Komend weekend lichtende nachtwolken

Pagina: 1
Acties:
  • 3.487 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wellicht voor de liefhebber en de nachtbraker. Het schijnt dat het komende weekend de kans op lichtende nachtwolken heel groot is. Dit zijn wolken die heel hoog zitten en waar de zon aan de onderkant onder schijnt. Het ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.sterrenwacht-mercurius.nl/img/ency/Lichtende%20Nachtwolken.jpeg
Bron: Website KNMI

Hier meer informatie over lichtende nachtwolken

Ik weet niet of iemand er iets aan heeft, maar wellicht is het de moeite waard om te fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07 20:42

Ale-Gu

'Eel Goe'

Hoelaat is dat ongeveer? Als de zon ondergaat?

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Dat zowieso :) Ik las net dat je ze zo vanaf middernacht kan zien en dat ze eigenlijk de hele nacht te zien zijn, aan het begin aan de noordwestelijke kant en verderop in de nacht aan de noordoostelijke horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:46
Gaaf wolly_a! d:)b Thanks voor de tip. Ik zal later op de avond zeker uit m'n ramen staren. Nu ziet het er trouwens vrij beroerd uit, helemaal dichtbewolkt, grijs. Het zal zo wel weer gaan regenen.

Hopen op verbetering dus vanavond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
ik zie dat bijna altijd als het bewolkt is, maar dan is het het schijnsel van de kassen hier in de buurt 8)7

hopelijk worden de kassen dit weekend afgedekt! het lijkt me wel een mooi gezicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Net even gekeken, maar ik zie weinig. Waarschijnlijk ook niet geholpen door het feit dat ik midden in de binnenstad woon. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

MartijnGizmo schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:54:
Net even gekeken, maar ik zie weinig. Waarschijnlijk ook niet geholpen door het feit dat ik midden in de binnenstad woon. :(
Misschien omdat het pas komend weekend is O-) Sorry, een post gemist :X

Is het trouwens niet zo dat het weekend een wolkenloos geheel wordt? Tenminste, dat wordt hier (Engeland) wel voorspeld. Ik ga het de komende dagen in ieder geval ook in de gaten houden.

[ Voor 31% gewijzigd door JoetjeF op 16-06-2005 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 15:37
ik denk eerder mistig ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Dr hoeven ook geen wolken te zijn, wolkenloos is ook goed.

Ik citeer even een stukje van de website die ik in de topicstart aangaf: Hoe deze lichtende nachtwolken op deze enorme hoogte precies ontstaan, is niet helemaal duidelijk. Men vermoedt dat het verband houdt met uiterst kleine stofdeeltjes in de hogere atmosfeer. Stof zou afkomstig kunnen zijn van meteorieten. Wanneer er waterdamp bij deze stofdeeltjes komt, bevriest deze op de stofdeeltjes en vormt een ijswolk. Het ijs spiegelt dan de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
MartijnGizmo schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 22:54:
Ik heb precies hetzelfde. :( Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
hier valt wat te zien nu (emmeloord, Noord flevoland), een rode gloed, niet al te fel.
Wel erg hoog in elk geval.

[ Voor 9% gewijzigd door bigfoot1942 op 17-06-2005 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Net even gekeken, maar ik zie weinig
Het schijnt dat het komende weekend
Is het al weekend dan? Damn.... ik dacht dat het morgen vrijdag was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:13
Ik heb dit eergisteren nacht dus gezien, alleen niet zo fel als op de 1e foto hier.
Je zag het in westelijke richting, ik keek schuin over veluwemeer richting polders.

Zat nog te denken om foto's te maken, maar was besloot toch maar door te rijden richting huis en mn nest in te gaan. (was 03.00)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
wolly_a schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 00:50:
[...]

[...]

wolly_a schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:24:
Dat zowieso :) Ik las net dat je ze zo vanaf middernacht kan zien en dat ze eigenlijk de hele nacht te zien zijn, aan het begin aan de noordwestelijke kant en verderop in de nacht aan de noordoostelijke horizon.
;) lezen is moeilijk, helemaal na middernacht :P

edit: LOLz ik geloof dat ik ook wat vaker naar de namen van de posters moet kijken, helemaal wanneer ik ze ga quoten :+

[ Voor 10% gewijzigd door bigfoot1942 op 17-06-2005 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
wolly_a schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 00:50:
[...]

