Toon posts:

Probleem met geheugenuitbreiding

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ten eerste dit is mijn pc:

Medion Titanium 8080 XL Home Entertainment Centre
P IV 3 ghz.
Ik weet het neit zeker maar volgens mij gebruikt hij een MSI MS-7012 (misschien 7015) moederbord. Er zitten 4 slots in: groen - paars - groen - paars. In de groene slots zaten dus al twee geheugenmodules, daar stond dit op:

Siemens SDU03264B4B31NT- 50
256MB - DDR - PC3200

Nu heb ik dus gewoon simpel gedacht, als ik er nu nog 2 van die bij koop heb ik 1024mb ram, maar het werkt dus niet. Hij start niet meer op wanneer ik ze erbij stop... Deze had ik erbij gekocht:

Memorymaxx 4075
256MB DDR 3200

Nu hoor ik dus dat 4x 256mb waarschijnlijk niet werkt, klopt dat en hoe kan ik dan het beste mijn geheugen uitbreiden?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » Hoeveel/welk geheugen kan ik maximaal op mijn moederbord plaatsen?

En heb je eigenlijk al geprobeerd om een stoelendans met de geheugenreepjes te doen? Voor meer troubleshoottips: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Probeer eens alleen de Memorymaxx reepjes in de groene slots. Werkt het nog steeds niet, probeer een ander merk geheugen. Dat Memorymaxx kost geen fluit, dus verwacht er niet teveel van qua compatibiliteit.

Probeer eens Transcend Jetram of Twinmos geheugen. De meeste moederborden eten wel Jetram geheugen en is ook goedkoop. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels alle combinaties van slots en modules geprobeerd, en niks werkt. Ik heb net ff opnieuw de memorymaxx in de groene slots geprobeerd maar dan krijg ik de melding: kan winows niet opstarten, kan ntfs.sys niet vinden blabla

Ik denk dus dat deze modules of gaar zijn of gewoon niet compatible met mijn mobo, maarja nu moet ik er nog achterkomen wat wel werkt voordat ik weer een miskoop doe...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tip: kijk niet naar de prijs en koop A-merk geheugen :) Merkensuggesties staan in de FAQ van dit subforum onder het Welke-moet-ik-nemen? gedeelte.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:05:
Ik heb inmiddels alle combinaties van slots en modules geprobeerd, en niks werkt. Ik heb net ff opnieuw de memorymaxx in de groene slots geprobeerd maar dan krijg ik de melding: kan winows niet opstarten, kan ntfs.sys niet vinden blabla

Ik denk dus dat deze modules of gaar zijn of gewoon niet compatible met mijn mobo, maarja nu moet ik er nog achterkomen wat wel werkt voordat ik weer een miskoop doe...
Als ntfs.sys mist is je windows installatie gaar. Waarschijnlijk is je harde schijf kapot ofzo.

Probeer het trouwens ook eens met 3 reepjes in de 1e 3 slots

[ Voor 6% gewijzigd door lemming_nl op 16-06-2005 09:13 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lijkt me sterk, aangezien het boeltje met het oude geheugen nog prima werkt ;)

Bestandsproblemen kunnen inderdaad ook aan de harddisk liggen, maar deze kunnen in principe overal door veroorzaakt worden. Bestanden worden gelezen/verwerkt door de harddisk, het geheugen en de CPU. En de transport geschiedt via het moederbord en de kabels. De stroom wordt geleverd door de voeding.

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 16-06-2005 09:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jup, het ligt echt aan het gegeugen, want als mijn HD gaar was zat ik hier nu niet te typen denk ik. Met het oude geheugen doet ie het prima. Ik ga vanmiddag maar eens langs de winkel en daar overleggen.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Ik ken je mobo niet, maar kun je niet controleren of je wel alle geheugenbankjes mag vullen met DDR400 ? Soms mag je er namelijk maar 3 of 2 (hangt van je mobo af)

Ik heb even voor je gezocht en dit mobo heeft een i865G chipset. De manual van dit ding kon ik niet vinden echter als ik ga kijken bij een vergelijkbaar mobo van asus dan zie ik daar in de geheugenlijst soms dat er maar max 2 geheugenbankjes in kunnen.

