[XP / 2003 / VMware] Geen IP adres bij disconnected netwerk

Pagina: 1
Acties:

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Situatie: Op mijn laptop heb ik Windows XP professional (als VMware Guest systeem) draaien. Deze heeft het IP adres 192.168.1.40 (op WiFi) en/of 192.168.1.41 (op wired LAN) als statisch IP adres. Daarnaast heb ik VMware draaien met Windows Server 2003 die als statisch IP adres 192.168.1.50 heeft.

Bovenstaande setup wil ik gebruiken om een webapplicatie te demonstreren bij klanten. De server draait dan op de achtergrond en ik kan in XP demonstreren. Zolang ik verbonden ben met mijn lokale netwerk gaat dit allemaal prima. Ik kan dan vanaf het XP guest systeem bij de VMware server. Wanneer ik bij een klant zit heb ik echter geen verbinding met een netwerk en krijgen mijn LAN adapters in XP geen IP adres. Ik kan daarom ook geen verbinding maken met de VMware server. De LAN adapter in VMware krijgt wel gewoon het IP adres dat ik hem toewijs.

ipconfig op het XP systeem geeft aan 'media disconnected', wat uiteraard klopt. Ik wil echter wél dat er een IP adres wordt toegewezen. Is dit mogelijk en zo ja, hoe? Zijn er wellicht andere oplossingen zodat ik de VMware setup kan gebruiken zoals ik in gedachten had?

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 15:04
Uiteraard heeft je XP-systeem geen ip-adres als het niet verbonden is...

Meest simpele is om je bekabelde verbinding een vast IP-adres te geven (moet je wel even regelen dat dat ip-adres niet uitgedeeld wordt op je netwerk, anders heeft straks een andere machine hetzelfde ip-adres).

En dan zomaar een ideetje: probeer eens een route voor de host 192.168.1.50 via 127.0.0.1 toe te voegen... geen idee of het werk, maar het is het proberen waard.

code:
1
route add 192.168.1.50 127.0.0.1

[ Voor 28% gewijzigd door jurri@n op 15-06-2005 16:31 ]

• VanRoyal
  • Niet online
Ik had blijkbaar niet goed genoeg gezocht |:(

"Microsoft Local Loopback" heeft het probleem opgelost. Gevonden in win2000 netwerkkaart niet uitschakelen??

Deze mag alweer dicht. Excuses.

• VanRoyal
  • Niet online
jurri@n schreef op woensdag 15 juni 2005 @ 16:28:
Uiteraard heeft je XP-systeem geen ip-adres als het niet verbonden is...

Meest simpele is om je bekabelde verbinding een vast IP-adres te geven (moet je wel even regelen dat dat ip-adres niet uitgedeeld wordt op je netwerk, anders heeft straks een andere machine hetzelfde ip-adres).

En dan zomaar een ideetje: probeer eens een route voor de host 192.168.1.50 via 127.0.0.1 toe te voegen... geen idee of het werk, maar het is het proberen waard.

code:
1
route add 192.168.1.50 127.0.0.1
Het punt was dus dat ik helemaal geen verbinding heb als ik bij een klant zit. Niet via een kabeltje en niet via WiFi. Ik moest dus een manier hebben om een soort van virtueel netwerk te creëeren tussen het VMware host en guest systeem. Dit is gelukt door de Local Loopback adapter te installeren.

Toch bedankt :)