Adapter voor digitale camera te zwak, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01-2025
Ik heb een digitale camera waarvoor je een 3 Volt adapter nodig hebt om die zonder batterijen te kunnen gebruiken.
Bij de adapter die ik heb gekocht is de voltage aanpasbaar van 1,5 Volt tot 12 Volt.
Dus heb ik de adapter gezet op 3 Volt.
Maar na het aangesloten te hebben en de camera aangezet te hebben gaat de camera heel eventjes aan en valt dan weer uit.
Ik ken dit probleem, immers dit gebeurt ook altijd als ik te zwakke batterijen in de camera doe.
In de manual van de camera staat dat men minstens 1700 mAh NiMH batterijen moet gebruiken.
Echter mijn adapter geeft bij 3 Volt slechts 1300 mA.
Dus ik denk dat dit het probleem is.
Maar nu kan ik 2 dingen doen.

1) De adapter terugbrengen en een sterkere kopen

2) De adapter zetten op een voltage van 4,5 Volt en 1200 mA

Nu wilde ik optie 2 proberen, maar ik ben bang dat dat de camera kapot kan maken, immers de camera is gebouwd voor 3 Volt.
Heeft iemand eerder zo'n probleem gehad?
Is het veilig om de adapter op 4,5 Volt 1200 mA te zetten of raden jullie mij dat af.
Of heeft iemand andere tips/suggesties?
Alvast bedankt voor enige feedback.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het vermogen van de adapter blijft het zelfde. Zet je er meer spanning op heb je minder stroom en visa versa. Je mag er vanuit gaan dat de fabrikant er niet voor niets 3 Volt opgezet heeft en dat je geen garantie hebt als je de voeding van je camera sloopt.
Ik zou de originele adapter halen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Arcane schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 11:58:
[In de manual van de camera staat dat men minstens 1700 mAh NiMH batterijen moet gebruiken.
Echter mijn adapter geeft bij 3 Volt slechts 1300 mA.
Kijk wel even goed uit, je gaat nu namelijk appels met peren vergelijken.
1700mAh = 1700mA gedurende 1 uur: dit is dus een maatstaf voor capaciteit.
1300mA = een constante stroom van 1300mA: dit is dus een maatstaf voor stroom. (geen spanning, geen vermogen, geen capaciteit, gewoon stroomsterkte!)
Dus ik denk dat dit het probleem is.
Dat denk ik niet, want ik weiger te geloven dat je een camera gebruikt die een constante stroom van >1300mA nodig heeft. Dat is bijna 4W! Dat zou tevens betekenen dat je met een setje batterijen maar één uur (ongeveer) onafgebroken kan werken alvorens nieuwe batterijen te moeten nemen. Als dit laatste het geval is, kan inderdaad het vermogen van de adapter een issue zijn. Maar dat betwijfel ik dus.
1) De adapter terugbrengen en een sterkere kopen
Dat kan, maar ik betwijfel of dit het probleem is.
2) De adapter zetten op een voltage van 4,5 Volt en 1200 mA
Kun je doen als je toch geen waarde hecht aan je digicam en het risico wil lopen hem naar de filistijnen te helpen.
Nu wilde ik optie 2 proberen, maar ik ben bang dat dat de camera kapot kan maken, immers de camera is gebouwd voor 3 Volt.
Heeft iemand eerder zo'n probleem gehad?
Is het veilig om de adapter op 4,5 Volt 1200 mA te zetten of raden jullie mij dat af.
Ik zou dit dus niet zomaar doen.
Of heeft iemand andere tips/suggesties?
Heb je al eens met een multimeter gemeten hoe hoog de afgegeven spanning van die adapter is als je hem instelt op 3V? Is dat echt 3V? Zo niet, dan kun je wat met de adapter spelen totdat je een stand hebt gevonden die wél de juiste spanning geeft. Moet je alleen nog heel goed opletten of de spanning van de adapter niet inzakt zodra je deze belast, wat bij een cheape adapter nog wel eens aan de hand wil zijn.

En heb je getest of je camera met een andere adapter wél goed werkt? Wat voor eisen worden er gesteld aan de adapter voor de camera (zie manual)? Er moet namelijk ergens gespecificeerd zijn hoeveel vermogen (spanning (in V) en stroom (meestal in mA)) de camera opneemt uit een eventuele adapter; je kan daaraan al een beetje zien of de adapter die je gebruikt wel geschikt is.

Verwijderd

Het probleem met die unuiversele adapters is dat ze de hoge piekstroom niet kunnen leveren die de camera op sommige momenten vraagt (NiMH AA's kunnen dat wel)
Alleen een hele zware (> 2500 mA ) zal dat wel kunnen.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
Kun je de polariteit instellen op die adapter (d.w.z. op welk pinnetje de + en de - kant zitten)? Misschien heb je die verkeerd om staan voor je camera.