[ Voor 58% gewijzigd door Herby op 16-06-2005 09:51 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• lemming_nl
  • Niet online
Ik weet het denk ik al. Je hebt 4 geheugen slots maar je mag maar 6 sides hebben. Jij hebt 4x dual sided ram. Je moet 2x dual en 2x single sided hebben om het te laten werken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's ook zo :)

Hoe je hierachter kunt komen heb ik eerder toegelinkt:
Geef hier eens antwoord op :)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 16-06-2005 09:59 ]

• Herby

Herby

Stalknecht

lemming_nl schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:58:
Ik weet het denk ik al. Je hebt 4 geheugen slots maar je mag maar 6 sides hebben. Jij hebt 4x dual sided ram. Je moet 2x dual en 2x single sided hebben om het te laten werken.
[geiten mode]
Komt dat niet neer op wat ik zei ?
[/geiten mode]

[ Voor 70% gewijzigd door Herby op 16-06-2005 10:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moment ik ben niet zo bekend met deze materie, wat houd single sided in? Dit is wat ik kan vinden over de ram op de chipset (als dat de correcte is) i865g:

DC DDR
PC3200
max 4GB
8 rijen
128
256
512

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb in een gekke bui ook is zo'n computer gekocht en bij mij werkt het perfect met 4 x 256MB double sided geheugen. Wel van TwinMOS, die Samsung latjes heb ik in de Sempron van m'n vader gestoken omdat de nieuwe TwinMOS reepjes strakker getimed waren.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een double sided DIMM (dus aan beide zijden chips) neemt 2 rijen in beslag. Je zou dus 4 double sided DIMM's kunnen plaatsen met een snelheid van DDR400.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Herby

Herby

Stalknecht

Zoals ik al zei moet je even vermelden wat voor geheugen je erin wilt zetten? Twinmos Hynix ??? Kun je namelijk kijken hoeveel latjes je die bak kunt voeren

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
De modules, of 1 ervan is dus brak.
ZIJN windows installatie is niet gaar, omfg! NTF.sys errors krijg je juist door dat soort dingen of door overclocken!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De chipset is niet de i865G maar de i865PE.

Het moederbord is een OEM versie van een MSI moederbord, namelijk deze (denk ik :)):
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=433

De verschillen liggen er in dat de S-ATA connectors niet op het moederbord zijn gesoldeerd, het BIOS anders is, een PCI slot aanwezig is dat twee apparaten kan aansturen, een mini-PCI slot aanwezig is en een AGP slot dat meer stroom kan leveren dan een normaal.

Verder lust dit moederbord wél 4 reepjes DDR400

• Herby

Herby

Stalknecht

amour021 schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 14:13:
De chipset is niet de i865G maar de i865PE.

Het moederbord is een OEM versie van een MSI moederbord, namelijk deze (denk ik :)):
http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=433

De verschillen liggen er in dat de S-ATA connectors niet op het moederbord zijn gesoldeerd, het BIOS anders is, een PCI slot aanwezig is dat twee apparaten kan aansturen, een mini-PCI slot aanwezig is en een AGP slot dat meer stroom kan leveren dan een normaal.

Verder lust dit moederbord wél 4 reepjes DDR400
Ik heb net een review gelezen dat het een i865G betrefd, en die kan wel 4 reepjes DDR400 alleen niet met alle smaken

review

[ Voor 6% gewijzigd door Herby op 16-06-2005 14:31 ]

• lemming_nl
  • Niet online
Prutz0r schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 13:50:
Een double sided DIMM (dus aan beide zijden chips) neemt 2 rijen in beslag. Je zou dus 4 double sided DIMM's kunnen plaatsen met een snelheid van DDR400.
Niet alle modules met chips aan beide kanten zijn double sided. Er zij ook single sided modules met aan beide kanten chips.

• Herby

Herby

Stalknecht

Ik denk dat het speculatie blijft zonder info over het geheugen...

Verwijderd

Topicstarter
HerbyNL schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 15:11:
Ik denk dat het speculatie blijft zonder info over het geheugen...
Deze zaten er dus in:

(2x) Siemens SDU03264B4B31NT- 50
256MB - DDR - PC3200

Deze slikt ie dus blijkbaar niet:

(2x) Memorymaxx 4075
256MB DDR 3200

• Admiral Freebee
  • Niet online
HerbyNL schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 14:30:
[...]

Ik heb net een review gelezen dat het een i865G betrefd, en die kan wel 4 reepjes DDR400 alleen niet met alle smaken

review
Ja, dat is dus voor het Amerikaanse model voor zo ver mijn Duits nog niet té hard verroest is. De Medion 8080XL die hier verkocht werd was niet met Intel "extreme" graphics ingebouwd maar met de i865PE chipset en met een onderclockte 9800 Pro erin. Ik kan het weten want ik heb deze computer :P

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp en advies!

Ik heb de memorymaxx modules in de winkel geruild voor een enkele twinmos module van 512 mb, en het werkt nu prima! beste 40 euro die ik ooit heb uitgegeven! :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 17:38:
Bedankt voor jullie hulp en advies!

Ik heb de memorymaxx modules in de winkel geruild voor een enkele twinmos module van 512 mb, en het werkt nu prima! beste 40 euro die ik ooit heb uitgegeven! :)
Zo verlies je wel je Dual Channel mogelijkheid... :/

Je moet 4 x 256MB draaien of 2 x 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat weet ik, maar hij is iig een stuk sneller nu, en als ik weer geld over heb koop ik er wel een bij.
Pagina: 1