:D K*T! :z ik moet ook eens leren lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-06 16:25
@ wolly_a

gaaf dat je even de moeite neemt om het te melden, het zijn zo van die dingen die je vergeet of je gewoon ontgaan.
misschien zouden we vaker dingen moeten melden mbt fotografie, een soort van things to do.
net als dat er dit weekend in gilze een show is en vorig weekend in rotterdam, het is leuk dat het hier te lezen is maar als je het leest ben je al te laat.
in iedergeval bedankt voor de tip en misschien wie weet is het ook wel eens leuk om een topic over actuele dingen op te zetten, door mijn gebrek aan ervaring op een forum waag ik me er niet aan maar misschien iemand anders?

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Is op zich best een goed idee. Een soort van verzameltopic met interessante evenementen en gebeurtenissen. Wellicht dat er een moderator meegluurt die het ook een goed idee vindt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Moderator detected :+

Ja, ik vind het wel een leuk idee, een soort agenda met evenementen en gebeurtenissen ofzo. Enige punt is: hoe hou je zoiets bij? Het zou bij voorkeur iets moeten zijn wat door gebruikers bijgehouden wordt en door de mods gecontroleerd, vooral omdat we ook net zijn begonnen met de tutorials.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Iets in de vorm van een verzameltopic, waarin iedere bezoeker een evenement of gebeurtenis kan melden, met daarbij:

- Datum & tijdstip
- Waar wordt het evenement gehouden / is de gebeurtenis te bewonderen
- Verdere details

Als het een beetje overzichtelijk gehouden wordt en iedereen een beetje on-topic blijft, lijkt me dat prima gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
het zou misschien ook gelijk een beetje het probleem van teveel theorie en geen foto's uit de wereld helpen op dit forum.
vorig weekend baalde ik stevig dat ik het niet wist van rotterdam leek me heel leuk en lekker dichtbij, alleen.... te laat dus ik kon het niet meer regelen.
er zijn natuurlijk heel veel dingen te doen overal in het land en er zijn een hoop bekende maar nog veel meer onbekende dingen die leuk zijn.
het vuurwerk op scheveningen elke vrijdag in de zomermaanden is leuk maar er zijn vast nog wel meer dingen... carnaval rotterdam?
het lijkt me ook dat je dan mensen hebt die echt zoiets hebben van .. "GAAF daar ga ik naartoe!!" en dan zie je hier vast ook wel meer foto's.
in de zomer zijn er vast wel een hoop dingen zoals kitesurfen, zeilen, rally's etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 20:27

MBV

1 nadeel: krijg je zoveel dubbele foto's :P

Wil er niet iemand een nieuwe Tweakers Community Addon maken, waarin we in een soort WikiAgenda allemaal nieuwe gebeurtenissen kunnen melden, die dan in een 'todolist'-stijl weergegeven worden voor de komende 2 weken? Lijkt me nou niet direct het moeilijkste op de wereld om te maken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
1 nadeel: krijg je zoveel dubbele foto's
Als de eerste poster gewoon een topic opent en de rest post daar gewoon bij in, dan krijg je netjes 1 topic per onderwerp. Dat stimuleert alleen maar en stel dat er twee keer dezelfde foto voorbij zou komen, dan kan het altijd nog zo zijn dat er kwaliteitsverschil in de foto's zit, dus is het weer leerzaam: waarom is die foto van die ander toch zoveel mooier?? T heeft zelfs nog een sociale functie, de kans dat Tweakers elkaar in het echt ontmoeten is veel groter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Dat merkte ik al met de Red Bull airrace :). Er stond een :P achter omdat het licht sarcatisch bedoeld was, tuurlijk is het leerzamer. Alleen krijg je wel eerder het japanners-effect, dat 20 man op een rij met dezelfde camera dezelfde foto staat te nemen :)

* MBV ziet casemodden voor de Nikon D70 en Canon 350D in opkomst komen :+

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 17-06-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
misschien is het een idee om een topic te openen over een soort van "things todo" ofzo want het gaat nu niet echt over wolken meer ;)
en wellicht zijn er dan nog meer goede ideeën?
ik zou het op zich wel willen doen maar ben een nitwit wbt forums dus misschien aan iemand anders de eer?? :)

misschien [Things To Shoot] ??

