Toon posts:

[productie tomcat server] Op zoek naar succesverhalen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren (en dames),

Achtergrond
Al vanaf 2000 ben ik bezig als webdesigner c.q. (classic) asp scriptboy. Diverse kleine "Bakker op de hoek" en "Slager van het dorp" klanten heb ik destijds voorzien van een basic dynamische website op shared hosting pakketten van derde hosting partijen.

Vanaf augustus 2004 ben ik een half jaar werkzaam geweest in een Datacenter op Curaçao www.e-commercepark.com Daar heb ik veel geleerd hoe te werken met verschillende Non windows operating systems. De veelal Amerikaanse klanten hebben daar zeer uiteenlopende servers staan die van tijd tot tijd wat aandacht nodig hadden van mij als Network Engineer.

Vanaf begin 2004 ben ik begonnen met ASP.NET (C#) en dit is begin 2005 uitgegroeid tot mijn core business van WMIT, het bedrijfje waar ik nu onder handel. Ik heb een webapplicatie gemaakt die ik voor al mijn klanten kan toepassen, een low entry Content Management Systeem. Klanten betalen per ontwikkeling en vervolgens op maandbasis. Al met al goed voor een heerlijk zakcentje voor "d'rbij". (zie wmit.nl > portfolio). Het systeem is genaamd "Manager" en is volledig object oriented geprogrammeerd. Het maakt gebruik van XML om de data op te slaan en klantspecifieke configuraties te laden.

Ik wil mijn laptop gaan inruilen voor een dikke PowerBook. Dit impliceert dat ik weinig meer kan met Visual Studio. Mijn servers wil ik (langzamerhand) gaan migreren naar iets anders dan Windows. Mijn servers in Amsterdam draaien netjes Windows 2003 Web Edition. Voor iets meer dan 10 euro per maand (Excl. 19% BTW) compleet met volume licentie (per sever). Ik ben bezig met het ontwikkelen van een nieuwe versie van mijn CMS. Deze versie is conceptueel gezien enorm anders dan de huidige versie. Mijn klanten zullen uiteraard weinig verschil zien, maar onder water is het anders. Ik ontwikkel het nieuwe systeem in Java (2EE) en uiteraard zal dat moeten gaan draaien in een servlet container. Hier in mijn test/ontwikkel omgeving draai ik Tomcat onder Windows.

Het probleem c.q. verzoek tot input
Deze maand ga ik een testserver bestellen, welke uiteindelijk geplaatst zal worden als productie server. Ik ben niet van plan mijn huidige systemen als "big-bang" om te zetten naar een Xnix systeem. Ik plan om beetje bij beetje de zaak te migreren naar de nieuwe versie van mijn Manager.
Wat ik wil weten is of er hier mensen zijn die Tomcat draaien in een productie omgeving. Ik heb me verdiept in de verschillende Linux / xBSD mogelijkheden. Ik weet dat Tomcat niet native draait onder FreeBSD. Wat zijn jullie redenen om te kiezen voor een bepaalde distributie i.c.m. Tomcat.

Uiteraard wil ik een stabiel systeem kunnen aanbieden. Mijn Windows 2003 servers in Amsterdam zijn buitengewoon stabiel en ik wil dat ook niet "inleveren" voor minder. Als jullie meer informatie nodig hebben dan kun je dat uiteraard gewoon vragen.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Tomcat ken ik alleen als onderdeel van Borland Enterprise Server. Ik zou die niet gaan gebruiken omdat-ie sowieso te duur is, maar ook gewoon heel irritant is om me te werken. De OpenSource onderdelen van BES zijn trouwens wel de engie onderdelen die redelijk goed werken, over de Closed-Source producten die er bij zitten ben ik minder te spreken.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je input in ieder geval! BES is een operating system én Servlet Container in één? Of kun je het installeren op een ander OS (b.v. Windows of Linux)?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
Ga je er alleen eigen code op runnen, of ook rotzooi gemaakt door klanten?

Tomcat draait als 1 proces met vele threads en als 1 thread crasht, gaan ze allemaal. Heb dit al diverse malen meegemaakt met een produktieserver met Jetty en Java 1.5.0_03

Toen ik Tomcat5 ging opzetten in produktie als upgrade van tomcat4, was de documentatie incompleet. Vooral het JNDI deel kwam niet overeen met hoe de boel geconfigureerd moest worden en er waren veel dingen (incompatible :X) veranderd in tomcat5. Uiteindelijk Jetty 5.1 er bijgepakt, welke een veel duidelijkere configuratie heeft en waarbij de documentatie tenminste overeenkomt met de code.

Als het je alleen gaat om servlets en JSP pagina's, zou ik tomcat aan de kant gooien en jetty nemen. Verder kan je nog JBoss of J2EE overwegen als je een complete alles-in-1 applicatieserver wilt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga puur en alleen eigen software draaien, klanten rommel is dus niet van toepassing op deze server. Bedankt voor de info, ik ga die pakketten even onderzoeken, met welk OS heb jij deze draaien?

