Spellen lopen vaak vast

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-12 12:22

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Hoi hoi,

Ik heb laatste maanden vaak het probleem dat bij sommige spellen heel mijn pc vast loopt.
Voorheen heb ik nooit ergens last van gehad.

Bijnvoorbeeld: bij C&C Gen Zerohour als ik dan in het menu zit dan loopt na 5 á 10min heel die pc
vast en wat opvalt is dat het geluid steeds op dezelfde toon hangt. Of bij San Andreas ook plots
wanneer ik een auto stap. Of bij unreal tournament wanneer die een ander level laadt...

Ik heb ook al verschillende dingen vervangen aan de pc zoals:
-Geluidskaart
-Netwerkkaart
-Videokaart

Maar dat mag allemaal niet baten. Ik heb ook nog een hardware check uitgevoerd (PC Check)
Link: http://www.eurosoft-uk.com/
En die geeft ook aan dat er geen kapotte onderdelen in de PC zitten
Windows al opnieuw geinstalleerd, nieuwste ATi drivers, direct x enzo.. Mja, wat blijft er dan nog over?

Specs:
AMD Athlon 1700+ (Socket A)
Abit mobo
512MB DDR
Radeon 9800 SE (AGP)
IBM 120GB HDD (IDE)
etc...

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
edit:
beter lezen, zucht

[ Voor 77% gewijzigd door dreester op 09-07-2005 12:13 ]

• enira
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-12 22:48
Te zwakke voeding misschien?

Twitch: Phyloni1
Path of Exile character info: Active character

Verwijderd

Hoeveel watt voeding heb je erin zitten? Mss te zwak, instabiel.
Bekijk de temps eens van je proc etc
Programmaatje als SpeedFan doet dat prima. Google eens
Ben benieuwd.

Succes

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

ook mijn eerste gedachte.

Misschien dat je pc wat te warm wordt?

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
*Geheugen brak? Probeer eens lagere fsb te kiezen (100mhz (ddr200))

*Moederbord brak? (condensators geploft of staan ze bol?)

*Fans draaien niet meer goed of helemaal niet(kapot of stofophoping)

*Voeding is bijna aan het einde van zn leven, levert daarom bij zware inspanning niet meer genoeg vermogen?

*Probeer eens prime95. Hiermee kan je je cpu testen of die stabiel is, of blendtest voor je geheugen!
PRime

Kijk ook eens met speedfan je temperaturen na ook de harddisk als die fouten maakt door te hoge temperatuur. Ook kan je je voltages van je voeding bekijken.
Speedfan

De 5v mag niet veel lager dan 4.78 of hoger dan 5.1
De 12v niet veel lager dan 11.78 of hoger 12.6
De 3.3v niet veel lager dan 3.2 en hoger dan 3.5.

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 16-06-2005 15:57 ]

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Digitizers schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 15:41:
heb je gescant op spyware en/of virussen??
Als ik windows opnieuw heb installeerd ga ik niet ook nog eens op spyware scannen...
En in windows heb ik dit NOOIT.
Uh ja.. dat zou nog kunnen
geen idee wat er in zit eigenlijk, ik denk 250W of 300W

En de pc wordt in die geval niet te warm, heb ik we eens naar gekeken
ToFast schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 15:55:
*Geheugen brak? Probeer eens lagere fsb te kiezen (100mhz (ddr200))
Aan de hand van die PC Check, die bijna altijd alle brakke dingen eruit haalt zegt deze datie niet kapot is..
*Moederbord brak? (condensators geploft of staan ze bol?)
Nee
*Fans draaien niet meer goed of helemaal niet(kapot of stofophoping)
Fans draaien goed
*Voeding is bijna aan het einde van zn leven, levert daarom bij zware inspanning niet meer genoeg vermogen?
Mogelijk..
*Probeer eens prime95. Hiermee kan je je cpu testen of die stabiel is, of blendtest voor je geheugen!
PRime
Ga ik doen als ik thuis ben
Kijk ook eens met speedfan je temperaturen na ook de harddisk als die fouten maakt door te hoge temperatuur. Ook kan je je voltages van je voeding bekijken.
Speedfan
Temperaturen zijn oke

[ Voor 66% gewijzigd door Woohooo op 16-06-2005 16:02 ]

• ToFast
Test dat programma ook echt je geheugen?

