[Excel] Dag én week data samen plotten

Pagina: 1
Acties:

• lankras
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 16:33
Ik heb van twee aandelen de rendementen die ik samen in een grafiek wil zetten. Van aandeel A heb ik rendementen op dagbasis (ma-vr). Van aandeel B op weekbasis (op vrijdag).

Ik heb ze samen in een grafiek gezet, met als waarden voor de x-as de datum op dagbasis. De grafiek van aandeel A ziet er prima uit.

De grafiek van aandeel B (weekbasis) heeft nu echter allemaal piekjes. Steeds op vrijdag een piekje en dan gaat ie terug naar de waarde 0 voor de dagen maandag t/m donderdag.

Wat ik eigenlijk wil is dat er een lijntje getrokken wordt tussen de punten van het aandeel waarvoor ik alleen wekelijkse rendementen heb. Hoe doe ik dat? Ik heb al geprobeerd een tweede y-as en x-as in te voegen, maar daarmee krijg ik het ook niet voor elkaar.

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08 21:50

skate master

Autodesk Educator Expert

Misschien dat je het op de volgende manier kunt doen.
Het is misschien wel niet zo'n nette manier maar het werkt wel.

Week 1 Vrijdag = 50
Week 2 Vrijdag = 40
Het verschil tussen Week 1 en Week 2 is 10, en er zitten 6 dagen tussen.
10 / 6 = 1,66
Dan doe je voor iedere dag dat tussen de 2 vrijdagen zit de laagste waarde van vrijdag + 1,66
als waarde voor je grafiek zetten.

Misschien dat je hier wat mee kunt.

• lankras
skate master schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:17:
Misschien dat je het op de volgende manier kunt doen.
Het is misschien wel niet zo'n nette manier maar het werkt wel.

Week 1 Vrijdag = 50
Week 2 Vrijdag = 40
Het verschil tussen Week 1 en Week 2 is 10, en er zitten 6 dagen tussen.
10 / 6 = 1,66
Dan doe je voor iedere dag dat tussen de 2 vrijdagen zit de laagste waarde van vrijdag + 1,66
als waarde voor je grafiek zetten.

Misschien dat je hier wat mee kunt.
Dat is inderdaad wat ik gedaan heb ja :)

De Excel sheet van mijn voorganger maakt echter geen gebruik van deze 'truc'. Ik heb dus geprobeerd de betreffende grafiek te reverse-engineeren, maar kom er niet uit hoe het nou werkt.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een tikje "Off Topic". Maar ik ben op zoek naar een beetje redelijk spreadsheet om mijn aandelen portefeullie in bij te houden. De echte beurs software is me veel te ingewikkeld en veel te duur. Kan jouw spreadsheet dat?

En ik durf het bijna niet te vragen........euhh...is hij beschikbaar?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• lankras
Ortep schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 13:20:
Een tikje "Off Topic". Maar ik ben op zoek naar een beetje redelijk spreadsheet om mijn aandelen portefeullie in bij te houden. De echte beurs software is me veel te ingewikkeld en veel te duur. Kan jouw spreadsheet dat?

En ik durf het bijna niet te vragen........euhh...is hij beschikbaar?
Mijn sheet houdt 14 miljard euro aan pensioengelden bij. Kom je daarmee toe denk je? :Y)

Ff zonder gekheid; mijn sheet is dus vertrouwelijk, dus ik kan em je niet geven. Je zou er ook niet zoveel aan hebben denk ik.

Als je portefeuille niet te groot is (< 100 assets) kun je dat toch makkelijk zelf in Excel zetten?