij te pakken.)NLuna schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 23:58:
Ja het is gelukt, gaat gelukkig niet om veel gebruikers.
Maar ik dacht dat er automatisch wel een Shortcut gelijk in de verkenner kwam op de Client PC, voor de betreffende gebruiker die op dat moment ingelogd staat naar zijn eigen directory.
Zegt nu trouwens ook bij elke account als ik wil inloggen, dat ie het profiel niet van de server kan laden en of opslaan, dus dat hij het lokale profile maar gaat gebruiken. Het loopt dus niet allemaal op rolletjes zie ik wel weer...
Je kunt bij het aanmaken van gebruikers gebruik maken van een soort template. Daarin staan de paden naar de homedrive en het profiel al ingevuld in de vorm van:
Connect P: to \\server\share$\%username% (ofzoiets)
Profilepath: \\server\share$\%username%
(Deze mappen worden dan inderdaad automatisch aangemaakt en de rechten worden op NTFS-niveau ingesteld.)
Dan hoef je dat niet handmatig in te stellen voor elke gebruiker en hoef je ook niet met scripts te gaan klooien.
Maarre.... dit staat allemaal gewoon in de schoolboeken hoor.
Dit kan inderdaad wel maar als je een logon script maakt hoeft dat maar 1x, als je een gebruiker toevoegt moet je elke keer dat regeltje ook toevoegen. Dus een kixtart/batch/vbs scriptje is in geval van veel gebruikers simpeler.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 00:05:
[...]
Je kunt dit allemaal veel eenvoudiger doen volgens mij hoor. (Heb nu alleen even geen zin om mijn bed uit te komen en m'n 2000 Advanced Server boek erbij te pakken.)
Je kunt bij het aanmaken van gebruikers gebruik maken van een soort template. Daarin staan de paden naar de homedrive en het profiel al ingevuld in de vorm van:
Connect P: to \\server\share$\%username% (ofzoiets)
Profilepath: \\server\share$\%username%
(Deze mappen worden dan inderdaad automatisch aangemaakt en de rechten worden op NTFS-niveau ingesteld.)
Dan hoef je dat niet handmatig in te stellen voor elke gebruiker en hoef je ook niet met scripts te gaan klooien.
Maarre.... dit staat allemaal gewoon in de schoolboeken hoor.
Verwijderd
Als je alleen een mapping naar een homedrive wil aanmaken hoef je dus net NIET elke keer dat regeltje toe te voegen, omdat dat al in je template staat. Als de logische structuur van je netwerk goed is, vang je daarna het overgrote deel van de rest op met policies en daaraan gekoppelde scripts. Wat overblijft zijn je power-users, die hebben vaak wat extra aandacht nodig. Maar dat is vaak zo specifiek voor elke power-user, dat je voor deze gebruikers meestal het snelst klaar bent door even een "prive" script voor ze te schrijven.Thijmen schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 06:46:
[...]
Dit kan inderdaad wel maar als je een logon script maakt hoeft dat maar 1x, als je een gebruiker toevoegt moet je elke keer dat regeltje ook toevoegen. Dus een kixtart/batch/vbs scriptje is in geval van veel gebruikers simpeler.
Een login-script heeft dus eigenlijk helemaal niks te maken met het koppelen van een home-drive. Ik ben nu bij een klant van onze organisatie bezig om een nieuw netwerkje aan te leggen (2k server en XP clients) en in de scripts vind je dus geen mapping naar de homedrive. Die is immers gespecifieerd in het account van de users.
Een script gebruiken om nieuwe gebruikers aan te maken is in mijn ogen alleen nog maar nuttig als je echt wekelijks hele bergen accounts aan moet maken. In de tijd van NT4 was dat een heel ander verhaal, toen was zo'n script zeker wel handig.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2005 07:58 ]
Kixtart ??leonvanderbeek schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:45:
Dat kun je in AD regelen, maar als je heel veel gebruikers hebt is het veel werk. Je kunt dan het beste die drive mappings maken met behulp van een script, zoals Kixtart
Dat zou ik werkelijk nooit gebruiken icm 2000/2003.
Veel te traag.
VBS zou ik gebruiken.
Onder NT4 had je nauwelijks keuze, dan zat je praktisch aan je KixScripts vast.
Toen wij op de zaak migreerden naar 2000 hebben we er bewust voor gekozen VBS te gaan gebruiken ipv Kix. Dit desondanks de enorme kennis die was opgedaan met Kix.
En ik moet zeggen... Heerlijk snel.
Verder zou ik als het alleen maar gaat om de Homedrive kiezen voor de oplossing van BazzH.
Sommige bedrijven kiezen ervoor om alle homeshares hiddenshares te maken.
Dit vind ik zelf ook het netst en het veiligst. Dit omdat gewone gebruikers ze niet kunnen zien.
Gebruikersnaam maakt namelijk ook deel uit van de beveiliging.
Alleen is het als beheerder soms even lastig om ff naar de share te browsen.
[ Voor 23% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 17-06-2005 17:23 ]
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)