SLI versus Crossfire

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
vermoedelijk heb ik niet goed gezocht: anders dit topic:

ben net ff wezen snuffelen bij de buren op http://graphics.tomshardw...602/ati_crossfire-07.html

is dit waar? is SLI sucky sucky vergeleken met ati? waarom koopt iemand dan nvidia lol?
ik had zelf mn zinnen gezet op die 7800 die volgende week geboren wordt

ook deze op tweakers
reviews: ATi's Crossfire neemt beeldschermen onder vuur

zijn er mensen die crossfire draaien? werkt het inderdaad met alle spellen soepeltjes?

voorlopig blijf ik nog bij nvidia: ooit een 'niet standaard' kaart gehad: hercules prophet 4500.
was dus een hell mbt drivers die pas 3 maanden na een game uit kwam werden upgedate ed.
luchtballonetje is op

http://specs.tweak.to/12504

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

autodidact schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 08:38:
voorlopig blijf ik nog bij nvidia: ooit een 'niet standaard' kaart gehad: hercules prophet 4500.
was dus een hell mbt drivers die pas 3 maanden na een game uit kwam werden upgedate ed.
Niet standaard? Je weet toch wel dat ATI een aanzienlijk groter marktaandeel heeft dan nVIDIA?

Natuurlijk is dat geen garantie voor betere prestaties of betere ondersteuning, maar ATI is absoluut geen kleine speler die hier en daar een graantje probeert mee te pikken.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• hiostu
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-05 13:13
mahi schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 08:43:
[...]
Niet standaard? Je weet toch wel dat ATI een aanzienlijk groter marktaandeel heeft dan nVIDIA?

Natuurlijk is dat geen garantie voor betere prestaties of betere ondersteuning, maar ATI is absoluut geen kleine speler die hier en daar een graantje probeert mee te pikken.
volgens mij heeft nVIDIA nog steeds een groter marktaandeel op het gebied van 3d kaarten voor de PC (niet geintegreerd en niet mobile).

Top segment: 70% nvidia - 30% ATI
Lager segment 49% - 51%

in het totale plaatje is intel marktleider, dan ATI en dan nVIDIA. Daar zijn alleen alle types meegenomen zoals geintegreerde graphics en mobile (waar ATI het erg goed doet).

[ Voor 19% gewijzigd door hiostu op 16-06-2005 08:49 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:34

PD2JK

ouwe meuk is leuk

mahi schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 08:43:
[...]
Net andersom toch? :?

Die Hercules Prophet 4500 bevat trouwens geen ATi chip, maar een KyroII van STMicroelectronics. De techniek erachter was wel doordacht, alleen de drivers hè. Precies hetzelfde als S3, goede kaarten, maar de drivers... |:(

S3 Deltachrome : The return of S3?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• autodidact
naja dan heb ik dat vout: voor mijn gevoel heeft een game-maker de dikste vidkaart. das dus die dure van nvidia dacht ik.
ik heb een dik trauma... moest ooit 3 maanden wachten voor command en conquer het deed. puur omdat die driver out of date was... 8)7
maar daar gaat dit topic niet over ;)

crossfire?

sli?

ff wachten zowieso op de 7800 dus

• hiostu
autodidact schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 08:52:
naja dan heb ik dat vout: voor mijn gevoel heeft een game-maker de dikste vidkaart. das dus die dure van nvidia dacht ik.
ik heb een dik trauma... moest ooit 3 maanden wachten voor command en conquer het deed. puur omdat die driver out of date was... 8)7
maar daar gaat dit topic niet over ;)

crossfire?

sli?

ff wachten zowieso op de 7800 dus
dat trauma heeft dus niets met ATI of nVidia te maken zoals al eerder opgemerkt werd, het is namelijk een kyro kaart. Daarnaast wil je nou ooit een 2e kaart gaan kopen? Wil je dus 2 7800's gaan kopen of niet (en dus 2x 500 euro uitgeven). Zo niet dan hoef je niet echt druk te maken over crossfire of sli.

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-03 16:33
Ik zou als nog voor SLI gaan, al is het alleen maar om de compatibiliteit.
Aangezien je voor Ati altijd een duurde "mastercard" nodig hebt.

Bij Nvidia, kan je een 7800 kopen, en over een paar maanden een 2de voor een stuk minder erbij aanschaffen. Daar komt bij dat Nvidia alles intern doet, en niet extern met extra kabeltjes bla bla bla...