Verwijderd

OS cq distributie maakt niet uit, Tomcat draait immers op Java.
Draai zelf meerdere Tomcat servers onder slackware 10.1 en Debian stable. Gaat best. Heb geen ervaring met andere containers zoals Jetty, wat ik wel weet is, dat ze bij JBoss een tijdje geleden Jetty hebben vervangen voor Tomcat.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 18:56 ]

Verwijderd

Ik draai op m'n werk Tomcat 4 op m'n Solaris server, geen problemen mee.

Wel met de applicatie die er opdraait, maar dat licht aan de software, niet aan Tomcat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 22:58 ]

• _JGC_
Tomcat is de reference implementatie voor JSP en servlet containers, maar of reference ook meteen goed is... nee, al helemaal niet als het niet backwards compatible is met de vorige versie en de documentatie dan een versie achterloopt...
Zelf heb ik dat ding op Debian Woody en op Debian Sarge draaiend gehad, tegenwoordig alleen nog op Sarge. Een verse java versie op een linux distro met 2.6 kernel en recente systeemlibraries is zowat een vereiste wil je fatsoenlijk een java webserver kunnen draaien op linux. Het verschil tussen de oude linuxthreads implementatie en het nieuwe NPTL (2.6 vereist, alhoewel redhat het ook doet met 2.4 :X), is gewoon zo gigantisch groot dat je niet meer java zonder wilt draaien.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 18:55:
OS cq distributie maakt niet uit, Tomcat draait immers op Java.
Maar Java draait niet per se even goed onder elke distributie, afhankelijk van threading libraries en niveau van support/testing dat die distributie heeft gedaan met de betreffende Java Virtual Machine. Je wilt neem ik aan gewoon die van Sun gebruiken, maar dat is natuurlijk niet de enige beschikbare.

Het moet overigens prima gaan, volgens mij zijn er veel bedrijven die Tomcat onder Linux draaien (ik ken er iig een waar ik zelf heb gewerkt een tijdje geleden, en die gebruiken dat nog steeds)

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 12:07

Jrz

––––––––––––

walmart.com draait op tomcat stond er een paar dagen op tss

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik weet dat Tomcat niet native draait onder FreeBSD
Umm, ik weet niet precies over er nog verschil zit tussen Tomcat dingen, maar als je Jakarta Tomcat bedoeld (die van de Apache Foundation), die werkt prima hoor. Waarom zou dat niet native onder FreeBSD draaien?

Edit:

www.wow-europe.com draait ook onder Tomcat by the way.

[ Voor 11% gewijzigd door silentsnake op 17-06-2005 11:56 ]

Verwijderd

Ontopic, een bedrijf(je) met rond de 100 tomcatservers: http://www.theserverside....le.tss?l=MigratingtoJava5

Verwijderd

Topicstarter
Heren, bedankt voor jullie input!

Ik meende ergens te hebben gelezen dat Sun niet directe binairies voor FreeBSD aanbood en dat je daarom dus zelf aan de slag moest om dit draaiende te maken. Ik heb de laatste paar dagen veel paginas bekeken en weet zo gauw niet de desbetreffende pagina te vinden.

FreeBSD heb ik relatief gezien het meeste ervaring mee (onder de Non Windows Operating systems). Maar dat wil ik niet als hoofdargument hebben bij mijn keuze van distributie. Ik zit te denken aan Debian. Hier heb ik verschillende (serieuzere) developers over horen spreken en wat dat betreft heeft Debian een kleine voorkeur. Hoe staan jullie tegenover Fedora Core of CentOS? (Of Redhat Enterprise Edition, wat in feite natuurlijk CentOS is..)

• _JGC_
Debian Sarge (huidige stable) is goed bruikbaar als server, gewoon uitrusten met een 2.6 kernel, libc6-i686 installeren en de sun java binary downloaden, java-package installeren en dan dat sun java ding ombouwen naar een debian pakket.

Tomcat5 weet ik niet of die gepackaged is in Debian, Jetty5 is iig niet bruikbaar als package en mag je dan ook zelf gaan doen.

FreeBSD zou je kunnen nemen, maar dan raad ik je aan om Java 1.5 te draaien met linux emulation, de native FreeBSD versie wordt niet ondersteund door sun en AFAIK zijn ports nog volop in ontwikkeling en zeker nog niet klaar voor produktiegebruik. Aangezien de linux emulation layer van FreeBSD amper performanceverlies heeft, maakt dit niet veel uit.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-02 12:07

Jrz

––––––––––––

Ik zou op FreeBSD 1.4.2 draaien, native.. Duurt een tijdje met compilen, maar het draait hier in elkgeval wel stabiel..
Ik had met die linuxemu versie last van dat er alleen maar green-threads waren.. Het is wel jammer dat er nog steeds geen officiele port is van sun. 1.5 heeft nog wel een paar problemen lees ik afentoe op de freebsd-java mailinglist..

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Pagina: 1