Toon posts:

[Asus A8V Deluxe] 4pins ATX12V probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Asus A8V Deluxe So939 [nieuw]
AMD Athlon 64 3000+ Winchester [nieuw]
ATI radeon 9200SE
2 x SATA Maxtor DiamondMax Plus 10, 200 GB 7.200 rpm 8 MB (boot van 1 van deze)
1 x IDE 40gb maxtor
Dvd speler Liteon
Dvd brander Liteon
Tagan 480W voeding [nieuw]
Zalman CNPS7700-Cu [nieuw]
1 x Corsair DDR 512mb pc3200 400mhz zwarte bank [nieuw]
2 x Samsung DDR 256mb pc3200 400mhz blauwe banken

net pakket binnen van de pc-boer, alles netjes in elkaar gezet en met veel vertrouwen de pc aangezet....

gebeurd niks.. hmm

na langdurig testen van alle mogelijke combinaties (HD's los/vast, DVD's los vast geheugen omsteken/eruit halen en testen met 1 bank alleen etc etc) erachter gekomen dat volgens mij de 4 pins aansluiting het probleem is.
Dit concludeer ik door het volgende;

als ik alles aansluit behalve de 4 pins connector gaat alles draaien, de cpu fan, case fan, hd's starten alle 3 op, maar systeem boot natuurlijk niet omdat de processor geen voeding krijgt..

als ik daarna de comp uitzet, 4 pins erop prik en probeer de comp aan te zetten geeftie alleen een "tikje", fans willen gaan draaien, maar slaan meteen stil en voor de rest gebeurd er helemaa niks meer. Ik moet daarna de voeding echt 30sec uitzetten met de powerknop op de achterkant om dit wat hierboven staat beschreven te herhalen (condensators vol ofzo??).
Punt blijft dat ik dus niet eens in de BIOS kom en dat ik hier nu zwaar de %$^#!! van krijg
wie o wie heeft enig idee wat dit kan zijn??.

ps
heb ook al alle bedrading van de kast zelf los getrokken en zelf contact gemaakt met een schroevedraaiertje om kortsluiting in de kast uit te sluiten, probleem houd aan.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

geeftie alleen een "tikje", fans willen gaan draaien, maar slaan meteen stil en voor de rest gebeurd er helemaa niks meer
Als je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter netjes had doorgenomen, dan had je geweten dat er ergens een kortsluiting in het spel is. Doublecheck de kabels en de overeenstemming van de layout/pinout van de connectoren. Probeer evt een andere voeding :)

Verwijderd

Topicstarter
het is een nieuwe voeding zoals in de post te zien is...

wat ik ben vergeten te vermelden is dat de bios etc ook al gereset is dmv de cmos.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat de voeding nieuw is doet niet terzake ;)

Verwijderd

Topicstarter
ook een 350w voeding van een werkende computer gebruikt, probleem houd aan.

ik gebruik m'n oude kast, deze heb ik sinds 2002, hierin hebben al talloze configs gewerkt zonder problemen, lijkt me dus meer dan sterk dat het iets met de kast zelf is qua kortsluiting.

ik ga sowieso eens dat topic uitprinten wat je zei in je vorige post en mn multimetertje maar es uit de kast pakken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 09:33 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan lijkt het me een mobo/CPU-issue. Mét ATX12V krijgt de CPU afdoende voeding om te werken. Als de CPU rot is, dan kan het voorkomen dat de PC niet doorstart. Ga eens na of de pinnetjes wel recht zijn en de koeler 100% goed is gemonteerd :)

Verwijderd

Topicstarter
wat misschien trouwens interessant is om te vermelden is dat:

Asus A8V deluxe en Zalman CNPS7700-Cu NIET goed samen gaan.

op het Asus moederbord zit nl al een soort van stalen plaatje gemonteerd die je zal helpen om in het geval van een So939 aansluiting je koeler te plaatsen.
Echter, bij de Zalman zit een ander plaatje die je achter je moederbord moet plaatsen, dit krijg je echter niet voor elkaar omdat de stalen plaat van Asus zelf vast zit aan het moederbord (heb t voorzichtig proberen te verwijderen, lukt niet, zit erin geperst).

Nu zal men zich afvragen, waarom moet die Asus plaat er dan eigenlijk uit?!
Het hulpstukje van Zalman heeft ander schroefdraad dan dat van Asus, je stuit hierbij dus op het volgende:

1. je kan de opvulbusjes niet normaal monteren omdat het draad anders is.(van Zalman is fijner van spoed).
2. om uberhaupt het busje te kunnen plaatsen moet je moederbord vrij zijn (nu steekt er een stukje van de stalen plaat doorheen) en kan je het Zalman opvulbusje dus niet direct op je moederbord krijgen (Koeler komt hierdoor boven je Processor te zweven, niet aan te raden dus).