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Willson schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:03:
Ik zou als nog voor SLI gaan, al is het alleen maar om de compatibiliteit.
Aangezien je voor Ati altijd een duurde "mastercard" nodig hebt.

Bij Nvidia, kan je een 7800 kopen, en over een paar maanden een 2de voor een stuk minder erbij aanschaffen. Daar komt bij dat Nvidia alles intern doet, en niet extern met extra kabeltjes bla bla bla...
Waarschijnlijk worden alle ati kaarten master cards dus als je een snelle ati master card koop kan je altijd upgraden. Er zijn alleen nog geen master cards of compatible mobos uit.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• mahi

mahi

God bless GoT

Neen, ATI is wel degelijk groter dan nVIDIA. ATI heeft een algemeen marktaandeel van 26% waar nVIDIA slechts 17% heeft. Intel blijft wel met royale voorsprong de grootste. Wel is nVIDIA - zoals hiostu reeds vermeldde - in het high-end segment onbetwistbaar de leider qua marktaandeel. Maar dankzij topproducten als de X800 reeks knaagt ATI ook hier stilaan marktaandeel weg. Natuurlijk is het niet te verwachten dat ATI op korte termijn ook op dit vlak nVIDIA inhaalt, maar ik wou gewoon even duidelijk maken dat ATI niet zomaar een onbekend bedrijfje is dat ook een percentje van de markt probeert mee te pikken.

Kyro is een ander verhaal natuurlijk. Vrij beloftevolle introductie, alhoewel de kaarten qua prestaties natuurlijk niet konden tippen aan de nVIDIA en ATI topmodellen. Maar de kaarten hadden wel een interessante prijsstelling. Jammer genoeg bleek later de driver-ondersteuning - zoals de topic starter zelf al ondervond - eerder marginaal te zijn. Ook ATI's driver-ondersteuning is in het verleden ronduit bij de beesten af slecht geweest. Maar sinds ze zich op de high-end 3D markt hebben geworpen is er veel veranderd. Kwalitatief moeten de ATI producten en drivers zeker niet meer onder doen voor nVIDIA.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-06 19:24
Ik persoonlijk zou voor een snelle ATI gaan... geen master of zo... daar kan je dan altijd later nog een master bijkopen.

Want die master heb je pas nodig als je ook dual GPU gaat gebruiken, wie weet heeft ATI tegen die tijd wel een quad GPU master, of zoiets, of een master die efficiënter is. Bij NVidia zit je vast aan de kaart die je NU koopt. Maakt niet uit wat ze later doen, als je SLI wilt gebruiken kan je alleen dezelfde kaart d'r bij zetten.

edit:

even tussendoor aan sommige voorgangers:

de vraag is wat is beter: SLI of Crossfire... niet wie is groter ATI of NVidia...
Boeit vrij weinig welke groter is... de meeste mensen hier weten wel dat op een windows platform het vrij weinig boeit of je nou ATI of NVidia pakt. Op Linux is er helaas nog verschil in driver support, maar daar gaat het zich nu niet om.

[ Voor 31% gewijzigd door El Psycho op 16-06-2005 09:15 ]

• mahi

mahi

God bless GoT

Willson schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:03:
Hou er dan wel rekening mee dat je twee identieke kaarten nodig hebt. Zelfde merk, zelfde PCB, zelfde BIOS,... In enkele maanden is de kans nog wel groot een identieke kaart te vinden, maar niet iedereen kan elke paar maanden zo'n bedrag ophoesten voor een spelletjeskaart. Na een jaar of langer kan het al een serieus probleem zijn om eenzelfde kaart te vinden.

Dat je eenzelfde typenummer van een bepaalde fabrikant koopt wil niet zeggen dat je eenzelfde kaart zult krijgen. Neem de threads over de 6600GT in SLI maar eens door.

• autodidact
El Psycho schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:11:
Ik persoonlijk zou voor een snelle ATI gaan... geen master of zo... daar kan je dan altijd later nog een master bijkopen.

