Toon posts:

[HDD] vraag over 2de schijf en IDE schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb de FAQ eens gelezen en heb 2 vraagjes.
In de FAQ stond ergens in de als je een 2de HDD koopt je best dezelfde koopt, nou is men vraag. ALs je dan toch een andere koopt (vb: je hebt eentje van 80 GB met 2mb cache en 7200 rpm en je koopt een 2de vab 160 GB met 8mb cache van 10000 rpm). Gaat die 2de harde schijf aan het temp van de 1ste werken of gaat die zijn eigen snelheid draaien? Of gebeurt er iets anders?
In de FAQ staat dat een IDE HDD max een 8u mag aanstaan. Nou, wat gebeurt er als die langer werkt?

Misschien zijn dit domme vragen, maar ik ben benieuwd naar de antwoorden.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 17:03

makje

Professioneel prutser

Domme vragen bestaan niet zegt men, maar je haalt wel een heleboel dingen door elkaar ;)

Allereerst geldt het verhaal dat je het beste 2 gelijke schijven kunt nemen alleen wanneer je de schijven in een Raid opstelling wilt plaatsen. Gebruik je de schijven gewoon 'normaal' dan heb je hier dus niets mee te maken. Als je echter 2 verschillende schijven in Raid zet dan heeft dat geen invloed op de temperatuur, maar op de grootte van de nieuw gevormde schijf, de grootste schijf past zich namelijk aan aan de kleinste qua grootte. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die een 7.200Rpm en een 10.000Rpm schijf in RAID zette, maar ik neem aan dat de 10.000Rpm zich dan ook qua snelheid aan de 7.200Rpm schijf aanpast jah :o

Voor wat betreft de 8 uur de schijf aan hebben staan: dat zeggen de fabrikanten over de betrouwbaarheid van de schijf en is vooral van belang voor de MBTF van een schijf. Fabrikanten proberen op deze manier een onderscheid te maken tussen schijven voor de professionele markt met hoge (24/7) betrouwbaarheid met dito prijskaart en de schijven voor de thuisgebruiker welke veel minder hoge winst marges hebben.

9800x3d

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-03 13:20

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

makje schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 18:59:
Domme vragen bestaan niet zegt men
Daar is dus niet iedereen het over eens :p clique

Ik heb in de praktijk ook nog nooit erg rare dingen meegemaakt met twee schijven die vershillend zijn (op de manier door de TS aangehaald).

Vraag blijft natuurlijk wel of het slim is, als ik een tweede schijf zou kopen (die _veel_ sneller is dan de schijf die ik al heb) zou ik alles omgooien (OS op de snelle schijf bijvoorbeeld) en de storage voor de langzamere schijf voorbestemmen. Nadeel hiervan is natuurlijk wel dat de "langzamere" schijf veel te klein is voor het doel (storage).

Als het je allemaal niet zo veel boeit (hoe snel windows opstart bijvoorbeeld) lekker de langzame schijf voor OS gebruiken en de grote-snelle schijf voor de rest :)

Voor het RAID gedeelte met ^^^^