Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Relais schakelaar, hiervoor te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:38

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik ben bezig met een projectje waarbvij ik een TNG-4 (http://www.pulsar.org/2k/images/tng4/) gebruik om iets computer gestuurd aan te sturen, namelijk een motortje. Hierbij willen we graag een motortje afhankelijk van de verstuurde voltage (0.4.096V) Hoe hoger hoe sneller het moet draaien. Omdat de maximale voltage maar 5volt is, dit is wat te weinig voor het motortje.

Daarom dacht ik dat het misschien mogelijk is om die verstuurde voltage toe te passen in een relais schakelaar, als de schakelaar is er een externe stroombron beschikbaar bijv. een geschakelde transformator? Iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Een relais is niet hetgene wat je nodig hebt als je de snelheid van je motortje traploos wil kunnen veranderen: een relais staat namelijk hetzij compleet aan, hetzij compleet uit. Als je dit toch wilt, kan je trouwens beter een H-brug maken, of een IC kopen waar een H-brug inzit. Je kunt dit ook gebruiken om je motorsnelheid traploos te regelen; zoek maar eens op 'PWM', Pulse Width Modulation.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:38

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik zal er eens nakijken :)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sprite zijn die chips duur / goed te krijgen?

Ik wou namelijk een tijdje geleden met de parallele port FAQ wat lego aansturen alleen ik ben toen afgeknapt op de prijzen van de relais die ik nodig had. Met de prijzen die de lokale elektro shop rekende voor relais werd het een beetje te duur, ongeveer 25 euro om iets te maken waarvan ik niet zeker wist of het ging werken....

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43
een H-brug kun je voor ongeveer 5 euri bouwen uit transistoren/fets. Eeen ic met h-brug zijn iets van 3 euri bij conrad (SMD).

• Scheppie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 14:48
Eeen H-brug moet je alleen gebruiken als je zowel links- als rechtsom wilt daaien.
Anders kan je beter een FET of transistor gebruiken.
Pagina: 1