Toon posts:

Maxtor 200GB wordt langzaam gedetecteerd tijdens POST

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een best (denk ik) bekende vraag maar in de search kon ik niet echt mijn antwoord vinden.

Ik heb een 200 GYG Maxtor gekocht S-Ata, en als ik mijn pc aanzet duurt het aanzienlijk langer voor hij de drives vind. Maar hij loopt daarna wel keurig door, opzich niet zo erg. Kan ik wel mee leven.
Toen ik hem ging formateren in schijfbeheer (je weet wel, partitie aanmaken enzo) gaf hij een klik die niet hard was maar toch duiderlijk hoorbaar, ik zeg er wel ff bij dat dit snelformat is.
Maarjah aangezien mijn 2 seagates die er naast draaien dat soort capriolen niet uitvoeren schrok ik toch even.
Maar ook format ging zonder foutmeldingen.
Daarna ging ik er wat spul opzetten, (backup van drivers enzo) en ff een liedje er op gezet om te testen, verder geen klikken gehoord.
Pc eens gereboot, het duurt zonog wel lang tot hij de drives vind, wat ik vreemd vind opzich want het is geen primairy voor windows zeg maar, het is bestandopslag. (ik doe wel eens aan videobewerken enzo).
Bij het overplaatsen van een groot bestand, bijvoorbeeld een dvd image kan ik opzich ook geen tikken merken.

Nu mijn kernvraag, die tik bij de format en dat lange (ongeveer 30 seconden) wachten op mijn drives, is dat normaal te noemen?

Relevante specs:
Athlon XP 2600+ niet oce'd
Radeon 9800 pro gemod naar XT.
MSI Kt6V Series mobo
1e HD: 120 GYG Seagate IDE.
2e HD: 120 GYG Seagate IDE.
3e HD: 200 GYG Maxtor S-ATA.
Tagan 380 Watt psu.
Windows XP SP2.

Voor de rest aardig standaard spul, dvd lezer (plextor), dvd brander (NEC 3500)
Tobo muis en tft.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
op welke poort zit je sata hdd aangesloten? en welke voedings aansluiting heb je gebruikt?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-03 08:25
ik heb t ook wel eens. komt wel vaker voor. gaat hij veel klikken dan heb je een probleem.
met powermax kan je sjekken of je schijf nog ok is.

btw, wat moet GYG voorstellen? gigabyte zeker?

[ Voor 15% gewijzigd door sharkzor op 15-06-2005 19:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mishmash schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:20:
op welke poort zit je sata hdd aangesloten? en welke voedings aansluiting heb je gebruikt?
S-Ata 1, en gewoon de molex.
Ik heb evt ook de beschikking over Sata power connector maar dan moet ik alle tieribs van de bedrading afknippen, en alles opnieuw routen.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

tik bij het snelformatteren normaal? nee.
30 seconden wachten totdat de drive gedetecteerd is in de bios? nee.

ik heb hier een 300GB S-ATA DiamondMax 10.. ding van mij maakt geen tikken bij het formatteren en het detecteren daarvan is gepiept binnen 2 seconden. Dus wat jij hebt is alles behalve normaal. gewoon teruggaan naar de winkel ermee of voer een test uit (Maxtor PowerMax) <-- een link :P

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
sharkzor schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:25:
ik heb t ook wel eens. komt wel vaker voor. gaat hij veel klikken dan heb je een probleem.
met powermax kan je sjekken of je schijf nog ok is.
Vaak tikt hij absoluut niet, ik zal dat porgsel eens proberen tnx :)
Heb het nog maar 1 keer gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
nIghtorius schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:25:
tik bij het snelformatteren normaal? nee.
30 seconden wachten totdat de drive gedetecteerd is in de bios? nee.

ik heb hier een 300GB S-ATA DiamondMax 10.. ding van mij maakt geen tikken bij het formatteren en het detecteren daarvan is gepiept binnen 2 seconden. Dus wat jij hebt is alles behalve normaal. gewoon teruggaan naar de winkel ermee of voer een test uit (Maxtor PowerMax) <-- een link :P
Ik zal eerst die test eens uitvoeren, dan hoeft dat bij de winkel iig niet meer te gebeuren ;p

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het kan wel iets langer duren voor je HDD's gedetecteerd worden, aangezien je zowel SATA als IDE gebruikt. Zeker als het een S-ATA RAID controller betreft, deze willen nog wel eens vrij lang over het detecteren van een enkele schijf doen...

