K8N Neo Platinum --> USB2 problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:52
Goedesmorgens allemaal ik heb het forum al doorzocht maar kon niks vinden wat op mijn probleem leek dus ik hoop dat jullie misschien nog ideeen hebben.

Ik heb dus een K8N Neo Platinum moederbord en daarbij zat dit geile ding

Afbeeldingslocatie: http://www.levi.cz/images_k/CAX5060.jpg
dat ding, maar dan met 2 usb poorten zoals hieronder

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2005/1483/Neo2FIR_bracket2.jpg

ik dacht: mooi! want een USB2 poort had ik nog niet.
Na keurig stap voor stap het boekje gevolgd te hebben starte ik de pc op.
En ja de 4 ledjes die de status aangeven gingen idd branden hoera!

om te testen of de usb werkt duwde ik mijn dig. camera (slechts USB1, maar dat maakt niet uit) in het slot, en warempel de camera kreeg stroom gezien de lampjes gingen branden.

Echter de PC gaf nooit een signaal, en ontkent gewoon dat er iets aangesloten is...
Bij apparaat beheer zie ik staan:
2x "standard openHCD usb host-controller"
3x "USB-hoofdhub"
1x "standard Enhanced PCI naar USB-hostcontroller"

ah, enhanced, dus je zou denken dat usb2 drivers geinstalleerd waren?

(verder doen de usb1 poorten aan de voorkant van mn kast het ook niet, nou weet ik dat asus daar problemen mee had maar dat kan me verder niet bommen...)

dus weet iemand een oplossing? of hebben jullie meer info nodig?
is het mn usb2 drivers, of een algemeen probleem met mobo?

alvast bedankt :)

[ Voor 8% gewijzigd door davidov op 15-06-2005 22:10 ]

• davidov
heb de kast vanmiddag open gemaakt, echter alles zat toch echt goed aangesloten...

• Cansu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-01 08:42

Cansu

Cirus the Virus

Ik heb hier een K8N neo2 platinum van msi maar die 4 lampjes hebben niets met usb 2 te maken.
Die zijn meer van diagnostische aard. Check je boekje van je mobo maar eens.
Die 2 usb poorten kun je idd gewoon aansluiten op je mobo en zou moeten werken.

Viva la Netherlands!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

USB = I/O controller, Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers dus :)

Wat heb je allemaal wel niet gedaan om te checken of de camera werd herkend? Heb je ook o.a. in de schijfbeheer gekeken of er niet al een schijfletter is toegewezen? En werkte de camera wel op de USB 1.1 poorten?

En welk OS draai je? Voor een goede werking van USB2 heb je minimaal 2000 SP4 of XP SP1 nodig, anders moet je even zoeken naar USB2 drivers op de meegeleverde CD van je moederbord :)

• Vini
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-01 12:54
Ja het is eerder welk OS je draait, ik heb hetzelfde mobo als jij hebt. Heb het ding ook aangesloten en ik moest toendertijd eerst win xp sp1 installeren. Staat ook in de handleiding op de drivercd bij usb2.0 readme. Lees die eens door.

BF2 stats

• davidov
@ Cansu jah ik weet die 4 lichtjes geven de status van je systeem weer, en ik heb al verschillende keren met behulp van het boekje dat ding gecontroleerd en geinstalleerd, en het klopt echt 100% maar blijkbaar werkt het niet....

@BalusC, jup gebruik de camera al ruim een jaar op de 1.1 poorten die IN het moederbord zelf zitten.... En het vreemde is dus mn camera gaat krijgt wel stroom (net als mn webcam) op de usb2 bijgeleverde poorten, echter de pc doet alsof ze niet bestaan...

Even vergeten te vermelden, ik draai XP , en ik weet dat ik SP1 nodig heb, beter zelfs, ik draai SP2 :)

Heel vreemd, op het schijfje staat idd USB2 drivers maar op de knop kan je niet klikken...

Enfin, onder systeembeheer zie ik dus onder een lijst van USB dingen ook 1x "standard Enhanced PCI naar USB-hostcontroller" (en enhanced zou betekenen USB2 had ik begrepen) dus dan zouden de drivers moeten werken?

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Hey, dat probleem heb ik ook. Vorig jaar een hele tijd proberen op te lossen maar is me niet gelukt. Kreeg zelfs ergens te horen dat ik wat moest prutsen met kabeltjes doorknippen enzo, heb ik toch maar gelaten :P

Kga deze topic echter wat opvolgen en mee helpen zoeken naar oplossing!

