FPS limiter, oplossing tegen ghosting?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23

GG85

.......

Topicstarter
Ik zat het volgende te prakkezeren:

Het probleem:

Ghosting bij TFT schermen is een bekent en nog steeds voorkomend probleem. Het wordt veroorzaakt doordat het scherm het aantal beeldjes per seconde (fps) niet bij kan houden en dan het zogenaamde ghosting effect (wazig streperig scherm) gaat vertonen.

Een eventuele oplossing

De oplossing voor ghosting lijkt mij simpel: limiteer gewoon de fps die de videokaart uitstuurt.
Bij het afspelen van een film van 25fps treedt namelijk bij een beetje degelijk spel helemaal geen ghosting op.
Mij lijkt het dus zo dat op het moment dat je elk spel dmv een extern software programma'tje op zeg max 50 fps laat draaien (afhankelijk van je scherm) je van he hele ghosting probleem af bent.
Wat denken jullie hiervan.

[ Voor 13% gewijzigd door GG85 op 16-06-2005 19:15 ]

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-07 15:40
Xcuse me for stating the obvious, maar doet VSYNC dit niet gewoon? Dan ben je in elk geval van de "tearing" (beeld dat zo'n beetje aan stukken getrokken wordt omdat je kaart sneller is dan je monitor) af.

Aan ghosting gaat het vlgs mij niks verhelpe om je framerate te limiten, dit is gewoon eigen aan je scherm, en zal je altijd krijgen zolang iets beweegt op je scherm.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Alleen hoe komt ghosting volgens jou dan?

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Bij de tegenwoordige nieuwe TFT's (vanaf de 12ms) is er geen last meer van ghosting.
Het enige wat er nog blijft, is dat je tft onscherp word als je beweegt.
Dit alles blijft toch steeds een kwestie van gewenning.

De onscherpte van een tft is niet te regelen door minder frames.
Juist door minder frames zal het minder goed gaan.

Een goede tft + goede videokaart dan heb je geen last van ghosting. O+
Het wordt veroorzaakt doordat het scherm het aantal beeldjes per seconde (fps) niet bij kan houden en dan het zogenaamde ghosting effect (wazig streperig scherm) gaat vertonen.
Het gebeurd omdat de pixels de kleur veranderingen niet bij kunnen houden, wat niks met de fps te maken heeft.Ik denk dan ook dat deze theorie van je helemaal nergens op slaat. :)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ps: graag geen ellenlange discussies over wanneer een game vloeiend draait en dergelijke maar alleen commentaar op de stelling a.u.b :)
Als er daar over niet gediscusscierd wordt, weet je niet of het een echte oplossing is.

IMO is dit namelijk geen oplossing.

Een shooter speelt het best op zeer hoge FPS (72FPS of hoger), wanneer je de boel gaat limiteren op 50 FPS, omdat je monitor niet meer kan weergeven gooi je dus de betere spelervaring weg, ten behoeve van het voorkomen van ghosting.

De enige echte oplossing tegen ghosting is het kopen van een scherm met specificaties die dit voorkomen.
Ofwel een snelle TFT, of gewoon een ouderwetse CRT :)

[ Voor 14% gewijzigd door Kanarie op 16-06-2005 18:13 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Bij de tegenwoordige nieuwe TFT's (vanaf de 12ms) is er geen last meer van ghosting.
Het enige wat er nog blijft, is dat je tft onscherp word als je beweegt.
Dat is ook ghosting. Ghosting is niet alleen nagloei, ook detailvermindering bij snelle bewegingen.
De enige echte oplossing tegen ghosting is het kopen van een scherm met specificaties die dit voorkomen.
Jup.

[ Voor 26% gewijzigd door Yokozuna op 16-06-2005 18:18 ]

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
fooker schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:09:

Een goede tft + goede videokaart dan heb je geen last van ghosting. O+

[...]

Het gebeurd omdat de pixels de kleur veranderingen niet bij kunnen houden, wat niks met de fps te maken heeft.Ik denk dan ook dat deze theorie van je helemaal nergens op slaat. :)
Op een goede tft die dus echt 16,8M kleuren weergeeft heb je nog steeds last van ghosting, geen een 'goede' tft die er geen last van heeft.

En is meer kleurveranderering niet meer fps?

binnen een frame veranderd de kleur namelijk niet hoor. Dus als de kleurveranderingen te snel gaan haal je gewoon de fps naar beneden in mijn ogen.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 16:01

ThunderNet

Flits!

THW Arie schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:11:
[...]

Als er daar over niet gediscusscierd wordt, weet je niet of het een echte oplossing is.

