Dat een vernieuwing van het politieke systeem nodig is lijkt me duidelijk genoeg:
- politici zijn bezig met ambtsperiodes, niet met lange-termijn denken
- politici zijn teveel bezig met behoud van eigen macht (kijk maar naar de Neoconservatieven en kijk om daar wat meer over te weten te komen naar de BBC docu "The power of nightmares". Zeker doen!!)
- politici gaan uit van statistieken, niet van feiten
- politici hebben vaak geen of te weinig verstand van zaken, zeker ministers.
Oplossing ligt niet in een ander systeem als de democratie: Het zal namelijk niet worden geaccepteerd door de over-overgrote meerderheid van de bevolking als er iemand probeert het systeem omver te werpen. Persoonlijk geloof ik ook helemaal niet dat een ander systeem beter in de buurt van "gerechtigheid" en "gelijkheid" kan komen. Daar kan men natuurlijk over discussieren maar ik ben eigenlijk vooral geinteresseerd in oplossing binnen dit systeem. Kortom een vernieuwing van de huidige politiek!
Mogelijke oplossing ligt volgens mij in een technocratisering van het systeem.
- politici zijn bezig met ambtsperiodes, niet met lange-termijn denken
- politici zijn teveel bezig met behoud van eigen macht (kijk maar naar de Neoconservatieven en kijk om daar wat meer over te weten te komen naar de BBC docu "The power of nightmares". Zeker doen!!)
- politici gaan uit van statistieken, niet van feiten
- politici hebben vaak geen of te weinig verstand van zaken, zeker ministers.
Oplossing ligt niet in een ander systeem als de democratie: Het zal namelijk niet worden geaccepteerd door de over-overgrote meerderheid van de bevolking als er iemand probeert het systeem omver te werpen. Persoonlijk geloof ik ook helemaal niet dat een ander systeem beter in de buurt van "gerechtigheid" en "gelijkheid" kan komen. Daar kan men natuurlijk over discussieren maar ik ben eigenlijk vooral geinteresseerd in oplossing binnen dit systeem. Kortom een vernieuwing van de huidige politiek!
Mogelijke oplossing ligt volgens mij in een technocratisering van het systeem.
- Maak van ministers technocraten, die dus verstand van zaken hebben.
- Zorg dat men als ambtenaar carriere kan maken en het tot minister schoppen kan.
- Richt daarom het ambtelijk apparaat zo in, dat men als ambtenaar naar boven en naar beneden invloed kan uitoefenen. Democratiseer en rationaliseer het apparaat. Zorg dat men op kwaliteit beoordeeld wordt.
- Parlement blijft eigenlijk bestaan zoals nu, maar parlementariers worden direct door de bevolking gekozen. Parlementariers controleren ministers (met 100% inzage in alle dossiers en met werkbezoeken op het ministerie etc.)
- Partijen leveren dus 1e en 2e Kamerleden. Partijprogramma's worden leidraad voor de intra- en interministeriele doelen. Partijprogramma's moeten volledig zijn: Partijen mogen niet met 'We Willuuuu Biiiiieeeer voor Allemaaaaal' aankomen en bijvoorbeeld over buitenlands beleid geen duidelijke mening hebben.
- Provincies worden geschrapt: Gemeenten krijgen meer macht. Gemeenten worden precies zoals de landelijke politiek georganiseerd met stadsparlement en stadsministers (of van mijn part wethouders maar dat geeft een verkeerd beeld).
- Burgemeesters en Ministerpresident worden ambten die verdeeld worden over 2 personen uit verschillende partijen... (weet ik nog niet of dit wel mogelijk is...). Zij krijgen een voorzittersfunctie een PR functie naar buitenland cq land
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 16:43 ]