Videokaart overclocken zonder temp te meten

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Topic naam klopt niet meer echt,
zie: DJMurtz in "Videokaart overclocken zonder temp te me..."

Hallo,

Ik wil mijn Club3d radeon 9800 PRO (128 MB) 'veilig' gaan overclocken met ATITool 0.24 maar ik kan geen manier vinden om de temperatuur in de gaten te houden (volgens mensen hier op tweakers gaat dat ook niet op die kaart).

Nu gebruik ik een zalmam koelblok op mijn kaart (2 platte koelblokken aan de boven en onderkant en een 5v fan) dus ik neem aan dat hij nog wel iets omhoog kan. Kan ik via de artifact test zien of hij te warm word en op dat punt iets terug gaan of is het dan al te laat? of is dit iets wat je op gevoel moet doen en hopen dat hij niet kapot gaat?

[ Voor 12% gewijzigd door DJMurtz op 16-06-2005 13:14 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Zodra je artifacts gaat zien moet je een stapje terug...
Zo snel gaat je kaart er niet kapot van...
Zolang je het maar gecontroleerd doet, dus niet meteen de hoogste settings proberen, maar stapje voor stapje...
En goed testen zodra je iets omhoog gegaan bent...

• DJMurtz
ShellGhost schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 11:17:
Zodra je artifacts gaat zien moet je een stapje terug...
Zo snel gaat je kaart er niet kapot van...
Zolang je het maar gecontroleerd doet, dus niet meteen de hoogste settings proberen, maar stapje voor stapje...
En goed testen zodra je iets omhoog gegaan bent...
behalve de artifact test wat raad je nog aan om goed te testen of hij de settings aankan? 3DMark03?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DJMurtz schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 11:21:
[...]

behalve de artifact test wat raad je nog aan om goed te testen of hij de settings aankan? 3DMark03?
Dat na afloop inderdaad. Nu moet ik zeggen dat ik op mijn Radeon 9800 Pro bij het overclocken vrij snel artifacts krijg terwijl de boel wel stabiel blijft lopen.

🌞🍃

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Datafeest schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 11:29:
[...]

Dat na afloop inderdaad. Nu moet ik zeggen dat ik op mijn Radeon 9800 Pro bij het overclocken vrij snel artifacts krijg terwijl de boel wel stabiel blijft lopen.
Dat is wel een grappige opmerking. Artifacts komen voort uit instabiliteit. Dat maakt jouw opmerking dus nogal raar.

• DJMurtz
Datafeest schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 11:29:
[...]

mag ik vragen wat jouw overclocksnelheden zijn/waren waar je die artifacts kreeg? Ik zit nu op 400.5 Core en 351 Memory maar doe het héél voorzichtig aangezien deze kaart pas nieuw is. Ik denk overigens wel dat ik door de zalman koeling minder snel artifacts zal krijgen als jij (tenzei je ook iets anders dan de standaard koeling gebruikt)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Dat hele Atitool arctifact scan ding werkt voor geen meter vind ik. mijn mem werd 100 mhz terug geclocked omdat dat ding arctifacts gaf terwijl ik er in-game met 150mhz OC nog nooit 1 gezien heb :P
Gewoon kleine stapjes van een paar mhz nemen en dan je GPU laten stressen (3dmark oid.)

Gabriël AM5

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Hann1BaL schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 11:32:
[...]

Dat is wel een grappige opmerking. Artifacts komen voort uit instabiliteit. Dat maakt jouw opmerking dus nogal raar.
Uhm, ja... maar ik krijg met een 25% UNDERclock nog artifacts met Atitool.
...Ik weet niet helemaal wat ik daarvan moet denken. (+10% draaien alle spellen nog perfect)

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• DJMurtz
hmmm, na het runnen van 3DMark 03 zag ik toch wel schokkende resultaten. De score was zo laag dat ik meteen de standaard settings terug heb gezet en nog eens heb getest.... wederom lage scores...

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=265607

iemand een idee wat hier het probleem kan zijn, ik schrik hier wel van en denk dus dat een spel als battlefield 2 beter zou moeten draaien als dat het nu doet.

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
DJMurtz schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 13:08:
hmmm, na het runnen van 3DMark 03 zag ik toch wel schokkende resultaten. De score was zo laag dat ik meteen de standaard settings terug heb gezet en nog eens heb getest.... wederom lage scores...

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=265607

iemand een idee wat hier het probleem kan zijn, ik schrik hier wel van en denk dus dat een spel als battlefield 2 beter zou moeten draaien als dat het nu doet.
Probeer eens de nieuwste drivers en zet hem op prestatie in de tabbladen van de videokaart.

• DJMurtz
pleasure schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 13:30:
[...]

Probeer eens de nieuwste drivers en zet hem op prestatie in de tabbladen van de videokaart.
nieuwste drivers zouden wat meer punten kunnen geven, maar dat verklaart nog niet het verschil tussen de twee testen aangezien hier bijna identieke drivers werden gebruikt.

Ook de prestatie optie in de tabbladen kan het niet zijn aangezien dit onveranderd is gebleven in de afgelopen maand.

edit: Ik zag dat mijn AGP settings op 4x stonden ipv 8x. Nu probeer ik dat via CATALYST control center bij SMARTGAR goed te zetten en bij de test zet hij ook alles aan maar na de gevraagde reboot staan de AGP settings weer op "off"?

Edit 2: Ik was toch iets te snel met aannemen dat er niets was veranderd bij de prestatie optie. Deze stond inderdaad verkeerd en vormde het probleem (god mag weten wie dat heeft aangepast >:) ). De AGP staat echter nog steeds op 4x ipv 8x, en ik krijg dit niet veranderd?

[ Voor 37% gewijzigd door DJMurtz op 16-06-2005 14:04 ]

Verwijderd

Mischien je chipset drivers eens installeren? 8)

• DJMurtz
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:52:
Mischien je chipset drivers eens installeren? 8)
Dat zijn de NForce drivers, die heb ik al geinstalleerd.
Pagina: 1