Howdy. Ik ben redelijk ervaren met programmeren, maar vrij nieuw met Java. Nu heb ik een vraag, ik ben bezig met een zeer object-georienteerd Java-projectje. Gewoon knutsel-matig. Nu snap ik alle classes en het instantieren/elkaar aanroepen van deze classen helemaal.
Echter, ik heb ook behoefte aan een paar functies die ik niet "logisch in een class" kwijt kan, namelijk file handling. Ik heb bijvoorbeeld een functie gemaakt die uit een XML-bestand data haalt en in een Array List plaatst. Dit is zeg maar de functie
public ArrayList getExternalData()
Vraag is nu: WAAR laat ik deze functie! Ik heb het nu werkend door een class FileHandler te maken, waarvan getExternalData() een functie is. Maar om deze te gebruiken moet ik in een aanroepende (test)class dus zoiets doen:
FileHandler fhBestand = new FileHandler();
ArrayList alLijst = fhBestand.getExternalData();
Maar dat WIL ik eigenlijk niet, want ik vind het niet logisch om een "fake" FileHandler object te instantieren. Snappen jullie m'n vraag?
Kortom: hoe krijg ik het voor elkaar om op een bepaalde manier functies in mijn project kwijt te kunnen die ik kan gebruiken zonder object-georienteerd bezig te zijn!?
Echter, ik heb ook behoefte aan een paar functies die ik niet "logisch in een class" kwijt kan, namelijk file handling. Ik heb bijvoorbeeld een functie gemaakt die uit een XML-bestand data haalt en in een Array List plaatst. Dit is zeg maar de functie
public ArrayList getExternalData()
Vraag is nu: WAAR laat ik deze functie! Ik heb het nu werkend door een class FileHandler te maken, waarvan getExternalData() een functie is. Maar om deze te gebruiken moet ik in een aanroepende (test)class dus zoiets doen:
FileHandler fhBestand = new FileHandler();
ArrayList alLijst = fhBestand.getExternalData();
Maar dat WIL ik eigenlijk niet, want ik vind het niet logisch om een "fake" FileHandler object te instantieren. Snappen jullie m'n vraag?
Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.