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:30:
Het kan wel iets langer duren voor je HDD's gedetecteerd worden, aangezien je zowel SATA als IDE gebruikt. Zeker als het een S-ATA RAID controller betreft, deze willen nog wel eens vrij lang over het detecteren van een enkele schijf doen...
Het betreft hier idd een S-ATA RAID Controller.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:31:
[...]

Het betreft hier idd een S-ATA RAID Controller.
En dit is je enige eerste SATA schijf? Het lijkt mij logisch dat het met SATA schijven langer duurt om deze te detecteren dan zonder. En dat is ook niet "vreemd" omdat het geen bootdisk is maar een datadisk, ze zullen toch echt allemaal bij de POST gedetecteerd moeten worden, waar je hem ook voor gebruikt.

En 1x een tik... tja, ik zou me er niet al te druk over maken. Mijn disks tikken ook weleens, laatst toen ik een harde klap tegen mijn PC aan gaf (ik schoot uit 8)7) waren er ook 2 schijven die een harde tik gaven en daarna opnieuw opspinde, ze doen het nogsteeds :P
Je kunt ze sowieso even testen met PowerMAX, dat kan nooit kwaad. Mocht PowerMAX geen errors vinden en mochten je schijven niet frequent gaan tikken zou ik me nergens druk over gaan maken :) (En natuurlijk wél een backupje achter de hand houden, maar dat moet je eigenlijk sowieso altijd doen :+)

edit:
Als ik jou was zou ik trouwens voortaan ook wat meer aandacht besteden aan je topictitel. "Maxtor HD detectie duurt lang, en schijf tikt" zou mij persoonlijk veel eerder naar een topic toetrekken dan "Maxtor kenners gevraagd." Het geeft ook veel duidelijker de inhoud van je vraag kort aan, iemand kan bij het lezen van de topic titel al min of meer beoordelen of hij je vraag kan beantwoorden. Bij je huidige titel, "Maxtor kenners gevraagd.", tja, ik gok dat iedereen op GoT Maxtor wel kent, maar of dat mensen nou aanspoort om hier even te komen kijken...? :P

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 15-06-2005 19:39 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:36:
[...]

En dit is je enige eerste SATA schijf? Het lijkt mij logisch dat het met SATA schijven langer duurt om deze te detecteren dan zonder. En dat is ook niet "vreemd" omdat het geen bootdisk is maar een datadisk, ze zullen toch echt allemaal bij de POST gedetecteerd moeten worden, waar je hem ook voor gebruikt.

En 1x een tik... tja, ik zou me er niet al te druk over maken. Mijn disks tikken ook weleens, laatst toen ik een harde klap tegen mijn PC aan gaf (ik schoot uit 8)7) waren er ook 2 schijven die een harde tik gaven en daarna opnieuw opspinde, ze doen het nogsteeds :P
Je kunt ze sowieso even testen met PowerMAX, dat kan nooit kwaad. Mocht PowerMAX geen errors vinden en mochten je schijven niet frequent gaan tikken zou ik me nergens druk over gaan maken :) (En natuurlijk wél een backupje achter de hand houden, maar dat moet je eigenlijk sowieso altijd doen :+)
Het is mijn enige en eerste sata schijf ja :)
Het kan idd kloppen dattie er langer over doet om ze te vinden, maar mijn bios vind ze op deze manier, teminste zo zie ik het op het scherm:
IDE Primary Master: hd1 (hd1 is een of ander serienr die ik niet uit mijn hoofd weet)
IDE Primary Slave: hd2
IDE Secondairy Master: Plextor
IDE Secondairy Slave: Fikker.
Dat duurt dus ff en daarna loopt hij snel door, in dat snelle process krijg ik ook heel snel S'ATA schijf(en) te zien, maargoed ik neem aan dat hij die sata schijf gelijk met mijn andere 2 hd's opzoekt. Want ik kan me niet voorstellen dat hij de sata schijf zo snel vind als ik dat scherm voorbij zie komen.

Ik zal hem testen met powermax, vind hij geen fouten zal ik me geen zorgen maken ;)

Edit:
Ik zal er de volgende keer op letten. ;p

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 19:45 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-03 13:20

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:44:
Ik zal hem testen met powermax, vind hij geen fouten zal ik me geen zorgen maken ;)
Als hij _wel_ een fout vind, schrijf de foutcode dan even op die de software geeft, dat is wel zo vriendelijk voor de winkelier, en je hebt meteen weer een argument :p