• davidov
Blacksnak schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 23:18:
Hey, dat probleem heb ik ook. Vorig jaar een hele tijd proberen op te lossen maar is me niet gelukt. Kreeg zelfs ergens te horen dat ik wat moest prutsen met kabeltjes doorknippen enzo, heb ik toch maar gelaten :P

Kga deze topic echter wat opvolgen en mee helpen zoeken naar oplossing!
hehe gelukkig ben ik niet de enige want het is dus bijzonder vreemd, alles werkt, maar toch weer niet...

Zijn er niet gewoon een soort "extra drivers" die ik altijd alsnog kan installeren voor de zekerheid?
Gewoon algemene USB2 drivers dus? of leef ik nu in een droomwereld :P

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Om je even van 1 droom af te helpen. De USB poorten op het moederbord zelf zijn OOK USB2.0.
Als je camera het op die poorten wel doet en op de losse poorten niet zit er dus waarschijnlijk iets verkeerd aangesloten bij de losse poorten of staan de extra poorten niet aan in de bios.

Bij de USB2 driver instalatie op de CD word (als het goed is) ook gemeld dat je bij Windows XP gebruik moet maken van de WINDOWS UPDATE en niet de drivers op de cd moet gebruiken. Op de website is dit iedergeval wel het geval, en daar moet je toch zijn voor de nieuwste drivers dus dat moet je eigenlijk al tegen zijn gekomen...

[ Voor 40% gewijzigd door NBK op 23-06-2005 14:02 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• davidov
NBK schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:56:
Om je even van 1 droom af te helpen. De USB poorten op het moederbord zelf zijn OOK USB2.0.
Als je camera het op die poorten wel doet en op de losse poorten niet zit er dus waarschijnlijk iets verkeerd aangesloten bij de losse poorten of staan de extra poorten niet aan in de bios.

Bij de USB2 driver instalatie op de CD word (als het goed is) ook gemeld dat je bij Windows XP gebruik moet maken van de WINDOWS UPDATE en niet de drivers op de cd moet gebruiken. Op de website is dit iedergeval wel het geval, en daar moet je toch zijn voor de nieuwste drivers dus dat moet je eigenlijk al tegen zijn gekomen...
hmmm interessant punt.

Weet je zeker dat die 4 poorten op het mobo zelf ook USB2.0 zijn? gezien ik in het boekje er niks over zien, er staat alleen "usb" en verder "On board Peripherals: 8 USB ports (rear 4/ back 4).

Enfin of de poorten op het bord zelf USB2 zijn weet ik niet, ook niet kunnen testen (heb nog geen mp3 speler waar dat meteen aan te merken valt ofzo)...
En de losse extra poorten zitten wel goed aangesloten, mn camera krijgt stroom, maar pc ziet hem niet (zelfde idee voor webcam). Dus dat maakt dingen nog vreemder...

heb iig nooit de drivers van de cd gebruikt, maar heb gewoon XP 2 geinstalleerd en alles dr'op en dr'aan dus zou denken dat dat wel goed zou moeten zijn....

• davidov
iemand anders nog een idee?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:58
zeg kerel, doe je camera het nou wel of niet in die onboard sloten? die zijn 100% USB2, dus als je camera het daar wel in doet, dan ligt het aan een van je aansluiting op je bracket. doet ie het niet? dan zou ik het bij je camera/software zoeken.

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Die onboard sloten zijn geen usb2 want als ik daar iets aansluit voor usb2 zegt hij dat er een snel apparaat op een trage poort is aangesloten.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Heb je hier nou al naar gekeken?:
NBK schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 13:56:
of staan de extra poorten niet aan in de bios.

• davidov
djmurcielago schreef op maandag 27 juni 2005 @ 12:32:
zeg kerel, doe je camera het nou wel of niet in die onboard sloten? die zijn 100% USB2, dus als je camera het daar wel in doet, dan ligt het aan een van je aansluiting op je bracket. doet ie het niet? dan zou ik het bij je camera/software zoeken.
mijn camera (1.1) doet het WEL op de onboard sloten. En er staat nergens dat die USB2 zijn...

een usb1 apparaat werkt ook op een usb2 poort
een usb2 apparaat werkt ook op een usb1 poort

met andere woorden, ik weet niet of de onboard poorten usb1 of 2 zijn, maar gezien het nergens staat denk ik dat het gewoon usb1 is (en Sir_Erik zegt "bewijs" te hebben)...

Het zou dus kunnen dat de aansluiting van mn bracket kapot is.

