Iedereen die een router heeft, weet waarschijnlijk dat het zo nu en dan nog is om het apparaat ff te resetten. Bij sommige routers kan dat met een ingebouwde optie in de firmware. Bij de andere router is het een kwestie van de stroom eraf halen. Maar hoe kan dat nou dat internet opeens niet werkt, en na een reset opeens wel? Wat is er technisch gezien aan de hand in het apparaat? Zijn bepaalde chips de weg ff kwijt? Of loopt er een soort geheugen helemaal vol? En wat doet een reset met de router (technisch gezien)? En hoe komt het dat je een modem vrijwel nooit tot nooit hoeft te resetten? Komt dat omdat een router complexer is gebouwd?
Modem nooit resetten? Zeg dat maar tegen mijn modem, als ik emule flink open trek gaat ie zo op zijn bek, Mijn router is 100% stable .Anoniem: 107568 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:41:
Iedereen die een router heeft, weet waarschijnlijk dat het zo nu en dan nog is om het apparaat ff te resetten. Bij sommige routers kan dat met een ingebouwde optie in de firmware. Bij de andere router is het een kwestie van de stroom eraf halen. Maar hoe kan dat nou dat internet opeens niet werkt, en na een reset opeens wel? Wat is er technisch gezien aan de hand in het apparaat? Zijn bepaalde chips de weg ff kwijt? Of loopt er een soort geheugen helemaal vol? En wat doet een reset met de router (technisch gezien)? En hoe komt het dat je een modem vrijwel nooit tot nooit hoeft te resetten? Komt dat omdat een router complexer is gebouwd?
Heb je kabelmodem? En welk type/merk? Of ADSL? Ik moet zeggen dat ik met mijn Alcatel Speedtouch nooit hoef te resetten. En Emule en E-donkey worden hier ook gebruikt.
Bij mij op de zaak hadden we vroegah ook zo'n speedtouch (vrij oud model) dat ding liep 3-4 per dag vast, 1 keer raden wie dat ding iedere keer kon resetten. Laat ik een hint geven, het was niet de koffiejufvrouw...
...
Meestal is een reset niet nodig maar kan je ook gewoon je ARP cache flushen. Deze wil nog wel eens vol lopen als je veel gebruik maakt van NAT redirections naar verschillende computers. Een echte reset hoef ik bijna nooit te doen (Draytek Vigor 2600 Annex A), behalve als je iets belangrijks hebt gedaan natuurlijk.
De meeste routers draaien op het moment een soort gestripte versie van Linux. Vanwege brakke hardware (lees goedkope chips) of slecht geschreven drivers voor die hardware (of een combinatie hiervan), kan er voor zorgen dat zo'n router (vaak bij druk gebruik) vastloopt. En reset zorgt ervoor dat de router letterlijk opnieuw opstart en zijn besturings systeem laad. Alles is dan weer prima in orde.. Nieuwe firmware (lees nieuw besturings systeempje) is vaak een oplossing.. maar als de fout in de hardware zit, dan ben je verder van huis..Anoniem: 107568 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:41:
[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 20-06-2005 23:58 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Een router (en eingelijk ieder beetje geavanceerd apparaat tegenwoordig) is eingelijk een kleine mini computer, 't ding heeft een microprocessor die software (firmware) draait.
Als je het ding aanzet zal hij dus ook 'booten' en zijn software starten, nu kan er altijd een foutje in die software zitten die bijvoorbeeld een deadlock opleverd waarbij het apparaat dus nergens meer op reageerd.
Het restarten van het apparaat doet niets anders dan wat er met je PC gebeurt bij een reset, al het RAM geheugen legen en opnieuw bij het boot punt beginnen. Hoe complexer een apparaat hoe groter de kans dat er fouten in de software zitten en het dus waarschijnlijker word dat ie wel eens vastloopt.
Als je het ding aanzet zal hij dus ook 'booten' en zijn software starten, nu kan er altijd een foutje in die software zitten die bijvoorbeeld een deadlock opleverd waarbij het apparaat dus nergens meer op reageerd.
Het restarten van het apparaat doet niets anders dan wat er met je PC gebeurt bij een reset, al het RAM geheugen legen en opnieuw bij het boot punt beginnen. Hoe complexer een apparaat hoe groter de kans dat er fouten in de software zitten en het dus waarschijnlijker word dat ie wel eens vastloopt.
Anoniem: 8468
Wij hebben de laatste tijd hier ook problemen met een cisco 1700 router. Als je een traceroute doet dan komt hij niet verder dan het ipadres van de router zelf.
Reset je de router dan dan werkt het soms een halve dag goed en dan opeens krijg je geen verbinding meer. Het is niet altijd een halve dag, soms is het al na een half uur tot een uur mis.
Wat kan dit voor probleem zijn?
Reset je de router dan dan werkt het soms een halve dag goed en dan opeens krijg je geen verbinding meer. Het is niet altijd een halve dag, soms is het al na een half uur tot een uur mis.
Wat kan dit voor probleem zijn?
Meestal zijn het verschillende tabellen die vollopen, of dat het systeem in deadlock raakt. De router hier thuis heb ik 4 jaar geleden ingestoken en nog nooit gereset. Terwijl ik er regelmatig grote hoeveelheden data doorsleur...
