PC B aan, internet uit

Pagina: 1
Acties:

• Face_-_LeSS
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sinds een korte tijd heb ik een vreemd probleem:

situatie:

2pc's beide Windows XP Sp1 met FireFox en Internet Explorer
Planet Adsl lite verbinding
Speedtouch 510 multi pc modem

Op mijn eigen Pc (Pc-A) werkt internet prima, email msn alles werkt.
Zodra ik de beneden pc aanzet (Pc-B) werkt het internet op beide pc's niet.
Heel soms kunnen beide pc's heeeel even op internet (5 sec) en dan valt het weer uit. Als ik in die 5 sec msn aanmeld dan blijft deze wel in verbinding terwijl de rest niet meer werkt.

Als ik op Pc-B de netwerkverbinding uitschakel dan werkt het internet op Pc-A wel.

Via beide pc's kan ik (mits netwerk ingeschakeld) altijd op de pagina van de modem komen. De test pagina van kpn werkt ook.

Het lijkt me dus in Pc-B te zitten alleen ik heb geen idee wat het is, een virusje? spyware? natwerkkaart die een storing veroorzaakt in de modem ?

Heeft iemand dit al gehad of weet iemand een oplossing?

Verwijderd

Dit ruikt inderdaad naar virus en/of spyware. Zou voordat je iets anders gaat proberen eerst even op beide scannen.

Ook kun je op PC B één voor één de lopende processen eens afsluiten, en kijken of dan ineens het internet weer werkt. Zo kun je traceren welk proces de verbidning verstoord, en dan op google eens kijken waar dat proces bij hoort.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoe is de rest van je netwerk? Wat zijn de ip nummers van PC A en B? Het lijkt namelijk op een ip conflict.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of 2 mac adressen die hetzelfde zijn (onwaarschijnlijk, maar het komt nog wel eens voor).

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 15:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je maakt gebruik van de DHCP server op het modem en beide PCs verkrijgen hun IP van het modem? Als ze namelijk een vast ip gebruiken en dit is hetzelfde dan kun je ook dit soort conflicten krijgen.
Ik ken eerlijk gezegd geen virussen, spyware die een modem of een netwerk op deze manier kunnen beïnvloeden. Wil niet zeggen dat ze niet bestaan maar ik heb ze iig nog nooit gezien.

Hoe heb je beide PCs ingesteld (staan)? Wizard Thuisnetwerk gebruikt en daar voor de optie dat hij naar een router/gateway gaat kijken gebruikt?
Staat het modem op de standaard instellingen?
Misschien ook een idee om een ander netwerkkaartje in PC-B te zetten en kijken of hij het dan wel doet. Moet je natuurlijk wel even de PC opnieuw instellen om alles te benaderen via die netwerkkaart.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

De meeste virussen/spyware werken toch op die manier? Ze zitten op een PC lekker niets te doen, tot het moment dat ze een internet verbinding tot hun beschikking krijgen. En dan gaan ze ineens actief worden, en dus je verbinding belasten of zelfs helemaal verstoren.

Coolwebsearch bijvoorbeeld (proces: MSUpdate.exe), heel even lijkt alles goed te gaan, dan ineens kun je geen pagina's meer openen (dns error), alles is te pingen, zowel in- als extern, zowel op IP als op naam, maar browsen kun je vergeten. Zaken als MSN kunnen dan vaak wel blijven doorgaan mits ze dan al verbinding hebben.

Heb dit geval gisteren nog bij iemand meegemaakt. MSUpdate uit het register gegooid en alle problemen opgelost. Nu hoeft het niet persé MSUpdate.exe te zijn, maar zo zijn er nog vele anderen die deze problemen kunnen veroorzaken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 09:55:
Heb dit geval gisteren nog bij iemand meegemaakt. MSUpdate uit het register gegooid en alle problemen opgelost. Nu hoeft het niet persé MSUpdate.exe te zijn, maar zo zijn er nog vele anderen die deze problemen kunnen veroorzaken.
CWS is inderdaad héél hardnekkig, maar daar is nu een speciaal tooltje voor geloof ik om het te verwijderen.

Wat de TS kán proberen is om de UPNP-meuk van Windows XP uit te gooien op beide pc's (onder software in het configuratiescherm verwijderen). Ik heb daar geregeld al gezeur mee gehad, ook dat het internet opeens wegviel. Dus wie niet waagt, wie niet wint :)

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 12:57
cwsschredder

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Zojuist gescant in veilige modus met ad-ware, deze vond vrij veel. Alles verwijderd en vervolgens gescant met CWShredder deze kon het bestand CWS.hidden.dll verwijderen.