Powered By C8H10N4O2

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:44:
IDE Primary Master: hd1 (hd1 is een of ander serienr die ik niet uit mijn hoofd weet)
IDE Primary Slave: hd2
IDE Secondairy Master: Plextor
IDE Secondairy Slave: Fikker.
Dat duurt dus ff en daarna loopt hij snel door, in dat snelle process krijg ik ook heel snel S'ATA schijf(en) te zien, maargoed ik neem aan dat hij die sata schijf gelijk met mijn andere 2 hd's opzoekt. Want ik kan me niet voorstellen dat hij de sata schijf zo snel vind als ik dat scherm voorbij zie komen.
Hm, dat vind ik dan toch wel vreemd eigenlijk. Als de detectie van je SATA drive lang zou duren verwacht ik toch dat hij bij je sata controller bios wat langer blijft stilstaan... Overigens, ik lees de TopicStart nog eens wat beter en zie dat het 30 sec duurt, wat ik dan toch ook wel wat aan de lange kant vind... (ter referentie, ik ben in max 15 sec door mijn POST heen, daarbij zit dan de detectie van harddisks aan 3 verschillende controllers met hun eigen post scherm). Hm...

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:48:
[...]

Hm, dat vind ik dan toch wel vreemd eigenlijk. Als de detectie van je SATA drive lang zou duren verwacht ik toch dat hij bij je sata controller bios wat langer blijft stilstaan... Overigens, ik lees de TopicStart nog eens wat beter en zie dat het 30 sec duurt, wat ik dan toch ook wel wat aan de lange kant vind... (ter referentie, ik ben in max 15 sec door mijn POST heen, daarbij zit dan de detectie van harddisks aan 3 verschillende controllers met hun eigen post scherm). Hm...
Ik zal hem zo eens testen met powermax.
de uitslag post ik hier.

Verwijderd

Heb hier een computer met ide en scsi hardisken duur in totaal 45 seconden voordat hij door de post is en windows wil starten in deze tijd is mijn eerste computer al in et welkoms scherm van windows.

Maar die computer met die SCSI schijven staat toch 24 uur per dag aan. Dus opzich een beetje een lange opstart tijd zou ik me geen zorgen over maken is alleen vervelen als je nieuwe software installeer op windows opnieuw erop zet. Dan kan je er ook voor kiezen om de schijf even loste koppelen totdat windows geinstalleerd is daar het toch om een data schijf gaat.

Maar kan je hem niet aan een andere poort hangen die niet RAID is en wat gebeurt er als je hem sata power geeft of zou dat niets uitmaken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 20:11:
Heb hier een computer met ide en scsi hardisken duur in totaal 45 seconden voordat hij door de post is en windows wil starten in deze tijd is mijn eerste computer al in et welkoms scherm van windows.

Maar die computer met die SCSI schijven staat toch 24 uur per dag aan. Dus opzich een beetje een lange opstart tijd zou ik me geen zorgen over maken is alleen vervelen als je nieuwe software installeer op windows opnieuw erop zet. Dan kan je er ook voor kiezen om de schijf even loste koppelen totdat windows geinstalleerd is daar het toch om een data schijf gaat.

Maar kan je hem niet aan een andere poort hangen die niet RAID is en wat gebeurt er als je hem sata power geeft of zou dat niets uitmaken.
Andere kabel is geschied, andere poort kan ik nog even doen maar ik denk dat hij ziek is.
Power lijkt me in dit geval niet het probleem, iemand die me wil tegenspereken hierop, ik luister :)

Heb namerlijk powermax geboot. nah, wil schijf detecteren, leuk, maximaal 1 minuut, ook leuk.
na 2 min, nog niet verder, 3, nog niet, 4, ja ga maar mooi weg :P
Ik zal nog even andere poort proberen maar ik denk dat deze hd enkeltje rma krijgt.
Wel toevallig dat mijn mening over maxtor eigenlijk bevestigd word hiermee al geloof ik er niet zo in dat de ene hd beter is als de andere.

Het vreemde is, in windows zelf werkt hij voortreffelijk...Teminste voor zover ik heb kunnen meemaken.
Biosupdate hoeft niet ik heb de meest recente bios.

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 20:27:
Heb namerlijk powermax geboot. nah, wil schijf detecteren, leuk, maximaal 1 minuut, ook leuk.
na 2 min, nog niet verder, 3, nog niet, 4, ja ga maar mooi weg :P
Ik zal nog even andere poort proberen maar ik denk dat deze hd enkeltje rma krijgt.
Het zou natuurlijk gewoon kunnen dat het niets met je schijf te maken heeft, maar dat PowerMax gewoon niet met je raidcontroller wil werken.

Kun je in je BIOS trouwens geen verschillende modes kiezen voor je sata controller? misschien kiezen tussen raid/nonraid ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 20:34:
[...]

Het zou natuurlijk gewoon kunnen dat het niets met je schijf te maken heeft, maar dat PowerMax gewoon niet met je raidcontroller wil werken.

