Toon posts:

Closed source versus opensource

Pagina: 1
Acties:
  • 90 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik weet dat er al een aantal onderwerpen aan dit fenoneem gewijd zijn maar ik wil graag een aantal meningen horen.

Oke komt ie dan he....

Binnen het bedrijf waar ik werk wordt veel opensource gebruikt, mijn manager promoot dit ook heel erg. Op zich is hier niets mis mee, ware het niet dat deze keuze gemaakt is omdat opensource 'gratis zou zijn'. Hier ben ik het dus niet mee eens. Ik heb voor mezelf even een vergelijking gemaakt. Graag jullie mening over deze vergelijking, het gaat dus om de keuze voor opensource en closedsource voor een redelijk groot bedrijf (200 werknemers): (graag reacties en mijn eventuele vooroordelen wegfilteren)

gratisbetaald
PrijsGratis zonder supportNiet gratis meestal wel support
Gebruikersvriendelijkheidweinig researchveel research
BugfixesVaak en adhocGezette momenten en dan bulk
Mogelijkheden zakelijk (niet server)Vaak beperkt, niet inzichtelijkGroot, maar ook vaak niet inzichtelijk
StabiliteitGoedGoed

Nu weet ik dat dit per pakket verschilt maar ik wil een algemene indruk hebben.
Lijstje breidt ik nog uit (per ongeluk verstuur aangeklikt inplaats van bekijk)

Mijn manager denkt dat gratis gratis is maar ik zie nu hoeveel support er geleverd moet worden door medewerkers, dat moet ook betaald worden, dat betekent dat je sowieso die kosten maakt die je voor een gekocht pakket ook zou moeten betalen. Vaak moet je veel dingen uitzoeken om een probleem opgelost te krijgen, terwijl een belletje naar een support afdeling de oplossing zou zijn.

Met deze versie van opensource doel ik op gratis aangeschafte pakketten waar geen support op gekocht is en die zonder kosten beschikbaar zijn. Closed source is in dit geval een betaald pakket waar eventueel support op zit.

Support kopen
Pakketten als Redhat linux zijn tegenwoordig ook 'te koop' dan betaal je dus voor support maar ze zijn nog steeds onlogisch qua gebruiksvriendelijkheid en instellingen. Ook wordt er zoveel meegeleverd dat een gebruiker veel moet zoeken naar instellingen enzovoort, nu moet ik zeggen dat het wel steeds beter wordt. Dit komt dus neer op het aanschaffen van een pakket voor ongeveer dezelfde prijs als bijvoorbeeld windows, met een grotere kans op onbruikbaarheid omdat het pakket minder logisch is.

Gratis Support
Nu kan je via bijvoorbeeld SourceForge.net ook support krijgen via bijvoorbeeld mailinglists. Ware het niet dat bugs niet opgelost kunnen worden via die lijsten, en updaten voor bedrijven na een kleine bugfix is vaak een heidens karwei en dus geen optie. Je kan er ook niemand op aanspreken, het is toch immers 'gratis'.

Functionaliteit en documentatie
Veel opensource pakketen zijn gebouwd op voortschrijdend inzicht, waardoor het wel eens voorkomt dat na een update oude implementaties niet meer goed werken. Doordat de documentatie hier vaak geen info over is het lastig te ontdekken wat er nu niet meer goed werkt. sommige pakketten zijn niet backwards compatible wat ik zeer kwalijk vindt, ook bij betaalde closed source gebeurt dit wel eens maar hierbij kost het het bedrijf eventueel klanten , voor gratis opensource zal het de ontwikkelaar gedeeltelijk een worst zijn. En hoe kan je hem er op aanspreken?

Voorlopige conclusie
Opensource kan heel goed zijn als de ontwikkelaar meer rekening met zijn 'klanten' houdt door niet zijn eigen visie op zijn product los te laten maar een gezamenlijke visie. Managers moeten niet blind varen op het 'gratis' zijn van opensource want dat is relatief, als je goede support wilt moet je betalen. En ontwikkeling kost altijd tijd/geld, bij betaalde en onbetaalde producten.

Ik pas de tekst aan, aan de hand van inzichten die ik opdoe via de reacties zodat er een algemeen beeld ontstaat, het kan dus zijn dat er nu vooroordelen/onjuistheden vermeld staan

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 11:57 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Volgens mij maak je een misvatting:

Open source is niet altijd gratis
Closed source kan gratis zijn

:)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Mij is niet helemaal helder waar je nou precies een mening over wilt hebben. Als je manager zegt dat hij de keuze heeft gemaakt op basis van kosten-argument, dan is daar toch niks mis mee?

Edit: Natuurlijk heb je uitzonderingen. Maar veel opensource is toch wel gratis. Daarmee geef je doorontwikkeling meer ruimte, wat ook de reden was om iets open te laten zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 11:34 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:21
Open Source heeft best support hoor, kijk maar eens naar de mailing lists op Sourceforge, daarnaast ligt het er nogal aan aan welk pakket je hebt hoeveel research je moet doen. Voor grotere projecten is er meestal genoeg aan documentatie te vinden.

Daarnaast zijn er genoeg Closed Source paketten die slechte support hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Eskimootje op 16-06-2005 11:36 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Bij open source gaat het doorgaands _juist_ alleen om die support, kijk maar eens hoe bedrijven als RedHat etc geld verdienen, niet aan de verkoop van de OpenSource producten maar op de support van deze producten.
Jouw hele tabel klopt totaal niet, misschien wel voor een paar producten maar verder niet.
Wat met Closed Source kan, kan ook met OpenSource producten.

Verwijderd

Topicstarter
kan een mod ff de topic titel aanpassen:

gratis opensource/gratis closedsource versus betaalde closedsource/betaalde opensource....

eigenlijk gratis versus dokken

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 11:56 ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

En gratis closedsource dan?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het nut van dit topic ontgaat mij een beetje, wil je een opsomming van wat mensen denken? Wil je dat wij jou gaan overtuigen in plaats van jouw manager? Wil je een opsomming van open source dingen waar voor betaald moet worden? Voor de rest staan er een hoop feitelijke onjuistheden in je topic waaraan ik niet eens begin met opsommen, dus voordat je een discussie als deze opent kun je je beter even verdiepen in de materie voor je van alles opschrijft.
Hoewel deze discussie in beginsel natuurlijk interessant is, schieten we er op deze manier weinig mee op denk ik, maar als je een beter idee voor een topicstart hebt kun je natuurlijk altijd contact opnemen met de moderators van dit subforum, samods[at]tweakers.net als ik me niet vergis, en anders zijn er nog de individuele adressen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.