Toon posts:

[Exchange 2000] Uitgaande smtp mail niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We draaien Small Business server 2000, dus ook met exchange 2000. Onze provider is xs4all.
Af en toe blijft de mail in de qeue zitten, zonder verklaarbare reden.
Als ik de configuratie wizard draai met de zelfde instellingen als voorheen wordt de mail weer verstuurd.

Ik heb al diversen testje gedraaid om de mail via dns te versturen maar dit werd ook door xs4all afgeraden. Ook heb ik hier op tweakers gezocht maar geen vergelijkbaar probleem gevonden. Ik kan ook nergens een logfile vinden die betrekking heeft op dit probleem.

Dit is voor voor veel gebruikers erg vervelend om dat ze er niet vanuit kunnen gaan of de mail nu verstuurd word, of niet.

Iemand een idee hoe ik dit probleem op kan sporen ? Waar kan ik de log files over uitgaande mail vinden ?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 11:55

Duinkonijn

Huh?

neem aan dat je gebruikt maakt van de smtp server van xs4all via een connector van exchange?

heb je errors in je event log zitten?
wat is je preciese opstelling met xs4all?

[ Voor 57% gewijzigd door Duinkonijn op 16-06-2005 16:26 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
Duinkonijn schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:23:
neem aan dat je gebruikt maakt van de smtp server van xs4all via een connector van exchange?
Ja dit klopt
heb je errors in je event log zitten?
nee eigenlijk niet, zijn er eigenlijk exchange logs, kan er geen vinden ?
wat is je preciese opstelling met xs4all?
Hoe bedoel je? we hebben batch smtp en onze mail wordt via smtp.xs4all.nl verstuurd ?

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 09:59:

nee eigenlijk niet, zijn er eigenlijk exchange logs, kan er geen vinden ?
Ja maar je moet ze appart aanzetten:
System manager:
fqdn --> admin group --> F.A.G --> SERVERS --> servereigenschappen --> tabblad diagnostics logging

daarin heb je verschillende subcat. waar je de logging in verschillende modus kan plaatsen.
Hoe bedoel je? we hebben batch smtp en onze mail wordt via smtp.xs4all.nl verstuurd ?
nou Heb je een standaard opstelling Exchange --> XS4all dsl

of heb je andere varrianten:

Exchange --> isa --> xs4all dsl
Exchange --> PIX --> firewall etc

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
nou Heb je een standaard opstelling Exchange --> XS4all dsl

of heb je andere varrianten:

Exchange --> isa --> xs4all dsl
Exchange --> PIX --> firewall etc
Het is gewoon standaard Exchange --> Xs4all

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 15:53:
Ik heb al diversen testje gedraaid om de mail via dns te versturen maar dit werd ook door xs4all afgeraden. Ook heb ik hier op tweakers gezocht maar geen vergelijkbaar probleem gevonden. Ik kan ook nergens een logfile vinden die betrekking heeft op dit probleem.
Waarom wordt het door XS4ALL afgeraden om op basis van DNS je mail te versturen ?
Weet je bijvoorbeeld zeker dat de smarthost goed werkt ?
Heb je dezelfde problemen ook met DNS versturen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar je moet ze appart aanzetten:
System manager:
fqdn --> admin group --> F.A.G --> SERVERS --> servereigenschappen --> tabblad diagnostics logging

daarin heb je verschillende subcat. waar je de logging in verschillende modus kan plaatsen.
Nu heb ik die logging ingeschakeld, maar ik kan nergens opgeven waar de logs opgeslagen worden ?

Verwijderd

Topicstarter
In het logboek kom ik nu de volgende melding tegen de onderstaande melding tegen. Maar ik snap niet precies wat er nu fout is.