Alhoewel je met prime95 ook je geheugen kan testen is Memtest86 de beste uitgebreidste test om je geheugen te testen. Ik kreeg ook geen errors met de testjes, maar met memtest kreeg ik 4errors in test5 op het einde, 96%. (zijn 10testen) Toen ik de fsb en dus het geheugen enkele mhz naar beneden gooide waren ze verdwenen en kreeg ik in veelvragende spellen geen BSODS en lockups meer! In mijn geval kon de memorycontroller lastig 2x512mb(doublesided ddr dus) adresseren op ddr400. Zelfs voltages verhogen van 2.8~3.2 hielpen niet(meestal helpt dat als je maar <200errors krijgt)

Gratis Memtest86 iso downloaden en branden als een bootable cd, als een image met nero dus(zit in de iso al). Met deze cd de pc laten opstarten en memtest laten aflopen(in bios first bootdevice op CD-ROM zetten).

Memtest >moet je eerst unzippen en dan branden als image met neroburning rom ofzo

[ Voor 16% gewijzigd door ToFast op 16-06-2005 16:13 ]

Verwijderd

hmm ik heb dit ook, maar dan eigenlijk alleen bij de nieuwere spellen..

laatst had ik motherboard monitor 5 geinstalleerd, en die gaf telkens aan dat me CPU Diode te warm werd.. soms wel 75 graden.. kan het hier aan liggen?
Ik ben nu dat prime95 aant runnen, maar duurt ongeveer een uur zegt hij, wat voor een voeding erin zit weet ik niet (ik denk een 300W)

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
ToFast schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:09:
Test dat programma ook echt je geheugen?
Ja

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:11:
hmm ik heb dit ook, maar dan eigenlijk alleen bij de nieuwere spellen..

laatst had ik motherboard monitor 5 geinstalleerd, en die gaf telkens aan dat me CPU Diode te warm werd.. soms wel 75 graden.. kan het hier aan liggen?
Ik ben nu dat prime95 aant runnen, maar duurt ongeveer een uur zegt hij, wat voor een voeding erin zit weet ik niet (ik denk een 300W)
Temp van cpu moet 90 graden aan kunnen

• ToFast
Ja soms idd wel 90 graden, maar bij veel cpu's kan 60graden al problemen geven echt waar...niet dat ze kapot gaan maar wel vastlopers etc.

Die diodes kloppen vaak niet, en de programmas zoals speedfan en mbm ook niet.

Als ik draaide op 173fsb dan gaf hij de temp van de cpu 33idle en 48stressed. Zette ik de fsb op 174 dan was hij gelijk 44idle en 58stressed. Dit alles bij hetzelfde hoger voltage(1.55>1.75) Zette ik hem op 1.9volt en fsb200(ook stabiel) was hij 46idle en 62stressed.

Dit alles metdezelfde pci/agp/memory deviders

[ Voor 61% gewijzigd door ToFast op 16-06-2005 16:17 ]

• ToFast
Als prime een uur stabiel loopt(dus geen stopmessage geeft ofzo) dan is het waarschijnlijk stabiel.

Sommigen gaan daar extreem ver in en willen 100% stabiliteit en testen 12uur.

Maar als je na bijvoorbeeld 25minuten een error krijgt, kan het zijn dat je hiervan in de realiteit niks van merkt omdat spellen en weet ik veel nooit zo kunnen stressen als prime95 of memtest86.

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-10 08:31
Woohooo schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:13:
[...]

Temp van cpu moet 90 graden aan kunnen
zeker niet alle cpu's, lees de faq er maar op na bij het stukje temperatuur:
PMG FAQ

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-12 19:17

bonzz.netninja

Niente baffi

maar dat het programma ook je actieve geheugen, met andere woorden, het voordeel van memtest is dat het een opzichzelfstaande test is, op een floppy/cdrom die dus zelf daarvan boot > resultaat,geen geheugen wat door windows in gebruik is waardoor het niet te testen valt

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
PC Check doet 4 soorten testen met het geheugen:
  • Inversion Tree
  • Progressive Inversion
  • Chaotic Adressing
  • Block Rotation
Ik heb verder geen idee wat die dan precies doet.. Verder wordt dat programma ook wel bij
computer winkels gebruikt voor het testen van pc's op defecten..

• ToFast
Hoeveel tijd neem een complete test van PCcheck in dan?

[ Voor 13% gewijzigd door ToFast op 16-06-2005 16:39 ]

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
1 Uurke

• ToFast
Kijk als die de complete pc dan test, memory/cpu/videokaart/hd. Dan kan die niet 'alles' checken. Probeer toch eens memtest86+prime dan weet je dat zeker iig

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
En waaruit concludeer je dat?