Vrij apart want:
- lampjes op extra usb2 poort werken wel
- sluit ik camera op aan, gaat de camera wel branden
- alleen de pc wil maar niet een popup geven met "hardware gevonden" of een nieuwe harde schijf aantonen. Dat ding heeft gewoon niet door dat er uberhaupt iets aangesloten is.

ik kon btw in BIOS maar 1 optie vinden over USB in het algemeen, en daar stond iets van " 1.1 OF 1.1 en 2 OF uit" en dat stond gewoon op 1.1 EN 2

heb verder niks kunnen vinden over een optie van "schakel offboard poorten uit" ofzo

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
De lampjes op dat ding hebben een aparte aansluiting en hebben nix te doen met de aansluiting van de USB poorten...Als ik het niet vergeet kan ik thuis nog wel ff kieken voor je, zit nu op werk :)

Instagram / YouTube

• davidov
het zou ook natuurlijk kunnen dat dat ding zelf gedeeltelijk kapot is of dat stukje waar het in mn mobo moet defect is...

Nog mensen met oplossingen of die hetzelfde probleem hebben/hadden?

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:31
Deze thread toch weer activeren. Het is geen individueel probleem die de topic starter beschrijft. Alleen antwoorden heb ik nog niet kunnen vinden op het Internet.

Zijn problemen zijn herkenbaar, alleen heb ik het met ontdekt met andere aangesloten apparaten, namelijk een interne 9-in-1 kaartlezer en nu (omdat ik ook dacht dat het aan het apparaatje lag) een Internal USB 2.0 4 port USB HUB.

De kaartlezer deed het overigens prima op een ander moederbord. Alles goed aangesloten. Powerlampje brand als ik er iets op aansluit, maar verder niets.

Een opvallend punt, mijn kaartlezer deed het soms kort wel en viel later weer uit.

Toch een fout op het moederbord van MSI?

• davidov
begint er wel op te lijken ja... heb tenminste niemand nog gevonden die daadwerkelijk een oplossing had

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem en de oplossing is als volgt:
Er zitten twee kabels aan de bracket ( bij mij een zwarte en een gele).
De gele moet op de JUSB1 en de zwarte op de JUSB2
In de zwarte connector zitten een aantal gekleurde draden en als het goed is zit de bruine op de bovenste en meest rechtse positie. Deze bruine draad is het probleem !
Knip hem door of als je dat prettiger en veiliger vind, til het klemmetje waar de draad mee vast wordt gehouden op en trek voorzichtig de draad uit de connector.
In ieder geval als de bruine draad niet meer is aangesloten dan werken jou USB poorten weer perfect !!

• davidov
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 11:21:
Ik had hetzelfde probleem en de oplossing is als volgt:
Er zitten twee kabels aan de bracket ( bij mij een zwarte en een gele).
De gele moet op de JUSB1 en de zwarte op de JUSB2
In de zwarte connector zitten een aantal gekleurde draden en als het goed is zit de bruine op de bovenste en meest rechtse positie. Deze bruine draad is het probleem !
Knip hem door of als je dat prettiger en veiliger vind, til het klemmetje waar de draad mee vast wordt gehouden op en trek voorzichtig de draad uit de connector.
In ieder geval als de bruine draad niet meer is aangesloten dan werken jou USB poorten weer perfect !!
het is dat ik over 7 uurtjes voor een weekje op vakantie ga anders had ik meteen een poging gedaan!

Over een weekje zal ik kijken en posten of het werkt, alvast bedankt _/-\o_

Verwijderd

De oplossing van Sjierk is idd de goede.
Ik heb zelf ook dit moederbord en heb tevens front USB aansluitingen op mijn kast. Het bracket werkte bij mij alleen goed als ik de front poorten niet op het mobo had aangesloten, deed ik deze wel aansluiten dan deed het bracket van MSI het ook niet meer.
Toen heb ik alleen het bewuste bruine kabeltje op de connector van de front poorten doorgeknipt en daarna deden ze het allebei.

Je kunt iig met een gerust hart op vakantie :Y)

• davidov
Nou HOERA de usb-2 poort werkt!

Helaas niet geheel volgens plan maar ok...

uitleg:
Zoals de beste heren hierboven al wisten te melden kwam het idd door de front poorten van mijn kast. Echter het bruine kabeltje doorknippen had bij mij geen succes, in een desperate laatste poging haalde ik de connector van de front poort in zijn geheel maar weg, gezien ik begrepen had uit de reacties dat het DIE connector was die voor de problemen zorgde.

En warempel, de usb2 poort werkt :D, enige nadeel is dus dat mn usb1 front poorten het niet doen, maarja, die deden het uberhaupt al niet dus missen kan ik ze niet, was toch al gewend aan achter de pc te kruipen.