Enige oplossing die ik zag en die volgens mij geen kwaad kan is met de meegeleverde boutjes van Asus de Koeler vast trekken zonder opvulbusjes tussen de klemmetjes en moederbord. (niet te vast en niet niet te los..met beleid dus en goed vlak houden).
Nu zit de koeler wel goed op de processor/moederbord, kan nog net ietsje draaien als je er aan zit, koeler zelf zit uiteraard opgesloten en kan nergens heen.

iemand anders dit ook gehad of heeft die wel de stalen plaat losgeslepen?! :D

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

kan nog net ietsje draaien als je er aan zit
De koeler hoort klemvast te zitten :) Heb je ertussen wel een fijn laagje koelpasta aangebracht? (klein rijstkorreltje enzo).

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Das een onzin verhaal ;)

Hier: [rml][ OC-939] Het ASUS A8V Deluxe OC Thread Deel 2[/rml] kan je zien dat er genoeg mensen zijn die een A8V gebruiken icm Zalman (including me)

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
vertel maar eens hoe je die Asus backplate hebt verwijderd dan, want mijne zit volgens mij geperst en niet gelijmd!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Die van mij ging er heel gemakkelijk af. Maar ik geloof dat sommige een fohn hebben gebruikt.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Das wel een idee, maar het lijkt mij een beetje link, je verwarmt natuurlijk niet alleen wat je wil verwarmen maar ook de complete omgeving. Oa je cpu zadel ;)
Ik ben doodsbenauwd om zometeen mn nieuwe bordje op die manier te mollen (alhoewel hij t nu ook niet doet) :)

Maar goed, t onding moet gewoon eraf, no question about that!

Net de PCboer opgebeld en gesproken met de TD over het probleem dat staat vermeld in de SP, wisten t ook niet meer, hadden t 1x eerder mee gemaakt, maar wisten niet meer hoe ze het hadden opgelost, RMA aanvragen leek ze de beste oplossing voor zowel CPU, Moederbord en Geheugen. Wel vertelde hij me erbij dat ze nog nooit een DOA CPU hadden gehad.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 16:43
ik heb een andere vraag, kleine vraag en om daarom een ander topic te openen.

Ik heb van de week een Asus A8V Deluxe gekocht met een AMD 3000+ Venice, en nu zag ik op het plaatje van het moederbord dat er nog een 4 pins aansluiting op het moederbord zat.

Is het nodig dat deze word aangesloten want ik zie die aansluiting namelijk niet uit me Chieftec voeding komen :X

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-07 23:19
uh...jah....zonder die extra voeding werkt je processor niet.....(stond ook al in deze topic)

• Cyber007
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-04-2023
en 3 reepen geheugen vindt ie ook niet leuk.
het beste is gewoon setjes kopen, en niet andere soorten geheugen erin proppen, en kijk goed in het boekje welke geheugen soorten erin kan

Verwijderd

[Noob-mode] moest die 4-pins niet alleen aangesloten worden op een Intel ( geen AMD ) [ Noob-mode]

Sorry als ik nou onzin zwets , maar ik had niks te doen :)

Verwijderd

Topicstarter
spul ligt nog steeds op de RMA afdeling.....morgen zouden ze weten wat er mee gebeurd.. ben benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
we hebben niks kunnen vinden en het pakket is terug gestuurd?!?!?! wtf??

ding gaat straks alsie t niet doet meteen weer retour.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:06

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 13:14:
[Noob-mode] moest die 4-pins niet alleen aangesloten worden op een Intel ( geen AMD ) [ Noob-mode]

Sorry als ik nou onzin zwets , maar ik had niks te doen :)
Oorspronkelijk is die aansluiting geloof ik inderdaad geintroduceerd voor veeleisende P4 cpu's, maar alle moderne amd cpu's (en bijbehorende mobo's) hebben dit tegenwoordig ook nodig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 16:43
hmm oke, ik zie het wel als ik zaterdag me bestelling ga ophalen ;), maar stel dat die connector toch wel nodig is, deze heb ik niet vanuit me voeding lopen, hoe ga ik dat dan oplossen?

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

Topicstarter
na een paar ellendige weken is het probleem opgelost, na eigenlijk alles vervangen te hebben of getest te hebben in andere computers ben ik met de moed in de schoenen naar een lokaal pc winkeltje gegaan.
Daar weer alles getest met spul van hun, andere videokaart / geheugen / proc getest op 1 van hun borden etc etc.
Op het moment dat hun het eigenlijk ook niet meer weten zegt een staigaire "heb je eigenlijk je cpu cooler wel eens vervangen??" ik zeg "nee, hij doet t toch, draait toch goed?". (cooler was een artic super silent pro..).
Enfin, hij wilde per se toch een andere cooler proberen en vroeg aan mij als ik dat goed vond, was uiteraard geen probleem.
Eerste de beste naamloze cooler erop gemonteerd, power dr op en....... hij start op alsof dat er al die weken niks aan de hand is geweest!!! Mijn vreugde en dank waren uiteraard [zeer] groot :D
Moraal van dit verhaal, voordat je honderden euro's gaat uitgeven en geen resultaat heb, probeer eerst eens een nieuwe cooler van 2 tientjes!

raar maar waar!

MOD, dit topic kan op slot!
Pagina: 1