Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 20:30:
Ik denk dat de toekomst van de digitale camera er verassend zal uitzien, eerst en vooral moeten ze nog ver gaan tot ze aan het aantal pixels van een analoog fototoestel zijn, die is namelijk 54 megapixels!!!
Het menselijke oog zal op de standaard afdruk van 10x15 het verschil niet zien tussen 2 of 54 megapixels. Niet echt heel belangrijk dus dat een analoge camera 54 of zelfs meer megapixels heeft. Het wordt pas boeiend als je die hoge resolutie ook echt nodig zal hebben, en dat komt meestal alleen voor in de professionele wereld.
** OFF TOPIC. **Er zal de komende jaren vooral een verdere ontwikkeling komen van de zoomlens op digitale camera's en het verbeteren van de kleurenbalans, ik begrijp niet hoe dat sommige mensen tevreden kunnen zijn met de resultaten die ze krijgen met hun digitaal fototoestel; ofwel is de foto over- of onderbelicht, ofwel is er één of andere kleur te veel of te weinig dominant aanwezig, dan zijn er weer te weinig details zichtbaar.
Ik wil nu niet weer een discussie aangaan tussen analoog en digitaal, want die is al zo vaak gevoerd. Ik zou ze eens opzoeken, want de (voor jou waarschijnlijk verassende) conclusies waren wel dat veel digitale camera's al een veel beter dynamisch bereik hadden in vergelijking met de standaard 35mm camera's. En de kleuren zijn, net zoals met film in de studio, eenvoudig aan te passen met een simpel fotobewerkingsprogramma. Dit is in de meeste gevallen trouwens ook totaal niet nodig, want de verzadiging van de kleuren is in heel erg veel camera's al vooraf in te stellen naar de persoonlijke voorkeur van de gebruiker. Het verhaal dat er dus altijd wel één kleur te dominant aanwezig is gaat er dus bij mij echt niet in.
Ook het verhaal over onder-of overbelichting is niet van toepassing, want ook deze waardes (exposure compensation op de meeste cams) kun je zelf instellen op je compacte digitale camera. Bij sommige camera's zit zelfs een (live) histogram, waarmee je dus ook meteen kan kijken of de foto goed belicht is.
Iets wat we ook te zien gaan krijgen is het terug opkomen van het laten afdrukken van foto's. De mensen gaan beseffen dat hun foto's maar al te kwetsbaar zijn op hun HD of op een CD-R. De kans dat je dierbare foto's verloren gaan is veel groter dan vroeger. Daarom zal er terug een opgang zijn in het laten afdrukken van foto's, vooral het LATEN afdrukken want om het zelf te doen kost dit veel te veel moeite en is het per foto nog steeds te duur.
Als je een afdruk in het licht laat staan, dan vervaagt deze ook. Deze afdruk moet je dus ook zorgvuldig bewaren en het liefst na een aantal jaren weer opnieuw laten afdrukken om zijn levensduur te verlengen.
Hetzelfde geld voor digitale opslag op CDs. Deze gaan uiteraard niet tientallen jaren mee, maar als je een CD gebruikt als archief en dus goed opbergt in een donkere droge kast, dan houdt je ze dus weg van een externe factor (licht, vetvlekken, vocht) dat schade toe kan brengen. Op deze manier blijven ze ook gegarandeerd jaren goed. Net als de foto afdruk is het dan wel aan te raden om ze eens in de 5 jaar te backuppen op een ander CDtje.
Een foto af laten drukken is dus geen beter alternatief dan ze op een cdtje te laten branden. Bij allebei deze opties moet je ze na een aantal jaar gewoon nog een keer kopiëren om de levensduur van de originele foto te garanderen. En dan heb ik persoonlijk liever een kopie van een digitaal bestand dan een kopie van een jarenoude afdruk of negatief.
** /OFF TOPIC **
[
Voor 10% gewijzigd door
guillaumemay op 16-06-2005 21:00
]