Enfin, voor mij is dit toch een waanzinnig succes, kan ik eindelijk normaal met mp3 spelers liedjes uploaden etc.. thnx! _/-\o_

(ps. als iemand later dit leest en ook dit probleem heeft, let dan wel dat ik een uitzondering ben met dat bruine kabeltje gezien ik nu gelezen heb dat het doorknippen van dat kabeltje bij vrij veel mensen heeft geholpen, alleen niet bij mij hehe)

• Kingh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 15:10
Eindelijk!!!!!! :+

Na maanden met een niet werkende USB back en Front panel (K8NEO en een Antec Case).... heb ik ook de beroemde films nagespeeld..... Rode draad doorknippen? Blauwe draad doorknippen? Bruine draad doorknippen? 8)7 .......

......en inderdaad, de bruine doorknippen werkt! Zowel voor als achter nu wel USB poorten werkend!

Super tip!!!!!! Thanks _/-\o_

Voor de liefhebbers, heb ik even een foto gemaakt van de kabel. Als je goed kijkt zie je ook de bruine, doorgeknipte, draad in beeld. Ik hoop dat het jullie kan helpen hetzelfde te doen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/de.koningh/pic/USB2_Mainboard_S.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/de.koningh/pic/USB2_Wire_Cut_S.jpg

Greetzzzzzzzzz

Tha KingH

• davidov
_/-\o_

sommige mensen hier verdienen een speldje :D

• Kingh
Speldje, gaat niet naar de makers van deze spullen.... want het is toch raar dat je bij deze goeie shit, draadjes moet gaan door knippen? 8)7

anyway....
een maat van me heeft hetzelfde gedaan....
zijn USB achter werken wel, USB voor helaas niet.

We hebben nog een 3e PC in elkaar gezet met ongeveer dezelfde specs en problemen, dus wie weet komen we er nog achter waarom bij deze 2e PC het truckje niet helemaal werkt...

to be continued.

Tha KingH

• Cyberdutch
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05-2025
oh ja , en ook niet updaten naar bios versie 1.A0 ....... want dan heb je zeker weten geen usb2 meer. :o

Net weer terug naar v1.9 en voila daar was usb2 weer terug. :)

Dus V1.A0 is een bios die je beter kunt mijden

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 21:52
Ik zie het probleem ook niet helemaal: Hier staat toch duidelijk 8 keer USB 2.0. Als ik in Everest kijk zie ik ook een USB2.0 controller en kennelijk heb ik een USB2 apparaat aangesloten. Alles zit vol, geen idee welk apparaat. Voor de duidelijkheid, ik heb dat rare PCI ding ( :P ) nog steeds in de doos liggen en geen andere frutsels op het mobo geplant.

pepernooot

• Blacksnak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07-2024
Aha, weer activiteit hier...

Dat 'bruine draadjes' verhaal was dus inderdaad de oplossing die ik vorig jaar ookal hoorde waaien (zie vorige reactie). Echter nooit daadwerkelijk geprobeerd. (ben nie echt iemand die lukraak maar wat gaat slopen :P)

Nu ik hier al die positieve verhalen hoor denk ik da'k het toch maar eens ga wagen :) Altijd handig zo'n paar extra USB-poorten.

Thx for testing ;)

• Kingh
Blacksnak schreef op donderdag 08 september 2005 @ 15:59:

Nu ik hier al die positieve verhalen hoor denk ik da'k het toch maar eens ga wagen :) Altijd handig zo'n paar extra USB-poorten.

Thx for testing ;)
Tja, ik dacht ook, stuk maken kan toch niet want het werkte al niet.
En nu dus USBs erbij... je kan dus alleen maar winnen :)

Knip wel in het midden, dan heb je nog genoeg draadruimte om ze eventueel weer aanelkaar te draaien. voor de gemoedsrust ;)

Tha KingH

• Kingh
Hi
Daar ben ik weer.
Wij hadden dus 3 PC´s met dit probleem... we hebben nog wat gevonden... niet iedereen heeft de bruine draad op dezelfde plek zitten!!!!!!

Knip dus de draad rechts boven in (boven het lege vakje dat daar eronder zit). In mijn geval de bruine, zoals op mijn foto was te zien. Maar bij mijn maten was die draad zwart!!!
Vriend van me had de bruine (die dus fout zat) doorgeknipt en toen deden 2 USBs het extra van de 4. Nu heeft hij die draad weer aan elkaar gesoldeerd en de zwarte doorgeknipt, en alle 4USBs werken nu.

Ik zou zeggen, de productie lijn heeft aardig zitten slapen zeg!!! :(

Hopen dat het jullie helpt.

Tha KingH

Pagina: 1