koeler plaatsen vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Na een tijdje zoeken en overwegen heb ik vandaag het volgende besteld voor mijn P4 server:

- ThermalRight XP-120 heatpiped koelblok
- Papst 120mm Fan (4412 F/2GL)
- Arctic Silver 5 koelerpasta

Als de spullen binnen zijn, zal ik ze uiteraard gaan plaatsen. Maar ik heb daarover nog een vraagje.
Ik zag op een website van dat spul staan waarmee je oude koelerpasta kon verwijderen, maar dat leek mij een beetje zonde van het geld. Dus daarom de vraag of er ook huis-tuin-en-keuken materiaal is waarmee ik de oude restanten van de processor kan halen zonder dat ik daarmee extra schade toe breng.

Verder zou ik wel eens willen weten hoeveel pasta ik eigenlijk moet aanbrengen :P Ik heb daar hier en daar wel eens wat over gelezen, maar het is me toch nog onduidelijk. Gevoelsmatig zou ik namelijk zeggen: hoe meer hoe beter, maar dat is natuurlijk niet zo. Op mijn chipset koeler zag ik laatst echt maar een beetje zitten en uiteraard wil ik die pasta ook even vervangen, maar moet ik er dan ook maar een beetje op terug doen?? zou ik kunnen stellen dat het 'goed' is wanneer het na het klemmen van het koelblok niet ertussen uit komt?
Verder neem ik aan dat ik niet die hele AS5 spuit gebruik, maar dat ik nog royaal over houdt.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dun laagje op de die/heatspreader. Meer is er niet nodig. Voor een die: het spreekwoordelijke rijstkorreltje :)

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Een wattenstaafje met een beetje alcohol en die oude troep vliegt eraf.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:59

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Trax_Digitizer schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:12:
Verder neem ik aan dat ik niet die hele AS5 spuit gebruik, maar dat ik nog royaal over houdt.
Ik raak tubes eigenlijk altijd eerder kwijt dan dat ze leeg zijn ;) Ik vind het lastig om te schatten hoeveel doses er in een tube zitten maar ik denk zeker 10 - 15.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
thnx, dan ga ik met die "rijstkorrel" aan de haal :P
Maar het heeft dus geen nut om een wat groter oppervlak van de chipet te voorzien van pasta? In de zin van: niet alleen de kern, maar ook het printplaatje er omheen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Je moet even de volgende twee dingen in gedachten houden:

- De thermische geleiding van koelpasta is altijd een flink stuk lager dan die van een metaal (je koeler en heatspreader).
- Koelpasta heeft als doel de minuscule lege ruimtes die bestaan vanwege het niet helemaal glad zijn van de oppervlakten tussen de koeler en het te koelen onderwerp op te vullen (anders zou daar lucht zitten, en dat geleid de warmte nog slechter).

Vandaar dat de stelling hoe meer hoe beter dus niet op gaat. Je wilt zo veel mogelijk metaal-metaal contact, maar wilt geen lege ruimtes.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:51

MBV

Bij coolermaster koelprut zit een soort credit-card met een gat in het midden. Die leg je op je koeler, gat vul je op met een beetje koelpasta en met een andere 'creditcard' schraap je alles wat dikker is eraf. Gevolg: heel gelijkmatige dunne laag koelprut. Misschien is dit een idee? Lijkt me simpel om zelf in elkaar te prutsen :)

Verwijderd

In het kort: alleen op het contactoppervlak moet echt zo weinig mogelijk pasta, maar wel voldoende om het hele contactoppervlak egaal te dekken.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
THNX! deze info is voldoende om die xp-120 er zo efficient mogelijk op te zetten.

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Met een heel klein beetje wasbenzine en een doekje/wattenstaafje gaat het prima

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Het zit er allemaal in :) Het paste maar NET met mijn voeding......
De temperatuur is nu een stuk lager van 50 graden idle naar 40 graden idle en nog belangrijker: geen geluidsoverlast meer. Die papst is echt een degelijke koeler, zo ziet hij uit en zo voelt ie ook aan.

Echter 1 probleem: ik zie geen toerental meer...... kan het zijn dat dat stuk is op de fan?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 22:16

Nik

Heb je het gele kabeltje aangesloten (dis 3 kabels, rood zwart en geel, geel is de RPM meter :) Zit die er ook op?

