[el] Intel netportexpress PRO/100 Voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 325 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hoi!

heb ik van iemand een Intel Netportexpress pro/100 gekregen, geweldig!

alleen nou mist de voeding er van, maar dr zit gewoon een universeel adapter bij nu en een printje met een spanningsregelaar en nogwat extra gelijkrichting.

echter de spanningsregelaar wordt toch wel vrij warm :(

nou heb ik geen flauw idee op welke spanning de printserver behoort te draaien..

Iemand? google helpt me niet echt, die vind alleen het broertje er van, waar je zelfs bij intel nog een voeding voor kan kopen 8)7

ohja de voltage regelaar die gebruikt wordt is de LM7805C

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 14:20
Ik gok dat die vijf volt wel klopt, veel lager werken logische schakelingen niet vaak, eventueel 3,3 maar dat verwacht ik niet. Printservers gebruiken meestal wel aardig wat vermogen, dus het kan best kloppen dat de boel een beetje warm wordt. De LM7805C kan 1A leveren, dat is denk ik wel genoeg.

Je zou er een koelplaatje op kunnen schroeven. Wat levert de universele adapter aan voltage?

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
THEF_Pino schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 17:15:
Ik gok dat die vijf volt wel klopt, veel lager werken logische schakelingen niet vaak, eventueel 3,3 maar dat verwacht ik niet. Printservers gebruiken meestal wel aardig wat vermogen, dus het kan best kloppen dat de boel een beetje warm wordt. De LM7805C kan 1A leveren, dat is denk ik wel genoeg.

Je zou er een koelplaatje op kunnen schroeven. Wat levert de universele adapter aan voltage?
dr zit een miniatuur ( vind ik ) heatsinkje aangeschroeft,

en het adaptertje leverd max 1.5 ampere, bij 12 volt lijkt mij..?

het is zo`n geschakelt ding..

edit, de LM7805C wordt binnen een minuutje zowarm dat je de heatsink eigenlijks niet meer kan beet houden :(

[ Voor 9% gewijzigd door SMSfreakie op 16-06-2005 17:19 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
SMSfreakie schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 17:16:
[...]

dr zit een miniatuur ( vind ik ) heatsinkje aangeschroeft,

en het adaptertje leverd max 1.5 ampere, bij 12 volt lijkt mij..?

het is zo`n geschakelt ding..

edit, de LM7805C wordt binnen een minuutje zowarm dat je de heatsink eigenlijks niet meer kan beet houden :(
Je hebt minimaal 7,5V ingang nodig op de 7805, hoe meer je daar overheen gaat hoe warmer dat ding wordt. Als je er dus 12V instopt en bijna 1A vermogen gebruikt dan wordt dat ding wel heet ja. Echt kwaad kan het niet trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
THEF_Pino schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 17:21:
[...]

Je hebt minimaal 7,5V ingang nodig op de 7805, hoe meer je daar overheen gaat hoe warmer dat ding wordt. Als je er dus 12V instopt en bijna 1A vermogen gebruikt dan wordt dat ding wel heet ja. Echt kwaad kan het niet trouwens.
hmm dus als ik mn adaptertje es op 7.5 volt zet..
Dan zou die in Theorie minder warm worden..?

maar oke, ik durf nu de printserver niet continu aan de stroom te laten hangen namelijk :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
SMSfreakie schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 17:26:
[...]

hmm dus als ik mn adaptertje es op 7.5 volt zet..
Dan zou die in Theorie minder warm worden..?

maar oke, ik durf nu de printserver niet continu aan de stroom te laten hangen namelijk :D
Even voor de zekerheid, je hebt de volgende situatie?

230V -->universele adapter --> printje met 7805 --> printserver?

Dan kun je dat ding rustig op 7,5 volt zetten ja.

[ Voor 8% gewijzigd door Pino op 16-06-2005 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
THEF_Pino schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 17:29:
[...]

Even voor de zekerheid, je hebt de volgende situatie?

230V -->universele adapter --> printje met 7805 --> printserver?

