Toon posts:

Gaan we naar een statisch of dynamisch IP?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eens benieuwd hoe jullie denken over IP-adressen.

Gaan we toe naar een internet waarin iedereen een vast IP krijgt (evt. dmv DHCP dat aan het mac-adres van het modem gekoppeld is) of gaan de providers toch liever dynamische IP-adressen uitgeven, dus dat je ALTIJD (ook met DHCP) een willekeurig IP toegewezen krijgt.

Op dit moment is het nogal verschillend per provider. De meeste providers zijn toch aan het overstappen naar DHCP (bij mijn weten). Maar ook hier liggen verschillen. De ene provider geeft een IP-adres aan het mac-adres en de ander geeft willekeurig een IP af.

Hoe zal het gaan worden in de toekomst?

BVD

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Vroeger had ik met Chello (Com 21 modem) een vast IP, sinds ik een Terrayon modem heb moet deze dyn. zijn, maar hij is nog nooit veranderd. Of geeft Chello ook zijn IP adressen per MAC adres, enig idee?

* jelmervos denkt dat DHCP steeds meer zal worden gebruikt, omdat dit makkelijk is. Weinig instellingen.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

Crusader

Arc Nature

Ik denk dat DHCP meer gebruikt gaat worden, maar wel om een andere reden dan dat het handiger zou zijn.
Stel dat een provider 50.000 klanten heeft. Bij statische adressering zou deze provider 50.000 IP adressen moeten reserveren. En dat kost ook nog eens een hoop geld. Daarbij komt het feit dat deze 50.000 klanten nooit allemaal tegelijk online zijn. Dus eigenlijk is het dan onzin om zoveel adressen te laten reserveren.
Stel dat de prognose is dat er hooguit 30.000 mensen tegelijk online zullen zijn, dan zullen ze 30.000 adressen laten reserveren en dat is dus een stuk goedkoper.
Voorwaarde voor deze methode is dat een provider DHCP gebruikt om de adressen toe te wijzen.
Volgens mij dus eerder een financiële kwestie dan gemak.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

We gaan uiteindelijk naar static IPs, onverbittelijk. Maar waarschijnlijk anders dan dat we nu kennen. Ga zelf maar na: Over een jaar of 30 (?) ligt er in ieder huis een standaard internetaansluiting. Nu hebben sommige providers dynamische IPs vanwege de kosten. zoals hierboven al gezegd: op deze manier kun je voor 50000 al genoeg hebben aan 30000 IPs ofzo. Maar aangezien in de toekomst IEDEREEN 24/7 online zal zijn zullen alle 50000 bij deze provider toch beschrikbaar moeten zijn. vandaar dat we toch echt uiteindelijk een vast IP zullen krijgen.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Trouwens, als er een nieuw IP formaat komt (IPv6) dan wordt het allemaal vast, omdat er dan genoeg IP nummers zijn, immers elke plekje op aarde heeft dan al een IP. Zoals bij postcodes (voor Nederland).

Toch?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:35

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ja, IP6v had volgens mij een redelijk oneindige stroom ip-adressen in zich... Iig genoeg om iedereen op deze aarde 2 pcs te laten hebben ;)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 16:21
Worden IP adressen dan niet gratis ofsow? :?

Verwijderd

Op vrijdag 12 januari 2001 12:46 schreef jelmervos het volgende:
Vroeger had ik met Chello (Com 21 modem) een vast IP, sinds ik een Terrayon modem heb moet deze dyn. zijn, maar hij is nog nooit veranderd. Of geeft Chello ook zijn IP adressen per MAC adres, enig idee?

* jelmervos denkt dat DHCP steeds meer zal worden gebruikt, omdat dit makkelijk is. Weinig instellingen.
Is inderdaad DHCP geworden, maar de lease is een aantal dagen/uren/weken. Dus in geval van ff down---> krijg je daarna weer dezellufde IP*D

Verwijderd

Gaan we toe naar een internet waarin iedereen een vast IP krijgt (evt. dmv DHCP dat aan het mac-adres van het modem gekoppeld is)
Uuuh, als je een static ip hebt dan hoeft die toch niet via DHCP verkregen te worden?

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Op vrijdag 12 januari 2001 15:37 schreef IceStorm het volgende:
Ja, IP6v had volgens mij een redelijk oneindige stroom ip-adressen in zich... Iig genoeg om iedereen op deze aarde 2 pcs te laten hebben ;)
Beetje een understatement...;)... IPv6 heeft een een addressfield van 16 bytes!!! oftwel 2^128 mogelijkheden... als je wilt weten hoeveel dat is.... meer dan 3,4*10^38
Dat is echt zo vreselijk veel...

Als de hele aarde (land en water) bedekt zou zijn met computers, dan zouden er 7*10^23 computers per m^2 passen!!!

btw, 2^128 is groter dan Avogadro's nummer... kunnen dus bijna elk molecuul een eigen IP geven :) (als het efficient gebruikt zou worden natuurlijk...)

Oh ja, misschien ook wel leuk om te laten zien hoe je nieuwe adres er over een aantal jaat uit zal zien:

8000:0000:0000:0000:0123:4567:89AB:CDEF

korter:

8000::123:4567:89AB:CDEF

oude adressen worden dan weergegeven als:
::192.31.20.46

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:35

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Mooi zo.. hebben we de getalletjes er ook weer bij :)...
Ja ik wist dat het er VEEL waren ;)
Pagina: 1