[/edit]
klinkt zeer verstandig :) jammer is alleen dus dat van die 2de kaart die waarschijnlijk beter zal zijn dan niet alles benut zal worden wat er in zit heb ik begrepen.

volgens mij snap ik het ff niet meer. je bepaald toch zelf door de manier waarop je je kaarten aan elkaar verbind welke kaart master is en welke slave (denk aan harddisks)?

is het niet een kwestie van tijd voordat nvidia de voordelen van ati overneemt? de 80xx series misschien? :P

• El Psycho
autodidact schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:57:
[...]

klinkt zeer verstandig :) jammer is alleen dus dat van die 2de kaart die waarschijnlijk beter zal zijn dan niet alles benut zal worden wat er in zit heb ik begrepen.

volgens mij snap ik het ff niet meer. je bepaald toch zelf door de manier waarop je je kaarten aan elkaar verbind welke kaart master is en welke slave (denk aan harddisks)?

is het niet een kwestie van tijd voordat nvidia de voordelen van ati overneemt? de 80xx series misschien? :P
Nee, de master is echt qua hardware een andere kaart, die dus de crossfire technologie daadwerkelijk bezit en de 2e kaart kan aansturen.

En ik dacht (dus pin me d'r niet op vast en verbeter me als ik het fout heb) dat op het moment het inderdaad nog zo is dat de langzaamste kaart eigenlijk toch de snelheid bepaald omdat ze allebei evenveel werk doen. (door alternate frames te renderen, ieder een helft, ieder een set blokjes van een schaakbord motief, etc) Dus de snelheid is dan 2 keer de langzaamste kaart.

Misschien dat ze in de toekomst het intelligenter aanpakken (master kijkt naar type slave en geeft hem aan de hand van zijn default prestaties meer of minder werk dan hij normaal zou doen). Maar dat is nu nog niet, dacht ik dus :)

• hiostu
El Psycho schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:06:
[...]

Nee, de master is echt qua hardware een andere kaart, die dus de crossfire technologie daadwerkelijk bezit en de 2e kaart kan aansturen.

En ik dacht (dus pin me d'r niet op vast en verbeter me als ik het fout heb) dat op het moment het inderdaad nog zo is dat de langzaamste kaart eigenlijk toch de snelheid bepaald omdat ze allebei evenveel werk doen. (door alternate frames te renderen, ieder een helft, ieder een set blokjes van een schaakbord motief, etc) Dus de snelheid is dan 2 keer de langzaamste kaart.

Misschien dat ze in de toekomst het intelligenter aanpakken (master kijkt naar type slave en geeft hem aan de hand van zijn default prestaties meer of minder werk dan hij normaal zou doen). Maar dat is nu nog niet, dacht ik dus :)
volgens mij is het OF alternate frame rendering, OF een schaakbord motief, OF boven en onderkant scherm.

En bij het schaakbord motief kan geloof ik 1 kaart meer werk doen als de andere. Dus de snelste kaart 40 van de 64 blokken (bijvoorbeeld) en de andere 24 van de 60. Op die manier worden beide kaarten goed benut.

Het zal echter wel de laagste features ondersteunen, dus als 1 kaart SM 2.0 is en de andere SM3.0 zal het maar SM 2.0 kunnen gebruiken.

Correct me if I'm wrong.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat ATI het voordeel heeft na nVidia met een SLI-opstelling te zijn gekomen, het is ook wel logisch imho dat ze uit de fouten van nVidia geleerd hebben - support voor zoveel mogelijk games, schaalbaarheid, ....

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• El Psycho
hiostu schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:09:
[...]

volgens mij is het OF alternate frame rendering, OF een schaakbord motief, OF boven en onderkant scherm.

En bij het schaakbord motief kan geloof ik 1 kaart meer werk doen als de andere. Dus de snelste kaart 40 van de 64 blokken (bijvoorbeeld) en de andere 24 van de 60. Op die manier worden beide kaarten goed benut.

Het zal echter wel de laagste features ondersteunen, dus als 1 kaart SM 2.0 is en de andere SM3.0 zal het maar SM 2.0 kunnen gebruiken.

