Reparatiemethode "hot pixels"?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik gebruik alweer een jaar of vijf een Nikon digitale camera en bij een fotosessie vorige week viel me opeens op dat de camera in de donkere vlakken bij lange sluitertijden twee consequente wittige stipjes op de foto's gaf. Opeens een paar "hot pixels" dus, erg jammer.

Ik heb even contact opgenomen met Nikon Nederland, die tot mn verbazing simpelweg vroegen de camera even op te sturen of langs te brengen, dan zouden ze het gratis (!) verhelpen. Ik ben afgelopen maandag bij ze langs geweest en kreeg in letterlijk 10 minuten mn camera perfect gerepareerd terug, in die tijd hadden ze zelfs de firmware nog even bijgewerkt.

Ik ben natuurlijk erg blij en mn fijne camera doet het weer als een zonnetje, maar wat ik me nu zo afvraag is of iemand weet hoe ze dit precies repareren? Het lijkt me dat ze nauwelijks tijd hebben gehad de camera uit elkaar en in elkaar te schroeven... Geven ze de CCD een forse elektrische schok of iets dergelijks bijvoorbeeld of zijn ze gewoon razendsnel in het compleet vervangen van de CCD?

Verwijderd

Goede service, zeg! Ik wou dat ik kon uitleggen hoe ze dat deden, maar ik kan alleen maar vermoeden dat het iets met de firmware update te maken kan hebben.

Verwijderd

firmware die hot pixels in je ccd (of cmos) kan herstellen? lijkt me sterk...
mij lijkt het eerder dat de camera erop gebouwd is om zeer snel de beeldsensor te kunnen wisselen, omdat dat soort van reparaties wel meer voorkomt lijkt me...

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

Ik denk dat ze hebben gekeken welke pixels hot zijn, en die pixels hebben uitgeschakeld of gedimd. Als de camera weet welke pixels vaak fouten geven, kan de ruiscorrectie dat eenvoudig corrigeren, toch? :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Een simpele manier om dit op te lossen is door de kapotte pixels via software uit te sluiten en door middel van de omringende pixels de juiste kleur voor deze pixel te berekenen.

Verwijderd

Of ze hebben je een andere cam gegeven :D

Verwijderd

dus als hij nu een foto maakt van een wit vlak, zie je waar de hot pixels waren nu zwarte pixels...?

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 18:46
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 18:30:
dus als hij nu een foto maakt van een wit vlak, zie je waar de hot pixels waren nu zwarte pixels...?
Als de omringende pixels wit zijn zullen de hot pixels ook wel wit worden gemaakt door de firmare...

edit:
zoals job zegt dus

[ Voor 5% gewijzigd door b..RAM op 15-06-2005 18:34 . Reden: job ]

Verwijderd

Als het goed is dus niet, want dit wordt dan software matig overstemd. De witte blokjes of zwarte er om heen bepalen de tint van het uitgeschakelde pixeltje.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
job schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 18:29:
Een simpele manier om dit op te lossen is door de kapotte pixels via software uit te sluiten en door middel van de omringende pixels de juiste kleur voor deze pixel te berekenen.
idd, zo gebeurd dat dus :)

Gratis ff de hele ccd vervangen, dacht je dat nou echt? :P

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk op 15-06-2005 18:33 ]

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De firmwareflash was voor de duidelijkheid gewoon een extra service, had niet met het oplossen van het probleem te maken. Ik weet zeker dat ik mn eigen camera nog heb; het serienr komt overeen, de instellingen zijn blijven staan, fototeller loopt nog synchroon en het rubber van de handgreep is nog altijd even losjes.

Softwarematig uitschakelen en interpoleren dus waarschijnlijk als ik het goed begrijp. Simpelweg uitschakeld hebben ze ze iig niet want ik zie geen zwarte puntjes op dezelfde plaats. Toch knap dat ze in die korte tijd de juiste twee pixels weten te isoleren en uit te schakelen. De camera heeft overigens natuurlijk sowieso een eigen noise-reductie algoritme, wat als het aanstaat het originele probleem sowieso al oploste, maar aangezien ik het altijd uit heb staan vielen ze op.

edit:

Een gratis CCD lijkt me nog niet eens zo onmogelijk als ik zie wat Nikon sowieso minimaal gratis aan service geboden heeft. Een CCD voor een vijf jaar oude camera is misschien ook al wel zo oud dat dat ook zo gek duur niet meer is, loopt toch een beetje achter qua megapixels naar de huidige maatstaven natuurlijk. Niet dat het me veel uitmaakt of ie nu nieuw is of niet, ik vind het hoe dan ook perfect zo, foto's zijn weer prachtig dus ik ben sowieso blij

[ Voor 24% gewijzigd door IceOnFire op 15-06-2005 18:46 ]