Kun je in je BIOS trouwens geen verschillende modes kiezen voor je sata controller? misschien kiezen tussen raid/nonraid ofzo?
Hmmm goeie, ik zal dit eens nakijken.
Ik heb het booten trouwens een geteld en mijn op is mss Ietsje overdreven, ik kwam op 23 sec uit.
UIt mijn hoofd tel ik probally iets sneller als echte seconden, maken we er 20 van.

Ik ga die optie eens opzoeken.

EDIT:
Hijs wel van een merk waar niet veel mensen een voorstander van schijnen te zijn, via...

Board zelf is dus msi

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
OKay, sloom boot probleem opgelost, hij boot nu als een zonnetje, oorzaak. Defecte IDE Kabel....
Waarsch bij schoonmaken en inbouwen nieuwe HD die kabel verkloot, zou niet weten hoe, maargoed vreemd is het niet want het was niet echt een top knotch kabel.
Hierbij dank aan degenen die mij geholpen hebben voornamelijk XanderH voor het steeds terugkomen en op de proppen komen met andere mogelijke oplossingen.
Het enige wat over blijft is dat maxtools hem niet ziet, en die tik bij de format, ik zal die tik bij de format wel met een korreltje zou nemen door de meerdere replies hier van mensen die het nogmeer hebben...ovigens na het vele uit en aanzetten nogsteeds geen tik gehoord.
En dat maxtools hem niet ziet wijt ik idd wel aan de chipset al zal ik zo nog eens proberen aangezien ik de mogelijkheid dat dat ook te wijten is aan die kabel best groot is imho.

Nogmaals bedankt allen.
En een speciaal dankje naar moeders voor het kopen van een heel s-ata systeem zodat ik nog ide kabels over heb :P
En misschien kan een mod dit topic even een fatsoenlijke naam geven wat ik verzuimde, misschien handig voor anderen :)

edit:
Maxtools vind de hd nogsteeds niet, maar aangezien alles naar behoren werkt vind ik het nu voorlopig wel ff goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 21:40 ]

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 21:29:
OKay, sloom boot probleem opgelost, hij boot nu als een zonnetje, oorzaak. Defecte IDE Kabel....
Waarsch bij schoonmaken en inbouwen nieuwe HD die kabel verkloot, zou niet weten hoe, maargoed vreemd is het niet want het was niet echt een top knotch kabel.
Hm ok, dan is er voor mij ook weer een mysterie uit de wereld geholpen. Dat booten met een SATA controller die in gebruik is langer duurde kon ik inkomen; dat het 30 sec was én dat het niet bij de SATA detectie was vond ik al wat vreemder... :+
Het enige wat over blijft is dat maxtools hem niet ziet, en die tik bij de format, ik zal die tik bij de format wel met een korreltje zou nemen door de meerdere replies hier van mensen die het nogmeer hebben...ovigens na het vele uit en aanzetten nogsteeds geen tik gehoord.
En dat maxtools hem niet ziet wijt ik idd wel aan de chipset al zal ik zo nog eens proberen aangezien ik de mogelijkheid dat dat ook te wijten is aan die kabel best groot is imho.
Dat hij niet gedetecteerd wordt in Powermax zou ik persoonlijk niet echt mee kunnen zitten. Je hebt het ook niet echt nodig zo lang je schijf goed werkt ;) Een te grote kabel (:?) lijkt me niet dit soort problemen geven overigens.
En die tik, achja, vergeet em idd maar... tenzij hij terugkomt :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titelfix :)

• Xander
  • Nu online
Hm, misschien dat "Maxtor 200GB wordt langzaam gedetecteerd tijdens POST" als titel achteraf gezien ook niet meer echt klopt aangezien het probleem bij nader inzien niets met die schijf te maken heeft... Maar ach, da's mierengeneuk :+

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het heeft idd weinig met de oorzaak te maken, maar wel veel met de intentie achter de topicstart ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wel weer een lesje geleerd, zoek nooit direct het probleem bij een nieuw gekocht voorwerp :')
En koop geen cheapass rounded cables :S
Ik heb er nu een gewone achter gedaan en dat blijft hij ook.
Ben nu de boel aan het overpompen naar die hd waar hij voor dient, niets aan het handje :)

De cable in kwestie heb ik net ritueel verknipt en mooi versprijd met allemaal kleine kabeltjes in mijn tonnetje gemikt :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2005 21:51 ]

Verwijderd

In je bios niet op auto maar op usersettings dan de goede kiezen.
met auto gaat tie schijven zoeken user niet pats boem klaar.
Pagina: 1