Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar geschikt navigatiesysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 4.582 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jepper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 10:54
Beste mensen,

Ik zou graag jullie mening willen hebben! Ik ben op zoek naar een navigatie-systeem. Ik wil het graag gebruiken voor land én water. Aangezien ik binnenkort naar Kroatië ga zeilen en zowieso vaak in Friesland zeil, wil ik dus op het systeem een functie voor waterkaarten. Ook moet het bruikbaar zijn om van A naar B te rijden. Wat kan ik het beste doen? Dan ook nog of ik het beste een aparte receiver kan nemen met een los beeldscherm, of alles in een. Iemand suggesties?
Ik dank u bij voorbaat hartelijk. :) :Y)

Edit: en hij mag natuurlijk niet teringduur zijn :9 :9

[ Voor 6% gewijzigd door jepper op 15-06-2005 22:06 ]

• jepper
Kick O-)

heeft er niemand een optie wat ik het beste kan doen. Ik ben totaal niet thuis in de navigatie-business... Graag wat uitleg & info etc.!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Vertel eens wat precieser hoeveel geld je wil uitgeven. Voor zover ik weet is er geen apparatuur die zowel weg- als marine navigatie perfect doet. dus je zult ene keuze moeten maken.
Voor marine navigatie zou je eens naar Garmin kunnen kijken. Als je lowbudget wil gaan, heeft de GPSMAP 76C al een heel aardige ingebouwde database.

[ Voor 19% gewijzigd door Henk007 op 16-06-2005 15:24 ]

• jepper
Ja, ik kan niet erg veel info meer geven. Zoals ik al zei, een navigatiesysteem waarmee ik op land én water kan. En hoe zit dat precies met pdas? Ik hoor/lees dat je daar dus programma's op kunt zetten. Kun je daar dan niet 2 vershillende proggies opzetten? 8)7 8)7

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Sabbi

je denkt aan mij.

koop een pocketpc met tomtom erop, koop daarbij een digitale waterkaarten-set en bv memory-map navigator, en klaar ben je.

• jepper
Wacht ff, niet zo snel :) :) 8)7 8)7 . dus dan zou ik een pocket pc hebben mét gps-ontvanger? of is da tomtom? en dan pleur ik er dus een waterkaart bij. Kan allemaal? en kan je dan dus op én de landkaart én de waterkaart zien 'waar je bent'?

Verwijderd

tomtom heeft setjes, met de software van tomtom en hardware van een willekeurig merk dat je op je pocket pc gooit, en dan heb je dus een volwaardig gps systeem, en volgens sabbi heb je daar ook waterkaarten voor, maar als ik jou was zou ik eerst eens contact opnemen met tomtom daarover...

Verwijderd

Ik denk dat je hiervoor het makkelijkst een Pda met gps-adapter en software kan halen. Welke software goed is voor op het water weet ik niet. Voordeel van een PDA is dat hierop diverse applicaties kunnen worden geinstalleerd. (Windows Pocket PC). Kijk eens op PDAshop.nl Dit vind ik zelf een prettige winkel.
Voor navigatie op de weg gebruik ik zelf TomTom 5. Je zou ook kunnen kiezen voor Navigon of Engin van de anwb. Ik heb ze allemaal geprobeerd, en ga zelf toch voor TomTom.
Voor navigatie op het water heb ik echt geen idee, misschien dat andere mensen je hier wat informatie over kunnen geven.
Bij navigatie met een PDA heb je voor 500-600 euro een leuke set. Hier komt nog wel de software voor de waternavigatie bij. Ik zou wel gaan voor een bleutooth GPS ontvanger als ik jouw was.

• jepper
Zijn er pda's met gps-ontvanger ingebouwd? anders heb je weer van da gerotsooi met kabels. of zoals jij zegt is natuulrijik bluetooth dan wel handig. Volgens mij zijn die kaarten ook te downloaden of niet? Die zie ik nml wel eens langskomen bij FTD...vandaag zelfs nog een of andere tom tom 4 gepost (tt 5 of de nieuwste, of niet?), een dvd... Khoop dat er mensen zijn die me iets kunnen vertellen over de (downloadbare) waterkaarten!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Er zijn zeker PDA's met ingebouwde antenne. Bijvoorbeeld Yakumo, Mitac Mio 168, Garmin. Verder is er ook nog de mogelijkheid om een GPS antenne als compactflash kaartje in een PDA te stoppen.

Discussies over illegale software en kaartmateriaal zou ik hier op GoT achterwege laten. Dat wordt niet getolereerd.