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
ja 3 stuks hoor :) zo ver was ik al :P
een rode, een witte en een lichtblauwe.....
Fan ondersteund het ook, dus denk dat deze stuk is...... mijn moederbord deed het gewoon met die stock-koeler, dus daar ligt het niet aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.dirkvader.de/page/think-big/logo.jpg

EDIT: Opgelost!!!! het lag aan de software.... het zit in mijn linuxserver en ik gebruik lm-sensors...... en die heeft standaard ingesteld dat fanwaardes onder de 2000 ofzo als 0 worden weergeven. Toevoeging aan de /etc/sensors.conf deed het hem. Zie sensors documentatie "doc/fan-divisors" voor meer info.
(niet echt info voor dit forum, maar toch vindbaar voor anderen in de toekomst misschien)

[ Voor 48% gewijzigd door Trax_Digitizer op 18-06-2005 23:12 ]

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

ehm.. je kan het met van alles wegkrijgen.. probeer ene 'vluchtig' schoonmaakmiddel.. ik heb het laatst met keukenrol en clearasil reinigende lotion gedaan.. ging erg goed:p:p

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Luxx schreef op zondag 19 juni 2005 @ 00:28:
ehm.. je kan het met van alles wegkrijgen.. probeer ene 'vluchtig' schoonmaakmiddel.. ik heb het laatst met keukenrol en clearasil reinigende lotion gedaan.. ging erg goed:p:p
Als je even wat terug had gelezen dan zij de topicstarter dat hij het spul al geplaatst had.. ;)

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Inderdaad, het zit er al op. Ik had eerst alcohol geprobeerd, maar dat ging niet goed...... toen wasbenzine: ALS SNEEUW VOOR DE ZON....... vooral op de chipset cooler zat van die echt kauwgom-shit, dat ging er met wasbenzine heel goed af. :)

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Tot slot nog een fototje van het geheel voor de liefhebber

Afbeeldingslocatie: http://www.baaten.com/images/various/xp120.jpg

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Trax_Digitizer schreef op zondag 19 juni 2005 @ 15:12:
Tot slot nog een fototje van het geheel voor de liefhebber

[afbeelding]
Ik kan niet goed of je voeding van onderen open is, maar volgens mij raak je zo niet veel warmte kwijt omdat je nu de warme lucht in de kast blijft pompen.

Ik zou gebruik maken van die outtakemogelijkheid die je daar hebt zitten. Verder zou ik even kijken of je dat koellichaam een kwartslag kunt draaien, zodat de warme lucht meteen in de goede richting vloeit. Nu dump je dat op de NB en richting je voeding.

Verwijderd

Nice, je kan ook wat parfum gebruiken, daar zit een beetje alcohol in en je bent zeker dat het niks beschadigd want sommige middeltjes kunnen lekker bijten. En je case ruikt 3 dagen lekker ;)

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
De processor en NB zijn veel koeler nu. De fan van de voeding blaast naar buiten en zit niet aan de onderkant, maar aan de achterkant.......
Verder ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuwe kast waarbij het ook mogelijk is mijn harddisks goed te koelen. En uiteraard wil ik een wat grotere kast zodat ik meer ruimte heb en niet meteen tegen die voeding aan zit....... dus "the search continues" zal ik maar zeggen.
Het geheel zit nu in een Aopen H600Q......was een leuk kastje als desktop, maar met 4x HD erin wordt dat toch wat warm. En het liefst maak ik gebruik van stillen 120 MM fans als intake op de voorkant (voor de harddisks) en dan ook als outtake aan de achterkant (zijkant of bovenkant).

Verwijderd

Trax_Digitizer schreef op maandag 20 juni 2005 @ 10:32:
De processor en NB zijn veel koeler nu. De fan van de voeding blaast naar buiten en zit niet aan de onderkant, maar aan de achterkant.......
Verder ben ik eigenlijk op zoek naar een nieuwe kast waarbij het ook mogelijk is mijn harddisks goed te koelen. En uiteraard wil ik een wat grotere kast zodat ik meer ruimte heb en niet meteen tegen die voeding aan zit....... dus "the search continues" zal ik maar zeggen.
Het geheel zit nu in een Aopen H600Q......was een leuk kastje als desktop, maar met 4x HD erin wordt dat toch wat warm. En het liefst maak ik gebruik van stillen 120 MM fans als intake op de voorkant (voor de harddisks) en dan ook als outtake aan de achterkant (zijkant of bovenkant).
-> CM Stacker ;)

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik denk dat ik zojuist verliefd ben geworden!! _/-\o_ _/-\o_

review:
http://www.atruereview.com/cm_stacker/index.php

Waarschijnlijk zit die xp120 hier ook wat ruimer in. En als ik het goed zie past mijn mobo gewoon in die kast, maar ben ik ook voorbereidt op de nieuwe BTX standaard :)

Wat zou dat optionele side panel/windows zijn? Is dat zeg maar een raam ipv die geperforeerde metaalplaat?

[ Voor 56% gewijzigd door Trax_Digitizer op 20-06-2005 11:53 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 16:28

rimpeldinky

nani?

is inderdaad een window in plaats van dat rooster

*burp*

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik was ZO verliefd, dat ik hem meteen besteld heb bij CT-systems (pricewatch). Zij reageerden snel op mijn email en leverden revisie 2!!
Ik heb er meteen een extra 4-in-3 module bij gekocht en de cross flow fan. Nu heb ik eindelijk plek voor 8 harddisks MET fatsoenlijke koeling! :) ik ben blij :*)
Pagina: 1