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: MSExchangeMU
Categorie van gebeurtenis: General
Gebeurtenis-ID: 1031
Datum: 20-06-2005
Tijd: 10:42:44
Gebruiker: n.v.t.
Computer: HORIZON01
Beschrijving:
A conflict was detected between an authoritative SMTP address in a recipient policy and a SMTP connector. The domain '*' for this address will be treated as a local, authoritative domain. To resolve the conflict, remove '*' from the address space of the connector 'CN=SMTP-connector van SmallBusiness,CN=Connections,CN=first routing group,CN=Routing Groups,CN=first administrative group,CN=Administrative Groups,CN=HORIZON,CN=Microsoft Exchange,CN=Services,CN=Configuration,DC=horizon,DC=local'.

For more information, click http://www.microsoft.com/contentredirect.asp.

Event id Solution:

As per Microsoft: "You may have multiple SMTP connectors defined with the same bridgehead and address space. This configuration is commonly used to load balance between to remote hosts." See Q286786 on how to troubleshoot.

Verwijderd

Zet ook alsjeblieft de smtp bescherm ellende van die pix uit (als het aanstaat), dat maakt veeeel kapot namelijk.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 10:43:
Zet ook alsjeblieft de smtp bescherm ellende van die pix uit (als het aanstaat), dat maakt veeeel kapot namelijk.
Zie nergens dat hij een PIX gebruikt

@ ts. Hoeveel smtp connectors heb je totaal ?

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
lier schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 13:56:
[...]

Waarom wordt het door XS4ALL afgeraden om op basis van DNS je mail te versturen ?
Weet je bijvoorbeeld zeker dat de smarthost goed werkt ?
Heb je dezelfde problemen ook met DNS versturen ?
Beetje Offtopic misschien. Maar de reden dat dit wordt afgeraden is omdat je dan mail verstuurd vanaf je eigen lijn. Nu denk je misschien: duh :p Maar het gaat erom dat de mailserver voor domein X dan op een IP adres zit wat niet bij dat domein hoort.

Als een mailserver goed geconfigureerd is zal deze controleren of de mail waarbij als afzender domein X staat, ook afkomstig is van een mailserver voor domein X. Maar dit zal niet het geval zijn als je zelf je eigen smtp server draait op een dsl lijn van Xs4all. Echter, mailservers van grote providers zullen vaak weer wel worden toegelaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Blorgg op 20-06-2005 10:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Duinkonijn schreef op maandag 20 juni 2005 @ 10:47:
[...]

Zie nergens dat hij een PIX gebruikt

@ ts. Hoeveel smtp connectors heb je totaal ?
Ik gebruik 1 connector, maar wat is pix ?

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 11:10:
[...]

Ik gebruik 1 connector, maar wat is pix ?
Cisco PIX firewall.
Blorgg schreef op maandag 20 juni 2005 @ 10:58:
[...]

Beetje Offtopic misschien. Maar de reden dat dit wordt afgeraden is omdat je dan mail verstuurd vanaf je eigen lijn. Nu denk je misschien: duh :p Maar het gaat erom dat de mailserver voor domein X dan op een IP adres zit wat niet bij dat domein hoort.

Als een mailserver goed geconfigureerd is zal deze controleren of de mail waarbij als afzender domein X staat, ook afkomstig is van een mailserver voor domein X. Maar dit zal niet het geval zijn als je zelf je eigen smtp server draait op een dsl lijn van Xs4all. Echter, mailservers van grote providers zullen vaak weer wel worden toegelaten.
Met xs4all kan je als het goed is niet direct versturen, alleen via smtp.xs4all.nl

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Duinkonijn schreef op maandag 20 juni 2005 @ 11:55:
Met xs4all kan je als het goed is niet direct versturen, alleen via smtp.xs4all.nl
Nee hoor, er worden geen poorten geblokkeerd dus je kan zelf je eigen smtp server draaien :)
Ik draai zelf als een paar jaar een mailserver, maar ben na enige tijd wel overgestapt op het gebruiken van de smtp server van Xs4all.Sommige mail werd simpelweg niet geaccepteerd bij bepaalde mailservers vanaf een particuliere dsl lijn.

Verwijderd

Topicstarter
Duinkonijn schreef op maandag 20 juni 2005 @ 11:55:

Dit doe ik dus ook, alle mail word doorgestuurd naar smtp.xs4all.nl
Pagina: 1