[SATA] Controller error in log en slechte performance

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Zeratul_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08
Matched: p4p800s, sata, x
Probleem
Kopieren van bestanden gaat langzaam, CPU gebruik schiet naar 100% en in de log verschijnen de onderstaande errors:
- The driver detected a controller error on \Device\Harddisk0.
- A parity error was detected on \Device\Ide\IdePort2.

Situatie
- Schone installatie windows 2003 server
- Harde schijf partities zijn nagenoeg leeg (geen sprake van fragmentatie)
- Een bestand van 1 Gb kopieren over het netwerk: circa 10 seconden wordt de volle netwerksnelheid gebruikt, daarna zakt de snelheid in en stijgt de CPU belasting tot 100% en verschijnen errors in de system log.
- Bestand kopieren naar een andere partitie op dezelfde schijf: gaat goed totdat een tweede bestand gekopieerd wordt. Dan stijgt de CPU belasting weer naar 100% en verschijnen errors in de system log.
- Na zoveel keer een error zet windows de DMA mode terug. Staat in eerste instantie op Ultra DMA 6 maar wordt terug gezet naar PIO.
- SATA aangesloten op poort 1 met sata voeding van psu
Systeem draait verder stabiel behalve bij veel write acties op de harde schijf. Het lijkt op een SATA driver/bios probleem.

Getest
- Intel chipset v7.0.0.1025: Controller staat nu als Ultra Ata, ik heb reeds Serial Ultra Ata geprobeerd. Het probleem blijft zich voordoen.
- Google: Soortgelijk probleem komt ook voor met de nvidia RAID chipset, maar aangezien geen RAID ondersteuning op het moederbord zit biedt het geen soelaas.
- IAA: Kan niet geinstalleerd worden omdat de chipset 848P niet ondersteunt wordt.
- BIOS geupdate naar laatste versie (1007 > 1009). Het lijkt beter te gaan na de update, maar bij veel write acties blijft het probleem terugkomen.
- Western Digital tool: HD test > ok

Systeem
ASUS P4P800S-X
Celeron-D 2.4 niet oce'd
Corsair 512 Mb DDR333
WD SATA 250 Gb
ASUS 9624 DVDRom
Video Viper V550
Coolermaster 380 Watt psu
Allemaal nieuwe spullen op video en dvdrom na.

Al met al zit ik te denken aan de chipset op het moederbord in combinatie met de SATA drivers waarbij het fout gaat. Ik zit te denken om het moederbord om te ruilen met een andere chipset. Of heeft iemand nog andere oplossingen ?

IT's all 'bout good stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Zeratul_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:08
Matched: sata
Even een *bump* B)

Ik heb ondertussen de SATA kabel vervangen en de log meldingen zijn een stuk minder vaak opgetreden. Nog maar 2 keer in een dag een event 11 error.

IT's all 'bout good stuff