Anoniem: 143828
Heya,
Ik heb sinds kort een SpeedTouch 580i en heb daarop mijn server aangesloten die met win2003 RRAS alles keurig door routeerd op mn netwerk. Echter gebeurt het mij te vaak dat die modem zichzelf reset. Heel irritant want meteen is mijn server niet meer te bereiken, webserver, ftp server, enz enz. Pas als ik dan thuis kom kan ik weer in mn NAPT tabel het ip adres van mn "Default Server" zetten.
Ik weet dat je de dhcp zo kan instellen dat hij geen random ip adressen uitdeeld en 1 pc altijd hetzelfde geeft.
Maar dan nog als dat ding zichzelf weer reset zijn die instellingen er weer uit
Nu heb ik ook al zo'n user.ini config bestandje aangemaakt en geladen, alleen pakt hij die natuurlijk nooit automatisch weer terug omdat die ergens op een bak in mn netwerk geparkeerd staat.
Nu dacht ik, is het niet mogelijk om de firmware zo aan te passen dat de DHCP en NAPT "Fixed" waarden hebben en nooit last meer heb van modem resets.
Wie weet hier meer van? Of een andere sluitende oplossing ook welkom natuurlijk!!
Ik heb sinds kort een SpeedTouch 580i en heb daarop mijn server aangesloten die met win2003 RRAS alles keurig door routeerd op mn netwerk. Echter gebeurt het mij te vaak dat die modem zichzelf reset. Heel irritant want meteen is mijn server niet meer te bereiken, webserver, ftp server, enz enz. Pas als ik dan thuis kom kan ik weer in mn NAPT tabel het ip adres van mn "Default Server" zetten.
Ik weet dat je de dhcp zo kan instellen dat hij geen random ip adressen uitdeeld en 1 pc altijd hetzelfde geeft.
Maar dan nog als dat ding zichzelf weer reset zijn die instellingen er weer uit
Nu heb ik ook al zo'n user.ini config bestandje aangemaakt en geladen, alleen pakt hij die natuurlijk nooit automatisch weer terug omdat die ergens op een bak in mn netwerk geparkeerd staat.
Nu dacht ik, is het niet mogelijk om de firmware zo aan te passen dat de DHCP en NAPT "Fixed" waarden hebben en nooit last meer heb van modem resets.
Wie weet hier meer van? Of een andere sluitende oplossing ook welkom natuurlijk!!
Op mijn speedtouch 510 kan het heel simpel: ik denk dat het op de 580 ook zo werkt.Anoniem: 143828 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 10:54:

Om even terug te komen op de oorsprokjelijke vraag. erikje zegt het heel aardig. Een router/modem is gewoon een kleine computer. (iets als een hardwarematige router bestaat ook niet echt). Behalve dat die vast kan lopen doordat bepaalde interne tabellen vollopen kan het ook zijn dat er een "watchdog timer" op zit die detecteerd dat hij vastloopt en dat automatisch reset.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.
Die optie heb ik idd ook gezien ja, en nog niet geprobeerd
Maar denk je dat die er wel in blijft wanneer je modem zichzelf reset?
Ga hem er nu inzetten en maar weer een paar dagen afwachten of het werkt
Bedankt iig voor je reply!!

Ga hem er nu inzetten en maar weer een paar dagen afwachten of het werkt
Bedankt iig voor je reply!!
Je kunt uiteraard ook gewoon een statisch adres instellen in je PC. Dan blijft je ip adres zeker vastAnoniem: 143828 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 11:37:
Die optie heb ik idd ook gezien ja, en nog niet geprobeerd![]()
Raakt hij de default server ook kwijt of niet? daar helpt dit niet tegen.
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
Dat is juist het hele probleem, zou eigenlijk gewoon in NAPT de default server @ 10.0.0.1 in mijn firmware willen proppen zodat als hij die opnieuw "boot" dat er ook gelijk in staat.Raakt hij de default server ook kwijt of niet? daar helpt dit niet tegen.
Ga nog wel ff proberen met je "Lock" truukje al twijfel ik er aan of hij dat onthoud na een reset.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 143828 op 21-06-2005 11:55 ]
Wel de laatste firmware? (4.0 firmware heeft dit probleem, in 4.2.7. moet het opgelost zijn, er zou R5.2 firmware moeten zijn, maar ik kan die niet vinden. ).Anoniem: 143828 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 11:54:
[...]
Dat is juist het hele probleem, zou eigenlijk gewoon in NAPT de default server @ 10.0.0.1 in mijn firmware willen proppen zodat als hij die opnieuw "boot" dat er ook gelijk in staat.
Ga nog wel ff proberen met je "Lock" truukje al twijfel ik er aan of hij dat onthoud na een reset.
Echt op save all gedrukt? (save all & reboot
En als je je profile extraheerd(ini file) en dan terugzet?
Ik heb inderdaad de laatste firmware 4.2.7 en ja het linkje save all had ik al wel gevonden hahaha, ook zoals eerder gepost heb ik die user.ini gemaakt en er weer in gezet.
Op speedtouch.com staat al wel de documentatie van 4.3.0 maar geen download, en op speedtouch.nl staat alleen 4.2.7
Op speedtouch.com staat al wel de documentatie van 4.3.0 maar geen download, en op speedtouch.nl staat alleen 4.2.7
Pagina: 1