Verwijderd

zal dalijk dat pc check eens branden en kijken wat hij aangeeft of er wat mis is met me geheugen

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:05
PC-Check is een test die iig bij heel erg veel computerzaken wordt gebruikt (ook bij mijn vorige werkgever). En bij mij heeft het tijdens mijn werkzaamheden daar ten alle tijde rotte modules eruit kunnen pikken.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• ToFast
Om het feit dat memtest al 10 verschillende testen doet die in de 'realiteit' met spellen etc toch al haast niet voordoen en je zeker weet dat het stabiel is. De complete memtest duurt geloof ik wel 5uur lang

Pc check doet alles in 1uurtje. Zo kan je niet testen en kom je alleen 'ergere' fouten tegen. Het feit is dat welke fout in de cpu of memory dan ook optreedt, en of dat nou na 2uur is kan in een spel random voorkomen.

Pccheck is het globaal nakijken, als er echt iets stuk is dan wordt het meestal wel gevonden, maar als er iets licht beschadigd is juist niet. Ik denk ook dat de winkels dit programma gebruiken omdat het dus weinig tijd in beslag neemt dan memtest86+prime95+een videokaart/hd programma te gebruiken.

Maar uiteindelijk bij dit soort fouten wat bij best wel veel spelletjes & overclockers fanaten optreed worden dit soort tools gebruikt! De relatieve tijdsbesteding is dan veel korten want je vindt de error dan ook. Je blijft niet dagen kloten.

Wanneer er geen enkele error optreed moet je kijken naar drivers van de chipset(mobo) videokaart en bios upgrades.

• ToFast
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:48:
zal dalijk dat pc check eens branden en kijken wat hij aangeeft of er wat mis is met me geheugen
Dan kan je beter memtest86+ dus downloaden en branden. Deze moet je als image branden en wordt een bootable cd(vanaf cd starten bij pc aandoen) doe dan eens testje 5

-De test begint gelijk> druk op c(menu)en daarna druk op nummer 1> druk op 3(select test) druk op 5> druk 2x op enter> hij doet nu test 5.
meestal geeft hij bij test5 bij >96% errors als die er zijn. Wil je 100% zekerheid doe dan de complete memtest, deze start direct als de cdopstart.

Verwijderd

lol my bad, ik doelde ook op memtest.. typfoutje moet kunnen..

uhm klopt het dat in die iso niks zit? hij laat er niets in zien, ik bekijk hem met winrar..

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 16:59 ]

• ToFast
idd die iso is een image. Als je hem brandt met nero, (niet feilloos naar de lege cd slepen) als een image(of hoe heet dat in andere progjes) dan maakt hij zelf de directorys en de bootsector aan op de cd.

Dan in de cdrom speler stoppen en in bios first bootdive cd-rom. Dan start hij hem bij het opstarten van je pc, vóór windows aan.

Verwijderd

ok zodra prime klaar is, ga ik die memtest eens doen

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Meeste computer winkels gebruiken dit omdat het heel effectief is en relatief toch weinig tijd in beslag neemt dan jou programma's die misschien vanalles doen maar niet echt noodzakelijk zijn..

anyway ff ontopic: ik ga van morgen of van het weekend ff met een andere voeding proberen.

Verwijderd

ok self-test heeftie doorstaan, en "M2596837 stage 1 is 1.80% complete. Time: 1422.263 sec." betekent dit toevallig dattie klaar is?

edit: bij memtest86+ heb ik test #5 3 keer laten doen en elke is me membory gepassed, geen enkele error.. mooi lijkt me zo, die zijn dus geen probleem lijkt me, maar wat dan wel?
heb primetest nu op torturetest lopen, kijken wat dat voor resultaat geeft

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 18:53 ]

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Topicstarter
Goed ik heb er dus een andere voeding (350W) in gedaan maar nog steeds hetzelfde probleem :(
Heb alles afgekoppeld behalve hardeschijf, moederbord en videokaart..

Iemand nog suggesties :?

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Het lijkt erop dat het moederbord kuren heeft dan , of misschien toch de geheugenmodules, als je er 2 verschillende in hebt zitten probeer dan eens eentje eruit te halen en kijken wat er dan gebeurt.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

ik heb maar 1 geheugen module erin zitten, maar ik denk dat het gewoon aan me videokaart ligt die gewoonweg te warm wordt, als ik spel speel en raak hem aan smelten me vingers zowat.. zal dus wel een koelertje voor moeten kopen en erop monteren, want volgens doet het huidige koelbokje zijn werk niet goed..

Verwijderd

Ik had ook dat ie te warm werd.
Extra fan erbij gehangen en nu werkt het goed, na de vakantie maar een goeie koeler kopen
Pagina: 1