[PHP/mysql] Tabel update tijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:44
Ik ben op zoek naar een simpele query die mij aangeeft wanneer er in een mysql tabel voor het laatst is geupdate (INSERT, UPDATE, DELETE etc.). Ik heb dit nodig omdat er nogal veel data wordt geexporteerd uit die database en deze data niet elke keer weer hoeft worden geladen door de gebruiker en in de cache te laten staan. (En ook de server minder belasten op deze manier)

Ik heb zelf al gevonden SHOW table status LIKE tabelnaam, dat geeft dus een update resultaat, maar dit is wanneer het databestand voor het laatst is weggeschreven. Dit gebeurt dus om de x minuten, zelfs al worden er rijen veranderd. Hier heb ik dus niks aan.

Verder kon ik niks op google vinden dat mij verder helpt. En ik wil graag dat de data direct opnieuw wordt ontvongen mocht er iets veranderd worden.

Weet iemand van een query die de goeie tijd terug geeft van het laatste update van een tabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:36
MySQL kent een speciaal TIMESTAMP veld dat automagisch wordt gewijzigd naar de huidige datum en tijd bij een insert of update. Daarmee kun je vrij eenvoudig bereiken wat jij wil. Er zitten wel wat haken en ogen aan qua veranderde functionaliteit tussen MySQL 3 en 4. hier kun je er meer over lezen

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:44
dat werkt dus weer niet bij delete, maar ik kan het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 22:19
elke tabel een ID geven en een nieuwe tabel aanmaken waar alles wordt in opgeslagen als er iets gebeurd in een bepaalde tabel.

table : users
code:
1
2
3
4
5
6
- user_id
- username
- nickname
- table_id

table : table_log
code:
1
2
3
4
5
- log_id
- log_date
- log_table_id
- log_action_id
- log_user_id

table : table_action
code:
1
2
- action_id
- action_text

Persoonlijk zou'k bij die log_date gebruik maken van een unixtimestap die je in die logdate plaatst. Dit is een 10 char's lagge int.
In die table_action zou je dan alle mogelijk acties kunnen zetten zo lijk, "add" - "edit" - "delete", etc...
Je kan dan nu ook perfect nagaan wat en wie wat gedaan heeft, wanneer, etc..

[ Voor 39% gewijzigd door imp4ct op 15-06-2005 20:05 ]

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600