[XP] Laptop formatteren en windows 95 installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127615

Topicstarter
Ik heb een jaar geleden een tweedehands laptop gekocht. Hierop staat windows XP geïnstalleerd, maar ik wil deze graag formatteren en windows 95 erop installeren.

Het formatteren lukt echter op geen enkele manier. Ik heb het op verschillende manieren geprobeerd: format c: /y opnemen in autoexec.bat en autoexec.nt. Opstarten met een opstart diskette en format c: (/y) draaien. Hij zeurt dan echter over de verkeerde versie van dos of format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

En waar heb je die diskette van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gemaakt met diezelfde laptop, diskette formatteren als MS-DOS opstart diskette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
WinXP is hoogstwaarschijnlijk een NTFS partitie dus met een Win9*- of DOS-opstartdiskette zie hij die niet. Je moet dan fdisk doen, de huidige "onbekende" partitie weggooien, en een nieuwe Primaire DOS-partitie aanmaken. Deze kun je vervolgens C: toewijzen, en formatten.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperioN op 15-06-2005 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens mij kan dat het probleem niet zijn. Het is een opstartdiskette gemaakt in windows XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 21:01
Anoniem: 127615 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 22:54:
Volgens mij kan dat het probleem niet zijn. Het is een opstartdiskette gemaakt in windows XP
Een opstartdiskette in XP ondersteund nog GEEN NTFS partities...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Download deze bootdisk en voer fdisk uit. Daarna moet je de onbekende partitie weggooien en een nieuwe primaire partitie aanmaken. Kopieer de win95 map met *.cab's naar de harde schijf in een aparte map en je kunt gaan installeren... :z

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:43
Als je windows partitie momenteel NTFS is dan zal je opstartdiskette die partitie niet zien en kan je ze ook niet formateren. Oplossing is dus zoals hierboven gezegd de partitie weggooien en opnieuw maken (met FAT dit keer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04 12:22
Toch kan dat wel en probleem zijn. Hoe zijn je partitie geformateerd NTFS of FAT (of FAT32). Als je partities NTFS zijn moet je toch FDISK gebruiken.

Als je met XP een MS-DOS bootdisk maakt zit daar volgens mij geen FORMAT en FDISK.EXE bij.

Waar heb je FORMAT.COM vandaan gepakt? De versie FORMAT.COM moet over een komen met de versie van COMMAND.COM van de MS-DOS Bootdisk die je via XP maakt.

P.S. Een MS-DOS bootdisk via XP is een Windows ME bootdisk. FORMAT.COM en FDISK.EXE moeten dan van Millennium zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had format van de windows 95 installatie cd. En m'n partitie is NTFS geformatteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04 12:22
Anoniem: 127615 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:02:
Ik had format van de windows 95 installatie cd. En m'n partitie is NTFS geformatteerd.
Dat verklaart al je problemen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Anoniem: 127615 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:02:
Zoals eerder gezegd maar het dringt volgens mij niet echt tot je door: Je maakt (weliswaar in XP) een DOS-opstartdiskette. Deze ondersteund géén format voor NTFS-partities. Bovendien; mocht het wél lukken die NTFS-partitie te formatteren, heeft dat geen zin gehad want Win95 kan daar niet op installeren. De setup zegt dan nukkig dat het geen beschikbaar installatie-medium heeft aangetroffen.

De enige manier is écht fdisk te doen en de NTFS-partitie weg te halen en een FAT32-partitie aan te maken, zoals eerder gezegd. Capiche?

[ Voor 7% gewijzigd door HyperioN op 15-06-2005 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
I'm working on it....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109633

Als je een echt omslagtige oplossing wilt kun je ook met partition magic of een ander partitie tooltje de Partitie converteren naar Fat32 dat zou je boot flop moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109633