[ Voor 43% gewijzigd door Triplefox op 17-06-2005 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 15:01

E-Mile

Danteezy!

overigens is dit vanavond verwacht, dus hou 't in de gaten.

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik had er gisteravond nog weinig van gezien, hopelijk komt het vanavond wel :)

Over die agenda's: Remy en ik zijn van plan dat toe te voegen aan de "must see", dan kunnen gebruikers via een topic report een nieuwe aanmelding doen voor de agenda, dat werkt wel redelijk gebruiksvriendelijk toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Ik ga nu ff richting ijselmeer.... Lekker donker en volgens mij kijkend richting almere (vanuit amsterdam) moet ik goed zitten... :)

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 22:59:
Ik had er gisteravond nog weinig van gezien, hopelijk komt het vanavond wel :)

Over die agenda's: Remy en ik zijn van plan dat toe te voegen aan de "must see", dan kunnen gebruikers via een topic report een nieuwe aanmelding doen voor de agenda, dat werkt wel redelijk gebruiksvriendelijk toch? :)
Op zich wel, alleen
offtopic:
geef dan ons user dan ook de mogelijkheid om de verzonden TR's terug te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weinig lichtende nachtwolken hier, helemaal geen wolken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
net even gekeken vanaf mn balkon. geen wolken, dus ook geen kassenschijnsel!

ik zie wel een gloed aan de noordwestelijke horizon, maar daar is de zon ondergegaan.. volgens mij zie ik geen nachtwolken!

straks nog maar eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 00:56

makje

Professioneel prutser

Hmmm, volgens mij zie ik wel een oplichtende horizon in het noorden. Het bevind zich zowel links- als rechtsonder de poolster dus het lijkt mij niet de laatste weerkaatsingen van de ondergegane zon in het westen. Daarnaast lijkt het mij nu een te laat tijdstip om nog van de ondergegane zon te kunnen zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door makje op 19-06-2005 00:30 ]

9800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

makje schreef op zondag 19 juni 2005 @ 00:30:
Hmmm, volgens mij zie ik wel een oplichtende horizon in het noorden. Het bevind zich zowel links- als rechtsonder de poolster dus het lijkt mij niet de laatste weerkaatsingen van de ondergegane zon in het westen. Daarnaast lijkt het mij nu een te laat tijdstip om nog van de ondergegane zon te kunnen zijn...
hoezo te laat, het zicht is erg goed volgens mij ;) en vergeet niet dat het 1 van de langste zoniet langste dag van het jaar was....

(hier in het dorp was vandaag mid-zomer nacht feest :9)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
zou dat het wel zijn dan? zon is rond 22.00u ondergegaan.. dan duurt het meestal nog wel een tijd voor het echt donker is.. 't is inderdaad al wel een tijd geleden dat de zon onder is gegaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_jk
  • Laatst online: 04-12-2022
Frieda schreef op zondag 19 juni 2005 @ 00:32:
zou dat het wel zijn dan? zon is rond 22.00u ondergegaan.. dan duurt het meestal nog wel een tijd voor het echt donker is.. 't is inderdaad al wel een tijd geleden dat de zon onder is gegaan!
Net vanuit Heerhugowaard de polder ingereden en zag hetzelfde licht aan de noordelijke hemel. Het lijkt mij nog wel van de zon komen. Iig niet iets gezien wat op oplichtende wolken lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

hmm firecow heeft niet gezien....

Duurt wel lang voordat die gloed weggaat zeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_jk
Firecow schreef op zondag 19 juni 2005 @ 00:52:
hmm firecow heeft niet gezien....

Duurt wel lang voordat die gloed weggaat zeg !
Maarja, het is dan ook wel (bijna) de langste dag, dus kortste nacht van het jaar. Zit me af te vragen of op zo'n nacht de gloed wel helemaal verdwijnt. Zeker als het zo kraakhelder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

rond 12 uur gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/agulien/dpz/19juni1.jpg

