Toon posts:

[ASUSV9520][boot]Geen beeld sinds aansluiten TV op composite

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart: ASUS V9520-X
GPU: NVidia GeForce FX5200
PC: Compag Presario SR1419 (ASUS K8S-LA mini ATX moederbord, AMD Sempron)

PC is een week oud, videokaart ook (los erbij gekocht). Alles werkte perfect, totdat ik besloot de TV-out te testen. Dit is een composite out, ik sloot deze aan op mijn Sony m.b.v. standaard tulpstekkers (zoals je ook voor je stereo gebruikt). Maar had de resolutie niet eerst aangepast (1280x1204 @ 100Hz). Geen beeld op TV en de monitor ging direct op zwart. Sindsdien niets meer vernomen van de grafische kaart.

Systeem heeft ook onboard VGA (SIS760), zonder de kaart in het AGP slot werkt alles perfect. Met een andere kaarty in het AGP slot werkt alles ook naar behoren. Dus Windows/moederbord/AGP problemen zijn uitgesloten. Ook met de ASUS VGA kaart werkt de PC, want getest met Remote Desktop. Windows rapporteert dan nieuwe hardware (VGA-controller) maar kan deze niet automatisch installeren (kon voorheen wel, Windows herkende de GeForce FX5200 automatisch). Vervolgens hangt het dialoogvenster, en Windows ook. Na een harde reset is SIS weer de Dispolay Adapter in Device Manager en ook hardwarematig verzorgt SIS de VGA nu weer. Dus als ik nu de VGA kabel in de VGA-aansluiting van het moederbord steek, heb ik weer beeld. De Event Viewer bevat geen bijzondere meldingen over de vastloper, hoewel ik 1 keer na de harde reset de melding kreeg van Windows dat er een hardware fout was opgetreden (deze was door de CPU gerapporteerd, aldus het errorrapport).

Ik kan via Remote Connection ook proberen de officiele ASUS driver CD te starten, deze loopt soms vast, of geeft een melding dat de kaart niet de juiste is.

In beide gevallen (Windows Hardware detectie/ASUS Install CD) geldt: vanaf dan (de harde reset) gebruikt het systeem de kaart in het AGP slot niet meer. Overigen gaat dit geheel automagisch, zelf het BIOS biedt hier geen hulp bij. BIOS kan alleen de hoeveelheid shared memory van de SIS instellen, en of er voorkeur gegegeven is aan een PCI kaart.

Als ik de kaart eruit haal en opnieuw opstart, afsluit, de kaart er weer insteek, gaat het systeem de kaart wel weer gebruiken (hardware herkenning enz.).

Laatste (wellicht belangrijke) opmerking, direct na het aanzetten van de PC hoor ik drie keer *beep* uit de interne luidspreker (beeeeeeeeeeeeeep beep beep) met hele korte tussenpozen. Dit was voorheen niet het geval.

Het geheel roept zoveel vragen op dat ik bijna niet weet waar ik moet beginnen. Uiteraard de FAQs gelezen, de website van ASUS biedt ook geen oplossing, en zoeken levert eigenlijk altijd problemen op dat een VGA kaart het in het OS niet doet.

Eerste vraag is: is ie gewoon kapot, echt hardware-matig kapot? Dan volgt ook direct, hoe kan een kaart kapot gaan als je er een kabeltje insteekt (ik heb weinig verstand van hardware)? En een andere vraag: is de kaart wellicht niet kapot, maar kan ik iets doen om weer beeld te krijgen? Laatste vraag: wat kunnen de pieptonen betekenen bij het opstarten, kan dat betekenen dat ie niet kapot is, of dat er een specifiek deel kapot is?

----
PS, excuses voor het lange verhaal, ik wilde gewoon even alles op een rijtje zetten, om het probleem zo specifiek mogelijk te geven.