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Sabbi

je denkt aan mij.

ik zal eens wat langzamer gaan:

Hardware kant:
je kan bv de mitac mio pocketpc kopen, dat is een pda met ingebouwde gps, heb je geen gedoe met kabels... of een pda met CF-slot en dan een CF-gps unit. Nadeel van interne gps-constructies is wel het zowel de pda als de gps op de zelfde accu hangen, en dat zal dus sneller opgaan dan iets met 2 accu's. BT is inderdaad fijn zonder kabels (vooral op een boot!) Ik heb gekozen voor de navman 4400 BT gps, Dat is een bijzonder 'rugged' uitgevoerde gps die gewoonlijk op het dash ligt of aan boord ergens op dek of bij slecht weer in het schoudervakje van m'n helly hansen. Ding is wel erg duur, maar wel ontworpen op outdoor gebruik. Krijg je bv ook een band bij om hem bv op je rugzak of schouder te monteren.

Software kant: Je wil 2 verschillende programma's, een autoroute prog en een waternavigatie prog. Tomtom voor de auto is een nette keus, Voor op het water vind ik persoonlijk memory-map navigator het lekkerste werken. Deze werkt goed met allerhande kaart-formaten (die je er dus los bij moet kopen), ik gebruik maptechs BSB-kaarten. Ook heb ik er wat stafkaarten (van de kaboutersets ;) ) opstaan. De programma's voor waterkaarten werken nl gewoon met rasterformaten, en zodoende werken je eigen ingescande waterkaarten na calibratie ook gewoon.

Waterkaarten downloaden is niet echt mogelijk in het legale, andere software zou bv zijn oziexplorer (lelijk), outdoor navigator (ietjes simpeler dan memory-map), en stentec heeft sinds kort ook een pocketpc-versie van hun gps-proggel (kan bijna niks).

• jepper
[b][message=23612139,noline]. Ook heb ik er wat stafkaarten (van de kaboutersets ;) ) opstaan. De programma's voor waterkaarten werken nl gewoon met rasterformaten, en zodoende werken je eigen ingescande waterkaarten na calibratie ook gewoon.
Wat bedoel je daarmee? Kan je dan een ingescande kaart gebruiken? Maar navigaar je daar dan op, dus kan je dan zien waar je bent op die kaart mbv bijv. een stipje ofzo??

Verder begin ik het aardig te begrijpen... Je kan dus gewoon software op die pda's pleure, en zodoende zien waar je bent. Kun je me enige richting van de prijs van zo'n waterkaartenset geven?

Verwijderd

Ik heb enige ervaring opgedaan met waternavigatie mbv een PDA (icm een bluetooth receiver).
Conclusie: belabberd en dus geen aanrader.
Een aantal argumenten:
- helderheid scherm laat zwaar te wensen over (Ipaq 2210) in zonlicht
- stroomverbruik is hoog (of weer kabelgedoe)
- gemiddeld PDA kan niet echt tegen water.....
- bediening tijdens varen blijft lastig vanwege (te) weinig knoppen
- ECHT goede software is er niet; met varen is een hoge nauwkeurigheid (zeg op zo'n ± 3m nauwkeurig) een vereiste naar mijn mening. Met je boot hard op een ondiepte knallen waarvan je PDA aangaf dat je er nog echt niet in de buurt zat is een vervelende kwestie.

Anders gesteld is het met software bedoeld voor Laptops, maar om nu zo apparaat buiten bij je roer te zetten gaat wat ver (nog los van stroomverbruik)

Mijn conclusie: voor waternavigatie geef een bedrag uit van ± 7 a 800 euri en je hebt een perfect systeem; op vrijwel al deze systemen is wegnavigatie een optie.

Een boel geld 8)7 , weet ik, maar een reparatie van schade aan je boot kan aanzienlijk meer kosten; alle waar naar zn geld.... en een veilig gevoel op zich is mij al meer waard.

kijk eens op deze site: www.georgekniest.nl
zij hebben een zeer uitgebreid assortiment tegen (op dat gebied) redelijke prijzen.

Tenslotte:
Naast dit leuke electronisch navigatiegedoe blijft vooralsnog gelden: papier gaat voor electronica; vetrouw nooit uitsluitend op electronica (deze heeft de vervelende eigenschap defect te gaan net als jij dat niet kan gebruiken) zorg altijd voor goede (recente) papieren kaarten voor een goede navigatie.

suuc6

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2005 12:27 ]

Pagina: 1