Jammer genoeg niet waar voor ik kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
waarom heb ik dit gemist :P
in purmerend gister iig niks gezien....maar toen was ik ook lam... :+

op dit moment zie ik ook niet veel....of komt dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Laatst online: 09:33
DutchTSE schreef op zondag 19 juni 2005 @ 01:30:
waarom heb ik dit gemist :P
in purmerend gister iig niks gezien....maar toen was ik ook lam... :+

op dit moment zie ik ook niet veel....of komt dat nog?
Vanwege een gebrek een nuttige bezigheden, een prima temperatuurtje en een teveel aan alcohol ben ik geinspireerd door dit topic zojuist ook even naar wat open weilanden gefietst hier in in de buurt van Gouda maar ook hier is niks te zien :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Hmmm.... kom net van werken weer, maar het zag er hier ook minder uit dan verwacht :( Erg jammer, nu had ik ook niet de mogelijkheid om zo ver te kijken als op de foto die FireCow hierboven heeft gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 23:23:
[...]

Op zich wel, alleen
offtopic:
geef dan ons user dan ook de mogelijkheid om de verzonden TR's terug te zien ;)
Ik weet niet hoe ik die ;) smiley op moet vatten, maar ff voor de duidelijkheid: je kunt via een TR een evenement of gebeurtenis aandragen, dat wil niet zeggen dat wij hem in de TR laten staan, we voegen hem toe aan de agenda :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Even rondgekeken rond 01.00 uur zat-zondag nacht over hele noorden.

Hier een foto richting het noorden:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/geen_nachtwolken-tn.jpg

Op paar wolkjes na, welke te zien is op Firecows foto, zijn er helemaal geen veerachtige nachtwolken te zien. Het is 100% helder. Niets volstaat aan de beschrijvingen van de nachtwolken.

De zon lijkt bijna niet onder te gaan, want de gloed schuift beetje over verre horizon van west naar oost? :)

Hoewel... ik heb wel wolkje gezien die zeer hoog in de lucht hangt:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/possible-nachtwolk.jpg
Deze wolk die heel hoog in lucht hangt kleurt dan bitje rood. HEEL ZWAK rood. Door foto zelf flink op te lichten zie je wat. Met normale oog zie je praktisch niet, maar camera op 15 sec sluitertijd ziet wel wat. :) (zie de rode waas net boven ene dak van huis, onder linkerster)
Weet niet of het de nachtwolk is, maar het hangt wel zeker hoog in de lucht.
Andere wolken die zwart kleuren, zoals op Firecows foto, die hangen veel lager en kleuren daardoor niet door zonlicht.

Morgen nieuwe kans om naar buiten te kijken, daarna zal het lastig gaan met al die wolken.

[ Voor 37% gewijzigd door MrDummy op 19-06-2005 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Zou dit een begin kunnen zijn van een lichtende nachtwolk?? Genomen om euh.... 23.20 uur ongeveer.

Afbeeldingslocatie: http://80.56.44.89/troep/lichtendenachtwolk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_jk
wolly_a schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:50:
Zou dit een begin kunnen zijn van een lichtende nachtwolk?? Genomen om euh.... 23.20 uur ongeveer.
Vanuit Heerhugowaard is het ook erg duidelijk te zien. Heb net m'n cam en statief op de 2e verdieping klaargezet. Zal straks wat proberen te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Ik zie hier ook wat, maar het is zo dicht bij de zongloed zelf, dat het nog geen echte mooie plaatjes opleverd.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op zondag 19 juni 2005 @ 09:19:
[...]

Ik weet niet hoe ik die ;) smiley op moet vatten, maar ff voor de duidelijkheid: je kunt via een TR een evenement of gebeurtenis aandragen, dat wil niet zeggen dat wij hem in de TR laten staan, we voegen hem toe aan de agenda :*
Tja het vervelende is dat je geen overzicht hebt van wat je ingestuurt hebt. Maar goed daar is al in LA een topic over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik heb bovenstaande plaatjes heel de nacht gezien, maar of dat het nou echt was?

Wat ik erg mooi vind is de maan, die om een uur of 7/ 8 echt prachtig aan de horizon staat met daglicht.

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Bolk schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:59:
Ik heb bovenstaande plaatjes heel de nacht gezien, maar of dat het nou echt was?

