2 ISP's, 2 Routers maar 1 netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JarnoD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
OK, ik kom er niet meer uit!
Mijn situatie is als volgt:

Ik heb al jaren Chello liggen als internetverbinding maar nu ben ik over op Tiscali ADSL. Omdat ik echt niet zonder internet kan zitten heb ik besloten mijn Chello abonnement door te laten lopen totdat Tiscali echt werkend was opgeleverd. Dat is nu het geval en zit nog een maand met Chello EN Tiscali in 1 huis.

Voor mijn netwerk heb ik op het Chello modem een Draytek 2200e aangesloten en Tiscali leverde mij een Zyxel 2602HW wireless router met Voip. Nu zou ik geen Hollander zijn als ik niet van die twee verbindingen tegelijk gebruik wilde maken, dus heb ik het volgende bedacht:

[img=http://img67.echo.cx/img67/1487/drawing11zu.th.jpg] (imagetank)

Mijn netwerk, wat betaat uit een aantal WXP-bakken, ligt nu bijna volledig aan de Zyxel vast (Deze heeft 192.168.1.x als DHCP toegewezen adressen) behalve mijn (file/print) server die draait op W2K Professional. Deze is namelijk nog aan de Draytek verbonden (Met 192.168.2.x IPadressen, vast ingesteld). Wat er nu moet gebeuren is dat de server via de Draytek het internet op gaat om nog een maandje enorm te downloaden >:) en de rest van het netwerk dus via de Zyxel rustig het net op kan zonder dat zij last hebben van de server.

Nu dan eindelijk mijn "probleem": Omdat de server in een ander subnet zit kan ik met mijn 192.168.1.x netwerk niet bij mijn bestanden komen |:( Dus bedacht ik om de routers aan elkaar te koppelen via de rode verbinding op de tekening, wat op zich wel werkt, alleen de pc's in de aparte subnetten kunnen elkaar dus niet zien! Wat kan ik nou doen om de twee subnetten via hun respectievelijke gateways het internet op te sturen, maar toch met elkaar kunnen laten praten door de rode verbinding te gebruiken?

->Jarno.

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

Rode verbinding weghalen. In 1 van de systemen een tweede netwerkkaart en een adres geven van het 'andere' subnet.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

Verwijderd

1 subnet maken, en dmv default gateway instelling kan je per computer instellen welke internet verbinding wordt gebruikt.

Verwijderd

Route toevoegen op het Tiscali modem naar 192.168.2.0.
Route toevoegen op het Chello modem naar 192.168.1.0.
0.0.0.0 route op beide modems naar het internet.

done

• JarnoD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Twee netwerkkaarten is niet echt een optie voor mij, de server zit namelijk al stampend vol en (geloof het of niet... Ik heb geen netwerkkaart meer liggen! :)

De oplossing met 1 subnet waarbij de server statisch wordt ingesteld en als gateway de draytek router aanhoudt werkt perfect! De routers zijn wel verbonden via de rode verbinding en het maakt nu zelfs niet uit in welke router ik de server prik: hij gaat altijd via de Draytek het internet op.

Alleen die routes, daar begrijp ik niet zoveel van. Het lijkt me wel interessant om te weten hoe dat allemaal werkt met routes en subnetten, maar ik heb te weinig kaas gegeten van networking om met deze tip uit de voeten te komen. Misschien kan je me wat pointers geven over hoe ik het beste de boel aan moet pakken? Ik kan je meer info geven als je daar om vraagt.

Wel bedankt alledrie voor een enorm snelle reactie en gepaste oplossing voor mijn probleem!

->Jarno.

• OvI76
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-07-2023
Een router stuurt berichtjes van de ene kant naar een andere kant. Welke kant het berichtje opgaat hangt af van het IP adres. In je Zyxel router staat dus dat als er een berichtje binnenkomt voor adres 192.168.1.X, dat hij dat dan naar jouw "home" netwerk moet sturen. Als er een berichtje binnekomt met een ander adres, dan moet hij het naar het internet sturen.
Beide "regeltjes" zijn routes in je router. De tweede route, naar het internet, is je default route, ook wel aangeduid met 0.0.0.0. Deze route gebruikt je router als het IP-adres niet overeenkomt met 1 van de andere routes die hij kent.

Dus in de router van 192.168.1 netwerk, de Zyxel zeg je dat je een route hebt naar het 192.168.2 netwerk.
Deze route gaat naar het IP adres van je tweede router, de Draytek. Deze Draytek heeft hiervoor dus een IP adres in het 192.168.1 netwerk, op het poortje waar jouw rode lijn op aangesloten zit. Dit adres moet dan wel statisch zijn, en dus buiten je DHCP range vallen.
Voorbeeld: Op de Draytek sluit je het kabeltje aan naar de Zyxel. De poort op de Draytek waar dit kabeltje in gaat geef je IP-adres 192.168.1.200
Dan stel je op de Zyxel in:
Om netwerk 192.168.2.0 met netmask 255.255.255.0 te bereiken moet je IP-adres 192.168.1.200 gebruiken. Dit is dan je "gateway" adres.
Het exacte commando voor je Zyxel weet ik natuurlijk niet, maar ik vermoed dat je wel een html user-interface hebt hiervoor.

De andere kant op werkt het precies hetzelfde. Je Zyxel krijgt een vast IP-adres in het 192.168.2 netwerk. En op de Draytek zeg je: om netwerk 192.168.1.0 met netmask 255.255.255.0 te bereiken moet je IP-adres 192.168.2.200 (bijvoorbeeld) gebruiken.

Je default route op beide routers moet gewoon naar het internet wijzen. Als het goed is is dat nu al het geval, dus daar hoef je dan niks te wijzigen.

Let op dat je beide routes moet aanmaken ! Je kan je Zyxel wel vertellen hoe hij bij 192.168.2 moet komen, maar als je je Draytek niet vertelt hoe hij bij 192.168.1 moet komen, dan kan hij geen antwoord sturen en heb je dus nog geen verbinding.
Op de pc's zelf hoef je in principe niks in te stellen. Als het goed is hebben zij een default route naar hun " eigen" router. Dus alle berichtjes voor IP-adressen die ze niet kennen sturen ze naar hun router (hun gateway).

Beetje duidelijk ?

Succes !

Groet,
OvI

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik zou dus gewoon mijn subnet iets groter neerzetten ..
255.255.0.0 (alleen nodig op je pc's)

[ Voor 164% gewijzigd door Fish op 17-06-2005 18:31 ]

Iperf

Pagina: 1