[Debian] DMA direct bij boot uitschakelen.

Pagina: 1
Acties:

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ik bedoel dan dus ook direct.
Dus op het moment dat de HDD's door Linux worden gevonden moet er al doorgegeven worden dat de schijf GEEN DMA wil gebruiken.

Linux kijkt niet naar het BIOS dus daar DMA op die schijf uitzetten is zinloos lijkt me.

Dit is nu mijn setup:

200 GB op /dev/hda
40 GB op /dev/hdd

Die 40GB schijf heb ik laatst een beetje gefucked door teveel met een nijptang aan de pinnetjes te prutsen en zo :P Hij ziet ook nog maar 12 GB nu ipv 40 GB maar hij werkt nog wel! :P Iig.. hdd werkt alleen als ik dma uitzet.

Als de kernel nu boot detecteerd hij hdd.. en hij blijft iets van 20 sec detecteren totdat hij een timeout geeft en slaat de schijf over.
Als het systeem geboot is kan ik em gewoon mounten door dan hdparm -d0 /dev/hdd && mount /dev/hdd te tikken. Dus dan schakel ik DMA uit en werkt hij gewoon.

Wat nou zo irritant is, is dat mijn systeem dus elke keer wacht tot hij een timeout geeft bij het booten. Hoe kan ik ervoor zorgen dat bij de detectie van mijn hdd schijf door linux, linux al meteen weet dat die schijf geen DMA moet hebben/aankan?

googlen op DMA icm andere keywords is bijna onmogelijk hierbij en GoT search gaf niks

:)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Probeer eens ide=nodma bij de boot: prompt mee te geven. Daarna kan je met hdparm DMA aanzetten op de schijf waarbij het wel werkt.

Zou je zowiezo niet beter een nieuwe harddisk kunnen halen? :P

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Radiant schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:44:
Probeer eens ide=nodma bij de boot: prompt mee te geven. Daarna kan je met hdparm DMA aanzetten op de schijf waarbij het wel werkt.

Zou je zowiezo niet beter een nieuwe harddisk kunnen halen? :P
Jah dat nodma kan idd. Maar beetje jammer dat ik DMA dan op die goeie schijf dan door hdparm moet laten verzorgen. Zijn toch extra stappen dus dit is een workaround.
Misschien dat iemand nog een schonere oplossing kent? :)

En ik ga geen nieuwe hdd kopen, 80 gb is mij te duur en 40 gb is niet meer te krijgen. En nee, ik hoef geen 2e hands :P (alhoewel... undelete tooltjes :9~ O-) :P ).

[ Voor 3% gewijzigd door DeMoN op 16-06-2005 18:58 ]

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Heb je wel geprobeerd dan om DMA uit te zetten in het BIOS? Want volgens mij moet dat wel gewoon werken namelijk.

Ik heb het heel vroeger namelijk weleens zo gedaan in Linux.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ik hoor dat hdd=nodma ook zou moeten werken, heb hier alleen niet even een linux bak bij de hand die ik kan rebooten, dus ik kan het niet uittesten voor je.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:04:
Heb je wel geprobeerd dan om DMA uit te zetten in het BIOS? Want volgens mij moet dat wel gewoon werken namelijk.

Ik heb het heel vroeger namelijk weleens zo gedaan in Linux.
Ja dat heb ik geprobeerd.
Bij mij heeft mijn BIOS nooit invloed gehad op harde schijven in linux.
In mijn oude desktop PC had ik bijv een 200GB schijf gehangen. Windows kon nog niet eens de helft van de helft ervan zien terwijl linux gewoon de volle 200GB zag.
Dit had te maken met een oud BIOS wat er op mijn oude desktop draaide (waar geen update voor was) dat geen schijven groter dan 120GB volledig gebruikt kunnen worden (iets met 128 bits adresering).
Radiant schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:15:
Ik hoor dat hdd=nodma ook zou moeten werken, heb hier alleen niet even een linux bak bij de hand die ik kan rebooten, dus ik kan het niet uittesten voor je.
Ik ben ff wat conf filetjes aan het editten en ga zo rebooten.

I'll keep you posted.

[ Voor 20% gewijzigd door DeMoN op 16-06-2005 19:20 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Bootdata ok (command line is root=/dev/hda6 ro hdd=nodma)
Kernel command line: root=/dev/hda6 ro hdd=nodma console=tty0
ide_setup: hdd=nodma -- BAD OPTION
    ide1: BM-DMA at 0xfc08-0xfc0f, BIOS settings: hdc:DMA, hdd:pio

Gaat dus niet werken :( (grub)

Wederom de timeout:

hdd: ST340823A, ATA DISK drive
hdd: max request size: 128KiB
hdd: 78165360 sectors (40020 MB) w/1024KiB Cache, CHS=65535/16/63, UDMA(33)
hdd: cache flushes not supported
 hdd:<4>hdd: dma_timer_expiry: dma status == 0x61
hdd: DMA timeout error
hdd: dma timeout error: status=0x58 { DriveReady SeekComplete DataRequest }

edit:

Ik zal wel ff ide=nodma proberen, waarschijnlijk werkt dat commando wel..
ik edit dit bericht zo weer ff :)

[ Voor 10% gewijzigd door DeMoN op 16-06-2005 19:28 ]

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Volgens mij kan je met ide(x)=nodma waarbij (x) het drivenummer is (dus hda is 0)

[ Voor 34% gewijzigd door Remus op 16-06-2005 19:36 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Remus schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:35:
Volgens mij kan je met ide(x)=nodma waarbij (x) het drivenummer is (dus hda is 0)
Thx all, maar het werkt nu al met ide=nodma :)

Verder in /etc/default/hdparm:
code:
1
2
harddisks="/dev/hda /dev/hdb /dev/hdc"
hdparm_opts="-d1 -X66"

Solved :)

edit: ff mijn boottime meten :P

30 sec. tot X, 50 a 60 sec met heel KDE geladen :)
3400+, 512 PC3200 RAM

[ Voor 33% gewijzigd door DeMoN op 16-06-2005 19:42 ]

Pagina: 1