Wat ik erg mooi vind is de maan, die om een uur of 7/ 8 echt prachtig aan de horizon staat met daglicht.
Je bedoelt iets als:
Afbeeldingslocatie: http://80.56.44.89/fotosite/fotoboek/20050619-bronkhorst/017.jpg
De skyline van Bronkhorst met maan erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://photos17.flickr.com/20322060_243b8f8cc1.jpg?v=0
dit is wat ik ervan maak, centrum utrecht enzo ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:31
die lichtende wolken doen me een beetje denken aan bliksem snachts...niet zo bijzonder, tenzij je in een vliegtuig boven de oceaan langs een enorm bliksemveld vliegt _/-\o_

dat is echt prachtig om te zien _/-\o_

helaas moeilijk te fotograferen enzow :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Hier heeft men het er ook over: Forum over weer en klimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/20juni.jpg

Hier ook te zien..

sorry voor crappy kwaliteit, ISO400, sluitertijd 6 sec, vanuit mn dakraam.

misschien toch zo ff de auto inspringen met statief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_jk
Hier wat foto's vanuit Heerhugowaard, genomen rond 0:15 uur.
Nu, een halfuur later, is er vrijwel niks meer te zien.

Afbeeldingslocatie: http://koppes.speedlinq.nl/lichtwolk/P6190040.jpg

Afbeeldingslocatie: http://koppes.speedlinq.nl/lichtwolk/P6190044.jpg

Afbeeldingslocatie: http://koppes.speedlinq.nl/lichtwolk/P6190047.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Stephan_jk schreef op maandag 20 juni 2005 @ 00:39:
Hier wat foto's vanuit Heerhugowaard, genomen rond 0:15 uur.
Nu, een halfuur later, is er vrijwel niks meer te zien.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ja, ik had al t gevoel dat t minder werd.... tegen de tijd dat ik aan 't veluwemeer ben issie weg :(
Als ik t half uurtje eerder had gezien.......

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 20-06-2005 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Ik heb het vaker gezien toen ik van Heerenveen naar Lelystad reed. Volgens mij is halvewege... ik moest een paar keer tijdens middennacht rijden en elke keer zag ik het. :D Mooi was dat

Lucky Goldstar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

wolly_a schreef op maandag 20 juni 2005 @ 00:12:
[...]

Je bedoelt iets als:
[afbeelding]
De skyline van Bronkhorst met maan erboven.
Exact :) Morgen is het volle maan denk ik, camera staat standby :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Ik ziet wederom helemaal niks ;(

ach ja. wonen in een stad heeft zo z'n voor- en nadelen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grrrrrene schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 12:27:
Moderator detected :+

Ja, ik vind het wel een leuk idee, een soort agenda met evenementen en gebeurtenissen ofzo. Enige punt is: hoe hou je zoiets bij? Het zou bij voorkeur iets moeten zijn wat door gebruikers bijgehouden wordt en door de mods gecontroleerd, vooral omdat we ook net zijn begonnen met de tutorials.
Als iemand hier voor een klein beetje leuke layout zorgt, ben ik wel bereid er wat progwerk in te steken :) Het zou dan wel iets buiten het forum op worden, maar er zijn vast manieren om bijvoorbeeld door middel van een plaatje de evenementen voor de komende week / maand te laten zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

waarom niet een nieuwe TCA schrijven? Dat hadden we toen ook voor de fotocontest, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBV schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:40:
waarom niet een nieuwe TCA schrijven? Dat hadden we toen ook voor de fotocontest, toch?
Sorry, I'm lost, TCA ? :)

Misschien is dit een idee voor een nieuw topic? :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Hier wat foto's. Ze zijn nogal laat opgenomen, rond 1.20 uur

Ik kan niet goed zien of het nachtwolken zijn. De foto's zijn al sterk in helderheid opgevoerd.
Wel opvallend is de hoge lange rook door suffe vliegtuig. Die kleurt beetje wit, wat op wijst dat het op de grote hoogte is. De 'witte' wolken zijn duidelijk net wat hoger dan de vliegtuig streep.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/nachtwolken1.jpg
Kijkrichting ongeveer naar het noorden.
Lijken niet echt op nachtwolken.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/nachtwolken2.jpg
Meer naar het westen gekeken.
Vliegtuig streep is goed te zien en is lager dan andere wolken boven.
Maar zijn het wel nachtwolken? Doordat zon al verder is weggezakt, zijn ze veel zwakker gekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wolly_a schreef op zondag 19 juni 2005 @ 23:50:

[afbeelding]
Ok, dat heb ik dus gezien op Texel afgelopen weekend :) Dacht al dat het erg vroeg licht werd om 03.00 uur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeKurr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 14:06

JoeKurr

Past niet in een MiG-21

MrDummy schreef op maandag 20 juni 2005 @ 23:48:
Hier wat foto's. Ze zijn nogal laat opgenomen, rond 1.20 uur

Ik kan niet goed zien of het nachtwolken zijn. De foto's zijn al sterk in helderheid opgevoerd.
Wel opvallend is de hoge lange rook door suffe vliegtuig. Die kleurt beetje wit, wat op wijst dat het op de grote hoogte is. De 'witte' wolken zijn duidelijk net wat hoger dan de vliegtuig streep.

[afbeelding]
Kijkrichting ongeveer naar het noorden.
Lijken niet echt op nachtwolken.

[afbeelding]
Meer naar het westen gekeken.
Vliegtuig streep is goed te zien en is lager dan andere wolken boven.
Maar zijn het wel nachtwolken? Doordat zon al verder is weggezakt, zijn ze veel zwakker gekleurd.
Dat ziet er meer uit als "gewone" wolken.
Ik zit op dit moment te wachten totdat hier de wolken die in het noorden hangen eens ergens anders gaan vervelen.
Alles is hier helder, behalve de noordelijke horizon :(

Gisteravond om 0:15 heb ik de nachtwolken wel gezien, erg mooi!
Alleen was toen natuurlijk de accu van mijn camera leeg.

[ Voor 8% gewijzigd door JoeKurr op 20-06-2005 23:58 ]

Dutch Flanker Display Team
You can't be lost if you don't care where you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:14

Ursamajor

Astrofotograaf

Vanacht was het trouwens ook "Midzomer vollemaan". Dan staat de maan dus op dezelfde plek als de zon in de winter. Kortom, de maan stond nog geen 10 graden boven de horizon, erg leuk voor landschapsfotografie bij nacht.

Maar helaas waren die lichtende nachtwolken alleen voor de maan te zien (eventjes) en daarna was het overal bewolkt (in Rotterdam dan).

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triplefox
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 22:30:
[...]

Sorry, I'm lost, TCA ? :)

Misschien is dit een idee voor een nieuw topic? :)
Lijkt me een strak plan maar ik als newbie waag me er niet aan, was ook een beetje een paar posts geleden mijn voorstel.
Ik denk (hoop) dat er genoeg mensen zin in hebben om zoiets op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:14

Ursamajor

Astrofotograaf

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 18:11:
[...]

Als iemand hier voor een klein beetje leuke layout zorgt, ben ik wel bereid er wat progwerk in te steken :) Het zou dan wel iets buiten het forum op worden, maar er zijn vast manieren om bijvoorbeeld door middel van een plaatje de evenementen voor de komende week / maand te laten zien :)
Wordt hier evenementen in het algemeen bedoeld of alleen weerkundige/astronomische evenementen? Voor het laatste kan ik wel input geven.

En idd: TCA? Taxi Centrale Amsterdam?

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 10:58
DJSmiley schreef op maandag 20 juni 2005 @ 00:34:
[afbeelding]

Hier ook te zien..

sorry voor crappy kwaliteit, ISO400, sluitertijd 6 sec, vanuit mn dakraam.

misschien toch zo ff de auto inspringen met statief ;)
Dude, je foto is genomen op f6,3 en 15 sec met ISO 400
Volgende keer ISO 100 en f2,8 of 3,1 en dan nog een keer proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

Afgelopen zondagavond was er rond 23:30 wel 't een en ander te zien aan het firmament hier in 't Westland:

Afbeeldingslocatie: http://www.hanglooz.nl/photos/digitaal/other/IMG_6283.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hanglooz.nl/photos/digitaal/other/IMG_6286.jpg

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie plaatjes!!! :9

Ik kom net uit [Tip] Poollicht fotograveren vandaan huppelen omdat ik afgelopen zondag nacht een poollicht sms-alert had ontvangen... In het Noorden waren er groene(!) wolken te zien. Helaas is mijn cam daar niet het beste voor geschikt.. en ik was te lui om m te pakken :o maar heeft iemand dat gezien en daar foto's van gemaakt???