Verwijderd

Er is wel een programma voor het controleren van de pixels en deze "remaped" (of zoiets) de pixels op je chip. In iedergeval softwarematig. Het bestandje wat ik heb heet cpixmap. Versie v0.15.
Heb dat ooit een keer bij mijn Nikon 885 gebruikt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
LOL, soms denk je echt te moeilijk :D De hele CCD ff vervangen in 10 minuten en ook nog ff een firmware upgrade doen (die ook 1-2 minuten duurt). Dat zou erg knap zijn, zeker gratis. Nee, remappen van pixels is een vrij eenvoudige ingreep en eigenlijk ook wel vrij logisch: op die miljoenen pixels zie je het echt niet als twee pixels gebaseerd zijn op hun buren :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

De pixel wordt inderdaad gewoon uitgeschakeld. Op de foto zie je dit niet terug door de 'straling' (ik weet even niet hoe dat heet) van de omringende pixels, nadat er JPEG compressie over de foto is gegaan. De enige reden dat je een hot/stuck pixel ziet, is omdat deze een felle kleur heeft tov de omgeving. Een witte hot pixel zie je ook pas wanneer de omringende pixels donker zijn.

Op mijn Canon 20D (paar maanden oud) zie ik in RAW-mode ook enkele hot pixels. Als ik de foto's converteer naar JPEG, of dit door de camera laat doen, zijn ze weg.

Groetjes, FaceDown.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Grrrrrene schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:04:
LOL, soms denk je echt te moeilijk :D De hele CCD ff vervangen in 10 minuten en ook nog ff een firmware upgrade doen (die ook 1-2 minuten duurt). Dat zou erg knap zijn, zeker gratis. Nee, remappen van pixels is een vrij eenvoudige ingreep en eigenlijk ook wel vrij logisch: op die miljoenen pixels zie je het echt niet als twee pixels gebaseerd zijn op hun buren :)
Wat me dan irriteert is dat er cameraboeren dus geld hiervoor vragen of dat niet in hun garantie policy zetten..

• Lodewijkvdb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Pixelfouten kunnen nou eenmaal voorkomen als de ccd ouder wordt. Daar zijn veel redenen voor, daar ga ik maar even niet op in. Meestal worden defect pixels simpelweg gecorrigeerd, door een of ander algoritme waarbij je omringende pixels uitmiddelt en dat als fictief signaal doorgeeft. Het is voor dit soort digitale techniek heel eenvoudig om de pixelcoordinaten te vinden en de defect pixelcoordinaten in te voeren in de firmware. Ik werk bij een fabrikant van videocamera's en dit soort technieken zijn in de branche heel gebruikelijk.

Het is overigens wel een goede service dat dat gratis uitgevoerd wordt en het is helemaal niet raar dat dat geen garantie is. Het ontstaan van defect pixels is gewoon een eigenschap van veroudering. Dat de effecten daarvan gratis verholpen worden is goede service, ik zou willen dat de garages op dezelfde manier omgaan met de veroudering van mijn auto :P

[ Voor 5% gewijzigd door Lodewijkvdb op 16-06-2005 00:32 ]

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
jvvv schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:09:
[...]

Wat me dan irriteert is dat er cameraboeren dus geld hiervoor vragen of dat niet in hun garantie policy zetten..
Ik heb nu al 2 keer een cam laten 'repareren' voor het de aanwezigheid van 1 hotpixel. De eerste cam betrof een Olympus 3020 met nog 2 dagen garantie: kostenloos gefixed, de 2e een Canon A70, met nog 2 weken garantie, tevens kosteloos.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

jvvv schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 19:09:
[...]

Zoals hierboven al gezegd is: dit valt gewoon onder de garantie.
Mijn 300D had het ook, maar had nooit zin om hem weg te brengen. Toch maar gedaan vlak voordat het eerste jaar verstreek en het is gewoon gratis gerepareerd omdat het onder de garantie viel.

Welke cameraboeren vragen er volgens jou geld voor? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb ook last van 1 hete pixel op mijn s5500. Maar ik vind het niet zo'n ramp, 1 op de 4 miljoen ;) Hij zit vlakbij de rand, en dan alsnog, in PS haal je het zo weg.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:55

4POX

Everybody is wired

Ik heb op mijn minolta 7HI iets van 7 witte pixels.. Maar daar heb ik een hele leuke methode op gevonden..

Ik maak 2 foto's met de lensdop op de camera en de pixels zijn weg. Maar als ik de camera voor een langere periode niet meer gebruik komen de pixels weer terug :D

Dus ik ga er vanuit dat de minolta camera's al standaard in hun firmware een algoritme hebben zitten die kan bepalen welke pixel goed is en welke niet en daar de foto's op aanpast.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1