Dat heeft niet gewerkt. In veiligemodus met netwerkmogenlijkheden werkt het internet WEL! Dat wil volgens mij zeggen dat het toch iets van een virus is.
Met de Gentoo Live-cd kan ik ook gewoon op internet.

Er is geen ip conflict en de mac adressen zijn verschillend.
Pingen buiten het netwerk werkt niet, lokaal wel. De router is ingesteld met de KPN cd, verder alleen wat poorten gemapt naar een linux pc(die uit staat).

Het probleem deed zich ineens voor een paar dagen geleden, er waren recent geen instellingen veranderd in de router.

Ik heb echt geen idee wat het kan zijn :'(

* owja, als ik op Pc-B de netwerk verbinding inschakel dan heb ik heeel even internet (1/2 minuten) daarna nie meer....

Verwijderd

Kijk al je draaiende processen eens na . . . . .

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Zojuist even naar de processen gekeken op Pc-B, alleen ik heb eigenlijk geen idee welke processen er eventueel niet pluis zouden kunnen zijn dus ik heb maar een screenie gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://files.sildo.net/taskmanager.gif

Zien jullie iets verkeerds?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
faww32.exe doet mij aan als een gemiddeld wormvirus, evenals cgy32win.exe.

Zorg eens dat je Symantec Antivirus bijwerkt, een volledige scan doet, eventueel ook nog bij Trend Micro Housecall op internet, en gooi dan zsm XP Service Pack 2 en alle updates erop.

En PowerBar.exe? Klinkt als een typische (ongewenste) searchbar.

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Oww oke, daar zal ik vanmiddag eens naar gaan kijken. Nu moet ik er vandoor namelijk.
Bij PowerBar.exe had ik ook al twijfels maar na het killen van dat proces was het probleem nog niet opgelost.
Als ik cgy32win.exe en faww32.exe omzeep geholpen heb zal ik weer een postje doen met het effect.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:40

Haan

dotnetter

Face_-_LeSS schreef op maandag 20 juni 2005 @ 08:08:
Zojuist even naar de processen gekeken op Pc-B, alleen ik heb eigenlijk geen idee welke processen er eventueel niet pluis zouden kunnen zijn dus ik heb maar een screenie gemaakt:

[afbeelding]

Zien jullie iets verkeerds?
Daarvoor is Hijackthis uitgevonden :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Powerbar.exe is van CyberLink's PowerDVD.

Van een site selecteer ik dit:

The worm filename is different in my network neibourhood: cgy32win.exe,
ms-upd.exe & win-logon.exe (98k -111k)
Bron: http://sourceforge.net/ma..._id=7487962&forum_id=3972

• hugomeeuwes
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 20:30
Het kan ook zijn dat je pc-naam op het netwerk hetzelfde is, al leid dit voor zover ik weet er tot dat een van de twee pc's niet op het netwerk kan. IP conflict geeft vaak een error, pc-naam conflict niet.
(kun je veranderen bij rechter muiskonop deze computer -> eigenschappen -> tabblad computernaam -> wijzigen)
Ik weet niet of dit op alle netwerken conflicten geeft, maar ik ben het wel vaker tegengekomen.

Verwijderd

die faww32 hoort bij spyware, durf alleen even niet meer te zeggen bij welke. Als ik jou was zou ik zoals hierboven ook genoemd sowieso even trend micro online virusscan draaien http://housecall.trendmicro.com/

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Face_-_LeSS schreef op maandag 20 juni 2005 @ 08:17:
Oww oke, daar zal ik vanmiddag eens naar gaan kijken. Nu moet ik er vandoor namelijk.
Bij PowerBar.exe had ik ook al twijfels maar na het killen van dat proces was het probleem nog niet opgelost.
Als ik cgy32win.exe en faww32.exe omzeep geholpen heb zal ik weer een postje doen met het effect.
Powerbar is (hoogstwaarschijnlijk) onderdeel van PowerDVD: de naamgeving deed mij iig paar dagen terug ook het ergste vrezen :P

edit: n/m, was al gezegd, te snel gelezen

[ Voor 5% gewijzigd door 3dfx op 21-06-2005 15:49 ]

• Face_-_LeSS
  • Niet online
Hè, jammer..
Mijn huisgenoten hebben al maatregelen getroffen door Windows opnieuw te installeren op Pc-B.
Hiermee is het probleem wel opgelost maar nu heb ik alleen niet kunnen kijken of het door die spyware kwam. Nagoed, mischien hebben anderen hier iets aan.

In iedergeval bedankt iedereen!
Pagina: 1