Toon posts:

[ASUSV95240-X][Ghosting]Schaduwen op CRT met nieuwe kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze kaart net aangesloten (spliksplinternieuw), en het beeld is verschrikkelijk. Ik heb een CRT monitor, dus dit is volgens mij niet het ghosting wat ik in zo veel topics over TFT tegenkom. Het is wel zo dat er dus zo'n 2 á 3 'schaduwen' zijn rechts van alles op het beeld. De schaduwen zijn best lang ook, 1/2 tot 1 cm op een 21 inch met een resolutie van 1280x960, dus volgens mij best heftige ghosting.

Andere kaart erin, en het probleem is verholpen, dus ligt niet aan de monitor of de kabels. Met deze kaart treedt het op op iedere resolutie en bij iedere verversingsfreq. Ook onder Linux is het aanwezig, dus ik denk niet dat het aan de drivers kan liggen (onder Windows zowel met de MS drivers als de ASUS/NVidia drivers)).

Kan ghosting ook 'in' de VGA kaart zitten? Ik lees bijna altijd dat het aan de kabels/monitor zou liggen, maar dat is dus niet het geval.

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
kaart kapot.. terug naar de winkel..

Verwijderd

Topicstarter
Weet je wat het ergste is, dit is al de tweede. Ik had de vorige net omgeruild wegens een ander probleem. Dus volgens mij is die ASUS V9520-X niet zo'n goeie kaart. Denk dat ik maar een andere vraag dan.

Wat zou een goed alternatief zijn? Dit is een GeForce FX5200, en passief gekoeld, wat wel belangrijk is vanwege het geluid.

En dan nog iets, deze kaart is dus passief gekoeld, maar het koelblok wordt echt onwijs heet (kan je niet echt aanraken met je vingers), is dat normaal?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 15:03 ]

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-08 09:15
Nee dat is ook niet normaal.
houd eens een FAN ertegen en kijk of je het dan nog hebt.

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
mja.. misschien is mijn reactie iets te snel :)
Het kan idd ook zijn dat ie veel te warm wordt.. probeer `m eens beter te coolen.

Verwijderd

Topicstarter
Het ghosting is ook al zichtbaar in de GRUB boot loader, en dat is vrij snel na het opstarten. Dan is de chip toch nog niet zo heet geworden?

En trouwens, een passief gekoelde VGA kaart leveren die je dan zelf moet koelen, zo is het toch zeker niet? De kaart heeft niet eens aansluitingsmogelijkheden voor een fan. De kast is een Compaq Presario (ook nieuw), je mag toch verwachten dat het gewoon werkt zonder dat het direct te warm wordt? Ik ga nu weer terug naar de winkel, ze zullen niet blij met me zijn...

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-08 15:18

killercow

eth0

Dat soort ghosting heb ik ook op mijn NEC mutlisync fp950 scherm,

Rechts van hoog contrasterende pixels zijn een x aantal golven van verkleurde pixels te zien.
Vooral bij randen van windows, of rechts van een regel text in een texteditor zie je de ghosting, een letter rechts van een andere letter heeft geen last en is wel scherp toch?

Ik heb ALLES al geprobeerd maar ik kom steeds meer threads tegen op internet dat het aan de monitors ligt, (fout in productie), en dat zou ook best zo kunnen zijn met jouw scherm.

Dingen die ik geprobeer heb:
dsub-bnc kabel,
duurdere shielded bnc kabel
UPS ervoor,
UPS alleen voor de monitor
Over/Underpower protectie stekkerblok
Andere voeding in de pc (tagan/cheapass/andere dure merken)
Meer power voor de pc, 300 -> 530 watt
Andere video kaarten (geforce/matrox/wildcat/Quadro)
Andere pc's,
Andere locaties (lan-party's, klein en groot, normale en agregaat stroom)
Aarding/geen aarding op de monitor

Niets werkt, alleen zou je voor een tijdelijke verbetering even de monitor kunnen schudden, of een klein klapje geven, ook het rommelen aan de stroom stekker geeft wel eens resultaat.

Ik denk dat door het rommelen aan de stekker je een of andere steeds erger wordende electronische resonantie op heft, die natuurlijk na verloop van tijd weer langszaam erger wordt.

Veel succes.

openkat.nl al gezien?

• jasjenl
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

Hij schrijft toch dat met een andere videokaart het probleem verholpen is? Het zal 'm dus niet aan de monitor liggen.. Ik heb soortgelijke verschijnselen ook wel eens gezien en het ligt 'm volgens mij gewoon aan de brakke ramdacs die veel kaarten gebruik(t)en. Ik heb zelf een Matrox G400 en dus een super strak analoog beeld, maar met name geforce kaarten stonden er altijd bekend om matig beeld te geven. Ik dacht eigenlijk dat het tegenwoordig wel weer mee viel, maar blijkbaar toch nog niet altijd. Je zou eens een ander merk kunnen overwegen of een kaart van Ati. Ati based kaarten geven toch vaak nog beter beeld dan nvidia kaarten.

• killercow
  • Laatst online: 04-08 15:18

killercow

eth0

jasjenl schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:30:
Hij schrijft toch dat met een andere videokaart het probleem verholpen is? Het zal 'm dus niet aan de monitor liggen.. Ik heb soortgelijke verschijnselen ook wel eens gezien en het ligt 'm volgens mij gewoon aan de brakke ramdacs die veel kaarten gebruik(t)en. Ik heb zelf een Matrox G400 en dus een super strak analoog beeld, maar met name geforce kaarten stonden er altijd bekend om matig beeld te geven. Ik dacht eigenlijk dat het tegenwoordig wel weer mee viel, maar blijkbaar toch nog niet altijd. Je zou eens een ander merk kunnen overwegen of een kaart van Ati. Ati based kaarten geven toch vaak nog beter beeld dan nvidia kaarten.
Als er geen probleem was had hij niet gepost of wel?
Een andere kaart erin wil nog wel eens een iets andere golf geven waardoor de problemen misschien pas na een half uurtje zichtbaar worden. Dat heb ik ook vaak genoeg, of dat de lijnen er niet zijn, en dan ineens weer wel. (kan dus zo zijn dat met die andere kaart ze er toevallig niet waren, ik zou het een dag of wat testen (en ook de kaart die wel de problemen geeft op een andere monitor/pc testen)

Zoals je leest heb ik ook matrox kaarten gebruikt (juist omdat ik 2d kwaliteit best belangrijk vindt (zie ook de professionele monitor), ik heb een g200, g450 en een g550 van matrox gebruikt.
Ook een 3dLabs wildcat kaart gaf problemen (en die ramdac is zo'n beetje de beste die je krijgen kunt), ik hoop gewoon dat hij niet een andere video kaart gaat halen/kopen als het probleem daarmee niet opgelost is.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1