Ik zat stiekem wel te hopen dat iemand dat heeft gezien.... en gefotograveerd vooral dus ;)

Ik stond in het centrum van Enschede en daar was het zelfs te zien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

TCA was de Tweakers.net Community Addon voor de Fotocontest rond december. Dus ik dacht: misschien kunnen we daar een 'vervolg' op maken.

* MBV zoekt nog leuke dingen voor op een CV O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans van Eijsden
  • Laatst online: 21-09 22:27
Ha mensen,

Even een oud topic een schopje geven, met reden:

http://tech.groups.yahoo.com/group/noorderlicht/messages

"Er is momenteel geen poollicht te zien, maar wel lichtende nachtwolken.
Ook een mooi lichtverschijnsel.
Goed opletten, maar weer, de komende nachten."

Dus de komende nachten waarschijnlijk weer activiteit. Camera's klaar dus! ;)

https://www.hansvaneijsden.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 07:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Thx voor de kick, ik zal eens opletten vannacht :)

Gister trouwens gespot in Utrecht zie ik: http://www.weerwoord.be/i....php?id=817573&tid=817573

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans van Eijsden
  • Laatst online: 21-09 22:27
Zometeen op RTL4 @ weer... ;)

https://www.hansvaneijsden.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-09 22:17
CyBeRSPiN schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:44:
Thx voor de kick, ik zal eens opletten vannacht :)

Gister trouwens gespot in Utrecht zie ik: http://www.weerwoord.be/i....php?id=817573&tid=817573
Hmm lekker dan gemist dus. :/
Terwijl ik gisteravond wel foto's heb lopen maken van grondmist.

Voor vanavond ziet het er hier in Wageningen minder goed uit, te veel cirrus (sluierbewolking) aan de noordelijke horizon. Dat zal evt lichtende nachtwolken afschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een poging na zonsondergang.
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/kortrijk_lichtende_wolken_2234.jpg
Na middernacht keek ik naar de maan. Het valt bij de maan harder op?
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/rapture/stockage/got/kortrijk_lichtende_wolken_2256.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord
Ik denk dat dat bij de maan harder opvalt gewoon komt omdat de maan van bovenaf ook nog op de wolken schijnt.. Bij de eerste foto zie je in het midden wel een randje wolken wat van onderaf verlicht wordt.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30
- Hoort hier niet, my bad ;) -

[ Voor 91% gewijzigd door Sensei_D op 17-06-2008 17:41 ]

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Laatst online: 07:34

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb gisteravond even gekeken, echt spectaculair was het niet. Wel een mooie lichtgloed richting het westen, maar geen lichtende wolken oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 07:42
Hmm... De geposte foto's zien er eigenlijk best indrukwekkend uit!
Erg mooi effect; de komende tijd de lucht maar eens in de gaten houden! :P

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QlimaX
  • Laatst online: 15-08 07:47
Van de recentelijk geplaatste foto's kan ik geen NLC in vinden hoor (die van Sensei_D al helemaal niet) sorry...

22 Juni 2006:
Afbeeldingslocatie: http://www.janusz.nl/content/2006/June%2022nd/IMG_2574.JPG

Mooie timelaps vids:
http://www.misu.su.se/~jacek/Sthlm_040719_20.avi
http://www.misu.su.se/~jacek/Sthlm_060715_16.avi

NLC's zien er echt heel anders uit dan normale wolken, wanneer je ze ziet herken je ze gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-09 22:17
Schopje, vannacht waren ze namelijk weer eens te zien.
Op www.weerwoord.be diverse meldingen en ook een paar foto's, en het KNMI heeft er ook een nieuwsberichtje aan gewijd: http://www.knmi.nl/VinkCMS/news_detail.jsp?id=42608

Mogelijk zijn ze komende nacht ook weer te zien, mits het op tijd opklaart natuurlijk. In deze tijd van het jaar is het devies altijd even checken, zeker bij onbewolkte en heldere luchten 's avonds.

/edit:
Kleine toevoeging: op onderstaande link zijn 2 filmpjes (timelapses) van gisteren van uit Belgie te zien (onderaan de pagina) + ook timelapses van andere keren met lichtende nachtwolken en weersverschijselen.
http://www.skystef.be/weather-movies.htm

[ Voor 23% gewijzigd door Sassie op 03-07-2008 23:08 ]

Pagina: 1