Correct me if I'm wrong.
dat of, of gebeuren bedoelde ik ook, maar 't is goed dat je me even verduidelijkt. :)

En over de schaakbord optie, volgens mij krijgen ze elk evenveel blokjes althans zo heb ik het begrepen uit het artikel hier op tweakers: reviews: ATi's Crossfire neemt beeldschermen onder vuur
Het schaakbord was volgens mij alleen ervoor dat ze ieder evenveel werk kregen... niet dat ze het werk kregen in proportie met wat ze kunnen

• hiostu
El Psycho schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:21:
[...]

dat of, of gebeuren bedoelde ik ook, maar 't is goed dat je me even verduidelijkt. :)

En over de schaakbord optie, volgens mij krijgen ze elk evenveel blokjes althans zo heb ik het begrepen uit het artikel hier op tweakers: reviews: ATi's Crossfire neemt beeldschermen onder vuur
Het schaakbord was volgens mij alleen ervoor dat ze ieder evenveel werk kregen... niet dat ze het werk kregen in proportie met wat ze kunnen
vreemd lijkt me toch niet zo heel moeilijk te implementeren. Als elke keer blijkt dat de 1e kaart veel sneller klaar is dan de tweede dan laat je deze toch elke keer meer doen totdat het ongeveer gelijk is. Als je dit dan dynamisch doet kun je wat schommelingen krijgen, maar moet het uiteindelijk steeds beter verdeeld worden.

• GfMike
  • Laatst online: 10-02 15:02
[b]hiostu schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:09[/b]

Het zijn 32x32 blokken, ze worden gelijk verdeeld over beide kaarten. dus niet 60/40 of 70/30 verdeeling maar 50/50

Correct me if I'm wrong.
SM 3.0 kaart (R520) kan niet samenwerken met een SM 2.0b kaart (Radeon X800/X850) in CrossFire. Dit heeft ATI mij tijdens de pers voorlichting in Londen op 25-5 verteld toen ik er naar vroeg.
Je hebt dus twee SM 2.0b kaarten nodig of twee SM 3.0 kaarten.

Tot slot lijkt het mijn lastig CrossFire te beoordelen zonder een gedegen review met duidelijke heldere benchmarks.

• autodidact
hiostu schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:31:
[...]

vreemd lijkt me toch niet zo heel moeilijk te implementeren. Als elke keer blijkt dat de 1e kaart veel sneller klaar is dan de tweede dan laat je deze toch elke keer meer doen totdat het ongeveer gelijk is. Als je dit dan dynamisch doet kun je wat schommelingen krijgen, maar moet het uiteindelijk steeds beter verdeeld worden.
ik ruik fatale uitzonderingen :+
GfMike schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:31:

Tot slot lijkt het mijn lastig CrossFire te beoordelen zonder een gedegen review met duidelijke heldere benchmarks.
waarheid als een kalfje en daar was ik dus in andere woorden eigenlijk dus naar op zoek. mooi besluit van dit topic and we will be back enzo B)

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

Borromini schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:18:
Ik denk dat ATI het voordeel heeft na nVidia met een SLI-opstelling te zijn gekomen, het is ook wel logisch imho dat ze uit de fouten van nVidia geleerd hebben - support voor zoveel mogelijk games, schaalbaarheid, ....
nVidia heeft juist het voordeel met eerder zijn, ze hebben nu flink ervaring opgedaan en zich bewezen en nadat Ati met crossfire komt (dat het echt goed beschikbaar is, dus niet zoals nu), dan komt nVidia waarschijnlijk alweer met SLI 2. :)

Verwijderd

Hier kan je goed de verschillen zien
http://www.hkepc.com/hwdb/ati-crossfire-5.htm
Hier lijkt SLI toch iets beter als Crossfire... Ook lijken de scores niet zoveel te verschillen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2005 20:17 ]

Verwijderd

crossfire is ook niet zo goed als ze zaten te blaten, ongeveer hetzelfde hetzelfde als sli, maar tja die marketing moest er overheen he ;). Maar het is wel een feit dat ATi een goed product heeft gemaakt, het is net uit en heeft niet eens optimized drivers, en nu is het al even goed als SLI, maar Nvidia heeft ook niet stil gezeten, Nvidia was allang bezig met sli2 toen sli uitkwam, dus ATi zal straks weer achter liggen. Zo gaat dat, en die R520 zal ook wel niet verkrijgbaar te zijn in de komend half jaar (volgens mij zijn ze nu mondjesmatig met de memchips bezig zijn, terwijl hetzelfde bedrijf op grote schaal de chips voor nvidia aan het maken is). Dus ook al zou de R520 sneller zijn (zal wel als ze er 32 pipes in gaan drukken), zou ik toch voor de nvidia, ook om persoonlijke redenen (slechte ervaringen met ATi drivers)
Pagina: 1