IMO is dit namelijk geen oplossing.

Een shooter speelt het best op zeer hoge FPS (72FPS of hoger), wanneer je de boel gaat limiteren op 50 FPS, omdat je monitor niet meer kan weergeven gooi je dus de betere spelervaring weg, ten behoeve van het voorkomen van ghosting.

kun je dit onderbouwen??
ik draai nu op 70Hz, dat betekend dat het beeld op mijn monitor 70 keer per seconde opnieuw wordt opgebouwd.
Als ik een FPS zou halen van 140, wordt de helft van de beelden die door de videokaart gerenderd zijn, gewoon niet weer gegeven. Dit is dus gewoon puur zonde van CPU en GPU rekentijd.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:01

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

ThunderNet schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:18:
[...]

kun je dit onderbouwen??
ik draai nu op 70Hz, dat betekend dat het beeld op mijn monitor 70 keer per seconde opnieuw wordt opgebouwd.
Als ik een FPS zou halen van 140, wordt de helft van de beelden die door de videokaart gerenderd zijn, gewoon niet weer gegeven. Dit is dus gewoon puur zonde van CPU en GPU rekentijd.
Je refresh rate heeft er inderdaad ook mee te maken.

Met het stuk "omdat je monitor niet meer weer kan geven" bedoel ik dus TFT's die ghosten bij 'hoge' FPS.

72 FPS is zo'n beetje de ondergrens van optimale vloeiendheid. Je kan dit verschil in shooters overigens goed testen.
Speel bijvoorbeeld eens met de FPS gelimiteerd op 25/30/60/72/100 FPS je zult boven de 72 nog amper verbetering in vloeiendheid opmerken.

100FPS op een 60Hz scherm is ongeveer hetzelfde als 60FPS op een hoge refreshrate qua vloeiendheid. Bij CRT krijg je er nog gratis koppijn bij.

Mijn laptop heeft bijvoorbeeld een monitor met een verversingssnelheid van ongeveer 16ms. Hiermee heb ik redelijk shooters leren spelen. Ook de muiscursor beweegt na enige gewenning behoorlijk vloeiend.
Wanneer ik echter naar m'n desktop ga, welke in Windows een refresh rate van 85Hz en in games 100hz gebruikt, ervaar ik onmiddelijk het enorme verschil in vloeiendheid.
De muiscursor in windows beweegt vele malen vloeiender en games zien er stukken meer vloeiend uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Kanarie op 16-06-2005 19:36 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:06
Het beperken van je framerate zorgt ervoor dat je geen tearing hebt. Met ghosting heeft het niks te maken. Dat is het nagloeien van een pixel bij een verandering van kleur. En dat gebeurd toch. Of je framerate nou gelijk loopt met je refreshrate of niet. Het is dus bij ghosting niet zo dat je TFT "de framerate van je videokaart niet bij kan houden".

Tearing is wat er gebeurd als je framerate anders is als je refreshrate: Bijvoorbeeld als je framerate ongeveer 2x zo hoog is als je refreshrate. Het bovenste gedeelte van het scherm krijgt de eerste frame binnen, het onderste de tweede frame.

(frames worden dus niet weggegooid, en het is dus niet geheel zonde van je videokaart om een hogere framerate te hebben, je hebt altijd gedeeltelijk meer actuele informatie op je scherm staan dan bij een lagere framerate, en het zal voor je ogen soepeler lijken. Ookal merk je dat soms niet)

Maar als de beeldinformatie tussen twee frames behoorlijk veel verschild (zelfs bij 120fps) zullen er verschillen optreden tussen de bovenste en onderste delen van het scherm. Bijvoorbeeld: als je met 220km/u over een snelweg rijdt loopt het bovenste frame een halve meter voor op de onderste.

berekening hierbij:
220km/u = 61 m/s
bij 120fps ga je dus 0.5 meter per frame.

(het gaat er hierbij natuurlijk wel om of het lijkt of de omgeving met 220km/u voorbijgaat, en niet of een-of-ander metertje dat aangeeft, maar het veel langzamer lijkt om het je makkelijker te maken, want dan zal er ook minder tearing optreden)

Tearing kan optreden bij iedere framerate, ook als deze lager is dan de monitors' refreshrate. Het is dan zelfs makkelijker, er word dan bijvoorbeeld 1.5e refreshcycle dezelfde frame getoond, maar de onderste helft van de tweede refreshcycle is de volgende frame, en die verschilt behoorlijk veel (vanwege de lage framerate)

[ Voor 16% gewijzigd door OnTracK op 16-06-2005 19:47 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Pagina: 1