Wel OSR2 of hoger pakken want 1 heeft geen fat32 allen fat 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54152

je kan ook de cd van xp pakken, en dan formateeren als fat 32, en de pc restarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Had ik die maar... Dan installeerde ik XP opnieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Maar ik voorzie dat ik tegen het volgende probleem aan loop: de CD speler. Ik kan óf mijn cd speler, óf mijn floppy drive gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-05 22:41
Komt bij niemand anders de vraag naarboven waarom je in hemelsnaam op een laptop die xp kan draaien windows 95 zou willen installeren? 98se zou ik me nog iets bij voor kunnen stellen, maar 95?
Het zou me trouwens niks verbazen als je nog problemen gaat krijgen met het zoeken naar drivers voor windows 95. En zoals Baddo hierboven al zegt let er inderdaad op dat je windows95 wel fat32 aan kan want anders zal je je partitie eerst fat16 moeten formateren.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is dat mijn laptop op dit moment niet vloeiend meer draait (met XP erop) en daarom wil ik 'm formatteren. De enige windowsversie die ik nog heb liggen is windows 95...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny58
Ik weet niet wat je verstaat onder vloeind draaien maar je gaat echt niet vrolijk worden van windows95 als je eenmaal xp gewend bent. En ik verwacht dat het verkrijgen van drivers niet echt makkelijk gaat worden voor windows95. Ik denk niet dat er voor nieuwere laptops nog drivers worden gemaakt die ook gebruikt kunnen worden onder 95.
Ik had vanmezelf nooit verwacht dat ik dit ooit tegen iemand zou zeggen maar: misschien kan je dan nog beter iets van linux downloaden en installeren ofzo.

[ Voor 26% gewijzigd door Johny58 op 15-06-2005 23:34 ]

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54152

win 98 zal denk niet gaan, de install doet op deze niet, teveel blauwe schermen, hardware is veel te nieuw, win 95 weet ik niet, heb ik al jaaren niet meer geinstalt. en geen xp cd das toch niet moeilijk om daar aan te komen, torrents zat daar voor.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 54152 op 15-06-2005 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny58
Anoniem: 54152 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:33:
win 98 zal denk niet gaan, de install doet op deze niet, teveel blauwe schremen, hardware is veel te nieuw, win 95 weet ik niet, heb ik al jaaren niet meer geinstalt.
Wow, dit is wel een bijzondere zin. NOFI hoor maar gooi er is ergens een punt in ofzo.
Hoe zou het trouwens kunnen dat de hardware te nieuw is voor 98 maar dat het wel gaat werken onder 95? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, laat ik jullie dan geruststellen: deze laptop is gemaakt voor windows 98. Dus alle drivers zijn ook te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 02:19

RSpliet

*blink*

Windows 95 is zoals de naam al doet vermoeden, 10 jaar oud ;). Dat wil zeggen dat je op een onveilig OS met een onveilige browser (IE5? Loopt Firefox eigenlijk op Win95?) op een onveilig internet gaat zitten, kan je volgende week weer formatteren ;). Ik vrees toch dat je beter ergens een goede bootdisk vandaan kan halen, of natuurlijk de boel goed kan gaan schoonmaken. Dan is een format heel niet nodig.

Maargoed, mocht je het echt willen, zoals hierboven al aangegeven, met fdisk alle partities wegkieperen, en een of meerdere primare partities aanmaken. In mijn herinneringen formatteert de Win95 setup ze dan voor je (of in ieder geval degene waar Win95 ook op komt te staan). Zoniet, dan met format de boel formatteren.
De Win95 CD-Rom heeft een bootfloppy nodig, kan je dus niet floppydrive EN CD-Rom speler gebruiken, dan wens ik je veel succes :+

[ Voor 36% gewijzigd door RSpliet op 15-06-2005 23:40 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

NOFI, maar heb je toen je die flaptop kocht ook een XP licentie gekregen :? Zo ja, download dan de XP versie waar je de licentie voor hebt. Al heb je de CD niet meer, dan nog is dit volgens mij legaal :)

En mocht het niet zo zijn, dan hoop ik niet dat de modjes me hiervoor berispen :>

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
Anoniem: 127615 schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 23:25:
Had ik die maar... Dan installeerde ik XP opnieuw
Omg.. je gaat toch niet het verouderde Win95 installeren omdat je een CD kwijt bent? Iedere buurman/vriend/kennis heeft vast en zeker nog wel een cd'tje liggen.. Zoals mijn voorganger zei is dat compleet legaal mits je een licentie hebt, en anders knijpen die vast wel een oogje dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op de laptop zit een licentie voor windows 98SE, maar daar weet ik niet aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 127615 schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:47:
Op de laptop zit een licentie voor windows 98SE, maar daar weet ik niet aan te komen.
Download het dan desnoods... De licentie is belangrijker dan het feitelijke schijfje...
Maar doe jezelf een plezier en zet er ook 98SE op... Windows 95 wil je echt niet meer...
Pagina: 1