Dan kun je dat ding rustig op 7,5 volt zetten ja.
zo iets ja
op het printje zit verder nog een diode, een ledje, een weerstandje, en 2 condensatortjes,

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Grote heatsink erop?
Ik heb hier ook een oudere printserver met een universele voeding. Werkt perfect (op 9v trouwens) maar wel op 1A. Zo'n ding slurpt nog wel wat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28780

Ik heb hier een adaper waarop staat:
Input: 100V~ 50-60Hz 35VA
Output: = 5V 1.5A / 12V 0.5A

Input: 100-250V~ 50-60Hz 0.5A

Niet echt duidelijk,maar ieder geval wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 16:56
Je kan ook voor een 10tje ofzo een (actief) USB hubje kopen. Hubje knikker je weg, en voeding gebruik je voor je printserver. Doorgaans zijn dat soort voedingen allemaal 5V, en meestal geschakeld. Stuk lichter in gewicht, kleiner en energiezuiniger. Een trafo heeft een lager rendement, en een 7805 zal alles boven de 5V wegwerken in de vorm van hitte. Bij 12V/1A is dat dus 7 watt aan energie wat lekker staat weg te lopen..

7 watt, even voor t gemak rekenen dat ie continue 1A trekt, x 24 uur x 365 = 61kWh per jaar... x 0.22 cent (electra per kwh+belastingen) = 13 eur @ jaarbasis wat je weggooit..

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 19-12-2005 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-04 10:26

skr

DJSmiley schreef op maandag 19 december 2005 @ 01:34:
en een 7805 zal alles boven de 5V wegwerken in de vorm van hitte. Bij 12V/1A is dat dus 7 watt aan energie wat lekker staat weg te lopen..

7 watt, even voor t gemak rekenen dat ie continue 1A trekt, x 24 uur x 365 = 61kWh per jaar... x 0.22 cent (electra per kwh+belastingen) = 13 eur @ jaarbasis wat je weggooit..
Zeker niet hoor. Fabeltjes verhaal ;) Wat jij beschrijft zou hetzelfde zijn als een zener diode van 5v parallel aan je voeding stoppen.

Wat de lm zo heet maakt is de rustroom die uiteraard rechtevenredig loopt aan de spanning van de ingang. Echter kan je gemakkelijk een weerstand op de ingang zetten die zijn rustroom weer wat naar beneden brengt en nogsteeds 5V op de uitgang krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

skr schreef op maandag 19 december 2005 @ 20:23:
Zeker niet hoor. Fabeltjes verhaal ;) Wat jij beschrijft zou hetzelfde zijn als een zener diode van 5v parallel aan je voeding stoppen.

Wat de lm zo heet maakt is de rustroom die uiteraard rechtevenredig loopt aan de spanning van de ingang. Echter kan je gemakkelijk een weerstand op de ingang zetten die zijn rustroom weer wat naar beneden brengt en nogsteeds 5V op de uitgang krijgen.
:?
De ruststroom is iets van 5 a 6 mA, daar wordt ie echt niet warm van. Lineaire regelaars zijn gewoon variabele weerstanden, en de 7V verschil verdwijnt gewoon in 7W warmte bij 1A stroom. Dat moet ook wel als je kijkt naar de spanningen op en stromen door het ding. Er staat een DC spanning over van 7V, en een DC stroom van 1A. Dan moet er wel 7W verbruikt worden, energie kan niet in het niets verdwijnen.
En een weerstand aan de ingang? Daar schiet je ook niks mee op, je raakt alleen maar een deel van de warmte via de weerstand kwijt ipv via het IC.

Verder is dit een nogal oud topic, weet niet wat de bedoeling van VeerBol was met deze kick?

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 05:43

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, een beetje extra info toevoegen aan een oud topic is natuurlijk nooit slecht, zolang het daarna maar weer fijn afzakt, en dat lijkt het niet te doen. Nog even ter completering: Ik draai mijn NetportExpress PRO/100 hier van een 5V/1.5A-voedinkje. En dan is het nu tijd voor een....

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.